Welke sper

Remmen, veren, assen, velgen.

Moderators: JvV, kriekje, opelnl

Gesloten
b100
C geïnteresseerd
Berichten: 82
Lid geworden op: za okt 24, 2009 4:53 pm

Welke sper

Bericht door b100 »

Halllo allemaal,
Hoe weet ik welk type sper ik heb?
Wanneer ik met 1 wiel op het gras sta en met het andere wiel op de weg dan slipt het wiel in de berm [vol optrekken vanuit stilstand]
Rijd ik in een bocht en geef dan vol gas, dan krijg je zo'n ASR gevoel [koppeling 'slipt' niet]
Vanuit de vorige eigenaar werd aangegeven dat er een heel speciale as eronder zat, maar WAT zit er nu onder ??

[in zand kun je geweldig slippen en heeft hij snel de neiging om weer in een rechte lijn te komen]
[op de weg bij sherpe bochten heeft hij de neiging om 'op' te komen, maw de kont omhoog te duwen]
['t is niet moeilijk om met gierende banden de bocht door te gaan, ik hoef maar iets aan he gas te komen of de banden gieren het uit]

Dus wie kan mij vertellen wat eronder zit ?
patrick de boer
C gestoord
Berichten: 1406
Lid geworden op: do jan 18, 2007 8:13 pm
Locatie: oss

Re: Welke sper

Bericht door patrick de boer »

as open schroeven en kijken ???
kriekje
C verslaafd
Berichten: 888
Lid geworden op: vr mei 19, 2006 7:41 pm
Locatie: Ambjörnarp

Re: Welke sper

Bericht door kriekje »

Óf er eentje onderzit kom je achter door de auto op te krikken en aan een wiel te draaien, draait het wiel dezelfde kant op, dan heb je grote kans dat er een sper onder zit

Welke is alleen vast te stellen door de manier van Patrick..
beCeten
gteturbo
C ervaren
Berichten: 440
Lid geworden op: vr mei 25, 2007 7:17 pm
Locatie: Rotterdam

Re: Welke sper

Bericht door gteturbo »

Ja maar als het een platen sper is kan je draaien aan het ene wiel wat je wilt maar gaat de andere gewoon de andere kant op :(

Maar als er een wiel slipt als je in de berm staat denk ik dat er geen sper inzit, maar je kan het wel testen als je gewoon hard optrekt of je 2 zwarte strepen krijgt http://www.youtube.com/watch?v=B2U30F1lEPI

Maar inderdaad zoals Patrick zegt het achterdeksel eraf halen kan je het gelijk zien of er een sper inzit .
c2 coupe gte 2.4 45 webers (2.0 motor in volgende tuning fase)
kriekje
C verslaafd
Berichten: 888
Lid geworden op: vr mei 19, 2006 7:41 pm
Locatie: Ambjörnarp

Re: Welke sper

Bericht door kriekje »

dat is ook waar,vandar mijn 'grote kans'

zeker weten=schroeven en lezen
beCeten
Kimi NL
C liefhebber
Berichten: 118
Lid geworden op: vr jul 10, 2009 12:42 am
Locatie: Langeveen / Arnhem

Re: Welke sper

Bericht door Kimi NL »

als je wiel met de minste weerstand gaat slippen, heb je wss geen sper.
[b]If in doubt. Flat out! - Colin Mcrae[/b]

Kadett Coupé 2.4: Rally Project
Kadett City 1.2*: Dagelijks LPG monster
jetelind
C ervaren
Berichten: 465
Lid geworden op: di jun 09, 2009 6:35 pm
Locatie: Doetinchem

Re: Welke sper

Bericht door jetelind »

Als ik spin heb ik 1 streep op de weg, en heb geen sper iig
Bezig met het restaureren van een kadett rallye 20E wit/geel jetelind.hyves.nl (fotos)
gabbermaikel
C ervaren
Berichten: 265
Lid geworden op: za mar 27, 2010 8:40 pm

Re: Welke sper

Bericht door gabbermaikel »

gteturbo schreef:Ja maar als het een platen sper is kan je draaien aan het ene wiel wat je wilt maar gaat de andere gewoon de andere kant op :(
mijn ervaring met een platensper is toch even anders hoor. Als ik dan aan 1 wiel draai dan gaat het andere wiel gewoon mee dezelfde kan op. Dat is trouwens niet zo bij die quaife sperren, die hebben tandwielen om de sperwerking te halen, en die draaien volgens mij gewoon nog verschillende kanten op als je beide omhoog hebt. En daar kun je volgens mij ook nooit met een gebroken aandrijfas mee door rijden(bij onafhankelijke ophanging en steekassen) en bij een platensper die vrij hoge sperwerking heeft kun je volgens mij nog wel doorrijden dan.
in het bezit van een c1 coupe met volvo b230fk, bijna klaar.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten