probleem met elektronische corsa onsteking in 1200 motortje

Elektrische schema's, lampen, radio/audio, aansluit thema's.

Moderators: JvV, kriekje, opelnl

Gesloten
crossflow
C ervaren
Berichten: 406
Lid geworden op: do jul 13, 2006 2:00 pm

probleem met elektronische corsa onsteking in 1200 motortje

Bericht door crossflow »

Ik heb laatst een elektronische uit een corsa a in mijn 1200tje gebouwd.
Het hele verhaaltje werkt en de motor loopt.

Maar nu het volgende:

Ik wilde meteen mn opbouw toerenteller aansluiten maar die deed een beetje raar.
Na wat meet werk blijkt dat ik 12v op mn min kant van de bobine heb staan.

Dat wil zeggen: op het moment dat ik 12v op de plus van de bobine zet staat er ook meteen 12v op de min pool van de bobine.

Iemand enig idee! bobine kapot??? slechte massa???
erny70
C gestoord
Berichten: 1071
Lid geworden op: di jan 01, 2008 9:19 pm
Locatie: Apeldoorn

Re: probleem met elektronische corsa onsteking in 1200 motortje

Bericht door erny70 »

Daar lijkt het wel op, heb je niet nog ergens een andere (12V) bobine liggen ?
Weet alleen niet of de originele 1200 bobines nou 9 V zijn, die van de electronische ontsteking is iig 12V, en moet dus niet met de weerstandkabel gevoed worden want dan krijgt ie maar 9 volt geloof ik maar dat wist je waarschijnlijk al.
Ik zal eens ff in het schema duiken en kijken hoe dat eigenlijk zit met die weerstandkabel.
corsa-erik
C ervaren
Berichten: 469
Lid geworden op: ma jan 22, 2007 8:32 am

Re: probleem met elektronische corsa onsteking in 1200 motortje

Bericht door corsa-erik »

crossflow schreef:Ik heb laatst een elektronische uit een corsa a in mijn 1200tje gebouwd.
Het hele verhaaltje werkt en de motor loopt.

Maar nu het volgende:

Ik wilde meteen mn opbouw toerenteller aansluiten maar die deed een beetje raar.
Na wat meet werk blijkt dat ik 12v op mn min kant van de bobine heb staan.

Dat wil zeggen: op het moment dat ik 12v op de plus van de bobine zet staat er ook meteen 12v op de min pool van de bobine.

Iemand enig idee! bobine kapot??? slechte massa???
Deze vol elektronische onsteking heeft er een soort beveiliging in zitten.

Om het simpel te houden: op het moment dat hij hem op contact zet en er zijn geen pulsen van de hall gever, dan zal de bobine niet geschakeld worden. Dus hetzelfde als bij contact puntjes open. Dan zal je aan beide kanten van de bobine 12 volt meten of iets in die richting.
erny70
C gestoord
Berichten: 1071
Lid geworden op: di jan 01, 2008 9:19 pm
Locatie: Apeldoorn

Re: probleem met elektronische corsa onsteking in 1200 motortje

Bericht door erny70 »

kijk, zo leer ik ook nog wat
crossflow
C ervaren
Berichten: 406
Lid geworden op: do jul 13, 2006 2:00 pm

Re: probleem met elektronische corsa onsteking in 1200 motortje

Bericht door crossflow »

ja oké,dat zou kunnen.Maar waar sluit ik dan mijn toerenteller/shiftlight op aan?
die 12v op de min bobine vinden ze nie echt fijn
erny70
C gestoord
Berichten: 1071
Lid geworden op: di jan 01, 2008 9:19 pm
Locatie: Apeldoorn

Re: probleem met elektronische corsa onsteking in 1200 motortje

Bericht door erny70 »

crossflow schreef:ja oké,dat zou kunnen.Maar waar sluit ik dan mijn toerenteller/shiftlight op aan?
die 12v op de min bobine vinden ze nie echt fijn
Toerenteller moet toch altijd op de groene draad ? (puls)
gabbermaikel
C ervaren
Berichten: 265
Lid geworden op: za mar 27, 2010 8:40 pm

Re: probleem met elektronische corsa onsteking in 1200 motortje

Bericht door gabbermaikel »

op 1 van de stekkers zit nog een groene draad, daar komen de pulsen op voor de toerenteller
en ik heb in dit gedeelte ook al een vraag gesteld over de electronische ontsteking en daar is een afbeelding of een link naar een topic geplaatst die aangeeft welke het is
en de meeste mensen knippen die weg, maar dat is natuurlijk dom want dan kun je er nooit meer iets op aansluiten, als je hem niet gebruikt moet je eigenlijk nog een 5cm draad over laten en dan intapen met isolatietape
in het bezit van een c1 coupe met volvo b230fk, bijna klaar.
crossflow
C ervaren
Berichten: 406
Lid geworden op: do jul 13, 2006 2:00 pm

Re: probleem met elektronische corsa onsteking in 1200 motortje

Bericht door crossflow »

ja,dat van de groene draad voor je toerenteller is algemeen bekend

De groene zit op de min van de bobine en daar heb ik dus gewoon 12v op staan.

nog ff in het kort:

als ik de bobine neem en ik sluit de 12v van het contact aan op de plus van de bobine dan staat er dus ook meteen 12v op de min kant (waar de groene draad opkomt!)
dat klopt dus niet.

Vanavond ff overlegd met een monteur en die vermoed sluiting in de bobine
corsa-erik
C ervaren
Berichten: 469
Lid geworden op: ma jan 22, 2007 8:32 am

Re: probleem met elektronische corsa onsteking in 1200 motortje

Bericht door corsa-erik »

crossflow schreef:ja,dat van de groene draad voor je toerenteller is algemeen bekend

De groene zit op de min van de bobine en daar heb ik dus gewoon 12v op staan.

nog ff in het kort:

als ik de bobine neem en ik sluit de 12v van het contact aan op de plus van de bobine dan staat er dus ook meteen 12v op de min kant (waar de groene draad opkomt!)
dat klopt dus niet.

Vanavond ff overlegd met een monteur en die vermoed sluiting in de bobine
En waarom klopt dat niet dan?

Als er geen stroom loopt, is er ook geen spanningsval over de primaire winding van de bobine.
Wat verwacht je eigenlijk te meten?

De motor loopt goed op de onsteking maar je toerenteller doet raar..... waarom zou dan de onsteking "kapot" zijn?

Wat doet je toerenteller dan voor raars?
gabbermaikel
C ervaren
Berichten: 265
Lid geworden op: za mar 27, 2010 8:40 pm

Re: probleem met elektronische corsa onsteking in 1200 motortje

Bericht door gabbermaikel »

zoals ik zei moet je een groene draad bij zo'n stekker zoeken, dat is zo'n superseal connector zoals deze
en daar zit als het goed is dan 1 groene draad in die de pulsen voor de toerenteller geeft, als je hem daar op aansluit werkt hij gewoon goed
tenminste die van mij werkt dat wel al is het bij mij heel moeilijk om hem goed aan die draad te krijgen

en eerder zei al iemand dat het gewoon zo hoort dat je op beide kanten 12v meet als je motor niet draait, dus waarom blijf je daar dan weer over door gaan? want je motor doet het toch gewoon? dus dan zal het wel goed zijn
tenminste zo denk ik er altijd over, als het werkt dan zal het wel zo horen en dan blijf ik er wel af
in het bezit van een c1 coupe met volvo b230fk, bijna klaar.
crossflow
C ervaren
Berichten: 406
Lid geworden op: do jul 13, 2006 2:00 pm

Re: probleem met elektronische corsa onsteking in 1200 motortje

Bericht door crossflow »

Waarom ik er over door blijf gaan? omdat het gewoon niet klopt,daarom. Dat het bij jouw werkt is fijn voor je maar bij mij werkt het dus niet.
Dat een toerenteller naast de gewone 12v voeding meteen ook 12v vanaf de groene draad van de bobine krijgt op het moment dat ik mijn contact aanzet vind die niet bepaald fijn en is dus NIET normaal.

Vandaag even met bobine bij het plaatselijke Bosch center geweest en laten testen en die is dus gewoon bijna overleden! Ja je leest het goed BIJNA.
Volgens de aanwezige Bosch monteur kan het ieder moment afgelopen zijn en vond hij dat ik al veel mazzel heb gehad dat ik er nog mee rond heb kunnen rijden.
De weerstand tussen de plus en min van de bobine gemeten was nog maar 0,9 ohm en bij 0 istie dus overleden. de normale weerstand hoort 3 ohm te zijn.
Hoogst waarschijnlijk de isolatie inwendig beschadigt/kapot was zijn conclusie.

Het verhaal dat er 12v op de groene draad hoort te staan op moment dat de auto op contact staat wimpelde hij meteen weg.Volgens hem hoort dat maximaal 4 tot 4,5 te zijn.
De beste man zit nog maar zo'n dertig jaar in het vak dus die zal het toch wel weten,denk ik.

Morgen nieuwe bobine inbouwen,toerenteller aansluiten en gaan met die banaan!
erny70
C gestoord
Berichten: 1071
Lid geworden op: di jan 01, 2008 9:19 pm
Locatie: Apeldoorn

Re: probleem met elektronische corsa onsteking in 1200 motortje

Bericht door erny70 »

Kijk, daar leren we dus ook weer wat van, dus weerstand over plus en min moet bij een gezonde bobine 3 Ohm zijn.
En als je de nieuwe bobine er in hebt zou alles moeten werken zoals het hoort.

succes
corsa-erik
C ervaren
Berichten: 469
Lid geworden op: ma jan 22, 2007 8:32 am

Re: probleem met elektronische corsa onsteking in 1200 motortje

Bericht door corsa-erik »

erny70 schreef:Kijk, daar leren we dus ook weer wat van, dus weerstand over plus en min moet bij een gezonde bobine 3 Ohm zijn.
En als je de nieuwe bobine er in hebt zou alles moeten werken zoals het hoort.

succes
Nee, zo werkt dat niet.

Misschien dat bij een conventionele (contactpunt onsteking) de weerstand van de primaire wikkeling in de buurt van de 3 ohm ligt.
Bij een conventionele onsteking moet je namelijk niet teveel ampere's hebben lopen anders verbrand je de contactpunten.

Bij vol elektronische onsteking is dat vaak een heel stuk lager.
Ik kan zo snel geen gegevens vinden van de E12GV, maar voor een 12 ST (ohc corsa motor) moet de weerstand van de bobinen tussen den 0,4 - 0,6 ohm zijn.
Dit is omdat (vaak) de transistor regeling grotere stromen kan schakelen, dus mag de weerstand van de primaire wikkeling ook lager zijn.

Let wel: bobines van volledig elektronisch onstekingen zijn anders dan die voor contactpuntjes onsteking.
Je moet geen "normale" bobine gebruiken op een elektronische ontsteking.
crossflow
C ervaren
Berichten: 406
Lid geworden op: do jul 13, 2006 2:00 pm

Re: probleem met elektronische corsa onsteking in 1200 motortje

Bericht door crossflow »

Hallo Erik

vandaag na het vervangen van de bobine nog eens wat onderzoek gedaan omdat het nog steeds niet werkte!
En ik moet toe geven dat jouw verhaal dus klopt.

de beste man van het Bosch center zat er finaal naast,heb vandaag nog eens overlegd met zijn collega en die melde mij dat jouw verhaal wel klopt in het geval van dit type ontsteking.
Feit blijft wel dat de bobine niet 100 procent was en er daar door misschien problemen waren met de shiftlight en toerenteller.
De nieuwe bobine is dus geen overbodige luxe volgens hem.

Hij loopt in elk geval wel een stuk netter dus helemaal voor niks is niet geweest.

Thanx
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten