Schokt en schud bij optrekken in 1e versnelling

Plaats hier alle vragen en tips over versnellingsbak, uitlaat, motor en tuning hiervan.

Moderators: JvV, kriekje, opelnl

Offingawier
C gevonden
Berichten: 35
Lid geworden op: ma jul 09, 2012 11:12 pm

Schokt en schud bij optrekken in 1e versnelling

Bericht door Offingawier »

Zaterdag heb ik een coupe opgehaald uit Limburg en hij heeft mij uitstekend naar Friesland gebracht.
Tijdens de proefrit voelde ik dat er meer gas bij moest, zodat de auto niet schuddend van zijn plaats ging.
Dit was toen minimaal en eigelijk helemaal niet opmerkelijk, totdat ik in sneek aankwam en voor het eerst weer ging optrekken.

Beschrijving van wat hij deed met testrit en nu niet meer:
- eerst de achterkant optillen en licht schuddend wegrijden zoals dat laatste altijd aanvoelt met te weinig gas.

Beschrijving van mij het nu doet:
- Hevig schudden en schokken ongeacht je meer of minder gas geeft, het is alleen te voorkomen door ontzettend langzaam zonder gas bij te geven op te trekken.
- Wanneer ik op de rem trap en koppeling langzaam laat opkomen, gaat de motor zwaarder draaien; hij wil vooruit (zoals dat hoort- drukgroep lijkt mij nu uitgesloten).
- In vrij korte tijd lijkt de 2e versnelling het ook moeilijker te krijgen en vertoont lichte schokken in het begin, maar dat is als ik heeel kritisch ben.
- Koppelingspedaal lijkt geen speling te hebben, altans niet zoals ik dat gewent ben bij mijn bmw e30 3 serie uit 1990 met vloeistofkoppeling.
- Koppelingspedaal gaat erg zwaar.

Heeft dit alles verband met elkaar en/of zijn dit voortekenen van iets wat kapot lijkt te gaan? Wat kan het zijn en wat is uitgesloten?

Alvast bedankt.
Groeten,
Bas
mike
C gevonden
Berichten: 47
Lid geworden op: vr nov 12, 2010 9:49 pm

Re: Schokt en schud bij optrekken in 1e versnelling

Bericht door mike »

Hoi Bas,

Ik kan uit je beschrijving op 2 dingen komen. Inderdaad de drukgroep maar dat verklaard niet waarom hij de achterkant optilt. Ik denk misschien dat je voorremmen aanlopen. Naarmate je langer rijd en alles warm word zet alles een beetje uit en dan vooral als hij al een tijdje stil heeft gestaan kan het zijn dat de voorremmen blijven plakken. De motor moet meer zijn best gaan doen.

Zomaar een ideetje hoor.

Succes met de zoektocht naar het probleem.

Gr Mike
Offingawier
C gevonden
Berichten: 35
Lid geworden op: ma jul 09, 2012 11:12 pm

Re: Schokt en schud bij optrekken in 1e versnelling

Bericht door Offingawier »

Ik ben er nog niet aantoe gekomen mijn remmen te checken, daarnaast moet er ook maar nieuw remvloeistof komen, want over het reservoir zit nu alleen maar een ducktape'je. Dat zal vast wel vies zijn op zo'n manier.

Ik hoorde iemand wat zeggen over dat er een naaldlager ergens zit -in of voor- de versnellingsbak weet ik niet. Herkend iemand dat en kan diegene wat erover uitleggen?

Alvast bedankt,
Bas Vaartjes
kadett coupe
C gestoord
Berichten: 1545
Lid geworden op: zo mei 21, 2006 10:23 am
Locatie: Doetinchem

Re: Schokt en schud bij optrekken in 1e versnelling

Bericht door kadett coupe »

Offingawier schreef:Ik ben er nog niet aantoe gekomen mijn remmen te checken, daarnaast moet er ook maar nieuw remvloeistof komen, want over het reservoir zit nu alleen maar een ducktape'je. Dat zal vast wel vies zijn op zo'n manier.

Ik hoorde iemand wat zeggen over dat er een naaldlager ergens zit -in of voor- de versnellingsbak weet ik niet. Herkend iemand dat en kan diegene wat erover uitleggen?

Alvast bedankt,
Bas Vaartjes
dat zou dan het toplager moeten wezen, hier valt de prise as van de versnellingsbak in.
deze zit in de krukas van de motor
2.0 met webers c2 coupe 1979 (origineel 1.6)
1.2 c1 caravan 1975
Afbeelding
kadett coupe
C gestoord
Berichten: 1545
Lid geworden op: zo mei 21, 2006 10:23 am
Locatie: Doetinchem

Re: Schokt en schud bij optrekken in 1e versnelling

Bericht door kadett coupe »

kan ook zijn dat je koppelingsplaat of de drukgroep krom of stuk is, vervang die maar eens. denk dat het hem gewoon daarin zit
2.0 met webers c2 coupe 1979 (origineel 1.6)
1.2 c1 caravan 1975
Afbeelding
wegrenner
C verslaafd
Berichten: 581
Lid geworden op: ma jul 02, 2007 8:33 pm

Re: Schokt en schud bij optrekken in 1e versnelling

Bericht door wegrenner »

cotroleer de rechtheid van de koppeling
of de veren van de drukgroep nog goed zijn
controleer de top lager (zit in de kruk as, de versnellingsbak rust daar in)
Het duurt gemiddeld 26 seconden om je auto te parkeren. Als een andere auto staat te wachten duurt het 31 seconden. Als een ongeduldige automobilist toetert omdat het allemaal niet snel genoeg gaat duurt het parkeren gemiddeld 41 seconden.
lilly83
Berichten: 1
Lid geworden op: do jul 26, 2012 10:48 am

Re: Schokt en schud bij optrekken in 1e versnelling

Bericht door lilly83 »

het lijkt er op dat de krukaskeering lek is en dus je koppelling vet wordt. Je kunt proberen een paar keer de koppeling bewust te laten slippen om te zien of dit verbetering geeft. Je maakt hiermee tijdelijk de plaat "schoon". verbeterd hiermee de werking bij het wegrijden dan zou ik beginnen bij de keerring en eventueel een nieuwe koppelingsplaat.

Succes
kriekje
C verslaafd
Berichten: 888
Lid geworden op: vr mei 19, 2006 7:41 pm
Locatie: Ambjörnarp

Re: Schokt en schud bij optrekken in 1e versnelling

Bericht door kriekje »

bij een lekke krukaskeering wordt niet persee je plaat vet
het kan ook gewoon recht naar beneden lopen, achter je vliegwiel door
het vliegwiel kan het ook naar buiten slingeren,maar de kans is niet heel groot dat het op je plaat komt
hij zal eerder gaan slippen, dan schokken e.d. als het toch gebeurt
beCeten
Offingawier
C gevonden
Berichten: 35
Lid geworden op: ma jul 09, 2012 11:12 pm

Re: Schokt en schud bij optrekken in 1e versnelling

Bericht door Offingawier »

Ik heb vorige weet zaterdag alle olie en (licht) gescheurde slangetjes vervangen.
Dit heeft op een of andere manier aanzienlijk geholpen, maar het probleem is nog niet volledig opgelost en zal denk ik later vast terug komen.
Dus de sugesties door jullie genoemd is niet geheel vergeefs, ik kan altijd wat met die hulp.

Het volgende is wel, hoe zit bij jullie de bezinetankslangen aangesloten? Ik heb een overdruk slangetje namelijk; lijkt het wel, gewoon mijn kofferbak inlopen, maar snap niet waarom. Nu met dit warme weer lijkt het wel of het daaruit gewoon verdampt, beetje zonde dus.

Loopt dat slangetje daar orgineel ook? Zo ja, accepteren jullie dat lekken of doet ie dat bij jullie niet?
Offingawier
C gevonden
Berichten: 35
Lid geworden op: ma jul 09, 2012 11:12 pm

Re: Schokt en schud bij optrekken in 1e versnelling

Bericht door Offingawier »

Lekken is dusdanig opgelost door het slangetje naar boven de vulopening te buigen.
Eerst verwarmd toen kon je het zo buigen.

Wat betreft het schudden. Ik heb een tijdje 98 gereden en voor mij gevoel deed hij het praktisch niet meer dat schudden.
Misschien zit er ooit een koppeling of drukgroep aan te komen, maar voor eerst neem ik genoegen met hoe hij nu optrekt uit de 1. Zo'n ramp en irritatie is het nu ook weer niet.
Krukaskeering, zou kunnen idd. Stoms laat ik hem wat slippen of geen meer gas bij het overschakelen waardoor hij al het ware even ''ie'' roept. Al moet ik zeggen, ik heb nooit het gevoel dat ik met een slippende koppeling rijdt doordat hij vies is ofzo. Altijd goed direct met met schakelen en met optrekken na koppelen vlot zoals dat hoort.

Ik heb er nu een tijdje in gereden nadat ik hem over heb gekocht, maar volgens mij doet hem dat wel goed. En doet hij dat liever dan stilstaan.
RapToR
C geïnteresseerd
Berichten: 65
Lid geworden op: ma aug 23, 2010 5:13 pm
Locatie: Ergens boven Leeuwarden

Re: Schokt en schud bij optrekken in 1e versnelling

Bericht door RapToR »

Toevallig heb ik sinds 2 dagen bijna eenzelfde probleem, dus ik haak er even op in.. na honderden probleemloze kilometers schokt de hele auto en schudt de versnellingspook als ik 'm in z'n 3 zet, in z'n 2 heeft ie t ook wat. Het is niet altijd, en t is vooral met t wat harder optrekken. Het schokken voelt inderdaad alsof een rem vastzit, maar dat heb ik al s gehad en dat merkte je direct in het vermogen. Bovendien is het alleen met schakelen en als je eenmaal op snelheid bent ebt t ook weg. Versnellingsbakrubber misschien? Of koppelingsplaat? Ik weet wel dat die keerring tussen motor en bak lekt.. kan dat de oorzaak zijn?
Afbeelding
BrroemBrroem
RapToR
C geïnteresseerd
Berichten: 65
Lid geworden op: ma aug 23, 2010 5:13 pm
Locatie: Ergens boven Leeuwarden

Re: Schokt en schud bij optrekken in 1e versnelling

Bericht door RapToR »

Opgelost... het rubber in het staartstuk van de cardanas waar het lager in ligt was totaal gaar dus de hele boel kon schudden tijdens het schakelen... heb een nieuw staartstuk erin gezet en hij rijdt nu weer sm00th :)
Afbeelding
BrroemBrroem
Offingawier
C gevonden
Berichten: 35
Lid geworden op: ma jul 09, 2012 11:12 pm

Re: Schokt en schud bij optrekken in 1e versnelling

Bericht door Offingawier »

Bedank voor je reageren, misschien heb ik op lange termijn hier iets aan.
De auto schudt niet zo hard als dat de pook trilt. Wel wanneer je langzamer rijdt en daarbij dan wel/niet klein beetje afremt op de motor pakt ie heel grof aan telkens, tik aangrijp dan weer tik vrij. Niet dat hij uit de versnelling schiet! Maar meer zo van versnelling grijpt aan dan weer niet. Ik heb het alleen nooit bij het optrekken bij snelheid, wel heb ik dit heel sterk vanuit stilstand.

Punt van jou.. Staartstuk? Nooit van gehoord, kan ook geen duidelijke plaatjes vinden. Ik zie hier wel wat, maar kan mij niet voorstellen dat je dit zo snel zelf hebt gedaan, en daarbij nieuw hebt gekocht: http://www.oudevolvo.nl/volvo/handige-i ... omaat.html
RapToR
C geïnteresseerd
Berichten: 65
Lid geworden op: ma aug 23, 2010 5:13 pm
Locatie: Ergens boven Leeuwarden

Re: Schokt en schud bij optrekken in 1e versnelling

Bericht door RapToR »

Afbeelding

Dit is t staartstuk... zeg maar het deel achter de kruiskoppeling. Links in dat roestige ding zit het lager, geperst in een groot rubber. Mijn rubber was dus totaal gaar waardoor het lager alle kanten op kon, met rustig rijden schudde alles daarom ook minder dan met optrekken.
Lijkt me dat jou probleem meer vanuit de versnellingsbak komt? Dit rubber is trouwens heel makkelijk te testen... as beetpakken na de kruiskoppeling en kijken of je de boel makkelijk heen en weer kan bewegen :wink:
Afbeelding
BrroemBrroem
Offingawier
C gevonden
Berichten: 35
Lid geworden op: ma jul 09, 2012 11:12 pm

Re: Schokt en schud bij optrekken in 1e versnelling

Bericht door Offingawier »

Ik heb nog even kunnen volhouden met het geschok, maar ik sta op het punt een project te beginnen waarbij ik toch bijna alles anders moet hebben.
Ik vermoed inderdaad dat het schokken en nu ook het geluid uit de bak komt. De motor is stom genoeg bevroren geraakt deze winter. Ik voel mij echt heel erg stom daarover.
De kadett is er al met al niet beter van geworden en begint te haperen bij een korte periode volgas boven de 130km/u. Naast de waterpomp is ook de bak aan het janken.
Druk ik voorzichtig tegen het koppelingspedaal is het over, maar het extra aanspannen van de kabel heeft niet lang effect of het begint weer.

Ik zal mijn lichten even opdoen bij mensen met een v6 hier. Alles is mogelijk, maar de onderdelen worden schaarser heb ik wel door.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten