Revisie en evt. ombouw van een Kadett-achteras
Moderators: JvV, kriekje, opelnl
-
- C ervaren
- Berichten: 389
- Lid geworden op: zo jan 14, 2007 9:14 pm
- Locatie: Meterik
Revisie en evt. ombouw van een Kadett-achteras
Hieronder foto's van de revisie van de achteras van Ferdie.
Ik heb ondertussen al vaker een achteras gereviseerd cq. omgebouwd. Met deze topic wil ik jullie laten zien hoe dit in grote lijnen in elkaar zit.
Foto van het pignon met de nieuwe lagers:
Buitenste nieuwe lagerschaal gemonteerd:
Foto van de binnenste lagerschaal met opvulringen. (Opvulringen zijn afhankelijk van de hoogte van het pignon)
Opmeten van de hoogte om het aantal opvulringen te bepalen
Plaatsen van de binnenste lagerschaal en de opvulringen
Pignon gemonteerd
Vastdraaien en de lagers op voorspanning brengen.
Controleren van de juiste voorspanning
Verwijderen van de kroonwiellagers en vulringen
Differentieel zonder lagers
Basisnulinstelling voor het meten van het verschil tussen het kroonwiel en huis en de nieuwe lagers
Meten van de dikte van de complete lagers (Dr. Pepperfles met water zorgt voor 1 kilogram voorspanning)
Beide lagers moet je apart uitmeten.
Opvulstukken (hulpstukken) om de speling tussen het huis en het differentieel op te meten.
Hulpstukken liggen hier op de plaats waar straks de lagers komen.
Differentieel ligt los in het huis; de afstand kan nu gemeten worden.
Opmeten van de andere kant
Het lager monteren met de opvulringen (dit zorgt ervoor dat je de juiste voorspanning met de juiste tandwielspeling krijgt) Dit lukt vaak niet in 1 keer.
Controleren van de tandwielspeling
Alles bij elkaar een tijdrovend en precies klusje met het nodig rekenwerk, maar erg leuk om te doen.
Ik heb ondertussen al vaker een achteras gereviseerd cq. omgebouwd. Met deze topic wil ik jullie laten zien hoe dit in grote lijnen in elkaar zit.
Foto van het pignon met de nieuwe lagers:
Buitenste nieuwe lagerschaal gemonteerd:
Foto van de binnenste lagerschaal met opvulringen. (Opvulringen zijn afhankelijk van de hoogte van het pignon)
Opmeten van de hoogte om het aantal opvulringen te bepalen
Plaatsen van de binnenste lagerschaal en de opvulringen
Pignon gemonteerd
Vastdraaien en de lagers op voorspanning brengen.
Controleren van de juiste voorspanning
Verwijderen van de kroonwiellagers en vulringen
Differentieel zonder lagers
Basisnulinstelling voor het meten van het verschil tussen het kroonwiel en huis en de nieuwe lagers
Meten van de dikte van de complete lagers (Dr. Pepperfles met water zorgt voor 1 kilogram voorspanning)
Beide lagers moet je apart uitmeten.
Opvulstukken (hulpstukken) om de speling tussen het huis en het differentieel op te meten.
Hulpstukken liggen hier op de plaats waar straks de lagers komen.
Differentieel ligt los in het huis; de afstand kan nu gemeten worden.
Opmeten van de andere kant
Het lager monteren met de opvulringen (dit zorgt ervoor dat je de juiste voorspanning met de juiste tandwielspeling krijgt) Dit lukt vaak niet in 1 keer.
Controleren van de tandwielspeling
Alles bij elkaar een tijdrovend en precies klusje met het nodig rekenwerk, maar erg leuk om te doen.
Re: Revisie en evt. ombouw van een Kadett-achteras
ziet er goed uit geert!
werkt het ook met een niet dr pepper fles? ze hebben een poosje dr foots ofzo geheten
mooi klusje zo te zien, en zeker niet iets wat je thuis even doet (tenzij je geert heet )
werkt het ook met een niet dr pepper fles? ze hebben een poosje dr foots ofzo geheten
mooi klusje zo te zien, en zeker niet iets wat je thuis even doet (tenzij je geert heet )
- ik stel hier de vragen, ik heb er tenslotte de ballen verstand van.
Re: Revisie en evt. ombouw van een Kadett-achteras
Ziet er weer goed uit Geert,
Ik kom hem van de week ff oppikken, kan ik weer lekker spelen met de kadett
Alvast super bedankt
Gr Ferdie
Ik kom hem van de week ff oppikken, kan ik weer lekker spelen met de kadett
Alvast super bedankt
Gr Ferdie
Oud worden is verplicht,
Volwassen worden is een keuze
GOT GAS PAINS ??.....BLOW SMOKE !!!
Volwassen worden is een keuze
GOT GAS PAINS ??.....BLOW SMOKE !!!
Re: Revisie en evt. ombouw van een Kadett-achteras
Ziet er zeker heel goed uit, ik neem mijn petje af hoor
maar blijft wel specialistenwerk,
mocht ik er ooit 1 willen ombouwen of lagers vervangen kom ik wel bij jouw !!!
Heb het vroeger op de Lts ook nog wel gedaan bij een model achteras, maar valt echt tegen.
Had het er afgelopen week nog met Mieke over en zelfs haar vader ( toch een heel goed monteur ) durfde het niet meer aan,
ik denk ook niet meer dat je bij de opel nog monteurs vindt die het nog kunnen , vaak zijn deze al met pensioen.
groeten
maar blijft wel specialistenwerk,
mocht ik er ooit 1 willen ombouwen of lagers vervangen kom ik wel bij jouw !!!
Heb het vroeger op de Lts ook nog wel gedaan bij een model achteras, maar valt echt tegen.
Had het er afgelopen week nog met Mieke over en zelfs haar vader ( toch een heel goed monteur ) durfde het niet meer aan,
ik denk ook niet meer dat je bij de opel nog monteurs vindt die het nog kunnen , vaak zijn deze al met pensioen.
groeten
Re: Revisie en evt. ombouw van een Kadett-achteras
Oeps .... das wel FF ander werk dan hoe ik het vroeger deed ... topklus Geert waarbij de juiste materialen en kennis onmisbaar zijn.
Je zult wel veel door anderen gevraagd worden om dit voor hun te doen ?
Groet,
Che
Je zult wel veel door anderen gevraagd worden om dit voor hun te doen ?
Groet,
Che
Re: Revisie en evt. ombouw van een Kadett-achteras
Nu blijkt dat ik er dus veel te makkelijk over dacht, vroeger wel eens een diff om laten bouwen bij Jansen Tuning in Goor, maar dacht dat ik het met mijn verspanings ervaring ook wel zou klaren, maar het gereedschap en de kennis die je er voor nodig hebt, heb ik niet paraat.
Klasse werk Geert, als jij onderhand de enige bent die dit kan, kon je het nog wel eens druk krijgen.
Klasse werk Geert, als jij onderhand de enige bent die dit kan, kon je het nog wel eens druk krijgen.
Re: Revisie en evt. ombouw van een Kadett-achteras
Geert heeft die van mij destijds ook omgebouwd en ik rijd er nog steeds met veel plezier mee rond.
Dacht ook dat het wel even ombouwen was maar als je nagaat hoe precies dat het komt. Daar kun je zonder het speciaal gereedschap maar beter niet aan beginnen.
Dacht ook dat het wel even ombouwen was maar als je nagaat hoe precies dat het komt. Daar kun je zonder het speciaal gereedschap maar beter niet aan beginnen.
WWW.P-POOT.NL
This is how we build it.
This is how we build it.
Re: Revisie en evt. ombouw van een Kadett-achteras
Mijn vader heeft dit vroeger bij Opel nederland voor zijn werk gedaan, het garantie werk zeg maar
Toen ik bezig was met de ombouw van mijn coupé had ik de beschikking over een kadett 1600 as en een manta a as met 3.44 overbrenging. Ik wilde natuurlijk die 3.44 overbrengen in de kadett as hebben en vroeg mijn vader of hij dit wilde/kon doen. Hij gaf toen ook al aan dat je daarvoor "speciale" gereedschappen nodig hebt, en de opvulringen. En aangezien het toch een jaar of 25 geleden was dat hij dit gedaan had, leek het hem makkelijker om gewoon de stabi-punten op de manta as aan te passen... had ie groot gelijk in!
Voor die tijd was ik al eens in Emmeloord geweerst, ben de naam van deze mantarijder weer vergeten. Hij heeft ook al het benodigde gereedschap en ik heb toen vol intresse mee staan kijken toen hij een pignonas aan het vervangen was.
Petje af Geert! lijkt mij inderdaad ook een leuk klusje om te doen (als je weet hoe het moet) maar zeker tijdrovend!
Dus Ferdie heeft weer een leuk speeltje van de week!
Toen ik bezig was met de ombouw van mijn coupé had ik de beschikking over een kadett 1600 as en een manta a as met 3.44 overbrenging. Ik wilde natuurlijk die 3.44 overbrengen in de kadett as hebben en vroeg mijn vader of hij dit wilde/kon doen. Hij gaf toen ook al aan dat je daarvoor "speciale" gereedschappen nodig hebt, en de opvulringen. En aangezien het toch een jaar of 25 geleden was dat hij dit gedaan had, leek het hem makkelijker om gewoon de stabi-punten op de manta as aan te passen... had ie groot gelijk in!
Voor die tijd was ik al eens in Emmeloord geweerst, ben de naam van deze mantarijder weer vergeten. Hij heeft ook al het benodigde gereedschap en ik heb toen vol intresse mee staan kijken toen hij een pignonas aan het vervangen was.
Petje af Geert! lijkt mij inderdaad ook een leuk klusje om te doen (als je weet hoe het moet) maar zeker tijdrovend!
Dus Ferdie heeft weer een leuk speeltje van de week!
-
- C ervaren
- Berichten: 389
- Lid geworden op: zo jan 14, 2007 9:14 pm
- Locatie: Meterik
Re: Revisie en evt. ombouw van een Kadett-achteras
Allemaal bedankt voor de goede reactie's ,ik heb de afgelopen jaren al div assen klaar gemaakt met veel plezier.
Het gereedschap is het opel gereedschap, wat bij de opeldealer waar ik gewerkt heb, werd weg gegooid tijdens de verhuizing. Maar Geertje wist hier wel raad mee
@ Ferdie, Je kunt straks weer goed haaks de bocht om, maar wel voorzichtig
Het gereedschap is het opel gereedschap, wat bij de opeldealer waar ik gewerkt heb, werd weg gegooid tijdens de verhuizing. Maar Geertje wist hier wel raad mee
@ Ferdie, Je kunt straks weer goed haaks de bocht om, maar wel voorzichtig
Re: Revisie en evt. ombouw van een Kadett-achteras
Ghehhee juistem, haaks de bocht om.
En voorzichtig ook idd, wil mijn sedannetje nog niet gaan verbouwen tot city
Eerst maar eens n keer "oefenen" op n mooie grote parkeerplaats met wat oude bandjes
En voorzichtig ook idd, wil mijn sedannetje nog niet gaan verbouwen tot city
Eerst maar eens n keer "oefenen" op n mooie grote parkeerplaats met wat oude bandjes
Oud worden is verplicht,
Volwassen worden is een keuze
GOT GAS PAINS ??.....BLOW SMOKE !!!
Volwassen worden is een keuze
GOT GAS PAINS ??.....BLOW SMOKE !!!
Re: Revisie en evt. ombouw van een Kadett-achteras
ik stem op achter de gamma in helmond, best leuk stukje mooi asfalt en je kunt langs de hobbel afrijden dacht ik
- ik stel hier de vragen, ik heb er tenslotte de ballen verstand van.
Re: Revisie en evt. ombouw van een Kadett-achteras
Net de eerste rit gemaakt DAMN die as is lekker stil !!!!!
En sperretje doet zijn werk bandjes gillen lekker
Super bedankt Geert!!!!
Gr Ferdie
En sperretje doet zijn werk bandjes gillen lekker
Super bedankt Geert!!!!
Gr Ferdie
Oud worden is verplicht,
Volwassen worden is een keuze
GOT GAS PAINS ??.....BLOW SMOKE !!!
Volwassen worden is een keuze
GOT GAS PAINS ??.....BLOW SMOKE !!!
-
- C ervaren
- Berichten: 389
- Lid geworden op: zo jan 14, 2007 9:14 pm
- Locatie: Meterik
Re: Revisie en evt. ombouw van een Kadett-achteras
Goed te lezen dat de as het goed doet, veel plezier ermee.fredje schreef:Net de eerste rit gemaakt DAMN die as is lekker stil !!!!!
En sperretje doet zijn werk bandjes gillen lekker
Super bedankt Geert!!!!
Gr Ferdie
Re: Revisie en evt. ombouw van een Kadett-achteras
Geert,
je hebt een pm
je hebt een pm
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten