koppakking lek

Plaats hier alle vragen en tips over versnellingsbak, uitlaat, motor en tuning hiervan.

Moderators: JvV, kriekje, opelnl

Gesloten
3lb4rt0
C gevonden
Berichten: 42
Lid geworden op: di feb 17, 2009 8:20 pm

koppakking lek

Bericht door 3lb4rt0 »

Beste kadett C liefhebbers,

Vandaag reed ik mijn mijn kadettje naar werk. Toen ik aan een kruispunt wou optrekken, verloor de auto even vermorgen en ging dan weer vooruit, toen ik achter mij keek zag ik een ganse pluim witte rook, ik vermoedde dus al het ergste. Op de parking even gecheckt en grote plas koelvloeistof op de grond. Ik ben dus uit voorzorg naar huis gereden. Daar het waterpeil gecontrolleerd en de radiator was volledig leeg, de auto was ook niet meer aan het dampen. Auto reed voor de rest zoals normaal. Ik veronderstel dus dat de koppakking kapot is.

De auto heeft al een hard leven gehad 18 jaar buiten(reed regelmatig), 3,5 jaar in weer en wind constant stilgestaan dus het verbaasd mij niet dat dit ooit ging gebeuren. Nu mijn vraag.

- Is dit veel werk om deze koppakking te veranderen?
- Is het nog aan te raden met deze auto te rijden naar de garage 2 km verder?
- De auto heeft voor maanden normaal gereden(lang zonder thermostaat) ondertussen 4 maanden met thermostaat, volgens mij is de koppakking gewoon versleten maar kan dit eventueel een andere reden hebben die nagekeken zou moeten worden, heb namelijk geen zin om volgende maand weer te staan dampen op de parking.

Alvast bedankt,

3l b4rt0
basje
C geïnteresseerd
Berichten: 91
Lid geworden op: wo dec 09, 2009 11:44 am

Re: koppakking lek

Bericht door basje »

Nou als hij zo hard stoomde uit je uitlaat, dan zal je koppakking idd wel kapot zijn. Maar ik vind het een beetje raar van die plas water, waar stond die onder?
Iig je koppakking vervangen is over het algemeen niet zoveel werk, maar je moet wel weten waar je mee bezig bent. De kop demonteren is niet zo moeilijk maar bij het monteren moet je op wat meer dingen letten. En als het maar 2 kilometer is dan zou ik hem gewoon thuis nog even afvullen met water. En dan beetje temperatuur in de gaten houden. Dat moet goed lukken.
3lb4rt0
C gevonden
Berichten: 42
Lid geworden op: di feb 17, 2009 8:20 pm

Re: koppakking lek

Bericht door 3lb4rt0 »

De plas water lag net onder de motor, de motor dampte ook niet meer op het einde toen ik thuis kwam.
gabbermaikel
C ervaren
Berichten: 265
Lid geworden op: za mar 27, 2010 8:40 pm

Re: koppakking lek

Bericht door gabbermaikel »

3lb4rt0 schreef:De plas water lag net onder de motor, de motor dampte ook niet meer op het einde toen ik thuis kwam.
normaal bij een lekke koppakking krijg je geen plas water onder je motor tenzij hij ook naar buiten geploft is,dat heb ik nog maar 1 keer meegemaakt bij een renault clio(daarbij gaf ik wat gas met de kap open en opeens was het ook water tussen de kop en het blok weg)
en meestal gaat een koppakking er aan als de motor te warm is of is geweest, en soms ook gewoon door de km stand, dat gewoon de ring bij de cilinder kapot gebrand is en dan is het einde koppakking

en zoals basje al zegt is het meestal niet veel werk, maar het komt wel behoorlijk precies, het is niet zo dat je gewoon dom die bouten kan gaan vast draaien op de gok want dan is de kans groot dat je de boel meteen krom laat trekken
en meestal moet je je kop ook laten vlakken, dat kunnen de meeste mensen zelf niet dus daar moet je de kop dan even voor weg brengen naar een bedrijf dat dat wel kan. En als je hem niet laat vlakken heb je kans dat je koppakking er meteen weer uit brand omdat je dan al randen en kromme stukken in je kop kan hebben waar de koppakking dus niet genoeg word aangedrukt
in het bezit van een c1 coupe met volvo b230fk, bijna klaar.
basje
C geïnteresseerd
Berichten: 91
Lid geworden op: wo dec 09, 2009 11:44 am

Re: koppakking lek

Bericht door basje »

gietijzeren kop hoef je toch niet af te vlakken of wel ?>
gabbermaikel
C ervaren
Berichten: 265
Lid geworden op: za mar 27, 2010 8:40 pm

Re: koppakking lek

Bericht door gabbermaikel »

basje schreef:gietijzeren kop hoef je toch niet af te vlakken of wel ?>
dat ligt er aan, soms moet je die ook wel vlakken heb ik gehoord, zelf niet echt veel ervaring mee omdat er maar weinig auto's zijn waar een gietijzeren kop op zit en dat de koppaking er dan ook nog een van kapot gaat
in het bezit van een c1 coupe met volvo b230fk, bijna klaar.
corsa-erik
C ervaren
Berichten: 469
Lid geworden op: ma jan 22, 2007 8:32 am

Re: koppakking lek

Bericht door corsa-erik »

basje schreef:gietijzeren kop hoef je toch niet af te vlakken of wel ?>
Soms wel, een gietijzeren kop kan ook krom trekken. Volgens het werkplaatshandboek moet je controleren of de kop nog recht is met een stalen rei.

Kop vlakken kan meestal geen kwaad, zeker niet bij een 1200 N.
coinoperator
C verslaafd
Berichten: 839
Lid geworden op: za jan 27, 2007 6:40 pm

Re: koppakking lek

Bericht door coinoperator »

Kop vlakken plus pakking plus alle werk kost meer dan even een ander blokje er in lepelen.
Hou er ook rekening mee dat door het doorrijden er nog veel meer kapot kan zijn.

ik heb nog een komplete pakkingset liggen trouwens.
Prijs 2 vaatjes Hertog Jan voor de PD
vertrokken
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten