Probleem emt olie toevoer ( advie / raad nodig)

Plaats hier alle vragen en tips over versnellingsbak, uitlaat, motor en tuning hiervan.

Moderators: JvV, kriekje, opelnl

Gesloten
slechterik
C gevonden
Berichten: 34
Lid geworden op: zo mei 18, 2008 11:41 am

Probleem emt olie toevoer ( advie / raad nodig)

Bericht door slechterik »

Ik was laatst een beetje aan het rond ragge met de kadett en toen begon mijn olie druk lampje te branden na een serie heftige bochten. Ik kijken zat nog olie genoeg in. Toen motor laten lopen en bij de vul dop kijken. Daar liep het ook niet vol met olie.

Dus ik anwb bellen die heeft mij afgesleept naar huis. Thuis op onderzoek uit gegaan. Carterpan dr af gedraait oliepomp dr uit gehaald. Oliepomp los gedraaid alles daar was nog in goede staat. Ook tandjes op nokkenas en wormwieltje zijn goed Die sleuf waar de oliepomp zijn aandrijfasje in valt draaigewoon mee. Spietje die er in zit is ook goed. Het opstaanderandje van de aandrijfas die in die sleuf valt is goed en valt er ok netjes in. Dus dat zou betekenen dat ergens tussen de pomp en de sensor een verstopping moet zitten :o . Iemand enig id wat het zou kunnen zijn?
daddy's ride
C ervaren
Berichten: 313
Lid geworden op: vr sep 26, 2008 10:40 pm

Bericht door daddy's ride »

Een verstopping lijkt me sterk (alhoewel je het natuurlijk nooit weet ;-) )
Maar zou het niet kunnen zijn dat door het nemen van de scherpe bochten de olie tegen de zijkant van je carter slaat waardoor ie lucht aangezogen heeft?
Ik heb eens een blok in de soep gedraait omdat ik de oliepomp uit elkaar gehaald had en hem na montage niet gevult had. Blijkbaar is de pomp niet zelf aanzuigend en heeft hij in lucht gedraait en was daardoor geen druk opbouw mogelijk. Bovenstaande tekst was mijn theorie over het in de soep lopen, weet niet of dit alles daadwerkelijk zo gegaan is.
coinoperator
C verslaafd
Berichten: 839
Lid geworden op: za jan 27, 2007 6:40 pm

Bericht door coinoperator »

Heb je de juiste olie gebruikt (minerale olie) ?
De moderne oliesoorten zijn te dun waardoor bij warme motor de druk wegvalt.
vertrokken
slechterik
C gevonden
Berichten: 34
Lid geworden op: zo mei 18, 2008 11:41 am

Bericht door slechterik »

shell helix 15w40 zit dr op. Lijkt mij toch dik genoeg. En daar heeft het ritje naar denemarken en terug prima mee gedaan.

En een verdringingspomp is normaalgesproken zelf aanzuigend. Mischien dat de toleranties te groot zijn geworden doordat die droog heeft gelopen in de bochten daar door drukverlies zou krijgen.

Alle theorieen zijn welkom :D Vanavond nog ff mee bezig :D
Nicowico
C gevonden
Berichten: 49
Lid geworden op: zo feb 17, 2008 12:04 pm

Bericht door Nicowico »

Als je op hoge snelheid een lang bocht maakt, dan loopt op een gegeven moment de olie in de carterpan naar
corsa-erik
C ervaren
Berichten: 469
Lid geworden op: ma jan 22, 2007 8:32 am

Bericht door corsa-erik »

slechterik schreef:
Alle theorieen zijn welkom :D Vanavond nog ff mee bezig :D
- oliedruk ventiel blijft niet open staan toevallig?

- is de bedrading naar de drukschakelaar op het blok nog in orde? (nergens massa sluiting?)

- is de drukschakelaar nog goed?

Kun je er niet een drukmeter op aansluiten en dan starten zonder bougies er in?

Wanneer is voor het laatst het oliefilter vervangen? (hoewel dat niet echt verschil zou mogen maken)
slechterik
C gevonden
Berichten: 34
Lid geworden op: zo mei 18, 2008 11:41 am

Bericht door slechterik »

corsa-erik schreef:
slechterik schreef:
Alle theorieen zijn welkom :D Vanavond nog ff mee bezig :D
- oliedruk ventiel blijft niet open staan toevallig?

- is de bedrading naar de drukschakelaar op het blok nog in orde? (nergens massa sluiting?)

- is de drukschakelaar nog goed?

Kun je er niet een drukmeter op aansluiten en dan starten zonder bougies er in?

Wanneer is voor het laatst het oliefilter vervangen? (hoewel dat niet echt verschil zou mogen maken)
Olie drukventiel? waar moet ik dat zoeken?
bedrading van de schakelaar s goed. maakt geen massa want als je het stekkertje los trekt gaat die uit.

sensor is ook goed want heb ook nog een andere getest met zelde resutaat.

olie filter en olie zitten er net 2000 km nieuwe op dus daar zou het niet aan mogen liggen :)
Nicowico
C gevonden
Berichten: 49
Lid geworden op: zo feb 17, 2008 12:04 pm

Bericht door Nicowico »

Oliedrukventiel zit in de oliepomp en bestaat uit een veerbelaste kogel. Bij te hoge oliedruk drukt de olie de kogel met veer omhoog waardoor de oliedruk vermindert. Als de kogel niet afsluit op zijn zitting of open blijft staan, bouw je geen oliedruk op en gaat je oliedruklampje branden.
slechterik
C gevonden
Berichten: 34
Lid geworden op: zo mei 18, 2008 11:41 am

Bericht door slechterik »

aha dankjewel. Dat gaan we is even nader onderzoeken :D
slechterik
C gevonden
Berichten: 34
Lid geworden op: zo mei 18, 2008 11:41 am

Bericht door slechterik »

Nicowico schreef:Oliedrukventiel zit in de oliepomp en bestaat uit een veerbelaste kogel. Bij te hoge oliedruk drukt de olie de kogel met veer omhoog waardoor de oliedruk vermindert. Als de kogel niet afsluit op zijn zitting of open blijft staan, bouw je geen oliedruk op en gaat je oliedruklampje branden.
Was inderdaad die kogel. Hij sloot niet of omdat er een stuk lagerschaal tussen zat :o tus als nog maar reserve blok dr in takelen en hopen dat die in rijbare staat is :cry:
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten