andere versnellingsbak

Plaats hier alle vragen en tips over versnellingsbak, uitlaat, motor en tuning hiervan.

Moderators: JvV, kriekje, opelnl

Gesloten
Jovink
C liefhebber
Berichten: 205
Lid geworden op: zo okt 18, 2009 7:23 pm
Locatie: zh
Contacteer:

andere versnellingsbak

Bericht door Jovink »

Niet helemaal motorisch, maar toch.

Als ik met mijn kadett aan het knallen ben gaat dat harstikke goed, beetje rond de 110 op de snelweg gaat m prima af.
Nou vind ik alleen dat ie dan aardig hoogtoerig loopt.
Met optrekken zint het me ook niet echt dat ik bij de +-60 km/u al in zn 4 zit (dan rij ik vrij rustig maar toch)

Nu mijn vraag; is er een 5 bak voor een 1200N te krijgen, en zoja is het ombouwen van 4 naar 5 te doen.
En liggen de overbrengingen ook anders bij een 5bak?

Dat optrekken is niet zo;n onwijs punt, maar volgens mij kan het een stuk zuiniger op de snelweg, met een extra versnelling erbij. Hij is al wel zuinig maar toch, lijkt me ook we lekker voor het motortje, wat minder toeren draaien.

Graag voordelen/nadelen/ervaringen etc !
Alvast bedankt
Gr maarten
schrump
C verslaafd
Berichten: 987
Lid geworden op: di mei 16, 2006 7:39 pm
Locatie: Apeldoorn

Re: andere versnellingsbak

Bericht door schrump »

hier is al vaker een topic over geweest.

antwoord: Nee, er is geen passende 5 bak voor een 1200 motor
[img]http://www.opvolger.net/opvolger/images/pixel%20plaatjes/5%20op%20een%20rij.png[/img]
erny70
C gestoord
Berichten: 1071
Lid geworden op: di jan 01, 2008 9:19 pm
Locatie: Apeldoorn

Re: andere versnellingsbak

Bericht door erny70 »

Wat een goede oplossing is waar ik zelf ook voor gekozen heb is een "dikke"achteras met een iets langere overbrenging.
De 1200 achteras heeft 1:4.11 de eerste overbrenging die daar boven zit is de 1:3,89 dat scheelt dik 5 %
ga je voor een nog grotere overbrenging dan kom je uit bij de 3,67 en dat scheelt t.o.v. de 1200 overbrenging bijna 12 %
Je blijft dan wel met een vierbak rijden, maar alle versnellingen worden als het ware wat langer, hij zal minder toeren draaien op hogere snelheden maar ook wat minder fel trekken van onderuit.

Ik zelf heb sinds een tijdje een 3.67 liggen die ik er komende winter onder ga zetten, maar ik rijdt dan ook met een kleinere bandomtrek t.o.v. origineel.

Ik heb er alle vertrouwen in dat het een stuk rustiger en fijner gaat rijden straks.

Realiseer je wel dat je in geval van een "dikke"as ook met de aandrijfas aan het werk moet.
Je moet dan van een 1200 voorstuk en een "dikke"as achterstuk één as maken, en dat kun je het best laten doen, omdat de as netjes gecentreerd moet worden en uitgebalanceerd.
Hier in Apeldoorn zit een bedrijf die dat doen voor 100,- Euro
Jovink
C liefhebber
Berichten: 205
Lid geworden op: zo okt 18, 2009 7:23 pm
Locatie: zh
Contacteer:

Re: andere versnellingsbak

Bericht door Jovink »

Hmm, dat met die andere achteras en tussenas is een oplossing.
Uit wat voor modelen auto's komen die assen eigenlijk? opel manta ofzo? rallye uitvoeringen?

Voor de rest nog ideeen, tips of infzo; graag!
erny70
C gestoord
Berichten: 1071
Lid geworden op: di jan 01, 2008 9:19 pm
Locatie: Apeldoorn

Re: andere versnellingsbak

Bericht door erny70 »

Jovink schreef:Hmm, dat met die andere achteras en tussenas is een oplossing.
Uit wat voor modelen auto's komen die assen eigenlijk? opel manta ofzo? rallye uitvoeringen?

Voor de rest nog ideeen, tips of infzo; graag!
De "dikke" assen zijn er gewoon voor de C-kadett, een manta of ascona as is minder omdat die wat breder zijn.
Het is ff zoeken maar ze zijn er, en niet goedkoop, zo'n 200 Euro ben je zo kwijt.
De 3.89 as zat achter een 1600 en de 3.67 achter de 1900, en achter een 2.0L zat meestal een 3.44, maar die zijn heel zeldzaam en daarom nog duurder.
kadett coupe
C gestoord
Berichten: 1545
Lid geworden op: zo mei 21, 2006 10:23 am
Locatie: Doetinchem

Re: andere versnellingsbak

Bericht door kadett coupe »

ook heeft de b kadett met 12 inch velgen een 3.89 overbrenging als het goed is.
daarvan kun je de overbrenging over laten zetten in een c kadett 1.2 as.
correct me if i'm wrong :roll:
2.0 met webers c2 coupe 1979 (origineel 1.6)
1.2 c1 caravan 1975
Afbeelding
erny70
C gestoord
Berichten: 1071
Lid geworden op: di jan 01, 2008 9:19 pm
Locatie: Apeldoorn

Re: andere versnellingsbak

Bericht door erny70 »

kadett coupe schreef:ook heeft de b kadett met 12 inch velgen een 3.89 overbrenging als het goed is.
daarvan kun je de overbrenging over laten zetten in een c kadett 1.2 as.
correct me if i'm wrong :roll:
Zou goed kunnen, maar waarschijnlijk heel lastig om te vinden, kun je beter naar een dikke as gaan zoeken.
kadett coupe
C gestoord
Berichten: 1545
Lid geworden op: zo mei 21, 2006 10:23 am
Locatie: Doetinchem

Re: andere versnellingsbak

Bericht door kadett coupe »

erny70 schreef:
kadett coupe schreef:ook heeft de b kadett met 12 inch velgen een 3.89 overbrenging als het goed is.
daarvan kun je de overbrenging over laten zetten in een c kadett 1.2 as.
correct me if i'm wrong :roll:
Zou goed kunnen, maar waarschijnlijk heel lastig om te vinden, kun je beter naar een dikke as gaan zoeken.
ik denk juist dat ze veel makkelijker te vinden zijn dan een 1.6 as.
zijn heel veel b kadettjes met 1.1 op 12inch velgen geweest namelijk.
2.0 met webers c2 coupe 1979 (origineel 1.6)
1.2 c1 caravan 1975
Afbeelding
Jovink
C liefhebber
Berichten: 205
Lid geworden op: zo okt 18, 2009 7:23 pm
Locatie: zh
Contacteer:

Re: andere versnellingsbak

Bericht door Jovink »

Dank voor het meedenken.

Is er niemand die het al eens geprobeerd heeft?
Niet dat ie dalijk in zn 4 geen power meer heeft ofzo wanwege te zware overbrenging.
Nou denk ik zelf van niet, 1200 motortje heeft volgens mij aarig wat pit. (voor zijn klasse)
Lijkt me echt tof lekker relax op de snelweg, zonder toerenjankende 1200 motor voor je :mrgreen:

Maar kadett coupe, wat bedoel je precies. De overbrenging van een kadett b as over laten zetten in een kadett c as??
kadett coupe
C gestoord
Berichten: 1545
Lid geworden op: zo mei 21, 2006 10:23 am
Locatie: Doetinchem

Re: andere versnellingsbak

Bericht door kadett coupe »

het kroon en pignonwiel van een b kadett as, in een c kadett as over laten bouwen. :wink:
c kadett 1.2 as heeft als overbrenging een 4.11, b kadett 1.1 heeft een 3.89 overbrenging.
dus als je een keer een b kadett op de sloop vind, of een losse b kadett as koopt, ff diff dekseltje loshalen en tanden tellen.
dan doe je het aantal tanden van het grote tandwiel, delen door het aantal tanden van het kleine tandwiel :idea:
krijg je waarschijnlijk als antwoord van rekenmachine 3.88888 en nog wel een zooi cijfers.
2.0 met webers c2 coupe 1979 (origineel 1.6)
1.2 c1 caravan 1975
Afbeelding
Schedelwerk
C verslaafd
Berichten: 812
Lid geworden op: di okt 31, 2006 1:44 pm
Locatie: Nijmegen

Re: andere versnellingsbak

Bericht door Schedelwerk »

De eerste C kadetten op 12" wielen hadden ook een 3:89 overbrenging. Misschien zo'n as proberen te vinden? Het probleem is alleen dat je het verschil aan de buitenkant niet ziet, dus je zal toch tandjes moeten tellen, wat Jeffrey zegt.
Festina lente...

- Kadett C SDN, '76, 1.2s - daily
- Kadett C City, '76, 1.2 - TE KOOP!
- Kadett C GT/E, '76, 2.0s - in restauratie
kadett coupe
C gestoord
Berichten: 1545
Lid geworden op: zo mei 21, 2006 10:23 am
Locatie: Doetinchem

Re: andere versnellingsbak

Bericht door kadett coupe »

maar zo'n vroeg c kadett asje is denk ik wel veel moeilijker te vinden.
maar het is het proberen waard :D
2.0 met webers c2 coupe 1979 (origineel 1.6)
1.2 c1 caravan 1975
Afbeelding
schrump
C verslaafd
Berichten: 987
Lid geworden op: di mei 16, 2006 7:39 pm
Locatie: Apeldoorn

Re: andere versnellingsbak

Bericht door schrump »

In het garagewerkboek van 1973 staat niets over een andere achteras voor 12"wielen.
alleen een 4:11 overbrening word er genoemd.
[img]http://www.opvolger.net/opvolger/images/pixel%20plaatjes/5%20op%20een%20rij.png[/img]
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten