Verkeerde waarden SR-console
Moderators: JvV, kriekje, opelnl
-
- C verslaafd
- Berichten: 812
- Lid geworden op: di okt 31, 2006 1:44 pm
- Locatie: Nijmegen
Re: Verkeerde waarden SR-console
Als de oliedrukmeter helemaal niet aangesloten zit slaat die ook naar rechts uit. Dus die aansluiting zit bij jou in ieder geval niet goed.
Een temperatuurmeter die wat te weinig aangeeft is op zich niet zo vreemd, zet twee kadetten naast elkaar en waarschijnlijk geven de meters net iets anders aan. Maar als de meter ècht te laag staat (blijft in het blauwe terwijl de kachel wel warm wordt) dan ligt het aan de meter of de stablisator.
De benzinemeter die teveel aangeeft is waarschijnlijk een defecte stabilisator. Je kan ook de benzinemeter testen door de aansluiting op de tankvlotter tegen de koets te (laten) leggen en te kijken wat er gebeurt. Deze moet helemaal uitslaan, net als de verkeerd aangesloten oliedrukmeter.
Een temperatuurmeter die wat te weinig aangeeft is op zich niet zo vreemd, zet twee kadetten naast elkaar en waarschijnlijk geven de meters net iets anders aan. Maar als de meter ècht te laag staat (blijft in het blauwe terwijl de kachel wel warm wordt) dan ligt het aan de meter of de stablisator.
De benzinemeter die teveel aangeeft is waarschijnlijk een defecte stabilisator. Je kan ook de benzinemeter testen door de aansluiting op de tankvlotter tegen de koets te (laten) leggen en te kijken wat er gebeurt. Deze moet helemaal uitslaan, net als de verkeerd aangesloten oliedrukmeter.
Festina lente...
- Kadett C SDN, '76, 1.2s - daily
- Kadett C City, '76, 1.2 - TE KOOP!
- Kadett C GT/E, '76, 2.0s - in restauratie
- Kadett C SDN, '76, 1.2s - daily
- Kadett C City, '76, 1.2 - TE KOOP!
- Kadett C GT/E, '76, 2.0s - in restauratie
-
- C geïnteresseerd
- Berichten: 95
- Lid geworden op: di dec 07, 2010 1:40 am
- Locatie: Alphen (N.Br.)
Re: Verkeerde waarden SR-console
en waar zit die stablisator??
want ik heb ook wat probleempjes met mijn sr console.
wanneer de motor warm is gaat hij net over het blauwe streepje heen.
en mijn benzine meter geeft helemaal niks aan:S terwijl er 20 ltr benzine in zit.
t enigste wat goed werkt, zijn de oliedrukmeter en de voltmeter.
want ik heb ook wat probleempjes met mijn sr console.
wanneer de motor warm is gaat hij net over het blauwe streepje heen.
en mijn benzine meter geeft helemaal niks aan:S terwijl er 20 ltr benzine in zit.
t enigste wat goed werkt, zijn de oliedrukmeter en de voltmeter.
Re: Verkeerde waarden SR-console
Bij het gewone dashboard zit ie achter de benzine en temperatuurmeter, en bij de SR-console zit ie ook achter op het printplaatje.
Een blikken doosje met 3 lipjes er aan
Een blikken doosje met 3 lipjes er aan
Re: Verkeerde waarden SR-console
Oke dus ik moet dan een oliedruksensor van een SR hebben en een andere stabilisator.
Ga ik daar achteraan
Ga ik daar achteraan
Opel C Kadett SR 2.0 E '77 sedan
Re: Verkeerde waarden SR-console
Vandaag even wezen proberen:
Had nog een oliedruksensor met 2 aansluitingen liggen zoals op de foto. Gelijk gemonteerd met dit als resultaat
1: meter slaat uit naar rechts en oliedruklampje brandt fel, met meer gas brandt die zwakker.
2: meter slaat uit naar rechts en oliedruklampje brandt niet.
Nu klopt het dus nog steeds niet.
Toch een defecte spanningsregelaar?
Had nog een oliedruksensor met 2 aansluitingen liggen zoals op de foto. Gelijk gemonteerd met dit als resultaat
1: meter slaat uit naar rechts en oliedruklampje brandt fel, met meer gas brandt die zwakker.
2: meter slaat uit naar rechts en oliedruklampje brandt niet.
Nu klopt het dus nog steeds niet.
Toch een defecte spanningsregelaar?
Opel C Kadett SR 2.0 E '77 sedan
Re: Verkeerde waarden SR-console
Optie 1 is iig de verkeerde aansluiting,Björn schreef:Vandaag even wezen proberen:
Had nog een oliedruksensor met 2 aansluitingen liggen zoals op de foto. Gelijk gemonteerd met dit als resultaat
1: meter slaat uit naar rechts en oliedruklampje brandt fel, met meer gas brandt die zwakker.
2: meter slaat uit naar rechts en oliedruklampje brandt niet.
Nu klopt het dus nog steeds niet.
Toch een defecte spanningsregelaar?
Optie 2 is goed, maar dan moet het oliedruklampje wel branden voordat je de motor start want dan heb je (nog) geen oliedruk.
en als ik het zo lees slaat bij beide opties jouw meter helemaal naar rechts ? want bij optie 2 zou je meter bij staionair toerental tussen de 1 a 2 bar aan moeten geven, en zodra je gas geeft richting de 3 bar of misschien iets daarboven
Een defecte spanningsregelaar heeft met de oliedruk meter niks te maken, die spanningsregelaar dient alleen maar om de temperatuur en benzinemeter te voeden (met een lager dan 12V spanningsverschil)
Re: Verkeerde waarden SR-console
Inderdaad, de oliedrukmeter slaat bij beide opties steeds rechts uit.
Het lampje brandt wel bij optie 2, maar gaat uit als de motor loopt, dat klopt dus.
Bij optie 1 brandt het oliedruk met meer gas zwakker in plaats van feller, dat klopt ook niet.
Wat kan het nou zijn?
Het lampje brandt wel bij optie 2, maar gaat uit als de motor loopt, dat klopt dus.
Bij optie 1 brandt het oliedruk met meer gas zwakker in plaats van feller, dat klopt ook niet.
Wat kan het nou zijn?
Opel C Kadett SR 2.0 E '77 sedan
Re: Verkeerde waarden SR-console
Het kan ook zijn dat de oliedruk meter juist minder stroom krijgt als er meer druk is, maar uit jouw verhaal begrijp ik dus dat optie twee wel degelijk de goeie is.Björn schreef:Inderdaad, de oliedrukmeter slaat bij beide opties steeds rechts uit.
Het lampje brandt wel bij optie 2, maar gaat uit als de motor loopt, dat klopt dus.
Bij optie 1 brandt het oliedruk met meer gas zwakker in plaats van feller, dat klopt ook niet.
Wat kan het nou zijn?
-
- C verslaafd
- Berichten: 812
- Lid geworden op: di okt 31, 2006 1:44 pm
- Locatie: Nijmegen
Re: Verkeerde waarden SR-console
Dat je oliemeter uitslaat betekent in ieder geval dat die niet kapot is.
Optie 2 lijkt mij ook de juiste, omdat de sensor bij oliedruk (draaiende motor) ervoor zorgt dat je lampje uitgaat. Dat betekent volgens mij dat de stroomkring in de sensor doorbroken wordt op dat moment.
Het deel van de sensor dat de meter aanstuurt zal dus zoals Erny zegt ook werken met een soort van weerstand die de stroomkring langzaam belemmert (als een gedimd licht), zodat de meter steeds verder uitslaat. Deze slaat immers compleet naar rechts uit als er geen kring is.
Misschien is de aansluiting op de sensor smerig, of wellicht is de sensor inwendig niet meer zo fris? Schud er eens mee, als je gerammel hoort dan heb je grote kans dat dat het probleem is.
Optie 2 lijkt mij ook de juiste, omdat de sensor bij oliedruk (draaiende motor) ervoor zorgt dat je lampje uitgaat. Dat betekent volgens mij dat de stroomkring in de sensor doorbroken wordt op dat moment.
Het deel van de sensor dat de meter aanstuurt zal dus zoals Erny zegt ook werken met een soort van weerstand die de stroomkring langzaam belemmert (als een gedimd licht), zodat de meter steeds verder uitslaat. Deze slaat immers compleet naar rechts uit als er geen kring is.
Misschien is de aansluiting op de sensor smerig, of wellicht is de sensor inwendig niet meer zo fris? Schud er eens mee, als je gerammel hoort dan heb je grote kans dat dat het probleem is.
Festina lente...
- Kadett C SDN, '76, 1.2s - daily
- Kadett C City, '76, 1.2 - TE KOOP!
- Kadett C GT/E, '76, 2.0s - in restauratie
- Kadett C SDN, '76, 1.2s - daily
- Kadett C City, '76, 1.2 - TE KOOP!
- Kadett C GT/E, '76, 2.0s - in restauratie
Re: Verkeerde waarden SR-console
Ga van de week wel ff proberen of inderdaad de sensor stuk is.
Maar inderdaad optie 2 is de juiste en voor de rest klopt alles wel, alleen de meter reageert niet op de sensor.
Iemand een idee wat een vervangingssensor te krijgen is en ook kost?
Maar inderdaad optie 2 is de juiste en voor de rest klopt alles wel, alleen de meter reageert niet op de sensor.
Iemand een idee wat een vervangingssensor te krijgen is en ook kost?
Opel C Kadett SR 2.0 E '77 sedan
Re: Verkeerde waarden SR-console
ik heb het nu zo als ik me contact aanzet brand me olielampje en staat me wijzer van de oliedruk meter net in het rode
start ik de auto dan gaat me olie lampje netjes uit maar dan springt me oliedruk meter naar 5
ik kom er ook niet uit ben er al een paar avonden aan bezig alles al geprobeerd maar nog geen resultaat
iemand hier een oplossing voor
start ik de auto dan gaat me olie lampje netjes uit maar dan springt me oliedruk meter naar 5
ik kom er ook niet uit ben er al een paar avonden aan bezig alles al geprobeerd maar nog geen resultaat
iemand hier een oplossing voor
-
- C geïnteresseerd
- Berichten: 95
- Lid geworden op: di dec 07, 2010 1:40 am
- Locatie: Alphen (N.Br.)
Re: Verkeerde waarden SR-console
en deze blijf dan op 5 ato staan ook al is je motor warm?heineken schreef:ik heb het nu zo als ik me contact aanzet brand me olielampje en staat me wijzer van de oliedruk meter net in het rode
start ik de auto dan gaat me olie lampje netjes uit maar dan springt me oliedruk meter naar 5
ik kom er ook niet uit ben er al een paar avonden aan bezig alles al geprobeerd maar nog geen resultaat
iemand hier een oplossing voor
Re: Verkeerde waarden SR-console
ja klopt en het is gewoon een sensor van een calibra v6 hebben ook standaard een oliedruk meter
-
- C verslaafd
- Berichten: 812
- Lid geworden op: di okt 31, 2006 1:44 pm
- Locatie: Nijmegen
Re: Verkeerde waarden SR-console
Volgens mij zit daar een 10 bar meter in, kan dat kloppen?
Festina lente...
- Kadett C SDN, '76, 1.2s - daily
- Kadett C City, '76, 1.2 - TE KOOP!
- Kadett C GT/E, '76, 2.0s - in restauratie
- Kadett C SDN, '76, 1.2s - daily
- Kadett C City, '76, 1.2 - TE KOOP!
- Kadett C GT/E, '76, 2.0s - in restauratie
Re: Verkeerde waarden SR-console
nee hoor tot 5 bar
iemand al een idee moet er geen relais tussen ofzo
iemand al een idee moet er geen relais tussen ofzo
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten