paar vraagje over 2.0s cih

Plaats hier alle vragen en tips over versnellingsbak, uitlaat, motor en tuning hiervan.

Moderators: JvV, kriekje, opelnl

gabbermaikel
C ervaren
Berichten: 265
Lid geworden op: za mar 27, 2010 8:40 pm

paar vraagje over 2.0s cih

Bericht door gabbermaikel »

Ik heb dit weekend er een opel bij gekocht voor de fun, dit keer dan wel een manta. Maar die loopt nu bijna niet omdat die carb niet deugt, gaat om een varajet 2 ding volgens mij. Ding doet het soms goed maar vaak valt hij gewoon weg en dan doet hij ook niks meer. En als je dan weer start en flink op het gas pompt wil hij soms wel weer starten en loopt dan ook weer. Iemand hier een idee wat het kan zijn?

En daarnaast wou ik graag weten wat voor benzine zo'n ding moet hebben. Dat er loodvervanger bij moet had ik al door, maar moet zo'n ding ook op 98 of gaat dat op 95 ook wel goed?

En dan nog een vraag als ik die carb niet weer goed krijg, heeft iemand ooit ergens iets gelezen/gezien over motorfiets carburateurs op een cih bouwen? Ik weet dat het best vaak op auto's word gebruikt omdat ze een stuk soepeler rijden dan webers en ook nog eens veel goedkoper zijn. Maar zou misschien wel handig zijn als iemand anders al eens zoiets heeft gedaan en ik daar wat info van kan krijgen ofzo.
in het bezit van een c1 coupe met volvo b230fk, bijna klaar.
coinoperator
C verslaafd
Berichten: 839
Lid geworden op: za jan 27, 2007 6:40 pm

Re: paar vraagje over 2.0s cih

Bericht door coinoperator »

Het klinkt als een ernstig tekort aan brandstof.
Controleer het filter eens, zowiezo even vervangen is geen verkeerd plan.
Wellicht zit de fout in de brandstofpomp (linkerkant motorblok)

De Varajet carborateur is een redelijk probleemloos geval eigenlijk,
alleen de automatische choke ervan is zwaar (BLIEP) met peren.

Deze motor loopt prima op ongelode euro95,
met name als je hydraulische klepstoters hebt (bijna altijd bij dit type) heb je helemaal nergens last van.
Mocht je toch vaste stoters hebben dan moet je de kleppen zo af en toe even nastellen (simpel klusje)

Loodvervanger is niet nodig voor deze motoren.
vertrokken
gabbermaikel
C ervaren
Berichten: 265
Lid geworden op: za mar 27, 2010 8:40 pm

Re: paar vraagje over 2.0s cih

Bericht door gabbermaikel »

coinoperator schreef:Het klinkt als een ernstig tekort aan brandstof.
Controleer het filter eens, zowiezo even vervangen is geen verkeerd plan.
Wellicht zit de fout in de brandstofpomp (linkerkant motorblok)

De Varajet carborateur is een redelijk probleemloos geval eigenlijk,
alleen de automatische choke ervan is zwaar (BLIEP) met peren.

Deze motor loopt prima op ongelode euro95,
met name als je hydraulische klepstoters hebt (bijna altijd bij dit type) heb je helemaal nergens last van.
Mocht je toch vaste stoters hebben dan moet je de kleppen zo af en toe even nastellen (simpel klusje)

Loodvervanger is niet nodig voor deze motoren.
voor een 2.0S ook niet? kom in mijn autodata namelijk tegen dat een 2.0E wel op 95 ongelood kan en de 2.0S juist weer op 98 gelood moet. Nou snap ik dat verhaal dat die dingen gelode benzine nemen nog wel. Maar dat een 2.0E met 9.5:1 compressie op 95 kan en een 2.0S met 9.0:1 op 98 moet vond ik maar vreemd.

Maar volgens u zou dit dus prima moeten werken op 95, met misschien al risisco wat vaker klepstellen.

En probleem met de carburateur bleek toch vervuiling te zijn, heb hem nog eens helemaal uit elkaar gehaald, alles schoon gemaakt en met perslucht er op enz. En toen de boel er weer op en toch een 10-15km gereden denk ik. Maar net voor ik thuis was begon het probleem weer, en nu is het weer terug zoals het was. Dus morgen haal ik hem er weer af en zit er tussen de pomp en carb ook nog zo'n klein filter.
in het bezit van een c1 coupe met volvo b230fk, bijna klaar.
coinoperator
C verslaafd
Berichten: 839
Lid geworden op: za jan 27, 2007 6:40 pm

Re: paar vraagje over 2.0s cih

Bericht door coinoperator »

Een S motor hoort officieel inderdaad op super te lopen.
in de praktijk loopt 't wel los gelukkig.

mocht je echter er een zware caravan mee naar de rivièra willen trekken dan kan het zijn dat ie te heet wordt door het pingelen.

maar nogmaals
in de praktijk merk je er niets van, die dingen hebben amper wat te doen, door hun uitgewoonde staat hebben ze een wat lagere compressie enz enz.
vertrokken
gabbermaikel
C ervaren
Berichten: 265
Lid geworden op: za mar 27, 2010 8:40 pm

Re: paar vraagje over 2.0s cih

Bericht door gabbermaikel »

ik heb die carburateur nu weer helemaal uit elkaar gehad, alles schoon gemaakt enz. Maar hij blijft maar vreemd doen, soms loopt hij goed en dan zo opeens valt hij weg en backfires en doen. En dan kan het ook zo zijn dat hij het daarna gewoon weer goed doet. Iemand hier toevallig ervaring met zo'n varajet die zoiets doet? Had gehoopt dat het met het opnieuw schoonmaken en een extra filter net voor de carburateur goed moest gaan.
in het bezit van een c1 coupe met volvo b230fk, bijna klaar.
coinoperator
C verslaafd
Berichten: 839
Lid geworden op: za jan 27, 2007 6:40 pm

Re: paar vraagje over 2.0s cih

Bericht door coinoperator »

filter al vervangen????
vertrokken
gabbermaikel
C ervaren
Berichten: 265
Lid geworden op: za mar 27, 2010 8:40 pm

Re: paar vraagje over 2.0s cih

Bericht door gabbermaikel »

dat filter net voor de carburateur? Dat heb ik er zelf tussen gezet omdat ik dacht misschien komt de troep wel uit de pomp weg(vergaand membraam ofzo) Dus dat filter zit er nu net een 2 dagen op. En hij krijgt wel brandstof genoeg in de vlotterbak, maar hij doet er verder niks mee ofzo.
in het bezit van een c1 coupe met volvo b230fk, bijna klaar.
giuliettaevo
C verslaafd
Berichten: 581
Lid geworden op: di jan 06, 2009 7:54 pm
Locatie: Cuijk
Contacteer:

Re: paar vraagje over 2.0s cih

Bericht door giuliettaevo »

Hoe is je ontsteking? Ik zou beginnen met verse contactpunten en condensator als het nog geen elektronische ontsteking is.

Wij hadden laatst een oud Golfje dat beroerd liep en daar dachten we eerst ook an de carb maar die bleek gewoon een probleem met de contactpunten te hebben; die gingen nauwelijks open. :roll: Daarna liep hij perfect.
Saab powerrr
gabbermaikel
C ervaren
Berichten: 265
Lid geworden op: za mar 27, 2010 8:40 pm

Re: paar vraagje over 2.0s cih

Bericht door gabbermaikel »

giuliettaevo schreef:Hoe is je ontsteking? Ik zou beginnen met verse contactpunten en condensator als het nog geen elektronische ontsteking is.

Wij hadden laatst een oud Golfje dat beroerd liep en daar dachten we eerst ook an de carb maar die bleek gewoon een probleem met de contactpunten te hebben; die gingen nauwelijks open. :roll: Daarna liep hij perfect.
Alles aan de ontsteking is al nieuw. En als hij hem wel pakt dan heeft het ding ook wel behoorlijk power. En als het de ontsteking zou zijn dan zou hij niet zo nu en dan wel zijn power hebben. Tenminste mijn ervaring met kapotte/slecht afgestelde puntjes is dat ze nooit helemaal goed gaan lopen en dat je het constant door wel wat blijft merken.
in het bezit van een c1 coupe met volvo b230fk, bijna klaar.
mike
C gevonden
Berichten: 47
Lid geworden op: vr nov 12, 2010 9:49 pm

Re: paar vraagje over 2.0s cih

Bericht door mike »

Ik zou alles gewoon eens nalopen. Je carb heb je nu wel een paar keer open gehad en als die er verder goed uitziet dan is dat de boosdoener niet. Je zegt dat hij backfired? kijk dan toch eens naar je ontsteking en je klepstelling. Maar loop gewoon alles eens na dan kom je de boosdoener vanzelf tegen als het goed is.
gabbermaikel
C ervaren
Berichten: 265
Lid geworden op: za mar 27, 2010 8:40 pm

Re: paar vraagje over 2.0s cih

Bericht door gabbermaikel »

vandaag weer de hele dag bezig geweest. En eerste keer dat ik hem vandaag starte liep hij meteen, en ik had de choke gewoon vast gemaakt met een ijzerdraadje op half dicht. En toen ging hij uiteindelijk 2500rpm lopen volgens de meuk toerenteller. Maar na een tijdje perongeluk uit laten slaan, en daarna ging hij weer raar doen. En toen heb ik mijn stroboscoop lamp er eens aan gehangen. En nu blijkt dat elke keer als hij begint weg te vallen de vonk ook weg valt. En het lijkt wel alsof hij het vooral doet na dat de motor een tijdje heeft gelopen.

Maar heeft iemand hier misschien ook een schema van hoe een contactpunt onsteking van zo'n motor aangesloten moet zijn? Want vanaf de verdeler komen 2 draadjes, 1 gaat naar de condensator en 1 naar een kop over de verdeler met een zwart kunstof ding en daar komt de draad op de andere kant uit dat ding. Vanaf daar gaat het in 1 draad door tot vlak bij de bobine waar het weer 2 worden en daarvan zat er 1 aan de bobine en 1 gewoon op het chassis hoort dat zo? En ik had het idee dat de bobine ook best wel warm werd.

En verder denk ik dat er maar een nieuwe bougiekabel set op moet, want ik heb de bobine kabel al van een c kadett motor gepakt die hier nog stond omdat de kabel van de manta toch wel invloed leek te hebben op het lopen.
in het bezit van een c1 coupe met volvo b230fk, bijna klaar.
gabbermaikel
C ervaren
Berichten: 265
Lid geworden op: za mar 27, 2010 8:40 pm

Re: paar vraagje over 2.0s cih

Bericht door gabbermaikel »

nog even aan het kijken geweest. Maar iemand hier ervaring met het ombouwen van contactpunt onsteking naar electronische ontsteking bij zo'n motor? Het schijnt dat hij nu een weerstand draad naar de + van de bobine heeft. Ik denk dat die dan vervangen moet worden door een gewone draad en dat het verder gewoon klok er uit trekken is en een electronische onsteking er weer in drukken? En verder natuurlijk dat hele kabel verhaal onder de kap ophangen en bobine ook vervangen, maar dat lijkt me een logisch verhaal.

Dan ben ik naar mijn idee in 1 keer van alle gezeur met de ontsteking af.
in het bezit van een c1 coupe met volvo b230fk, bijna klaar.
mike
C gevonden
Berichten: 47
Lid geworden op: vr nov 12, 2010 9:49 pm

Re: paar vraagje over 2.0s cih

Bericht door mike »

gabbermaikel schreef:vandaag weer de hele dag bezig geweest. En eerste keer dat ik hem vandaag starte liep hij meteen, en ik had de choke gewoon vast gemaakt met een ijzerdraadje op half dicht. En toen ging hij uiteindelijk 2500rpm lopen volgens de meuk toerenteller. Maar na een tijdje perongeluk uit laten slaan, en daarna ging hij weer raar doen. En toen heb ik mijn stroboscoop lamp er eens aan gehangen. En nu blijkt dat elke keer als hij begint weg te vallen de vonk ook weg valt. En het lijkt wel alsof hij het vooral doet na dat de motor een tijdje heeft gelopen.

Maar heeft iemand hier misschien ook een schema van hoe een contactpunt onsteking van zo'n motor aangesloten moet zijn? Want vanaf de verdeler komen 2 draadjes, 1 gaat naar de condensator en 1 naar een kop over de verdeler met een zwart kunstof ding en daar komt de draad op de andere kant uit dat ding. Vanaf daar gaat het in 1 draad door tot vlak bij de bobine waar het weer 2 worden en daarvan zat er 1 aan de bobine en 1 gewoon op het chassis hoort dat zo? En ik had het idee dat de bobine ook best wel warm werd.

En verder denk ik dat er maar een nieuwe bougiekabel set op moet, want ik heb de bobine kabel al van een c kadett motor gepakt die hier nog stond omdat de kabel van de manta toch wel invloed leek te hebben op het lopen.
Zoals je het nu omschrijft heeft je bobine continu min van het chassis?

Dat hoort niet zo te zijn volgens mij en daarom word je bobine ook warm.
giuliettaevo
C verslaafd
Berichten: 581
Lid geworden op: di jan 06, 2009 7:54 pm
Locatie: Cuijk
Contacteer:

Re: paar vraagje over 2.0s cih

Bericht door giuliettaevo »

Er komt een geschakelde + vanaf het contact op de + kant van de bobine. Vanaf de - kant van de bobine hoort een draad naar de verdeler te gaan waar die aangesloten zit op punten en condensator. Verder horen er geen rare aftakkingen in, enkel kan er een weerstand geplaatst zijn in de + kabel naar de bobine toe, maar dat hoort dus voor de bobine te zijn, niet tussen bobine en verdeler in. :?

Bij een elektronische ontsteking moet je die weerstand weg halen, die is niet nodig dan.
Saab powerrr
gabbermaikel
C ervaren
Berichten: 265
Lid geworden op: za mar 27, 2010 8:40 pm

Re: paar vraagje over 2.0s cih

Bericht door gabbermaikel »

giuliettaevo schreef:Er komt een geschakelde + vanaf het contact op de + kant van de bobine. Vanaf de - kant van de bobine hoort een draad naar de verdeler te gaan waar die aangesloten zit op punten en condensator. Verder horen er geen rare aftakkingen in, enkel kan er een weerstand geplaatst zijn in de + kabel naar de bobine toe, maar dat hoort dus voor de bobine te zijn, niet tussen bobine en verdeler in. :?

Bij een elektronische ontsteking moet je die weerstand weg halen, die is niet nodig dan.
Ja op de + zit een weerstand waardoor ik ook geen 12 volt krijg op de bobine maar een wat lager voltage, dat klopt dus wel gewoon. En die andere aftakking die op de - zit snapte ik ook al niks van. Maar ik kan nu niet echt een complete electronische ontsteking voor zo'n ding vinden, dus zal eerst hier wel mee prutsen. En ik denk dat ik maandag maar even kijk of ik nog een bosch condensator en contactpuntjes kan bestellen. Ik heb namelijk maar weinig vertrouwen in die meuk van kw die er nu op zit. En ik denk dat ik dan ook gewoon even een draad rechtstreeks van de bobine - naar de contactpuntjes leg.

En een bobine van een c kadett 1.2 met contactpuntjes moet toch ook gewoon op een cih kunnen? Die van die cih is dan wel zo'n 4kant model, maar volgens mij kun je die toch vervangen door zo'n ronde.
in het bezit van een c1 coupe met volvo b230fk, bijna klaar.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten