kachel ventilator

Elektrische schema's, lampen, radio/audio, aansluit thema's.

Moderators: JvV, kriekje, opelnl

Gesloten
schrump
C verslaafd
Berichten: 987
Lid geworden op: di mei 16, 2006 7:39 pm
Locatie: Apeldoorn

kachel ventilator

Bericht door schrump »

de laatste jaren geregeld last gehad van ventilatoren die slecht draaien en/of gillend hum werk deden.
zo langzamerhand raakte de voorraad reserve(sloop) ventilatoren op.
om te proberen een spal ventilator gekocht bij Dutch pouwe trading;
http://www.dutchpowertrading.nl/index.p ... 4fbbc75889
144 mm, bestelnummer208212.

Afbeelding
leeg huis waar de ventilator in zat.

Afbeelding
de nieuwe ventilator

Afbeelding
beetje schuin gaatjes geboord en met boutjes en moertjes vast gezet.

Afbeelding
Afbeelding
de overgebleven ruimte dicht gekit, zodat de ventilator de lucht niet rond pompt.

Afbeelding
de bedrading met weerstand van da oude ventilator geknipt een aan de nieuwe gesoldeert.

ik heb hem even los getest; werkt zo te horen goed.
volgende week als het niet regent inbouwen in de station.
[img]http://www.opvolger.net/opvolger/images/pixel%20plaatjes/5%20op%20een%20rij.png[/img]
fredje
C ervaren
Berichten: 495
Lid geworden op: di mei 16, 2006 7:30 pm
Locatie: Eindhoven

Re: kachel ventilator

Bericht door fredje »

Goed bezig!!
Dat zal wel schelen vergeleken met de originele die de ramen met moeite droog krijgt.
Ik heb er zelf een van n e kadett in gemaakt en de laagste en hoogste stand aangesloten, dat blaast ook goed.
Oud worden is verplicht,
Volwassen worden is een keuze

GOT GAS PAINS ??.....BLOW SMOKE !!!
heineken
C geïnteresseerd
Berichten: 73
Lid geworden op: za mei 16, 2009 10:54 am

Re: kachel ventilator

Bericht door heineken »

goed idee :D :D
schrump
C verslaafd
Berichten: 987
Lid geworden op: di mei 16, 2006 7:39 pm
Locatie: Apeldoorn

Re: kachel ventilator

Bericht door schrump »

vandaag ingebouwd in de caravan.

werkt uitstekend. Dit is nu de auto met de beste ventilator op de kachel.
[img]http://www.opvolger.net/opvolger/images/pixel%20plaatjes/5%20op%20een%20rij.png[/img]
Tijs
C gestoord
Berichten: 2280
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 1:43 pm
Locatie: geldrop

Re: kachel ventilator

Bericht door Tijs »

kijken of er volgend jaar een klasse voor is op okccn ;)
- ik stel hier de vragen, ik heb er tenslotte de ballen verstand van.:)
Afbeelding
Nasty__D
C gevonden
Berichten: 2
Lid geworden op: di mei 20, 2014 10:49 pm

Re: kachel ventilator

Bericht door Nasty__D »

Schrump,
weet jij toevallig waar hier de zekering in de stroomdraad zit voor de schakelaar van de aanjager? Volgens de elekrische schema's zou er ergens een zekering moeten inzitten... daar bij mij zowel de schakelaar als de aanjager werken (apart getest!), maar er geen stroom toekomt, denk ik dat die zekering het begeven heeft... heb jij enig idee waar die zou moeten terug te vinden zijn in de kabelboom?
Bedankt!
Arthraeis
C gevonden
Berichten: 36
Lid geworden op: ma mar 10, 2014 10:56 am

Re: kachel ventilator

Bericht door Arthraeis »

Zelf ook aardig wat gehannes met mijn ventilator die zuigt i.p.v. blaast, de volgorde van de kabeltjes is voor mij onbekend aangezien er een kroonsteentje tussen zit en ik van een andere ventilator de stekker heb afgehaald.

Nasty__D, bij mij zat de zekering onder/achter het dashboard in een zwart kokertje.
schrump
C verslaafd
Berichten: 987
Lid geworden op: di mei 16, 2006 7:39 pm
Locatie: Apeldoorn

Re: kachel ventilator

Bericht door schrump »

@ Nasty, de zekering is de 2e. van links of rechts weet ik zo snel niet. het kastje zit links van het stuur aan de onderkant van het dashbord.

@ Arthraeis, Grappig afgelopen dagen heb ik het zelfde geprobeerd aan iemand op facebook uit te leggen. de eerste modellen C kadett hadden een - geschakelde aanjager. de latere modellen hadden een + geschakelde aanjager. of te wel : het enige wat je moet doen is de draden van de aanjager los solderen en verwisseld weer vast zetten.
\Groet, Ids Magré, alias Schrump
[img]http://www.opvolger.net/opvolger/images/pixel%20plaatjes/5%20op%20een%20rij.png[/img]
Arthraeis
C gevonden
Berichten: 36
Lid geworden op: ma mar 10, 2014 10:56 am

Re: kachel ventilator

Bericht door Arthraeis »

Dat klopt, een maat van mij probeert mij wat te helpen met het fixen van mijn opeltje.

Echter begrijp ik niet al te goed waar ik dingen moet omdraaien om +, +, - om te keren naar -, -, +. Misschien als ik een schema heb of iets dergelijks is het wat makkelijker te begrijpen voor mij.
schrump
C verslaafd
Berichten: 987
Lid geworden op: di mei 16, 2006 7:39 pm
Locatie: Apeldoorn

Re: kachel ventilator

Bericht door schrump »

kan toch niet zo moeilijk zijn. als de + geschakeld is lopen er 2 geschakelde draden naar de kachel. De ene draad gaat door een weerstand dat is langzame snelheid. De andere gaat rechtstreeks naar, die is voor de hoge snelheid.
de 3e draad is de massa die gaat ook op de kachelmotor. draai je nu de + draden en de - draden om dan loopt de motor de andere kant op.

als de - geschakeld is verwissel in dit verhaal elke - voor een + en omgekeerd.

de uitwerking is het zelfde. Dit heb ik zowel een keer gedaan met een + en een - geschakelde kachel motor.
[img]http://www.opvolger.net/opvolger/images/pixel%20plaatjes/5%20op%20een%20rij.png[/img]
Arthraeis
C gevonden
Berichten: 36
Lid geworden op: ma mar 10, 2014 10:56 am

Re: kachel ventilator

Bericht door Arthraeis »

schrump schreef:kan toch niet zo moeilijk zijn. als de + geschakeld is lopen er 2 geschakelde draden naar de kachel. De ene draad gaat door een weerstand dat is langzame snelheid. De andere gaat rechtstreeks naar, die is voor de hoge snelheid.
de 3e draad is de massa die gaat ook op de kachelmotor. draai je nu de + draden en de - draden om dan loopt de motor de andere kant op.

als de - geschakeld is verwissel in dit verhaal elke - voor een + en omgekeerd.

de uitwerking is het zelfde. Dit heb ik zowel een keer gedaan met een + en een - geschakelde kachel motor.
Lees ik de meervoud goed? als zijnde meerdere + en meerdere -? dit is waar voor mij namelijk de verwarring ligt, ik zou niet weten op welke manier ik 3 draden zo kan omwisselen dat elke draad verwisselt van pool. voorbeeld:

1: +
2: +
3: -
----
1: +
2: -
3: +
----
1: -
2: +
3: +

dit is zegmaar wat ik op de ventilator zelf kan wisselen, het enige wat ik dan verder nog kan bedenken is ergens in de kabelboom zelf de draden opzoeken en die omgooien alleen heb ik daar geen schema van en heb ik geen flauw idee wat er nog meer aan diezelfde draden zit geschakeld.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten