Zwak stroom...en hoe plaatsen sterkere dynamo?

Elektrische schema's, lampen, radio/audio, aansluit thema's.

Moderators: JvV, kriekje, opelnl

Gesloten
Danoontje
C verslaafd
Berichten: 585
Lid geworden op: za okt 07, 2006 1:43 pm
Locatie: Landgraaf

Zwak stroom...en hoe plaatsen sterkere dynamo?

Bericht door Danoontje »

Natuurlijk geen goede term 'zwak stroom', maar ik moest iets.

Het valt mij op dat mijn kadettje stationair minder stroom levert als wanneer ik gas geef. Als ik wat gas geef gaat de verlichting feller branden en de ventilator harder lopen.

Ik denk in eerste instantie eigenlijk niet dat dit de dynamo is, eerder de accu. Maar deze is nog geen jaar oud...

Nu wilde ik, was ik al langer van plan, een sterkere dynamo erop leggen. Ik heb nog eentje van 100A liggen. Deze zou best pas moeten zijn te maken kwa afmetingen. Tevens zou dat wel fijn zijn als ik straks een andere ventilator en een standkacheltje ga monteren voor de winter.

Kan ik gewoon de 100A dynamo gebruiken samen met mijn normale standaard accu? Of kom ik er een zwaardere accu in te leggen???

Waar kan het trouwens aan liggen dat hij zo wegzakt m.b.t. het stroom stationair? Toch de accu?
Tijs
C gestoord
Berichten: 2280
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 1:43 pm
Locatie: geldrop

Bericht door Tijs »

kan ook nog de spanningsregelaar op de dynamo zijn.
of gewoon de dynamo naar zn grootje..
ik heb et ook gehad, radio viel onderweg uit enzo.. gewoon stationair zetten en dan de accupolen meten, zou ets van 13-14 volt moeten zijn.
- ik stel hier de vragen, ik heb er tenslotte de ballen verstand van.:)
Afbeelding
Amstel
C verslaafd
Berichten: 667
Lid geworden op: di mei 19, 2009 4:42 pm

Bericht door Amstel »

het heeft ook te maken met de ampere die je dynamo stationair levert.
ik had er eerst 1 van 45amp en nu een dynamo van 55 geloof ik en ik kan alles aan zetten ook met verstralers.

en niks geen last ik denk dat 100amp erg overdreven is het is geen vrachtwagen. en ik volgens mijn moet de ampere die je dynamo levert iets groter zijn dan de ampere van je accu anders krijg hij hem ook niet vol.
injectie is net een beroeps bepaalde tijd militair ,die moet ook eerst denken voordat ie reageert ,alleen duurt dat drie weken . geef mijn maar dcoe'tjes
Danoontje
C verslaafd
Berichten: 585
Lid geworden op: za okt 07, 2006 1:43 pm
Locatie: Landgraaf

Bericht door Danoontje »

Nee maar de 100A heb ik nog liggen. Een andere moet ik gaan kopen.

Ik merk ook dat mijn achterruit verwarming moeite heeft door het gebrek aan stroom.

En straks van de winter: standkachel, verlichting, ventilator, achterruitverwarming. Als de 100A gewoon op de normale accu zou kunnen dan zou ik niet inzien waarom niet.
corsa-erik
C ervaren
Berichten: 469
Lid geworden op: ma jan 22, 2007 8:32 am

Re: Zwak stroom...en hoe plaatsen sterkere dynamo?

Bericht door corsa-erik »

Danoontje schreef:Natuurlijk geen goede term 'zwak stroom', maar ik moest iets.

Het valt mij op dat mijn kadettje stationair minder stroom levert als wanneer ik gas geef. Als ik wat gas geef gaat de verlichting feller branden en de ventilator harder lopen.

Ik denk in eerste instantie eigenlijk niet dat dit de dynamo is, eerder de accu. Maar deze is nog geen jaar oud...
Het is normaal dat je iets minder spanning hebt bij stationair loop.

De dynamo levert pas z'n maximale stroom bij zo iets als 2/3 van het maximale toerental (dynamo toerental)

Grotere dynamo er op moet wel kunnen, en zou in de winter tijdens het rijden mooi de extra stroom voor de achterruit kunnen leveren.
Danoontje
C verslaafd
Berichten: 585
Lid geworden op: za okt 07, 2006 1:43 pm
Locatie: Landgraaf

Bericht door Danoontje »

Super! Ik was bang dat 100A misschien te veel was voor de gewone accu en dat ik dus een zwaardere accu moest plaatsen.

Gaan we de 100A binnenkort eens passen/plaatsen
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast