welke motor kun je het meerst uithalen?

Plaats hier alle vragen en tips over versnellingsbak, uitlaat, motor en tuning hiervan.

Moderators: JvV, kriekje, opelnl

Gesloten
twigie44
C geïnteresseerd
Berichten: 77
Lid geworden op: di feb 28, 2012 7:21 pm
Locatie: Harderwijk

welke motor kun je het meerst uithalen?

Bericht door twigie44 »

ik hoorde van een monteur dat je uit een opel astra gsi 2.0 8v meer vermogen uit kunt hallen dan een opel astra gsi 2.0 16v
heeft hier iemand ervaring meer en mischien een tipje?

Gr Roy
opel kadett c sedan 1.2 (C2)
M@rtin
C geïnteresseerd
Berichten: 85
Lid geworden op: di okt 18, 2011 3:11 pm

Re: welke motor kun je het meerst uithalen?

Bericht door M@rtin »

Dat is onzin. Daarnaast heeft vermogenswinst alles te maken met hoeveel geld je ergens in stopt.

Een C20NE (de "GSi 8 klepper ) heeft standaard 115 pk, de C20XE 150 en zoveel meer kost een XE niet.
Dan heb je de eerste 35 pk al gewonnen voor 150 euro ofzo.... Probeer maar eens 35. Pk uit een NE te halen,ben je duizenden euro's verder.

En de C20XE is eenhele fijne felle motor.

Snel vermogen kunnen behalen doe je met een C20LET... :)
Alle eventuele typfouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht.
patrick de boer
C gestoord
Berichten: 1406
Lid geworden op: do jan 18, 2007 8:13 pm
Locatie: oss

Re: welke motor kun je het meerst uithalen?

Bericht door patrick de boer »

M@rtin schreef:Dat is onzin. Daarnaast heeft vermogenswinst alles te maken met hoeveel geld je ergens in stopt.

Een C20NE (de "GSi 8 klepper ) heeft standaard 115 pk, de C20XE 150 en zoveel meer kost een XE niet.
Dan heb je de eerste 35 pk al gewonnen voor 150 euro ofzo.... Probeer maar eens 35. Pk uit een NE te halen,ben je duizenden euro's verder.

En de C20XE is eenhele fijne felle motor.

Snel vermogen kunnen behalen doe je met een C20LET... :)

ik denk niet dat een xe 150 euro duurder is als een 8v
wel ben ik het eens dat je beter een 16v of een 16v turbo kan monteren

maar ik denk dat er met sneller bedoelt word dat je sneller weg bent met een 8v als met een 16
een 8v heeft minder draaiend gewicht en zal dan sneller op toeren zijn
Koekie
C ervaren
Berichten: 309
Lid geworden op: ma sep 10, 2007 9:36 pm
Locatie: Abbenes

Re: welke motor kun je het meerst uithalen?

Bericht door Koekie »

patrick de boer schreef:
M@rtin schreef:Dat is onzin. Daarnaast heeft vermogenswinst alles te maken met hoeveel geld je ergens in stopt.

Een C20NE (de "GSi 8 klepper ) heeft standaard 115 pk, de C20XE 150 en zoveel meer kost een XE niet.
Dan heb je de eerste 35 pk al gewonnen voor 150 euro ofzo.... Probeer maar eens 35. Pk uit een NE te halen,ben je duizenden euro's verder.

En de C20XE is eenhele fijne felle motor.

Snel vermogen kunnen behalen doe je met een C20LET... :)

ik denk niet dat een xe 150 euro duurder is als een 8v
wel ben ik het eens dat je beter een 16v of een 16v turbo kan monteren

maar ik denk dat er met sneller bedoelt word dat je sneller weg bent met een 8v als met een 16
een 8v heeft minder draaiend gewicht en zal dan sneller op toeren zijn
Die 35 PK maken een hoop goed hoor ;-) En het koppel niet te vergeten..
[img]http://www.joost-ram.nl/prive/images/onderschrift.JPG.jpg[/img]
basje
C geïnteresseerd
Berichten: 91
Lid geworden op: wo dec 09, 2009 11:44 am

Re: welke motor kun je het meerst uithalen?

Bericht door basje »

je heb ook nog de c20seh deze heeft 130 pk en bijna net zoveel koppel als de 16 klepper
Tijs
C gestoord
Berichten: 2280
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 1:43 pm
Locatie: geldrop

Re: welke motor kun je het meerst uithalen?

Bericht door Tijs »

volgens mij is de vraag niet hoeveel pk een motor type heeft, de vraag is, waar is het meeste uit te halen..
en dan gaat de 1e reactie perfect op.

"Dat is onzin. Daarnaast heeft vermogenswinst alles te maken met hoeveel geld je ergens in stopt."

overal kun je veel vermogen uithalen, het komt alleen altijd neer op wat gaat het dan kosten. de goedkoopste manier van veel vermogen, is een standaard blok met veel vermogen.

alles wat je aan moet passen om meer vermogen te krijgen, is een stuk duurder...
hiermee bedoel ik, een 2L 8v, kan best evenveel of meer vermogen krijgen als een standaard 2L 16v turbo, maar dat gaat je ook meer kosten als de standaard 2L 16v turbo heeft.

bedenk voor jezelf hoeveel vermogen je nou echt wil. en zoek daar een goed blok voor. kleine aanpassingen voor een 20-30 pk meer valt vaak wel mee met de prijs. daarboven is het gewoon duur. en had je wellicht beter al een wat duurder blok kunnen pakken om mee te beginnen.
- ik stel hier de vragen, ik heb er tenslotte de ballen verstand van.:)
Afbeelding
Amstel
C verslaafd
Berichten: 667
Lid geworden op: di mei 19, 2009 4:42 pm

Re: welke motor kun je het meerst uithalen?

Bericht door Amstel »

Goedkoop meer pk's c20ne met turbo alles home made

Sent from my GT-I9001 using Tapatalk
injectie is net een beroeps bepaalde tijd militair ,die moet ook eerst denken voordat ie reageert ,alleen duurt dat drie weken . geef mijn maar dcoe'tjes
Tijs
C gestoord
Berichten: 2280
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 1:43 pm
Locatie: geldrop

Re: welke motor kun je het meerst uithalen?

Bericht door Tijs »

voor je dat goed en op een noembare turbo druk hebt lopen ben je ookal wat geld verder, en of je dan veel sneller/goedkoper uit bent als gewoon een degelijk 16v(met webers?) of let kopen betwijfel ik sterk!

volgens mij waren er een paar op het opel forum die het redelijk voor elkaar hadden, en bij meer als 0,8bar liep zoon c20ne vervolgens heel rap... stuk...

je zult toch echt eerst moeten weten wat je wil verwachten van je blok, voor je zoon keus/advies zou kunnen geven..

een c20ne is in elk geval wel redelijk goedkoop wat meer vermogen uit te krijgen als standaard.. nokkenasjes e.d. staan regelmatig op marktplaats. ander inlaat traject, carb of injectie ook wel.. dus keus genoeg
- ik stel hier de vragen, ik heb er tenslotte de ballen verstand van.:)
Afbeelding
M@rtin
C geïnteresseerd
Berichten: 85
Lid geworden op: di okt 18, 2011 3:11 pm

Re: welke motor kun je het meerst uithalen?

Bericht door M@rtin »

C20XE is een fijnere en effecientere motor dan een 8V. Alleen wanneer je distri riem springt is een 8V voor de financien leuker, maar verder kan niets tegen een 16V of 16V Turbo op... (klassieke / CIH motoren daargelaten uiteraard).

En een turbo op een std motor schroeven heeft zonder andere zuigers etc ook weinig zin. Anders loopt ook alles stuk boven de 0,4 bar.... Ik denk dat een std. LET dan goedkoper is.
Alle eventuele typfouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht.
giuliettaevo
C verslaafd
Berichten: 581
Lid geworden op: di jan 06, 2009 7:54 pm
Locatie: Cuijk
Contacteer:

Re: welke motor kun je het meerst uithalen?

Bericht door giuliettaevo »

M@rtin schreef: En een turbo op een std motor schroeven heeft zonder andere zuigers etc ook weinig zin. Anders loopt ook alles stuk boven de 0,4 bar.... Ik denk dat een std. LET dan goedkoper is.
Dat is onzin :? .... Er zijn blokken genoeg die meer als 0,4 bar kunnen draaien op standaard zuigers zonder problemen. Wat veel belangrijker is is je motormanagement en hoe dat is afgesteld. Zolang jij er voor zorgt dat je motor niet pingelt kan je blok best wat hebben. Een goede afstelsessie is dus heel belangrijk, zeker bij blokken waar achteraf een turbo op gezet wordt. Hierdoor is een goede ombouw meteen ook duurder..

Een C20LET doet tegenwoordig al makkelijk 1500 euro en dan heb je nog niks, er moet ook nog een fatsoenlijk bak tegenaan en een 18S pannetje onder etc etc.. Op die manier ben je al 3000 euro aan onderdelen kwijt en heb je het alleen nog maar langs de auto staan. :(

Jezelf een vermogensdoel stellen is het beste advies dat je al gekregen hebt hierboven. :wink: Van daaruit kun je dan gaan kijken wat je wilt en hoe je dat kunt waarmaken. Een turbo in een c-kadett is leuk maar niet voor iedereen, het kan heel snel heel fout gaan...

Overigens heb je met veel vermogen nog een probleem; de achteras van een kadett is bagger. Met 300 pk sloopten wij ze in een rap tempo. en aangezien ze zeldzamer worden worden ze ook duurder. :|

3.0 MV6 motor inbouwen is leuk, dik 200 pk, relatief goedkoop blok in aanschaf, kan gewoon de omega bak aan en ziet er netjes uit in een kadett. :mrgreen:
Saab powerrr
KWKadett
C gevonden
Berichten: 12
Lid geworden op: za aug 24, 2013 5:27 pm

Re: welke motor kun je het meerst uithalen?

Bericht door KWKadett »

ben zelf met een 8klepper bezig in een sedan, maar nou blijk ik weer een bijzonder motortje te hebben die 130 a 140 pk levert, dus heb geen 16klepper nodig haha, enigste verschil zou zijn dat een 16klepper harder en langer door loopt, maar in nederland mogen we toch niet zo hard rijden.
ik heb eigelijk ook nog een vraag, wat voor motorsteunen ik nodig heb, het is een c1 sedan de motor is verder het zelfde als een c20ne
Tijs
C gestoord
Berichten: 2280
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 1:43 pm
Locatie: geldrop

Re: welke motor kun je het meerst uithalen?

Bericht door Tijs »

topic was wel al 1,5 jaar oud, maar mag de pret niet drukken ;)

alu manta 18s steunen, of als iets meer werk niet erg vind (paar vul platen) omaga 2.0i steunen (staal)
de alu manta steunen kunnen redelijk aan de prijs zijn, omega steunen doorgaan enkele tientjes.
- ik stel hier de vragen, ik heb er tenslotte de ballen verstand van.:)
Afbeelding
joel
C gestoord
Berichten: 1049
Lid geworden op: za mar 21, 2009 11:19 am

Re: welke motor kun je het meerst uithalen?

Bericht door joel »

Om maar even op je eerste vraag te antwoorden. Het antwoord is botweg nee, uit een 16v is meer uit te halen. M9torvermogen ontstaat door het verbranden van lucht en brandstof. Een 16v zuigt efficienter zijn lucht aan dus heeft een hogere vullingsgraad en dus meer vermogen. Maar het feit dat je deze vraag moet stellen verteld al dat jij waarschijnlijk nooit op het punt gaat komen om dat te merken. Dan moet je namelijk echt ver gaan in het tunen
twigie44
C geïnteresseerd
Berichten: 77
Lid geworden op: di feb 28, 2012 7:21 pm
Locatie: Harderwijk

Re: welke motor kun je het meerst uithalen?

Bericht door twigie44 »

ben zelf automonteur en heb al een c20xe aan gepakt ;) heb op een duitse site motor steuenen besteld speciaal voor om bouw naar c20xe
opel kadett c sedan 1.2 (C2)
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast