Het grote motor ombouw topic

Plaats hier alle vragen en tips over versnellingsbak, uitlaat, motor en tuning hiervan.

Moderators: JvV, kriekje, opelnl

Tijs
C gestoord
Berichten: 2280
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 1:43 pm
Locatie: geldrop

Re: Het grote motor ombouw topic

Bericht door Tijs »

je kunt ook de retourleding gewoon op een t stuk tussen den pomp en tank terug laten komen.

ben je ook van het geklots af.. ik rijd er al denk ik zoon 10.000 km mee rond... stotter vrij, ook met een 1/4 tank over de rotondes.

ik heb wel een 12mm lieding op de tank laten lassen, en na de pomp 8mm leiding naar de injectie rail zelf toe.
- ik stel hier de vragen, ik heb er tenslotte de ballen verstand van.:)
Afbeelding
tom Kadettielac
C liefhebber
Berichten: 137
Lid geworden op: do aug 26, 2010 9:40 pm

Re: Het grote motor ombouw topic

Bericht door tom Kadettielac »

bedankt voor jullie posts.
een collega van me had hetzelfde gamaakt als jij tijs ,maar toch als hij goed hard door de bocht ging begon hij uit te vallen ,en als hij de bocht door was kon hij weer gas geven.
ik kan denk ik het beste gewoon een injectie tank halen met een voorraad bakje erin waar altijd wat brandstof in blijft staan zodat hij in de bochten niet stil kan vallen.

dat kan heel lastig worden als je aan het driften bent :D
gang is alles, remmen is angst
Tijs
C gestoord
Berichten: 2280
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 1:43 pm
Locatie: geldrop

Re: Het grote motor ombouw topic

Bericht door Tijs »

hmm dan heeft hij denk ik te dunne leidingen gebruikt, ik heb wel een station, dus een platte tank, met een langere aanzuigbuis erin, dus daar blijft ook wat meer benzine inzitten.
een losse catch tank werkt ook heeel goed, dan laat je daar de retour op uit komen, en de gewone tank sluit je op de bovenkant aan, dan zit er eigenlijk nooit lucht in, en je tank hoeft alleen maar het verbruik aan te vullen wat de motor aan benzine opmaakt, dus is niet zo veel, dus dat kan gewoon met de standaard 4mm aansluiting.
- ik stel hier de vragen, ik heb er tenslotte de ballen verstand van.:)
Afbeelding
PimRoelofs
C gevonden
Berichten: 4
Lid geworden op: zo feb 13, 2011 10:51 pm
Locatie: Ravenstein

Re: Het grote motor ombouw topic

Bericht door PimRoelofs »

Hallo,

Ik ben net nieuw op dit forum. Ik heb nu sinds een paar maanden een kadett c citty 1.2..
Nu wil ik deze zomer een sneller blok gaan inbouwen. Heb al veel verhalen gehoord maar weet niet wat ik het beste in kan gaan bouwen en wat er nog meer voor onderdelen vervangen moeten worden.
Heb al een beetje rondgekeken op dit forum maar kom er niet uit.
Kan iemand mij misschien verder helpen?
Schedelwerk
C verslaafd
Berichten: 812
Lid geworden op: di okt 31, 2006 1:44 pm
Locatie: Nijmegen

Re: Het grote motor ombouw topic

Bericht door Schedelwerk »

Maar alles hangt natuurlijk af van wat je wil. Over het algemeen moet je voor een motorombouw:
- een ander motorblok. CIH, OHC, DOHC, of iets totaal anders, en alles wat daarbij hoort (radiateur, uitlaat, etc)
- een versnellingsbak die op het blok past en geschikt is voor achterwielaangedreven auto's.
- een 'zware' vooras van een kadett 1.6-2.0, of een aangepaste standaard vooras.
- een zware achteras van een kadett 1.6-2.0, van een Manta, van een opel GT
- een tussenas die tussen versnellingsbak en achteras past.
- aangepaste remmerij (remklauwen, schijven, eventueel hoofdremcilinder en rembekrachtiger)
Festina lente...

- Kadett C SDN, '76, 1.2s - daily
- Kadett C City, '76, 1.2 - TE KOOP!
- Kadett C GT/E, '76, 2.0s - in restauratie
PimRoelofs
C gevonden
Berichten: 4
Lid geworden op: zo feb 13, 2011 10:51 pm
Locatie: Ravenstein

Re: Het grote motor ombouw topic

Bericht door PimRoelofs »

Dat wist ik ongeveer al...

zou graag willen weten welke motor het beste in te bouwen is zonder al te veel aanpassingen. Heb een aantal keer gehoord dat een kadett e 2.0 16v (GSI) goed te doen is.
joel
C gestoord
Berichten: 1049
Lid geworden op: za mar 21, 2009 11:19 am

Re: Het grote motor ombouw topic

Bericht door joel »

PimRoelofs schreef:Dat wist ik ongeveer al...

zou graag willen weten welke motor het beste in te bouwen is zonder al te veel aanpassingen. Heb een aantal keer gehoord dat een kadett e 2.0 16v (GSI) goed te doen is.

die is goed te doen jah, maar wel een erg dure ombouw

de best betaalbare update is denk ik toch echt een cih ( 2.0/2.2/2.4 al wordt die ook al duurder ) en die is ook ietwat makkelijker.

als je dan toch bezig bent meteen een getrag 240 erachter hangen ( 5-bak )
Schedelwerk
C verslaafd
Berichten: 812
Lid geworden op: di okt 31, 2006 1:44 pm
Locatie: Nijmegen

Re: Het grote motor ombouw topic

Bericht door Schedelwerk »

Het 'makkelijkste' is m.i. nog altijd een CIH blok, iets tussen 1.9-2.4 als je een beetje redelijke kracht vs. brandstofverbruik verhouding wil houden. In de zwaardere Kadettjes, manta's, rekords, etc. heeft namelijk ook een CIH blok gelegen, dus daar zijn vrijwel alle onderdelen gewoon nog voor te vinden.
Festina lente...

- Kadett C SDN, '76, 1.2s - daily
- Kadett C City, '76, 1.2 - TE KOOP!
- Kadett C GT/E, '76, 2.0s - in restauratie
Schedelwerk
C verslaafd
Berichten: 812
Lid geworden op: di okt 31, 2006 1:44 pm
Locatie: Nijmegen

Re: Het grote motor ombouw topic

Bericht door Schedelwerk »

Je was me al voor Joel :mrgreen:
Maar, als je het mooi/goed/betrouwbaar wil maken is het allemaal duur, en dan moet je gewoon erin leggen wat je zelf denkt dat je het meeste plezier op gaat leveren! Kijk eens bij de kadett van Giuliettaevo, daar komt een Saab motor in te liggen bijvoorbeeld.
Festina lente...

- Kadett C SDN, '76, 1.2s - daily
- Kadett C City, '76, 1.2 - TE KOOP!
- Kadett C GT/E, '76, 2.0s - in restauratie
mr horsepower
C gevonden
Berichten: 45
Lid geworden op: za jun 26, 2010 9:30 pm
Locatie: Zaamslag

Re: Het grote motor ombouw topic

Bericht door mr horsepower »

Kan iemand mij misschien helpen, ik heb in mijn c1 1.2N een 2.0S motor gelegd, nu is het moment zo ver dat ik bijna kan gaan draaien, echter krijg ik geen vonk. de rotorverdeler zat al in dit blok, maar was geen contactpuntenontsteking. het vermoeden luidt dat het van een 2.0E is.

In eerste instantie meende ik de bobine en ontstekingsmodule van een 1.2 corsa a te hebben maar na wat foto s af te kijken in het motorruimte topic vermoed ik dat het van een 2.0E is.

Ik heb dellorto s op de motor gemonteerd dus het gedeelte voor op het inlaatspruitstuk zou kunnen komen te vervallen, nu is er al wat geknipt in het zooitje en ik wil het beslist niet erger maken.

op de bobine komt het zwarte stekkertje met 2 zwarte draden aan op contact 15. het andere zwarte draadje zou volgens mij een weerstandje ofzo op moeten zitten??? deze heb ik wel maar zit er niet meer aan. ik vermoed dat het aan de carosserie gemonteerd zou moeten worden. in het zwarte stekkertje zou dan mijn geschakelde 12v moeten en dan zou het toch al een heel eind moeten werken?

Andere contact zit de groene draad op en die gaat naar de ontstekingsmodule. er hing nog een blauw witte draad aan, en nog een bruine aangestripte draad maar die hangt er maar.

Paar dagen geleden even geprobeerd wat ie deed en na de tweede keer mijn sleutel om te draaien ging de startmotor door met starten ook nadat de contactsleutel volledig terug gedraaid was. accuklem er maar gauw afgehaald, ik vermoed dat de massa naar het motorblok niet goed zit???

Heeft iemand even wat duidelijkheid voor me aub???
patrick de boer
C gestoord
Berichten: 1406
Lid geworden op: do jan 18, 2007 8:13 pm
Locatie: oss

Re: Het grote motor ombouw topic

Bericht door patrick de boer »

heb je wel 12 volt op de onsteking en geen 9.8 volt ofzo
mr horsepower
C gevonden
Berichten: 45
Lid geworden op: za jun 26, 2010 9:30 pm
Locatie: Zaamslag

Re: Het grote motor ombouw topic

Bericht door mr horsepower »

Heb nog niet de kans gehad om met de multimeter na te kijken, pas gezinsuitbreiding dus kom niet zo heel makkelijk aan de auto toe, zijn er geen watervalschema s of duidelijke foto s te vinden ofzo, via google kon ik niks vinden en op het forum ook zo gauw niks.

ik hoop vanavond te kunnen meten maar ben niet zeker
mr horsepower
C gevonden
Berichten: 45
Lid geworden op: za jun 26, 2010 9:30 pm
Locatie: Zaamslag

Re: Het grote motor ombouw topic

Bericht door mr horsepower »

Gisterenavond gemeten, inderdaad 12.4 volt op de bobine, ik heb de electra vervangen tussen de bobine en de verdeler, eventjes de massa opnieuw aangesloten en toen getest, kon niet doorstarten wegens absentie van de uitlaat, kreeg wel wat gereutel.

Vanmiddag gestart en startte direct, gasreactie is waardeloos en toert slecht af dus dat wordt afstellen, draait wel mooi stationair.

nog olie in de aandrijflijn doen, remleidingen aansluiten en vanavond uitlaat in elkaar lassen.

Ben benieuwd naar de testrit, had een getrag 240 gekocht maar heb toch gekozen voor de 4 bak, weet niet wat voor achteras het precies is, wrdt een verrassing!!!
mr horsepower
C gevonden
Berichten: 45
Lid geworden op: za jun 26, 2010 9:30 pm
Locatie: Zaamslag

Re: Het grote motor ombouw topic

Bericht door mr horsepower »

Gisteren had ik eindelijk tijd om de kadett terug op de grond te zetten, nog even getest of de koppeling ook daadwerkelijk dienst deed en toen kon eindelijk de schuurdeur open.

De testrit doet nog wat problemen uitwijzen, met als begin dat de remmen echt aangepast moeten worden, ik heb het subframe van de 1.2 er nog onder zitten, dus ook de remmen, zonder bekrachtiger.

Ik heb even met en zonder motorkap gereden, zonder resulteerde in een voorruit die volledig onder de olie zat, bij het optrekken vieze dikke blauwe rook via de carterontluchting, mijn vermoeden is bevestigd, de koppakking zal lek zijn richting een oliekanaal, vanmiddag maar eens naar de peilstok kijken of er nu ook nog olie in zit. helaas is mijn bestelling vertraagd, maandag komen de nieuwe koppakking en de klepsteeldichtingen binnen dan hoop ik dinsdag de kop weg te brengen voor het afvlakken.
De ontsteking stond volgens mij ook niet helemaal zoals het wezen moet en de dellorto s staan nog afgesteld op een 1.9 gti motor, dus daar valt ook nog wat te behalen.

Nu een vraag, de kop gaat er dus af, heeft het zin om met een stifttol de kanalen nog wat aan te passen, of uit te literen. zijn er nog puntjes die verbeterd kunnen worden in de kop van een 2.0 S ?
Op mijn werkbank heb ik nog een kop van een 1.9 SH uit elkaar liggen. zou het interessant zijn om daar nog wat van uit te wisselen, de nokkenas bijvoorbeeld?

Ik ben aan het overwegen om een ring te steken bij de klepveren, deze komen dan wat meer op spanning te staan.

En uiteraard de kleppen weer eens even op te frissen, maar zijn er verder nog trucs uit de oude doos die ik kan toepassen op de kop?
Pietje
C gestoord
Berichten: 1665
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 9:42 pm

Re: Het grote motor ombouw topic

Bericht door Pietje »

Ik heb eventueel nog wel verzwaarde klepveren liggen van een 2.0 motor.

Alleen olie op de voorruit komt weet je zeker dat dit koppakking is en niet de zuigerveren???
WWW.P-POOT.NL

This is how we build it.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten