Accu loopt langzaam leeg

Elektrische schema's, lampen, radio/audio, aansluit thema's.

Moderators: JvV, kriekje, opelnl

Gesloten
c-coupe2.2
C gevonden
Berichten: 12
Lid geworden op: ma mar 17, 2008 9:24 pm
Locatie: `s-Heerenberg

Accu loopt langzaam leeg

Bericht door c-coupe2.2 »

Beste Kadett fanaten,

Mijn accu loopt vanzelf leeg. Ik was eerst bang dat het mijn audio of mijn zelf ingebouwd alarm was maar deze compleet afgekoppeld te hebben bleef het probleem bestaan.

Toen maar zekeringen door gemeten waar spanning op blijft staan als mijn contact uit is. Er blijft alleen spanning op zekering 3 die voor de binnenverlichting, alarm lichten e.d. Zoals het dus hoort.

Als ik deze zekering verwijder dan is het probleem opgelost en loopt mijn accu niet meer leeg. Zelfs niet als mijn audio en alarm weer is aangesloten.

Heeft iemand een tip voor mij waar ik eens naar moet gaan kijken? Op deze zekering zit af fabriek ook de radio maar deze heb ik apart en direct aan de accu aangesloten.

Ik hoop dat er iemand een tip heeft.

Groet,

Jean-Paul en de 04-VH-63
REDP.
C verslaafd
Berichten: 729
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 6:37 pm
Locatie: Lobith

Re: Accu loopt langzaam leeg

Bericht door REDP. »

in je achterklep zit ook een lampje, die willen ook wel eens aan blijven,
draadje van de schakelaar bij de linkerscharnier van je achterklep loshalen.
Joepp
C gestoord
Berichten: 1292
Lid geworden op: za jan 19, 2008 11:25 pm
Locatie: Spaubeek

Re: Accu loopt langzaam leeg

Bericht door Joepp »

Kofferbakverlichting eens kijken, ALS je die hebt dan..
Opel Kadett C2 Coupé '77 Aka 'Willem' of 'De Joepcoup'
Opel Kadett C1 City {underconstruction}
Opel Kadett C2 Sedan {over..}
c-coupe2.2
C gevonden
Berichten: 12
Lid geworden op: ma mar 17, 2008 9:24 pm
Locatie: `s-Heerenberg

Re: Accu loopt langzaam leeg

Bericht door c-coupe2.2 »

dank U voor tips. Het moet iets in die richting zijn. Ik heb het gecheckt en kan net voordat de klep in het slot valt dat het lampje uitgaat. Het lampje in de motorruimte doet het alleen als de verlichting aanstaat die is het dus ook niet.

Iemand weet nog of ik een lampje vergeten ben? Dashbord kastje heb ik niet, alleen een "plankje" en daar brand niets.

groet,
Jean-Paul
kriekje
C verslaafd
Berichten: 888
Lid geworden op: vr mei 19, 2006 7:41 pm
Locatie: Ambjörnarp

Re: Accu loopt langzaam leeg

Bericht door kriekje »

Dynamo even loskopelen.
beCeten
jetelind
C ervaren
Berichten: 465
Lid geworden op: di jun 09, 2009 6:35 pm
Locatie: Doetinchem

Re: Accu loopt langzaam leeg

Bericht door jetelind »

Als je de + draad van de accu losneemt, en er een ampere meter tussen doet kan je kijken of hij stroom lekt (bij mij is het 0,00A)

Mocht het stroom lekken haal dan een voor een de zekeringetjes eruit zo kan je uitsluiten wat het is en kijken wat het niet meer doet dan weet je welke groep het kan zijn.

Wat veel voorkomt:
Portierschakelaars, binnenverlichting deze effe eruit wippen.
Bezig met het restaureren van een kadett rallye 20E wit/geel jetelind.hyves.nl (fotos)
erny70
C gestoord
Berichten: 1071
Lid geworden op: di jan 01, 2008 9:19 pm
Locatie: Apeldoorn

Re: Accu loopt langzaam leeg

Bericht door erny70 »

Al aan het klokje gedacht ?
Die zit ook op die zekering.
Ik weet alleen zo niet uit m'n hoofd wat die aan Ampéres trekt, maar niet zo veel dat ie de accu leegtrekt in een paar dagen tijd.
Amstel
C verslaafd
Berichten: 667
Lid geworden op: di mei 19, 2009 4:42 pm

Re: Accu loopt langzaam leeg

Bericht door Amstel »

met de ampere tang mag het max 0.2a zijn als het meer is loopt hij te snel leeg.
injectie is net een beroeps bepaalde tijd militair ,die moet ook eerst denken voordat ie reageert ,alleen duurt dat drie weken . geef mijn maar dcoe'tjes
c-coupe2.2
C gevonden
Berichten: 12
Lid geworden op: ma mar 17, 2008 9:24 pm
Locatie: `s-Heerenberg

Re: Accu loopt langzaam leeg

Bericht door c-coupe2.2 »

Ik zal eens met een meter gaan meten hoeveel ampere er wordt verbruikt. Dit moet als het goed is teveel zijn. Dan zal ik meteen ook eens de deur contact los maken. Deze zitten in verbinding met het alarm misschien dat daar toch wat lekt. Ook zal het klokje los maken als de contacten niets opleveren.

Ik laat nog even weten wat de uitkomst is

Groet,


Jean-Paul
jetelind
C ervaren
Berichten: 465
Lid geworden op: di jun 09, 2009 6:35 pm
Locatie: Doetinchem

Re: Accu loopt langzaam leeg

Bericht door jetelind »

c-coupe2.2 schreef:Ik zal eens met een meter gaan meten hoeveel ampere er wordt verbruikt. Dit moet als het goed is teveel zijn. Dan zal ik meteen ook eens de deur contact los maken. Deze zitten in verbinding met het alarm misschien dat daar toch wat lekt. Ook zal het klokje los maken als de contacten niets opleveren.

Ik laat nog even weten wat de uitkomst is

Groet,


Jean-Paul
En is het nog gelukt Jean-Paul?
Bezig met het restaureren van een kadett rallye 20E wit/geel jetelind.hyves.nl (fotos)
c-coupe2.2
C gevonden
Berichten: 12
Lid geworden op: ma mar 17, 2008 9:24 pm
Locatie: `s-Heerenberg

Re: Accu loopt langzaam leeg OPGELOST

Bericht door c-coupe2.2 »

Goedendag allemaal,

Het heeft even geduurd voordat ik de tijd vond om de boel door te meten. Maar ik ben eruit het is het kl.... alarm.

Ik heb om de originele draad boom niet te beschadigen een aparte voedingskabel met zwevende zekering aangelegd waar dus alle extra acc. op aangesloten worden. Toen ik de eerste keer met het probleem van de lege accu te maken kreeg heb ik ook direct de zekering uit de zwevende houder gehaald omdat ik dacht het zal daar wel in zou zitten maar ik bleef toen het probleem van een lege accu houden. Let wel zekering eruit en alle niet originele extra`s zitten dan zonder stroom.

Toen verder experimenteren en gemeten op welke zekering van de auto dan stroom staat zonder dat deze op contact staat is zekering 3. Deze eruit gehaald en de volgende morgen kon ik weer starten dus de accu was niet leeg. Ik heb toen de zwevende zekering weer geplaatst maar zekering 3 eruit gelaten en toen bleef de accu ook vol en dit heeft mij op het verkeerde been gebracht want ik dacht dus dat het kwam door iets wat op zekering 3 is aangesloten. en dat zou dan 1 van de volgende acc. zijn:

Binnenverlichting
Kofferbak verlichting
groot seinlicht + lampje groot licht op dashbord
Radio (was bij mij niet aangesloten zie bovenstaand verhaal)
Klokje

Ben aan het het meten geslagen door de de pluskabel van de accu af te halen en er een ampere meter tussen de + pool en de plus kabel heb gehouden.
LET OP!!!! De ampere meter moet wel 10 ampere aan kunnen want daar onder gaat de zekering van de amperemeter kapot (spreek uit ervaring) en als je er 1 van 10 ampere gebruikt dan moet je niet gaan starten, lampen aan of radio (met versterker) aan doen want die piek stroom komt dan zeker boven de 10 amp. uit en gaat de meter zekering er ook aan.

Ik heb alles gemeten met alle zekeringen er weer in zoals het was als de accu leeg loopt. Ook heb ik alles gemeten zonder de sleutel in het contact dus het contact stond uit.

Mijn eerste waarde die eruit kwam was 0,730 amp. dat is hoog maar dat heb ik gemeten met de deur open en dus de binnenverlichting aan. Ook ging het alarm zich op scherp zetten waardoor de knipperlichten aangingen en ik uitschieters op de meter kreeg van 5,400 amp. Nogmaals gemeten met de deur dicht en toen kwam er een waarde van 0,028 uit en dit was dus het verbruik zoals ik de auto parkeer waardoor de accu leeg loopt. Op internet kwam ik tegen dat een kadett rond 0,002 amp. verbruikt in rust dat is dan van het klokje. Mijn verbruik is dus 0,026 hoger dan hoort en dat klopt want daardoor liep de accu snel leeg.

De deur los om de zekeringkast door te meten en toen kreeg ik weer 0,730 amp (binnenverlichting) heb toen het lampje uit de binnenverlichting gehaald en de zekering uit de zwevende zekering van alle extra acc, gehaald en toen kreeg ik de waarde wisselend tussen 0,001 en 0,002 amp. en dat is dus het verbruik van het klokje. Op dat moment is alles zo aangesloten zoals Adam Opel dat bedoelt heeft dus zonder toeters en bellen en dan is er dus de juiste waarde.

Probleem zit hem dus in de extra acc, en vraag me niet waarom de accu leeg liep toen ik in aller eerste instantie de zwevende zekering eruit gehaald heb maar dat was wel het geval.

Ook kwam ik er achter dat het alarm wel met zekering 3 te maken heeft en dat komt natuurlijk omdat het alarm op de binnenverlichting wordt aangesloten en dat is denk ik de reden dat ik de auto nog wel kon starten als ik zekering eruit haalde want dan zal het verbruik wel minder zijn geweest maar dat heb ik niet meer gemeten.

Ik heb toen radio, alarm (met centrale vergrendeling) apart aan de zwevende zekering aan gesloten. Er kwamen de volgende waarden boven water:
KloK + uitgeschakelde radio (+ versterker) wisselend tussen 0,008 en 0, 010 amp.
Klok + Alarm uitgeschakeld 0,028 amp.
klok + Alarm ingeschakeld 0,030 amp.

Ik heb toen het alarm + vergrendeling afgekoppeld en alleen de radio + versterker op de acc, voeding met zwevende zekering aangesloten en kreeg een waarde wisselend tussen 0,008 en 0,010 inclusief klok en de volgende ochtend kon ik gewoon starten en dus zonder alarm en centrale deur vergrendeling de accu vol blijft en ik hem gewoon weer kan starten ook al heb ik er meerdere dagen niet mee gereden,

Conclusie dat uitgebreide maar goedkope alarm is de boosdoener. Ik heb deze afgekoppeld en alleen klok, radio en versterker aangesloten en het probleem is opgelost. Ik heb me bij aanschaf laten verleiden door de lage prijs van het alarm dat zeer uitgebreid was met centrale deurvergrendeling, kofferbak ontgrendeling en zelfs op afstand kunnen starten van de auto (heb ik er niet ingebouwd) maar ik had het bij het installeren van het alarm eigenlijk al kunnen zien want het was erg slecht NL en onduidelijk en dat zegt al genoeg.

Het is een heel verhaal maar ik dacht laat ik het maar proberen te omschrijven zodat ik misschien een helpende hand kan geven aan iemand die een zelfde soort probleem heeft. Mijn les is wel dat ik beter een goed alarm kan kopen met minder functies. Ik overweeg nu zelfs om het door een erkend bedrijf te laten inbouwen omdat je er dan een certificaat bij krijgt en er zijn verzekeringsmaatschappijen die dan korting op de premie maar ik moet checken of die van mij dat ook doet.


Groeten,

Jean-Paul en de 04-VH-63
schrump
C verslaafd
Berichten: 987
Lid geworden op: di mei 16, 2006 7:39 pm
Locatie: Apeldoorn

Re: Accu loopt langzaam leeg

Bericht door schrump »

lijkt op het zelfde als mijn city.
ook 0,030 amp verbruik bij geparkeerd staan.
alleen kan ik de auto een dag of 5 laten staan en start hij dan nog wel.
als hij langer staat moet ik startkabels gebruiken.
mijn akku heeft 55 amp.

6 dagen X 24 uur = 144 uur

55 amp : 144 uur = 0,38 amp.

mogelijk heb je problemen met je akku of bijladen?



het vreemde is, dat mijn aero (70 amp akku)een alarm heeft van de zelfde fabrikant, alleen iets uitgebreider.
die kan 3 weken in de garage staan en start dan probleemloos
[img]http://www.opvolger.net/opvolger/images/pixel%20plaatjes/5%20op%20een%20rij.png[/img]
wegrenner
C verslaafd
Berichten: 581
Lid geworden op: ma jul 02, 2007 8:33 pm

Re: Accu loopt langzaam leeg

Bericht door wegrenner »

0,030 amp zou dus heel goed verklaar baar zijn

een goed gekeurd alarm mag max 0,010 amp gebruiken bij ingeschakeld te zijn (inverband met goed keuring)
verder gebruikt je auto radio een klein beetje stroom de geheugen instellingen te bewaren
verder zou de injectie nog een heel klein beetje stroom kunnen pakken, die loopt namelijk gezekerd

ik heb bij me vader zitten meten
ik heb dus de accu pool los gehaalt en de meter tussen de plus pool van de accu en de kabel die erop zit
en daar meten ik tussen de 0,026 en de 0,036 amp
en zoals je hier boven zit moet je het 10 voudige gebruiken om een accu helemaal leeg te trekken in 6 dagen

en na 6 dagen zou je dus maar 10% van je accu capasietijd gebruikt moeten hebben
en met 90% accu lading moet je auto gewoon kunnen starten

ik zou het dus zoeken in het laden van de accu
bij me vader heb ik het spannings verlies kunnen verminderen, door hier en daar nieuwe kabel oogjes er aan te zetten en of nieuwe kabels te leggen

ik meten op de dynamo met draaiende motor 14,0 volt
en op de accu 13,4 volt
en dit verlies was gemeten zonder grote belasting ( stationair toerental, elektrische gebruikers uit)

na het vervangen van wat oogjes van draden en een paar draden
meten in de volgende waarde 14,0 volt op de dynamo
en 13,8 volt op de accu, onder belasting van het stroom net (nog staats stationair toerental, maar kachel fan aan, lampen aan, vestralers aan, radio aan enz) nog steeds het zelfde spannings verlies, dus dat is netjes

door te veel verliezen in de kabels en kabel verbindingen, zakt de spanning bij de accu, en zal deze slechter op laden


bij mijn eigen auto, heb ik dan een verschil van 2 volt, ik meet dan 14 volt op de dynamo en 12 volt op de accu,
en dat is dus niet goed, ik heb ook regelmatig mijn accu leeg, 5 min mijn lampen laten branden en hij start niet meer
Het duurt gemiddeld 26 seconden om je auto te parkeren. Als een andere auto staat te wachten duurt het 31 seconden. Als een ongeduldige automobilist toetert omdat het allemaal niet snel genoeg gaat duurt het parkeren gemiddeld 41 seconden.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast