Als je er een sportuitlaat onder wil zetten, is het belangrijk om het eerste stuk, dus vanaf spruitstuk tot ongeveer het midden van de auto origineel te laten, anders verlies je heel veel koppel, en trekt je motor dus voor geen meter meer.
Maar geen zorgen, in dat voorste stuk pijp zit soms een klein voordempertje, die kun je er tussen uit halen en vervangen voor een stuk buis van dezelfde diameter.
Na dat originele stuk wat ongeveer onder het midden van de auto eindigd, begin je met een verloop wat je zelf moet maken naar de grotere diameter van de sportuitlaat.
Als het goed is komt er dan nog een demper voor de achteras te zitten, en één na de achteras (einddemper) die je onder de auto uit ziet komen.
Het klinkt niet alleen leuk, het levert in combinatie met een open luchtfilter ook nog (iets) vermogens winst op.
Want bij een 1200 is het nou eenmaal zo :
Elk pk-tje kost relatief veel moeite en geld
ff een lijstje van mijn 1200 S-je
- totale revisie van het hele blok, dus nieuwe lagerpassingen laten slijpen, nieuwe zuigers in eerste overmaat, en alles voorzien van nieuwe pakkingen
- vliegwiel afgedraaid en gefreesd dus een stuk lichter
- vliegwiel en krukas samen uitgebalanceerd
- nokkenas laten bewerken zodat de kleppen verder en dus ook iets langer open staan
- kop gevlakt voor hogere compressie
- electronische ontsteking
- electrische ventilator (ipv de ventilator op de waterpomp die altijd meedraaid)
- dubbele solexen
- nu bezig met het flowen van de kanalen van een oude cilinder kop om te oefenen, en als dat naar m'n zin gaat (en dat lijkt er wel op) dan gaat de " echte " kop er aan geloven.
- zelf een spaghetti spruitstuk maken zit ook nog in de planning
Dat vind ik nou juist de sport er van, maar de meesten (doe ik dus niet aan mee) gooien er dan meteen een groter blok in, wat trouwens ook genoeg kost hoor !
En het is erg veel werk, en je komt veel dingen tegen die je op moet lossen.
Groeten en succes
Ernst
![Afbeelding](http://94.100.122.168/772250001-772300000/772262201-772262300/772262212_5_JJkq.jpeg)