toerenteller doet soms wat vreemd

Elektrische schema's, lampen, radio/audio, aansluit thema's.

Moderators: JvV, kriekje, opelnl

Gesloten
Ray2712
C gevonden
Berichten: 37
Lid geworden op: di dec 02, 2008 6:31 pm
Locatie: Waalwijk

toerenteller doet soms wat vreemd

Bericht door Ray2712 »

Als ik mijn motor af zet schiet soms mijn toerenteller naar de 2000 toeren. Alleen de teller, niet de motor zelf, die motor is dan immers uit. Als ik dan contact maak met contactslot zakt de meter terug naar 0 (contact weer uit en de meter schiet weer terug naar 2000) Op het moment dat ik start is er niks meer aan de hand. Dat die teller op 2000 rpm staat met de motor uit gebeurt overigens niet altijd als ik de motor af zet, de ene keer wel, de andere keer niet. Ik denk dat dat ermee te maken heeft of mijn contactpuntjes open of dicht staan op dat moment. Maar in ieder geval hoort dat dus niet. Ik heb de teller gewoon aangesloten zoals het op de achterkant aangegeven staat; aansluiting 15 op geschakelde plus, aansluiting 31 aan massa en aansluiting 1 op aansluiting 1 van de bobine. Om een lang verhaal kort te maken: waarom schiet die toerenteller soms naar 2000 als de motor wordt afgezet? :?
Ray2712
C gevonden
Berichten: 37
Lid geworden op: di dec 02, 2008 6:31 pm
Locatie: Waalwijk

Bericht door Ray2712 »

niemand...? :(
coinoperator
C verslaafd
Berichten: 839
Lid geworden op: za jan 27, 2007 6:40 pm

Bericht door coinoperator »

Ik heb geen kant en klare oplossing voor je maar:.....

Ik ben elektronicareparateur en winkelier* van beroep en kan wel wat dingen verklappen...
*verkoop die prut dus ook.

Massaproblemen, Massaproblemen, Massaproblemen, Massaproblemen, Massaproblemen, Massaproblemen,
Heb ik al gezegd Massaproblemen?
Zorg dat alles goed aan de massa hangt, een gecorrodeerd (aangeslagen tot kompleet verroest) oppervlak geeft GEEN goede massaverbinding, schoonschuren, invetten mete vaseline en opnieuw aansluiten met vers aangeknepen "oogjes" doet wonderen.

Dan is er zoiets als een elektrolitische condensator, (noemen we voortaan elko) das een een elektronisch onderdeeltje met een beperkte leversduur, zo gemiddeld een jaar of tien maar dan kan afhankelijk van de omgevingstemperatuur en kwaliteit nog verschillen.
Ik weet absoluut niet of er 1 of meer elko'tjes in de teller zitten, vermoedellijk wel. zoja dan vervang die eerst want ze zijn de bron van ellende bij alle oudere elektronische meuk.
Voor de meesten zal dit wel chinees zijn, een enkeling weet precies waar ik het over heb.
Ik ben zelf nog niet zover dat ik mijn toerenteller in bedrijf heb (was 't maar zover) dus verder nada.....
Hulp nodig? geen punt, ik doe dit soort werk met plezier, ik zoek ook nog steeds een kapotte CIH "computer" en een kapotte elektronische ontsteking om een uit te zoeken hoe dat te verbeteren valt.

Garoenten
Hans
vertrokken
Ray2712
C gevonden
Berichten: 37
Lid geworden op: di dec 02, 2008 6:31 pm
Locatie: Waalwijk

Bericht door Ray2712 »

Ik heb eens een andere teller gepakt, zo'n zelfde als die erin zat, en die even aangesloten, die deed het wel. De oude teller (die overigens wat rammelde toen ik hem uit het dashboard haalde) is in de vuilnisbak verdwenen.. :wink:
coinoperator
C verslaafd
Berichten: 839
Lid geworden op: za jan 27, 2007 6:40 pm

Bericht door coinoperator »

Zonde
Hij was denkelijk nog wel te repareren geweest.
vertrokken
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten