Dynamo revisie

Elektrische schema's, lampen, radio/audio, aansluit thema's.

Moderators: JvV, kriekje, opelnl

Gesloten
RensR
C geïnteresseerd
Berichten: 71
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 7:02 pm

Dynamo revisie

Bericht door RensR »

Ik heb net een (oude, gebruikte) dynamo in m'n Kadett gezet, aangezien de vorige niet genoeg voltjes gaf.
Nou vroeg ik me af, aangezien er blijkbaar meerder mensen met dynamo problemen zitten/hebben gezeten of er iemand weet hoe je die dingen kan reviseren?
De dynamo die ik wil reviseren is een originele dynamo van Delco van een 1.2N.
Ik hoorde al een garagehouder hier iets zeggen over de triode (?). Verder heb ik hem open gehad en de koolborstels lijken niet versleten.
Iemand ideeën of tips waar het aan kan liggen, wat ik kan meten etc.?
coinoperator
C verslaafd
Berichten: 839
Lid geworden op: za jan 27, 2007 6:40 pm

Re: Dynamo revisie

Bericht door coinoperator »

Oke,
meteen maar eventjes helemaal dan.

De dynamo wekt spanning op door een magneet(rotor) te laten draaien binnen in een drietal spoelen (stator).
Die drie spoelen leveren wisselspanning en daar hebben we niets aan, het moet dus worden gelijkgericht, daar komen dus de diodes om de hoek kijken die dat klusje opknappen.
Op of in de dynamo zitten dus ergens drie diodes, meestal gezamelijk in 1 behuizing maar dat kan per merk verschillen. (lijkt vaak op een hele grote transistor)
Als 1 van de diodes het begeeft zal de totale spanning flink wat lager uitvallen maar in de regel zal de accu bij een wat hoger toerental nog worden geladen, het laadstroomlampje flikkert duidelijk bij stationair toerental.
Gaan er twee kapot dan is er weinig meer over van de gewenste 14,5volt en brandt je laadstroomlampje permanent rood.

Bij versleten koolborstels wordt er geen spanning meer aan de rotor toegevoerd waardoor deze niet meer magnetisch is en geen spanning meer opwekt in de stator, het laadstroomlampje licht op en de rit eindigt als de accu leeg is.

Reviseren bestaat in de regel uit het vervangen van de gelijkrichters (wat voor vorm dan ook) en of stabilisator.
(sommige dynamo's hebben ook een stabilsator, die zorgt voor een mooie stabile 14 volt)

Bovendien wordt het anker een spaantje afgedraaid en worden er nieuwe koolborstels geplaatst.
En uiteraard ook nieuwe lagers.

Oudere dynamo's hebben vaak een mechanische spannings en stroom regulator, het betreft hier dat aluminium blikje.
Dit is vaak nog wel te repareren met wat geduld (flipperkast klink contacten van Tungsten doen het errug goed)
Het gelijkrichten gebeurt echt hier ook met halfgeleiders (diodes of iets aanverwants)

De alleroudste dynamo's waren gelijkspanningsdynamo's. ze leverden dus geen wisselspanning maar gelijkspanning,
er hoefde dus niets te worden gelijkgericht en er ging op dat punt niets kapot.
Helaas leveren deze dingen erg weinig stroom en de collector (koolborstels) slijt zeer snel door de hoge stromen.

Tenslotte zijn er nog de middeleeuwen dynamo's,
hier draait een permanente magneet in de stator, levert amper stroom maar gaat op de lagers na mee tot het einde der tijden.
De auto's in kwestie hadden gelukkig geen elektrische koplampen maar carbid of kaarslampen dus alleen de motor werd door de dynamo gevoed.
vertrokken
schrump
C verslaafd
Berichten: 987
Lid geworden op: di mei 16, 2006 7:39 pm
Locatie: Apeldoorn

Re: Dynamo revisie

Bericht door schrump »

zo, eindelijk iemand die zo duidelijk heeft uitgelegd, dat ik het heb begrepen, bedankt!
[img]http://www.opvolger.net/opvolger/images/pixel%20plaatjes/5%20op%20een%20rij.png[/img]
RensR
C geïnteresseerd
Berichten: 71
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 7:02 pm

Re: Dynamo revisie

Bericht door RensR »

Oke bedankt. Ik heb het ook nog eens op een ander forum gevraagd waar iemand een pdf met uitleg en afbeeldingen had. Is het mogelijk hier PDF te uploaden? Ik krijg het niet gevonden, maar dat is misschien nuttig voor mensen die in het vervolg nog eens een dynamo (Delco) willen reviseren.

Edit: Weet iemand of dit kan? Ik kan het nog steeds niet gevonden krijgen en het lijkt me op zich een vrij nuttig document voor een aantal mensen.
Staat ook vrij gedetailleerd in hoe je het allemaal uit elkaar en weer in elkaar kan draaien...
RensR
C geïnteresseerd
Berichten: 71
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 7:02 pm

Re: Dynamo revisie

Bericht door RensR »

Hierbij in ieder geval het resultaat van zo'n revisie.
Nieuwe naaldlager, nieuwe kogellager, nieuwe koolborstels en een nieuwe triode.
Dan nog wat schoonmaak en wat verf en zie hier, een, naar mijn inziens, prachtig resultaat voor weinig geld.
Afbeelding
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten