Tandriemaandrijving dynamo en waterpomp
Moderators: JvV, kriekje, opelnl
-
- C verslaafd
- Berichten: 839
- Lid geworden op: za jan 27, 2007 6:40 pm
Tandriemaandrijving dynamo en waterpomp
klik hier (Ebay)
Is er iemand die ervaring hiermee heeft
zo op het oog is de krukaspoelie veel te klein waardoor de pomp en dynamo meer dan de helft langzamer zullen draaien.
Is er iemand die ervaring hiermee heeft
zo op het oog is de krukaspoelie veel te klein waardoor de pomp en dynamo meer dan de helft langzamer zullen draaien.
vertrokken
-
- C gestoord
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: zo mei 21, 2006 10:23 am
- Locatie: Doetinchem
Re: Tandriemaandrijving dynamo en waterpomp
De andere 2 zien er ook kleiner uit, als dat in verhouding blijft zie ik het alleen maar als gewichtsbesparing en zou dat geen invloed hebben op het aantal omwentelingen van de waterpomp en dynamo
2.0 met webers c2 coupe 1979 (origineel 1.6)
1.2 c1 caravan 1975
1.2 c1 caravan 1975
-
- C verslaafd
- Berichten: 839
- Lid geworden op: za jan 27, 2007 6:40 pm
Re: Tandriemaandrijving dynamo en waterpomp
dat was ook mijn gedachte maar de krukpoelie heeft origineel zeker de dubbele omtrek.
even grof geschat loopt de krukas tov de pomp in een verhouding 3 staat tot 2 dus de pomp loopt dan 1/3 sneller dan de krukas.
(even grof geschat dus)
Maar met deze set is de krukaspoelie vs de pomp net omgekeerd.
Dus de pomp loopt nu 30% langzamer dan de krukas.
even een grof rekensommetje uitgaande van bovenstaande schattingen
origineel bij 1000 toeren loopt de pomp 1333 toeren
bij dit spul loopt de pomp bij krukas=1000 dan 666 toeren
Dus in totaal minder dan de HELFT van de omwentelingen tov. origineel.
dat gaat echt niet goed komen.
ik heb de vraag ook al bij de leverancier gelegd,
misschien is het slechts een voorbeeldfoto oid.
ik hoop dat het laatste het geval is want 't staat wel verrektes CEWL zo'n setje
(en daar doen we het toch voor nietwaar)
even grof geschat loopt de krukas tov de pomp in een verhouding 3 staat tot 2 dus de pomp loopt dan 1/3 sneller dan de krukas.
(even grof geschat dus)
Maar met deze set is de krukaspoelie vs de pomp net omgekeerd.
Dus de pomp loopt nu 30% langzamer dan de krukas.
even een grof rekensommetje uitgaande van bovenstaande schattingen
origineel bij 1000 toeren loopt de pomp 1333 toeren
bij dit spul loopt de pomp bij krukas=1000 dan 666 toeren
Dus in totaal minder dan de HELFT van de omwentelingen tov. origineel.
dat gaat echt niet goed komen.
ik heb de vraag ook al bij de leverancier gelegd,
misschien is het slechts een voorbeeldfoto oid.
ik hoop dat het laatste het geval is want 't staat wel verrektes CEWL zo'n setje
(en daar doen we het toch voor nietwaar)
vertrokken
-
- C gestoord
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: zo mei 21, 2006 10:23 am
- Locatie: Doetinchem
Re: Tandriemaandrijving dynamo en waterpomp
Ik hou het gewoon bij het ouderwetse snaartje. Heeft toch wat meer charmes vind ik. Plus dat het ook geld scheelt in aanschaf
2.0 met webers c2 coupe 1979 (origineel 1.6)
1.2 c1 caravan 1975
1.2 c1 caravan 1975
-
- C verslaafd
- Berichten: 839
- Lid geworden op: za jan 27, 2007 6:40 pm
Re: Tandriemaandrijving dynamo en waterpomp
oh dat geld is 't punt niet hier,
ik heb dit ding ook niet om goedkoop te rijden, 't is eerder een kwestie van tijdverdrijf en hogere fröbelkunde.
maar als er iets lollig op komt te zitten moet 't wel naar behoren werken.
ik heb dit ding ook niet om goedkoop te rijden, 't is eerder een kwestie van tijdverdrijf en hogere fröbelkunde.
maar als er iets lollig op komt te zitten moet 't wel naar behoren werken.
vertrokken
-
- C verslaafd
- Berichten: 581
- Lid geworden op: di jan 06, 2009 7:54 pm
- Locatie: Cuijk
- Contacteer:
Re: Tandriemaandrijving dynamo en waterpomp
Aan de verkoper te zien heeft die een race achtergrond. Bij een raceauto willen ze nog weleens de snelheid van de waterpomp verminderen op hoge toeren omdat er anders cavitatie ontstaat dat de koeling verstoord en de impeller sloopt. Maar dat is dus enkel bij blokken die bijna de gehele tijd hoge toerentallen draaien.
Als de grote poelie met 4 gaten voor de waterpomp is vind ik het ook een beetje vreemde verhouding vergeleken met de andere poelies.
Misschien de verkoper eens mailen hoe het zit?
Als de grote poelie met 4 gaten voor de waterpomp is vind ik het ook een beetje vreemde verhouding vergeleken met de andere poelies.
Misschien de verkoper eens mailen hoe het zit?
Saab powerrr
-
- C verslaafd
- Berichten: 839
- Lid geworden op: za jan 27, 2007 6:40 pm
Re: Tandriemaandrijving dynamo en waterpomp
Grappig genoeg bestaat er (volgens een bepaalde ebay verkoper) ook een waterpomp met verhoogde opbrengst speciaal voor opgevoerde motoren.giuliettaevo schreef:Aan de verkoper te zien heeft die een race achtergrond. Bij een raceauto willen ze nog weleens de snelheid van de waterpomp verminderen op hoge toeren omdat er anders cavitatie ontstaat dat de koeling verstoord en de impeller sloopt. Maar dat is dus enkel bij blokken die bijna de gehele tijd hoge toerentallen draaien.
Als de grote poelie met 4 gaten voor de waterpomp is vind ik het ook een beetje vreemde verhouding vergeleken met de andere poelies.
Misschien de verkoper eens mailen hoe het zit?
Die pomp heeft dan een impeller van 98mm
ff niet slaan, deze info is ongeverifieerd en heb ik van ebay geplukt.
ik ben nog (lang) niet zover dat de motor uit elkaar gaat en heb de originele pomp dus nog niet kunnen bekijken.
een broodje aap is dus niet uitgesloten
vertrokken
-
- C verslaafd
- Berichten: 839
- Lid geworden op: za jan 27, 2007 6:40 pm
Re: Tandriemaandrijving dynamo en waterpomp
Hier dan het antwoord van de verkoper:
Wasserpumpe 102 mm
Kurbelwelle 70,2 mm
Lichtmaschine 60,65 mm
Ik kan er niet vrolijker van worden
Wasserpumpe 102 mm
Kurbelwelle 70,2 mm
Lichtmaschine 60,65 mm
Ik kan er niet vrolijker van worden
vertrokken
Re: Tandriemaandrijving dynamo en waterpomp
Waarschijnlijk kan het wel kloppen. Ik had ook een set met een kleine krukaspoelie en een grotere waterpomppoelie.
Als de motor stationair liep dan brandde het acculampje. Nu heb ik een poelie die dezelfde maten hebben. Deze zou geleverd zijn door Risse of Irmscher. Weet dit niet zeker. Of het nu beter gaat geen idee. Moet het nog monteren.
Als de motor stationair liep dan brandde het acculampje. Nu heb ik een poelie die dezelfde maten hebben. Deze zou geleverd zijn door Risse of Irmscher. Weet dit niet zeker. Of het nu beter gaat geen idee. Moet het nog monteren.
WWW.P-POOT.NL
This is how we build it.
This is how we build it.
-
- C verslaafd
- Berichten: 839
- Lid geworden op: za jan 27, 2007 6:40 pm
Re: Tandriemaandrijving dynamo en waterpomp
Risse denk ik....
clicker ici ->Risse
Risse ook gemaild en gevraagd of pomp en dynamo niet te langzaam lopen voor een showkadett waarmee niet wordt gescheurd.
clicker ici ->Risse
Risse ook gemaild en gevraagd of pomp en dynamo niet te langzaam lopen voor een showkadett waarmee niet wordt gescheurd.
vertrokken
-
- C verslaafd
- Berichten: 839
- Lid geworden op: za jan 27, 2007 6:40 pm
Re: Tandriemaandrijving dynamo en waterpomp
Antwoord Risse:
Guten Tag Herr Balk,
vielen Dank für Ihre Anfrage.
Pumpe und Lichtmaschine laufen langsamer. Sie wurden aber für den
Straßenbetrieb getestet und für gut befunden.
Antwoord ebay verkoper:
Nein, ich kenn viele die diesen Riemenantrieb auch bei Strassenautos verbaut haben!
Riemenantrieb hat ja auch keinen Schlupf!
Mfg Joachim
> Aber bei ein showauto, also kein rennsport, lauft denn der pumpe und LM
> doch viel zu langsam?
Guten Tag Herr Balk,
vielen Dank für Ihre Anfrage.
Pumpe und Lichtmaschine laufen langsamer. Sie wurden aber für den
Straßenbetrieb getestet und für gut befunden.
Antwoord ebay verkoper:
Nein, ich kenn viele die diesen Riemenantrieb auch bei Strassenautos verbaut haben!
Riemenantrieb hat ja auch keinen Schlupf!
Mfg Joachim
> Aber bei ein showauto, also kein rennsport, lauft denn der pumpe und LM
> doch viel zu langsam?
vertrokken
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten