Tuimelaars

Plaats hier alle vragen en tips over versnellingsbak, uitlaat, motor en tuning hiervan.

Moderators: JvV, kriekje, opelnl

Gesloten
fg6rijder
C liefhebber
Berichten: 107
Lid geworden op: di mar 02, 2010 7:49 pm

Tuimelaars

Bericht door fg6rijder »

Hallo,

ik heb een probleem met mijn 2.0E cih motor

ik heb nu 2 keer gehad dat een tuimelaar compleet door midden is gescheurd.
1 keer bij cilinder 3 de inlaat
en de andere keer bij cilinder 2 de inlaat.

Ik heb een normale nokkenas, standaard klepveren enz. wat kan het probleem zijn ?
Jovink
C liefhebber
Berichten: 205
Lid geworden op: zo okt 18, 2009 7:23 pm
Locatie: zh
Contacteer:

Re: Tuimelaars

Bericht door Jovink »

is er iets te zien dat het door te veel warmte gescheurd is?
beetje blauw ofzo..

misschien komt er niet genoeg olie bij de tuimelas?
te dikke olie of een slechte smeeroliepomp zou dat kunnen veroorzaken, immers vrijwel het hoogste punt van de motor.

of kleppen te strak, maar daar gaat zo'n ding niet van scheuren denk ik.
Opel Kadett 1200 C Coupe
fg6rijder
C liefhebber
Berichten: 107
Lid geworden op: di mar 02, 2010 7:49 pm

Re: Tuimelaars

Bericht door fg6rijder »

nee niet door de warmte gescheurd.

er zit genoeg olie op het blok. ik gebruik 15W40 olie.

olie pomp kan zwak zijn dat weet ik niet, heb namelijk ook geen oliedruk meter.
Slevin
C liefhebber
Berichten: 158
Lid geworden op: zo mar 16, 2008 8:07 pm
Locatie: Arnhem

Re: Tuimelaars

Bericht door Slevin »

Zijn je hydrostoters nog goed?
fg6rijder
C liefhebber
Berichten: 107
Lid geworden op: di mar 02, 2010 7:49 pm

Re: Tuimelaars

Bericht door fg6rijder »

Ik heb nog normale vaste stoters.
Slevin
C liefhebber
Berichten: 158
Lid geworden op: zo mar 16, 2008 8:07 pm
Locatie: Arnhem

Re: Tuimelaars

Bericht door Slevin »

Weet je dat zeker? Standaard zitten er hydro stoters in. Alleen de 2.0EH zijn standaard geleverd met mechanische stoters.
Jovink
C liefhebber
Berichten: 205
Lid geworden op: zo okt 18, 2009 7:23 pm
Locatie: zh
Contacteer:

Re: Tuimelaars

Bericht door Jovink »

wat ook kan... een afwijking aan een klep / en of geleider

leg die tuimelas er eens naast en druk alle kleppen eens handmatig naar beneden met bv een hamersteel
misschien lopen er enkele wat zwaarder dan normaal, en moeten daardoor sommige tuimelaars erg veel kracht overbrengen.

soms kan een klep in de geleider behoorlijk stroef lopen , oorzaak kan zijn dat er geen of weinig olie bij komt
zo´n tuimelaar breekt niet zomaar in elk geval

overigens wel apart dat het tot 2x toe de inlaat kant is, uitlaat kant word immers veel heter > meer gevoelig voor dit soort praktijken.


en die 15w40 zou goed moeten zijn..
Opel Kadett 1200 C Coupe
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten