Wiellagers vooras

Remmen, veren, assen, velgen.

Moderators: JvV, kriekje, opelnl

Gesloten
Schedelwerk
C verslaafd
Berichten: 812
Lid geworden op: di okt 31, 2006 1:44 pm
Locatie: Nijmegen

Wiellagers vooras

Bericht door Schedelwerk »

Binnenkort wil ik nieuwe wiellagers plaatsen (vooras). Ik heb nog nooit een nieuw setje in mn handen gehad, maar op alle foto's die ik ervan zie wordt ook een lagerschaal bijgeleverd. In de wielnaven zitten nog de oude lagerschalen. Mijn vraag is dan ook: hoe verwijder je die oude? met een poelietrekker kom je d'r niet achter. Of is dat niet per se nodig en kan je gewoon een nieuw lager in een oude lagerschaal plaatsen? (Dat heb ik tot nu toe altijd gedaan met 2e handse/reeds gebruikte wiellagers en dat is altijd goed gegaan...)
Festina lente...

- Kadett C SDN, '76, 1.2s - daily
- Kadett C City, '76, 1.2 - TE KOOP!
- Kadett C GT/E, '76, 2.0s - in restauratie
schrump
C verslaafd
Berichten: 987
Lid geworden op: di mei 16, 2006 7:39 pm
Locatie: Apeldoorn

Re: Wiellagers vooras

Bericht door schrump »

als je de naaf heb verwijdert, kan je van binnenuit met een schroevdraaier/beitel, de buitenlagerschaal er uit tikken, andere kant anders om.(als ik me goed herinner)
[img]http://www.opvolger.net/opvolger/images/pixel%20plaatjes/5%20op%20een%20rij.png[/img]
gabbermaikel
C ervaren
Berichten: 265
Lid geworden op: za mar 27, 2010 8:40 pm

Re: Wiellagers vooras

Bericht door gabbermaikel »

schrump schreef:als je de naaf heb verwijdert, kan je van binnenuit met een schroevdraaier/beitel, de buitenlagerschaal er uit tikken, andere kant anders om.(als ik me goed herinner)
zo heb ik het de laatste keer wel gedaan tenminste.
er zitten bij een c kadett zelfs uitsparingen in geloof ik, dan kun je ze er veel makkelijker uit tikken(normaal moet je vaak heel moeilijk doen omdat je er niet bij kan om hem er uit te tikken
in het bezit van een c1 coupe met volvo b230fk, bijna klaar.
Schedelwerk
C verslaafd
Berichten: 812
Lid geworden op: di okt 31, 2006 1:44 pm
Locatie: Nijmegen

Re: Wiellagers vooras

Bericht door Schedelwerk »

Ach so... allicht heb ik die uitsparingen nog niet gezien omdat die dingen nog van binnen vol zitten met vet. Morgen maar eens leeg lepelen dan, en kijken of ik die dingen er uit krijg.
Festina lente...

- Kadett C SDN, '76, 1.2s - daily
- Kadett C City, '76, 1.2 - TE KOOP!
- Kadett C GT/E, '76, 2.0s - in restauratie
Aapje
C liefhebber
Berichten: 229
Lid geworden op: zo mei 02, 2010 10:13 pm
Locatie: Velp nabij Arnhem
Contacteer:

Re: Wiellagers vooras

Bericht door Aapje »

Oude lager schalen niet direct weg pleuren, je kan dan gebruiken om de nieuwe op de plek te timmeren/erin persen.

Had op ebay een setje gevonden van 4~5 euro... Binnenste en buitenste lager, dus zou even adviseren om rond te loeren op internet :)

Ik ga ze denk ik zondagmiddag of avond plaatsen in m'n Coupé dus zal wel effe laten weten of ik dingen tegenkom wat gemakkelijker kan :D hehe
Corsa-A1 1.0S LS 3d 45pk '87
Corsa-A1 1.2S Motion 3d 55pk '85
Corsa-A2 E16SE GSI 3d 100pk '88
En een Corsa-B...
Schedelwerk
C verslaafd
Berichten: 812
Lid geworden op: di okt 31, 2006 1:44 pm
Locatie: Nijmegen

Re: Wiellagers vooras

Bericht door Schedelwerk »

Inderdaad, dat van die oude lagerschalen gebruiken had ik me ook al bedacht.
Ik had op ebay.de een set (dus voor beide wielen, 4 lagers) gezien voor 9 euri's, die wil ik eens uitproberen. Kan me niet voorstellen dat die zoveel anders zijn dan een set van 30 euro.
Festina lente...

- Kadett C SDN, '76, 1.2s - daily
- Kadett C City, '76, 1.2 - TE KOOP!
- Kadett C GT/E, '76, 2.0s - in restauratie
gabbermaikel
C ervaren
Berichten: 265
Lid geworden op: za mar 27, 2010 8:40 pm

Re: Wiellagers vooras

Bericht door gabbermaikel »

lagers kan wel veel verschil in zitten, bijvoorbeeld in hoe ruim ze gemaakt zijn. Maar ook wat voor materiaal er gebruikt is en misschien de pasvorm enz
in het bezit van een c1 coupe met volvo b230fk, bijna klaar.
Aapje
C liefhebber
Berichten: 229
Lid geworden op: zo mei 02, 2010 10:13 pm
Locatie: Velp nabij Arnhem
Contacteer:

Re: Wiellagers vooras

Bericht door Aapje »

Schedelwerk schreef:Inderdaad, dat van die oude lagerschalen gebruiken had ik me ook al bedacht.
Ik had op ebay.de een set (dus voor beide wielen, 4 lagers) gezien voor 9 euri's, die wil ik eens uitproberen. Kan me niet voorstellen dat die zoveel anders zijn dan een set van 30 euro.
Heb ze al liggen lijken erg degelijk. :) Maar nog geen tijd gehad om ze te inbouwen... :(
Corsa-A1 1.0S LS 3d 45pk '87
Corsa-A1 1.2S Motion 3d 55pk '85
Corsa-A2 E16SE GSI 3d 100pk '88
En een Corsa-B...
Pietje
C gestoord
Berichten: 1665
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 9:42 pm

Re: Wiellagers vooras

Bericht door Pietje »

Niet vergeten de lagers heel goed intevetten en het vet ook tussen lagerbus en binnenste lager ring te persen anders loopt het nieuwe lager zo weer kapot.

En niet te strak af stellen want dan word het lager te heet en loopt het ook stuk.
WWW.P-POOT.NL

This is how we build it.
Aapje
C liefhebber
Berichten: 229
Lid geworden op: zo mei 02, 2010 10:13 pm
Locatie: Velp nabij Arnhem
Contacteer:

Re: Wiellagers vooras

Bericht door Aapje »

Ik heb geleerd, aandraaien tot je denkt hij zit goed vast, en dan 1,5 keer terug draaien... weet niet of 't zo perfect gaat, maar bij mij heb ik de lagers nooit meer gehoord.
Corsa-A1 1.0S LS 3d 45pk '87
Corsa-A1 1.2S Motion 3d 55pk '85
Corsa-A2 E16SE GSI 3d 100pk '88
En een Corsa-B...
Schedelwerk
C verslaafd
Berichten: 812
Lid geworden op: di okt 31, 2006 1:44 pm
Locatie: Nijmegen

Re: Wiellagers vooras

Bericht door Schedelwerk »

Volgens 't handboek moet je de boel aandraaien tot 2,5 kpm, dus net-vast, en dan een kwartslag los. Ik zet ze zelf altijd gewoon net vast, en draai dan het wiel rond. Als dat 'zwaar' gaat dan ietsje losser draaien, totdat het wiel soepel rond gaat. als er dan geen speling op zit en je hoort geen geluid dan zet ik de splitpen erin. Meestal controleer ik dan na een paar honderd km nog eens of de boel nog goed zit.
Festina lente...

- Kadett C SDN, '76, 1.2s - daily
- Kadett C City, '76, 1.2 - TE KOOP!
- Kadett C GT/E, '76, 2.0s - in restauratie
schrump
C verslaafd
Berichten: 987
Lid geworden op: di mei 16, 2006 7:39 pm
Locatie: Apeldoorn

Re: Wiellagers vooras

Bericht door schrump »

70er jaren methode:

aandraaien tot het iets weerstand geeft; 1/4 slag terug draaien en splitpen er in.
[img]http://www.opvolger.net/opvolger/images/pixel%20plaatjes/5%20op%20een%20rij.png[/img]
Aapje
C liefhebber
Berichten: 229
Lid geworden op: zo mei 02, 2010 10:13 pm
Locatie: Velp nabij Arnhem
Contacteer:

Re: Wiellagers vooras

Bericht door Aapje »

schrump schreef:70er jaren methode:

aandraaien tot het iets weerstand geeft; 1/4 slag terug draaien en splitpen er in.
Dat hou ik dus ook aan, vandaag weeres toegepast bij een Corsa-B achterlager (exact zelfde lagers als de kadett-c vooras).

Ging prima, lagers zijn weer lekker geluidsloos :)

Had het bij 't vorige berichtje niet goed onthouden/neer gezet :) Maar dit heb je gelezen in een vraagbaak ofzo gok ik?

Die goedkope wiellagers van 9 euro op ebay zijn prima kwaliteit als je 't mij vraagt :D
Corsa-A1 1.0S LS 3d 45pk '87
Corsa-A1 1.2S Motion 3d 55pk '85
Corsa-A2 E16SE GSI 3d 100pk '88
En een Corsa-B...
schrump
C verslaafd
Berichten: 987
Lid geworden op: di mei 16, 2006 7:39 pm
Locatie: Apeldoorn

Re: Wiellagers vooras

Bericht door schrump »

in de 70er jaren gelezen in een kever-vraagbaak gelezen.

werkt bij een kadett ook.
intussen hebben we een momentsleutel...
[img]http://www.opvolger.net/opvolger/images/pixel%20plaatjes/5%20op%20een%20rij.png[/img]
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten