2.0e ik voel de vonk wel maar ziet hem niet

Elektrische schema's, lampen, radio/audio, aansluit thema's.

Moderators: JvV, kriekje, opelnl

Gesloten
Lippie Tuning
C geïnteresseerd
Berichten: 51
Lid geworden op: wo jan 14, 2009 2:23 pm
Locatie: Vollenhove
Contacteer:

2.0e ik voel de vonk wel maar ziet hem niet

Bericht door Lippie Tuning »

Probleem dus...

heb nieuwe rotor...nieuwe verdelerkap + kabels + bougies ( bosch ) Nieuwe bobine alleen deze lijkt verdacht veel op de 1.2 bobine ( alleen de mannetjes ( stekkers ) zitten anders

om het even kort samen te vatten

- Ik heb 1 draad van de startmotor naar de accu
- Ik heb de massa aangesloten op de carrosorie en er loopt een kabel van het motorblok naar de carrosorie
- Verder heb ik nog 2 draden van hetzelfde contact op de startmoter lopen naar de dynamo en 1 naar een schakelaar
- Contactje nr 16 startmoter heb ik naar de bobine toegeleid
- Plus kabel van de bobine heb ik naar de groene draad van de verdelerkap geleid
- Min kabel van Bobine heb ik aangesloten op massa
- Ik hou nu dus 1 contactje over van de bobine welke draad moet hierop?

of is het allemaal onduidelijk?

hulp gevraagd (A)

greets
Lach met de dag.. zo niet..ziele piet

Opel Kadett C1 Coupe Automaat 1975
Opel Kadett C2 Coupe 1977 ( project )
gabbermaikel
C ervaren
Berichten: 265
Lid geworden op: za mar 27, 2010 8:40 pm

Re: 2.0e ik voel de vonk wel maar ziet hem niet

Bericht door gabbermaikel »

ik snap jou systeem niet helemaal, maar volgens mij schakel je normaal de massa van een bobine via de contactpunten
dus de - van de bobine gaat aan de draad van de verdelerkap en de + gaat naar het contact slot zodat er stroom op staat als hij op contact gaat
en als ik het goed begrijp heeft jou motor nog contactpunten want anders heb je volgens mij niet gewoon maar 1 groene draad uit je verdelerkap

en wat ik niet snap is die contact nr 16 startmotor die je naar de bobine toe hebt, waar zou die voor dienen?

en dat contactje wat je overhoudt is dat echt een los contact? want soms zitten er bijvoorbeeld 2 aansluit punten op de - van de bobine en 2 op de +, dan zouden er dus 2 van die amp achtige dingen op kunnen maar je gebruikt er maar 1 van op beide(- naar de contactpunten en + naar contactslot)
in het bezit van een c1 coupe met volvo b230fk, bijna klaar.
corsa-erik
C ervaren
Berichten: 469
Lid geworden op: ma jan 22, 2007 8:32 am

Re: 2.0e ik voel de vonk wel maar ziet hem niet

Bericht door corsa-erik »

gabbermaikel schreef: en wat ik niet snap is die contact nr 16 startmotor die je naar de bobine toe hebt, waar zou die voor dienen?
Draad van startmotor naar bobine = "kortsluiten" van de voorschakelweerstand tijdens het starten.

Bij sommige auto's zit die voorschakelweerstand als een blokje op de bobine, bij Opel is dat dan de speciale draad tussen contactslot en bobine.
Lippie Tuning
C geïnteresseerd
Berichten: 51
Lid geworden op: wo jan 14, 2009 2:23 pm
Locatie: Vollenhove
Contacteer:

Re: 2.0e ik voel de vonk wel maar ziet hem niet

Bericht door Lippie Tuning »

corsa-erik schreef:
gabbermaikel schreef: en wat ik niet snap is die contact nr 16 startmotor die je naar de bobine toe hebt, waar zou die voor dienen?
Draad van startmotor naar bobine = "kortsluiten" van de voorschakelweerstand tijdens het starten.

Bij sommige auto's zit die voorschakelweerstand als een blokje op de bobine, bij Opel is dat dan de speciale draad tussen contactslot en bobine.

Ik heb de vraagbaak erbij gepakt en de schemas die bijna achterin staan zeggen dat ik het zo moet aansluiten daarom werkt het voor de helft volgens mij dat ik niet genoeg stroom heb vanuit de bobine

heb nu dus alles nieuw gekocht en ik voel de vonk maar zie hem nog steeds niet ( volgens mij gewoon te weinig stroom ) of kats verkeerd aangesloten aangezien ik helemaal geen held ben met elektra ( plaatwerker! )

Nieuwe bobine zoon ronde buis \
nieuwe contactpuntjes
nieuwe condensator
nieuwe voorschakelweerstand
nieuwe bougiekabels
nieuwe bougies

alles nieuw maar nog niet werken
wat ik nodig ben is iemand die hier vaker mee aan de gang is geweest want ik ben bang dat zometeen dure dingen doorbrand
en dat is niet egt de bedoeling zeg maar....

ik weet niet waar jij woont? (A)

mvg en bedankt voor de reactie
jw jongman
Lach met de dag.. zo niet..ziele piet

Opel Kadett C1 Coupe Automaat 1975
Opel Kadett C2 Coupe 1977 ( project )
kriekje
C verslaafd
Berichten: 888
Lid geworden op: vr mei 19, 2006 7:41 pm
Locatie: Ambjörnarp

Re: 2.0e ik voel de vonk wel maar ziet hem niet

Bericht door kriekje »

ik heb even de puf niet om alles goed te lezen, maar wat is de voedingsspanning op je bobine??

als het een 1200 is geweest zit er een weerstand in je draad naar je bobine en er ongeveer 9 volt aankomt op je bobine
beCeten
Lippie Tuning
C geïnteresseerd
Berichten: 51
Lid geworden op: wo jan 14, 2009 2:23 pm
Locatie: Vollenhove
Contacteer:

Re: 2.0e ik voel de vonk wel maar ziet hem niet

Bericht door Lippie Tuning »

kriekje schreef:ik heb even de puf niet om alles goed te lezen, maar wat is de voedingsspanning op je bobine??

als het een 1200 is geweest zit er een weerstand in je draad naar je bobine en er ongeveer 9 volt aankomt op je bobine
accu staat nu pas weer aan de lader en ga vrijdag weer verder

als er wel 9 volt op staat waar zou het dan aan moeten liggen.?
Lach met de dag.. zo niet..ziele piet

Opel Kadett C1 Coupe Automaat 1975
Opel Kadett C2 Coupe 1977 ( project )
kriekje
C verslaafd
Berichten: 888
Lid geworden op: vr mei 19, 2006 7:41 pm
Locatie: Ambjörnarp

Re: 2.0e ik voel de vonk wel maar ziet hem niet

Bericht door kriekje »

wat ik al zei, er zit een weerstand in die draad naar je bobine toe, niet weerstand als in defect, maar eentje die de spannig omlaag brengt
beCeten
Lippie Tuning
C geïnteresseerd
Berichten: 51
Lid geworden op: wo jan 14, 2009 2:23 pm
Locatie: Vollenhove
Contacteer:

Re: 2.0e ik voel de vonk wel maar ziet hem niet

Bericht door Lippie Tuning »

ik heb hem aan het vonken.
gister heeft de 2.0e ook al geprutteld alleen nog niet best want de timing is bar slecht maar dat zal ik morgen wel even verhelpen
even zal wel weer de gehele dag worden :D

ik dank u zeer voor de reacties
Lach met de dag.. zo niet..ziele piet

Opel Kadett C1 Coupe Automaat 1975
Opel Kadett C2 Coupe 1977 ( project )
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten