andere versnellingsbak
Moderators: JvV, kriekje, opelnl
andere versnellingsbak
Niet helemaal motorisch, maar toch.
Als ik met mijn kadett aan het knallen ben gaat dat harstikke goed, beetje rond de 110 op de snelweg gaat m prima af.
Nou vind ik alleen dat ie dan aardig hoogtoerig loopt.
Met optrekken zint het me ook niet echt dat ik bij de +-60 km/u al in zn 4 zit (dan rij ik vrij rustig maar toch)
Nu mijn vraag; is er een 5 bak voor een 1200N te krijgen, en zoja is het ombouwen van 4 naar 5 te doen.
En liggen de overbrengingen ook anders bij een 5bak?
Dat optrekken is niet zo;n onwijs punt, maar volgens mij kan het een stuk zuiniger op de snelweg, met een extra versnelling erbij. Hij is al wel zuinig maar toch, lijkt me ook we lekker voor het motortje, wat minder toeren draaien.
Graag voordelen/nadelen/ervaringen etc !
Alvast bedankt
Gr maarten
Als ik met mijn kadett aan het knallen ben gaat dat harstikke goed, beetje rond de 110 op de snelweg gaat m prima af.
Nou vind ik alleen dat ie dan aardig hoogtoerig loopt.
Met optrekken zint het me ook niet echt dat ik bij de +-60 km/u al in zn 4 zit (dan rij ik vrij rustig maar toch)
Nu mijn vraag; is er een 5 bak voor een 1200N te krijgen, en zoja is het ombouwen van 4 naar 5 te doen.
En liggen de overbrengingen ook anders bij een 5bak?
Dat optrekken is niet zo;n onwijs punt, maar volgens mij kan het een stuk zuiniger op de snelweg, met een extra versnelling erbij. Hij is al wel zuinig maar toch, lijkt me ook we lekker voor het motortje, wat minder toeren draaien.
Graag voordelen/nadelen/ervaringen etc !
Alvast bedankt
Gr maarten
Re: andere versnellingsbak
hier is al vaker een topic over geweest.
antwoord: Nee, er is geen passende 5 bak voor een 1200 motor
antwoord: Nee, er is geen passende 5 bak voor een 1200 motor
[img]http://www.opvolger.net/opvolger/images/pixel%20plaatjes/5%20op%20een%20rij.png[/img]
Re: andere versnellingsbak
Wat een goede oplossing is waar ik zelf ook voor gekozen heb is een "dikke"achteras met een iets langere overbrenging.
De 1200 achteras heeft 1:4.11 de eerste overbrenging die daar boven zit is de 1:3,89 dat scheelt dik 5 %
ga je voor een nog grotere overbrenging dan kom je uit bij de 3,67 en dat scheelt t.o.v. de 1200 overbrenging bijna 12 %
Je blijft dan wel met een vierbak rijden, maar alle versnellingen worden als het ware wat langer, hij zal minder toeren draaien op hogere snelheden maar ook wat minder fel trekken van onderuit.
Ik zelf heb sinds een tijdje een 3.67 liggen die ik er komende winter onder ga zetten, maar ik rijdt dan ook met een kleinere bandomtrek t.o.v. origineel.
Ik heb er alle vertrouwen in dat het een stuk rustiger en fijner gaat rijden straks.
Realiseer je wel dat je in geval van een "dikke"as ook met de aandrijfas aan het werk moet.
Je moet dan van een 1200 voorstuk en een "dikke"as achterstuk één as maken, en dat kun je het best laten doen, omdat de as netjes gecentreerd moet worden en uitgebalanceerd.
Hier in Apeldoorn zit een bedrijf die dat doen voor 100,- Euro
De 1200 achteras heeft 1:4.11 de eerste overbrenging die daar boven zit is de 1:3,89 dat scheelt dik 5 %
ga je voor een nog grotere overbrenging dan kom je uit bij de 3,67 en dat scheelt t.o.v. de 1200 overbrenging bijna 12 %
Je blijft dan wel met een vierbak rijden, maar alle versnellingen worden als het ware wat langer, hij zal minder toeren draaien op hogere snelheden maar ook wat minder fel trekken van onderuit.
Ik zelf heb sinds een tijdje een 3.67 liggen die ik er komende winter onder ga zetten, maar ik rijdt dan ook met een kleinere bandomtrek t.o.v. origineel.
Ik heb er alle vertrouwen in dat het een stuk rustiger en fijner gaat rijden straks.
Realiseer je wel dat je in geval van een "dikke"as ook met de aandrijfas aan het werk moet.
Je moet dan van een 1200 voorstuk en een "dikke"as achterstuk één as maken, en dat kun je het best laten doen, omdat de as netjes gecentreerd moet worden en uitgebalanceerd.
Hier in Apeldoorn zit een bedrijf die dat doen voor 100,- Euro
Re: andere versnellingsbak
Hmm, dat met die andere achteras en tussenas is een oplossing.
Uit wat voor modelen auto's komen die assen eigenlijk? opel manta ofzo? rallye uitvoeringen?
Voor de rest nog ideeen, tips of infzo; graag!
Uit wat voor modelen auto's komen die assen eigenlijk? opel manta ofzo? rallye uitvoeringen?
Voor de rest nog ideeen, tips of infzo; graag!
Re: andere versnellingsbak
De "dikke" assen zijn er gewoon voor de C-kadett, een manta of ascona as is minder omdat die wat breder zijn.Jovink schreef:Hmm, dat met die andere achteras en tussenas is een oplossing.
Uit wat voor modelen auto's komen die assen eigenlijk? opel manta ofzo? rallye uitvoeringen?
Voor de rest nog ideeen, tips of infzo; graag!
Het is ff zoeken maar ze zijn er, en niet goedkoop, zo'n 200 Euro ben je zo kwijt.
De 3.89 as zat achter een 1600 en de 3.67 achter de 1900, en achter een 2.0L zat meestal een 3.44, maar die zijn heel zeldzaam en daarom nog duurder.
-
- C gestoord
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: zo mei 21, 2006 10:23 am
- Locatie: Doetinchem
Re: andere versnellingsbak
ook heeft de b kadett met 12 inch velgen een 3.89 overbrenging als het goed is.
daarvan kun je de overbrenging over laten zetten in een c kadett 1.2 as.
correct me if i'm wrong
daarvan kun je de overbrenging over laten zetten in een c kadett 1.2 as.
correct me if i'm wrong
2.0 met webers c2 coupe 1979 (origineel 1.6)
1.2 c1 caravan 1975
1.2 c1 caravan 1975
Re: andere versnellingsbak
Zou goed kunnen, maar waarschijnlijk heel lastig om te vinden, kun je beter naar een dikke as gaan zoeken.kadett coupe schreef:ook heeft de b kadett met 12 inch velgen een 3.89 overbrenging als het goed is.
daarvan kun je de overbrenging over laten zetten in een c kadett 1.2 as.
correct me if i'm wrong
-
- C gestoord
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: zo mei 21, 2006 10:23 am
- Locatie: Doetinchem
Re: andere versnellingsbak
ik denk juist dat ze veel makkelijker te vinden zijn dan een 1.6 as.erny70 schreef:Zou goed kunnen, maar waarschijnlijk heel lastig om te vinden, kun je beter naar een dikke as gaan zoeken.kadett coupe schreef:ook heeft de b kadett met 12 inch velgen een 3.89 overbrenging als het goed is.
daarvan kun je de overbrenging over laten zetten in een c kadett 1.2 as.
correct me if i'm wrong
zijn heel veel b kadettjes met 1.1 op 12inch velgen geweest namelijk.
2.0 met webers c2 coupe 1979 (origineel 1.6)
1.2 c1 caravan 1975
1.2 c1 caravan 1975
Re: andere versnellingsbak
Dank voor het meedenken.
Is er niemand die het al eens geprobeerd heeft?
Niet dat ie dalijk in zn 4 geen power meer heeft ofzo wanwege te zware overbrenging.
Nou denk ik zelf van niet, 1200 motortje heeft volgens mij aarig wat pit. (voor zijn klasse)
Lijkt me echt tof lekker relax op de snelweg, zonder toerenjankende 1200 motor voor je
Maar kadett coupe, wat bedoel je precies. De overbrenging van een kadett b as over laten zetten in een kadett c as??
Is er niemand die het al eens geprobeerd heeft?
Niet dat ie dalijk in zn 4 geen power meer heeft ofzo wanwege te zware overbrenging.
Nou denk ik zelf van niet, 1200 motortje heeft volgens mij aarig wat pit. (voor zijn klasse)
Lijkt me echt tof lekker relax op de snelweg, zonder toerenjankende 1200 motor voor je
Maar kadett coupe, wat bedoel je precies. De overbrenging van een kadett b as over laten zetten in een kadett c as??
-
- C gestoord
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: zo mei 21, 2006 10:23 am
- Locatie: Doetinchem
Re: andere versnellingsbak
het kroon en pignonwiel van een b kadett as, in een c kadett as over laten bouwen.
c kadett 1.2 as heeft als overbrenging een 4.11, b kadett 1.1 heeft een 3.89 overbrenging.
dus als je een keer een b kadett op de sloop vind, of een losse b kadett as koopt, ff diff dekseltje loshalen en tanden tellen.
dan doe je het aantal tanden van het grote tandwiel, delen door het aantal tanden van het kleine tandwiel
krijg je waarschijnlijk als antwoord van rekenmachine 3.88888 en nog wel een zooi cijfers.
c kadett 1.2 as heeft als overbrenging een 4.11, b kadett 1.1 heeft een 3.89 overbrenging.
dus als je een keer een b kadett op de sloop vind, of een losse b kadett as koopt, ff diff dekseltje loshalen en tanden tellen.
dan doe je het aantal tanden van het grote tandwiel, delen door het aantal tanden van het kleine tandwiel
krijg je waarschijnlijk als antwoord van rekenmachine 3.88888 en nog wel een zooi cijfers.
2.0 met webers c2 coupe 1979 (origineel 1.6)
1.2 c1 caravan 1975
1.2 c1 caravan 1975
-
- C verslaafd
- Berichten: 812
- Lid geworden op: di okt 31, 2006 1:44 pm
- Locatie: Nijmegen
Re: andere versnellingsbak
De eerste C kadetten op 12" wielen hadden ook een 3:89 overbrenging. Misschien zo'n as proberen te vinden? Het probleem is alleen dat je het verschil aan de buitenkant niet ziet, dus je zal toch tandjes moeten tellen, wat Jeffrey zegt.
Festina lente...
- Kadett C SDN, '76, 1.2s - daily
- Kadett C City, '76, 1.2 - TE KOOP!
- Kadett C GT/E, '76, 2.0s - in restauratie
- Kadett C SDN, '76, 1.2s - daily
- Kadett C City, '76, 1.2 - TE KOOP!
- Kadett C GT/E, '76, 2.0s - in restauratie
-
- C gestoord
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: zo mei 21, 2006 10:23 am
- Locatie: Doetinchem
Re: andere versnellingsbak
maar zo'n vroeg c kadett asje is denk ik wel veel moeilijker te vinden.
maar het is het proberen waard
maar het is het proberen waard
2.0 met webers c2 coupe 1979 (origineel 1.6)
1.2 c1 caravan 1975
1.2 c1 caravan 1975
Re: andere versnellingsbak
In het garagewerkboek van 1973 staat niets over een andere achteras voor 12"wielen.
alleen een 4:11 overbrening word er genoemd.
alleen een 4:11 overbrening word er genoemd.
[img]http://www.opvolger.net/opvolger/images/pixel%20plaatjes/5%20op%20een%20rij.png[/img]
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten