zucht zucht electrische problemen (alles opgelost)

Elektrische schema's, lampen, radio/audio, aansluit thema's.

Moderators: JvV, kriekje, opelnl

Gesloten
jetelind
C ervaren
Berichten: 465
Lid geworden op: di jun 09, 2009 6:35 pm
Locatie: Doetinchem

zucht zucht electrische problemen (alles opgelost)

Bericht door jetelind »

Dacht aardig ver met de bedrading te zijn. Maar iedere keer problemen wat veel tijd kost. Misschien zegt straks iemand waar ik naar kan kijken en scheelt het heel veel tijd.

Korte inleiding
Alles is los geweest, nu weer aan de opbouwfase. Alles is orgineel, dus geen ombouwproject. Motorblok loopt het is een 2.0E daar is alle bedrading nu goed van, toerenteller, oliedruk, tank enzo werken allemaal.

Wat nog meer werkt:
H4 koplampen (stadslicht, dimlicht, grootlicht) werken
knippelichten, gevaar werken
achter werkt alles. (knipperlicht, achteruitrijlicht, remlicht)
Ruitenwissers werken
GTE metertjes werken behalve temp, (heb geen stekkertje aan me kabelboom)

Wat nog moet:
*Kachelfan (wel aangesloten maar doet niets) --> Hoe kan ik dit het beste meten?
Deze werkt, relais was stuk.
Had een rond aluminium potje met daarop een zekering. (moet ik dan aan een condensator denken?)
Heb nu een zekeringhoudertje.

*verwarming raam (nog niks aan gedaan) --> hangen 2 draden achter, heb begrepen 1 voor de verwarming en 1 voor de kofferbakverlichting? Ik geloof van achter gezien de rechterkant hoor je een schroef met de massa weg te halen?
Het is de zwarte draad. Deze komt ook vanaf het verwarmingsrelais.

*kentekenverlichting (draden zijn er, meet alleen 0,5volt op)
Deze doet het ook, had geen massa, draad achter was bruin (zou massa moeten zijn maar werkt nie)

*sigarettenaansteker (mis een plus draad, waar haal je die vandaan? direct van zekeringenkastje?)

Wat me opviel:
Dikke bos wat vanaf de zekeringenkast naar achter loopt word best warm vooral het eerste stuk (bij de voeten bestuurder), verder naar de achterbank toe is de bos kouder. De brandstofpomp achter draaide. Verder had ik de lampen aan (dus achter brandde de verlichting ook) is de warmteontwikeling normaal? Komt dit door het vermogen of door de lageweerstandsdraad (glasdraad)
Is normaal enkel de lage weerstandskabel word wat warm, dit is vrij logisch heb ik als antwoord op het duitse forum gehad.


Vanaf het koppelingspendaal zit een schakelaar met daarom een wit/bruine draad. Deze gaat naar een orgineel stekkertje. Daarna gaat die de dikke bos in. Hoort dit stekkertje ergens aan, of komt deze in het portier als schakelaar?
Ik meette 12volt continu, deze moest aan het cockpitje aan het klokje.


Een storing:
Wanneer ik de voorlampen aan heb en dan de rem intrap dan gaat de acculampje, olielampje branden. (dus zelfde verschijning als op contact zetten) Wanneer de lamp uit is doet die dit niet. (normale werking) wanneer de motor draait doet die het ook goed.
Wie weet wat dit kan zijn?
Wel mee bezig geweest. Vanaf de remschakelaar gaat er een rood/zwarte draad naar achteren naar de verlichting.
De andere rood/zwarte draad gaat naar het zekeringenkastje, daaraan zit ook een zwarte draad die naar een laspunt in de kabelboom gaat. Dit is orgineel en volgens mijn reservekabel is het ook zo.
Kan het zijn dat er een relais kapot is?

Lampje achterin zaten de contactjes tegen elkaar. Dus van het remlicht/gewone licht.
Laatst gewijzigd door jetelind op zo apr 04, 2010 9:46 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Bezig met het restaureren van een kadett rallye 20E wit/geel jetelind.hyves.nl (fotos)
Tijs
C gestoord
Berichten: 2280
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 1:43 pm
Locatie: geldrop

Re: zucht zucht

Bericht door Tijs »

ik moet eerlijk bekken dat ik toch denk dat er ergens kortsluiting zit...
je hebt wat vreemde storingen... die 0.5 volt op je kentekenplaat is ook niet goed... kabelboom zou volgens mij helemaal niet warm moeten worden, althans, niet met duidelijk merkbare temperatuur verschillen...
- ik stel hier de vragen, ik heb er tenslotte de ballen verstand van.:)
Afbeelding
jetelind
C ervaren
Berichten: 465
Lid geworden op: di jun 09, 2009 6:35 pm
Locatie: Doetinchem

Re: zucht zucht

Bericht door jetelind »

Tijs schreef:ik moet eerlijk bekken dat ik toch denk dat er ergens kortsluiting zit...
je hebt wat vreemde storingen... die 0.5 volt op je kentekenplaat is ook niet goed... kabelboom zou volgens mij helemaal niet warm moeten worden, althans, niet met duidelijk merkbare temperatuur verschillen...
aah oke dan zal ik hem zowieso effe lospellen. Kentekenplaatverlichting gaat die alleen branden wanneer de lampen aan staan?
Bezig met het restaureren van een kadett rallye 20E wit/geel jetelind.hyves.nl (fotos)
REDP.
C verslaafd
Berichten: 729
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 6:37 pm
Locatie: Lobith

Re: zucht zucht

Bericht door REDP. »

Zou hem zekers even lospellen, anders brandt je een keer de auto af
en was al je werk voor nix !!
Kenteken lamp brandt met de verlichting mee en moet dan ook 12 volt hebben.

Massa bij je meters goed aangesloten,
trek anders even een draad buitenom van je min op je dashbord naar de min pool.

Waarom heb je niet alles even gemerkt toen je de kabelboom eruit gehaald hebt ?
Dat scheelt heel veel zoek werk !

succes ermee :D
werkhovense
C liefhebber
Berichten: 152
Lid geworden op: zo jan 25, 2009 4:46 pm

Re: zucht zucht

Bericht door werkhovense »

Ik denk dat er ook wat met je massa is, want ik had ook alles aangesloten van me kachel en toen deed ie ook niks. Er moet ergens een bruindraad zitten met een oogje eraan. die moet GOED aan massa liggen. Ik heb hem aan me stuurhuis gemaakt. Heb trouwens een 1.2 sedan, weet niet of het hetzelfde is.

Verwaringruit achter is geloof ik een zwart draad, daar komt 12v op nadat je die knop uittrekt van je kachelstand schakelaar. Als het goed is gaat ook dat lampje in de schakelaar branden. als dat niet zo is, kan je schakelaar lam zijn want dat had ik dus ook! dat andere draad, rood is constant +.

Bij een sedan zit er een schakelaar die word ingedrukt als de kofferklep dicht is. als je dan de klep open doet word die schakelaar aan massa gelegt, daardoor gaat je kofferverlichting branden. Als dat niet het geval was met die schakelaar, zou je koffer verlichting altijd branden. Je min draad moet dus aan die schakelaar gemaakt worden

kentekenverlichting: misschien meet je op de verkeerde draden of heb je de verlichting schakelaar niet omgezet?

sigarettenaansteker (mis een plus draad, waar haal je die vandaan? direct van zekeringenkastje?)
Bij mij zit ie aangesloten op het draadje van de choke, grijze kleur. Volgens mij heb jij geen handchoke? als dat niet zo is, moet je er wel een geschakelde plus draad opzetten

Misschien heb je er wat aan, zo zit het tenminste bij een sedan uit 79

Groeten
Oranje C Kadett Sedan 79. RIP
Oranje C Kadett Coupe 76 2.2L. Staat al 7 jaar stil
Groene B Kadett Sedan 72.
jetelind
C ervaren
Berichten: 465
Lid geworden op: di jun 09, 2009 6:35 pm
Locatie: Doetinchem

Re: zucht zucht

Bericht door jetelind »

REDP. schreef:Zou hem zekers even lospellen, anders brandt je een keer de auto af
en was al je werk voor nix !!
Kenteken lamp brandt met de verlichting mee en moet dan ook 12 volt hebben.

Massa bij je meters goed aangesloten,
trek anders even een draad buitenom van je min op je dashbord naar de min pool.

Waarom heb je niet alles even gemerkt toen je de kabelboom eruit gehaald hebt ?
Dat scheelt heel veel zoek werk !

succes ermee :D
Ik heb alles voor zover mogelijk gemerkt alleen het probleem is dat die mensen waar ik hem van kocht al met de demontage bezig waren, zo zat er geen dashboard meer in, alle lampen al in dozen, gte meters had ik afgekoppeld met de ronde stekker en achter de console alles verkeerd zat
Bezig met het restaureren van een kadett rallye 20E wit/geel jetelind.hyves.nl (fotos)
jetelind
C ervaren
Berichten: 465
Lid geworden op: di jun 09, 2009 6:35 pm
Locatie: Doetinchem

Re: zucht zucht

Bericht door jetelind »

werkhovense schreef:Ik denk dat er ook wat met je massa is, want ik had ook alles aangesloten van me kachel en toen deed ie ook niks. Er moet ergens een bruindraad zitten met een oogje eraan. die moet GOED aan massa liggen. Ik heb hem aan me stuurhuis gemaakt. Heb trouwens een 1.2 sedan, weet niet of het hetzelfde is.

Kachelverwarming heeft van binnenuit gezien 2 bruine draden moeten deze aan de massa? Dus ergens aan het dashboard? Of ik moet effe een startkabel pakken en deze direct aan de - van de accu plaatsen.

Verwaringruit achter is geloof ik een zwart draad, daar komt 12v op nadat je die knop uittrekt van je kachelstand schakelaar. Als het goed is gaat ook dat lampje in de schakelaar branden. als dat niet zo is, kan je schakelaar lam zijn want dat had ik dus ook! dat andere draad, rood is constant +.
Oke dat is geen probleem om deze te indentificeren.


Bij een sedan zit er een schakelaar die word ingedrukt als de kofferklep dicht is. als je dan de klep open doet word die schakelaar aan massa gelegt, daardoor gaat je kofferverlichting branden. Als dat niet het geval was met die schakelaar, zou je koffer verlichting altijd branden. Je min draad moet dus aan die schakelaar gemaakt worden
Is de schakelaar ook echt een schakelaar of zijn dat de veren van het carosserie? Laat maar zeggen verwerkt in het carosserie.

kentekenverlichting: misschien meet je op de verkeerde draden of heb je de verlichting schakelaar niet omgezet?
Ik denk dan dat de draad onderbroken is deze zit dan waarschijnlijk aan de verlichtingsdraad?


sigarettenaansteker (mis een plus draad, waar haal je die vandaan? direct van zekeringenkastje?)
Bij mij zit ie aangesloten op het draadje van de choke, grijze kleur. Volgens mij heb jij geen handchoke? als dat niet zo is, moet je er wel een geschakelde plus draad opzetten

Ik heb wel een stekker gezien met een grijzen draad erin. Maar verder nog niet naar gekeken waar deze voor is. Zou inderdaad kunnen dat deze aan de sigarettenaansteker komt..


Misschien heb je er wat aan, zo zit het tenminste bij een sedan uit 79

Groeten
In iedergeval alvast bedankt :)
Bezig met het restaureren van een kadett rallye 20E wit/geel jetelind.hyves.nl (fotos)
werkhovense
C liefhebber
Berichten: 152
Lid geworden op: zo jan 25, 2009 4:46 pm

Re: zucht zucht

Bericht door werkhovense »

Kachelverwarming heeft van binnenuit gezien 2 bruine draden moeten deze aan de massa? Dus ergens aan het dashboard? Of ik moet effe een startkabel pakken en deze direct aan de - van de accu plaatsen.

Eerst ff meten dadelijk leg je 12v aan de massa. geen 12v? dan aan de massa leggen. liggen die bruine draden los eigenlijk?

Is de schakelaar ook echt een schakelaar of zijn dat de veren van het carosserie? Laat maar zeggen verwerkt in het carosserie.

Ja kijk als je je klep omhoog doet zorgt die ophanging van die klep dat je verlichting aan massa gelegt word, moet je maar kijken linker armpje wel lastig te zien je ziet dan een ijzer onderdeel, als je daarop drukt veert het terug. Misschien is dat bij jou weg omdat ie al gedeeltelijk gedemonteerd was. als je het niet kan vinden maak ik wel foto.

Ik denk dan dat de draad onderbroken is deze zit dan waarschijnlijk aan de verlichtingsdraad?

Dat zou maarzo kunnen. anders pak je 12v van je verlichting idd.

Ik hoor het wel

Groeten
Oranje C Kadett Sedan 79. RIP
Oranje C Kadett Coupe 76 2.2L. Staat al 7 jaar stil
Groene B Kadett Sedan 72.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten