Opel kadett 1200 en ascona b 20s

Plaats hier alle vragen en tips over versnellingsbak, uitlaat, motor en tuning hiervan.

Moderators: JvV, kriekje, opelnl

Gesloten
robinnn333
C gevonden
Berichten: 15
Lid geworden op: zo jul 17, 2011 7:21 pm

Opel kadett 1200 en ascona b 20s

Bericht door robinnn333 »

Hallo,

Ik ben hier nieuw op die forum. Ik heb laatst een kadett c1 coupe 1200s handgeschakeld gekocht. Ik ben alleen op zoek naar een 2 liter blok :) . Ik heb een ascona b coupe uit 1979 20s met een handgeschakeld bak op het oog. mijn bedoeling was om het blok,versnellingsbak, achteras, en koeler naar mijn kadett te zetten. Ik had dan een paar vragen.

Past het 20s blok en bak in mijn kadert? en wat zou ik aan moeten passen?
En gaat die achteras passen of moet hier veel aangepast worden?

Zouden jullie de ascona hier een geschikte auto voor vinden of kan ik beter naar wat anders kijken.

mvg, Robin
coupe78
C ervaren
Berichten: 336
Lid geworden op: di nov 28, 2006 8:40 pm
Locatie: sijsele -damme in belgie

Re: Opel kadett 1200 en ascona b 20s

Bericht door coupe78 »

blok zal wel passen en versnellingsbak ook
achteras weet ik niet ( denk dat deze breder is )
normaal word er eentje van een kadett c 1.6 of 2.0 geplaatst

radiator kan je van een kadett c 1.6 of 2.0 nemen

dan juist nog een tussenas normaal ook van een handgeschakelde 1.6 of 2.0 halen

grtz
OPEL FOREVER
robinnn333
C gevonden
Berichten: 15
Lid geworden op: zo jul 17, 2011 7:21 pm

Re: Opel kadett 1200 en ascona b 20s

Bericht door robinnn333 »

Bedankt voor de snelle reactie!

Past de koeler van de ascona niet in mijn kadett of heeft dat een andere reden?
Is er goed aan zo een tussenas te komen of is dit lastig?

Hier een foto van mijn kadett
Afbeelding
joel
C gestoord
Berichten: 1049
Lid geworden op: za mar 21, 2009 11:19 am

Re: Opel kadett 1200 en ascona b 20s

Bericht door joel »

een ascona kan een goede donor zijn om je kadett om te bouwen, dan heb je namelijk meteen alles. echter zul je wat werk moeten verzetten om het allemaal passend te krijgen

de motor zelf past gewoon, echter zul je als je de 1200 vooras gebruikt de motorrubbers in het voorste gat moeten zetten ( hier zitten geen lasmoeren in, die zul je er zelf in moeten maken ). dan kom je weer in de knoop met de stabilisatorstang, deze moet van een kadett 1600 of gte zijn. wat ik zelf wel eens gedaan heb is blokje tussen de 1200 bevestiging zetten zodat deze lager komt, werkt ook maar dan heb je wel zon raar ding onder je auto uitsteken. De bak uit de ascona zal een 4 bak zijn, deze past niet in de 1200 handgeschakelde tunnel. maar dat is eventueel ook wel passend te maken, echter een 5bak uit een manta gsi zou makkelijker zijn en tevens is een 5 altijd mooi om te hebben. de baksteun zal je in beide gevallen zelf moeten maken. even de motorkabel van de ascona erin en dan zou je de voorkant af hebben

nou de achteras, deze past niet zo maar is wel passend te maken. je moet de bout waar de panhardstang aan zit overzetten naar de andere kant. bij de ascona zit hij links en bij de kadett rechts ( of andersom ) ook zul je de stabilisatorstang compleet over moeten zetten van de kadett as naar de ascona as ( dus even de beugeltjes erop lassen ) en het staartstuk moet omgelast worden ( ook weer beugeltje losmaken van beide assen en dat van de kadett as op het manta staartstuk lassen ) verder past hij gewoon maar hij is wel aan elke kant een cm of 3 breder en de veerschotels zitten niet precies op dezelfde plaats ( scheelt een cm ofzo ) maar dit geeft enkel problemen met een flinke verlaging

de tussenas kun je ook laten aanpassen, dit kost vaak net zoveel als een passende as zoeken omdat mensen vaak denken dat ze met een manta b automaatas ( voor 5 bak ) of een kadett 1600 as opeens goud in handen hebben

het front van je auto waar de radiateur in hang moet je ook aanpassen. zegmaar het schuine gedeelte in de 1200 kas moet eruit, dus de 2 rechte delen moeten aan elkaar gelast worden zonder het schuine ertussen, dan zou ook meteen de ascona koeler moeten passen naar horen zeggen ( dat heb ik zelf nooit geprobeerd )

al met al, het kan wel maar is niet zo overschroeven en gaan met die banaan. kadett 1600/gte delen zijn duur, dus als je het makkelijk wilt zul je in de buidel moeten tasten. het is maar net hoe handig je bent

ik ben op het moment ook bezig met een grote motor ( geen opel maar evengoed dezelfde aanpassingen ) en een manta as in mijn kadett. het ombouwen van de achteras naar kadett c normen heeft me ongeveer een zaterdag gekost, maar ik moet er wel bij zeggen dat ik ( ik wil niet overdrijven ofzo maartoch ) vrij handig ben met een lasapparaat en slijptol

dus het is maar net wat je wilt, weinig geld uitgeven en veel werk doen-> ascona prima. Maar wil je weinig werk doen en maken de kosten je niet zoveel uit dan zou ik een kadett met grote motor als donor zoeken ofwel alle delen los bij elkaar zoeken
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten