aansluiting 16 op de startmotor

Elektrische schema's, lampen, radio/audio, aansluit thema's.

Moderators: JvV, kriekje, opelnl

Gesloten
pierke
C geïnteresseerd
Berichten: 55
Lid geworden op: do jul 08, 2010 9:20 pm

aansluiting 16 op de startmotor

Bericht door pierke »

hallo mensen
even een vraagje waarvoor dient de aansluiting 16 op de startmotor van mij kadett??ben erachter dat die kabel naar de bobine gaat dus het heeft iets met de onsteking te maken maar wat???
gr peter
Amstel
C verslaafd
Berichten: 667
Lid geworden op: di mei 19, 2009 4:42 pm

Re: aansluiting 16 op de startmotor

Bericht door Amstel »

volgens mijn geeft die 12v aan de bobine tijdens het starten ipv 9volt bij lopende motor.
injectie is net een beroeps bepaalde tijd militair ,die moet ook eerst denken voordat ie reageert ,alleen duurt dat drie weken . geef mijn maar dcoe'tjes
corsa-erik
C ervaren
Berichten: 469
Lid geworden op: ma jan 22, 2007 8:32 am

Re: aansluiting 16 op de startmotor

Bericht door corsa-erik »

Amstel schreef:volgens mijn geeft die 12v aan de bobine tijdens het starten ipv 9volt bij lopende motor.
Dat klopt.

Bij een Kadett (1200) is de kabel tussen het contactslot en de bobine en weerstandskabel. (bij veel andere auto's zit er een voorschakelweerstand op de bobine)

Door de weerstandskabel krijgt de bobine niet de volledige accuspanning, maar bv. maar 9 van de 12 volt.

Bij het starten van de auto kan de accu spanning dalen naar bijna 9 volt. Door tijdens het starten de voorschakelweerstand kort te sluiten via de aansluiting op de startmotor krijgt de bobine toch 100% spanning als de accu spanning daalt tijdens het starten.

Dus tijdens het starten krijgt de bobine toch voldoende spanning om een goede vonk te leveren.
pierke
C geïnteresseerd
Berichten: 55
Lid geworden op: do jul 08, 2010 9:20 pm

Re: aansluiting 16 op de startmotor

Bericht door pierke »

okee dat is me dan een beetje duidelijk!
zal even mijn probleem voorleggen,mijn huidige startmotor begint slecht te worden nu heb ik een andere laten reviseren,deze zaterdag gemonteerd en hij starte weer perfect.ik dus blij natuurlijk :D tot ik na 10km stil viel,de auto slag wel aan maar dan weer direct uit.toen heb ik de stekker van aansluiting 16 losgehaald en toen ben ik weer verder kunnen rijden,en thuis aangekome maar weer de oude startmotor gemonteerd.
heeft iemand dit al eens meegemaakt??

gr peter
wegrenner
C verslaafd
Berichten: 581
Lid geworden op: ma jul 02, 2007 8:33 pm

Re: aansluiting 16 op de startmotor

Bericht door wegrenner »

sluiting in de start motor

dit heb ik eens gehad met een 1.2, alleen kon het toen niet vonden in zeeland
dus heb ik direct 12 volt op de ontsteking gezet aan gedouwd en naar husi gereden, later bleek door sluiting in/door de start moter dit contact aan massa te komen
Het duurt gemiddeld 26 seconden om je auto te parkeren. Als een andere auto staat te wachten duurt het 31 seconden. Als een ongeduldige automobilist toetert omdat het allemaal niet snel genoeg gaat duurt het parkeren gemiddeld 41 seconden.
pierke
C geïnteresseerd
Berichten: 55
Lid geworden op: do jul 08, 2010 9:20 pm

Re: aansluiting 16 op de startmotor

Bericht door pierke »

ja inderdaad zoiets had ik ook wel verwacht ja,dus morge toch maar terug gaan met de gereviseerde startmotor :(
pierke
C geïnteresseerd
Berichten: 55
Lid geworden op: do jul 08, 2010 9:20 pm

Re: aansluiting 16 op de startmotor

Bericht door pierke »

hallo mensen
na 2 maanden wachten op het revisie bedrijf is mijn startmotor nog niet gemaakt,ze komen er niet aan uit wat er met die aansluiting 16 aan de hand is,en er zijn volgens hun geen onderdelen voor te krijgen??
heeft iemand nog tips voor lossen onderdelen van een startmotor en of je die aansluiting 16 ook kan omzeilen daar evt een andere kabel naar de ontsteking te trekken??ook al heb ik het het liefste orgineel maja.

alvast bedankt peter
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten