dynamo lampje op dashboard

Elektrische schema's, lampen, radio/audio, aansluit thema's.

Moderators: JvV, kriekje, opelnl

Gesloten
tomvdrunen
C gevonden
Berichten: 2
Lid geworden op: wo okt 12, 2011 11:16 pm

dynamo lampje op dashboard

Bericht door tomvdrunen »

mijn c kadett start soms niet, nu ben ik er achtergekomen dat dit dan aan de accu ligt (als ik er een andere volle accu in zet start hij weer) als ik mijn dynamo controleerd laad hij gewoon 14 volt bij, maar mijn lampje op het dashboard is defect
om tijdens het rijden te controleren of hij werkt wil ik mijn lampje weer maken
als ik ga meten, blijkt 1 van de 2 connectoren gewoon een + te krijgen, maar als ik mijn testlampje tussen de 2 contacten zet werkt hij niet, de massa op deze stekker werkt dus niet voldoende
is het lampje massa gestuurd? en hoe weet het lampje of hij 12 of 14 volt krijgt?

misschien heeft iemand hier ervaring mee of een elektrisch schema waarin dit duidelijk word

groeten Tom van Drunen
wegrenner
C verslaafd
Berichten: 581
Lid geworden op: ma jul 02, 2007 8:33 pm

Re: dynamo lampje op dashboard

Bericht door wegrenner »

het lampje is zo aan gesloten, dat deze op het spannings verschil werkt
hij is dus aan gesloten op de plus van de dynamo, (blauw met een wit streepje) en een plus (rood)
als je dynamo geen spanning levert, dan zal het lampje fel gaan branden
met een kleine spannings verschil zal deze licht branden

maar als je dynamo je accu niet goed op laad, dan verwacht ik toch dat de verbinden slecht zullen zijn
en dan heb ik het over de masse van dynamo naar de motor of van de motor naar auto of van de auto naar de accu
van de plus van de dynamo naar de plus van de starmotor of van de plus van de startmotor naar de plus van de accu

het kan ook een combinatie van deze dingen zijn
bij me vader heeft dit een hele hoop gescheeld met opladen in zijn city
een nieuw kabeltje gelegd, en connectoren schoon gemaakt

hopelijk heb je er wat aan
Het duurt gemiddeld 26 seconden om je auto te parkeren. Als een andere auto staat te wachten duurt het 31 seconden. Als een ongeduldige automobilist toetert omdat het allemaal niet snel genoeg gaat duurt het parkeren gemiddeld 41 seconden.
xandertje
C gevonden
Berichten: 31
Lid geworden op: zo jun 10, 2012 10:12 am
Locatie: Melick (L)

Re: dynamo lampje op dashboard

Bericht door xandertje »

Wegrenner.

ik heb dit probleem ook. maar ik ben achter gekomen dat de dynamo versleten was.
dezen heb ik vervangen met een 70a dynamo.

als ik hem op contact zet zie ik alleen dat de lampje van de olie altijd aanstaat,
maar niet dat mijn accu in orde is, ik heb zelf een 1.2sr kan het zijn dat die ook ergens vertakt naar de console in het midden ?
want daar geeft hij wel atijd hoeveel ik heb en nooit bij de dashboard.

hoop dat iemand me er verder mee kan helpen
Das Blauwe schuurijzer !

- Kadett SR coupe c1 1975
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast