cardanas

Remmen, veren, assen, velgen.

Moderators: JvV, kriekje, opelnl

Gesloten
Ray2712
C gevonden
Berichten: 37
Lid geworden op: di dec 02, 2008 6:31 pm
Locatie: Waalwijk

cardanas

Bericht door Ray2712 »

Ik wilde een op maat gemaakte cardanas laten maken die tussen een Getrag 240 (van de Manta 1.8s) en een 1.6 of 2.0 liter achteras van de Kadett C past.
Ik had ergens gelezen dat er geen verschil in lengte zit van de cardanas of je nou een 1.6 of 2.0 liter achteras gebruikt. Kan iemand mij dat bevestigen of corrigeren?
Daarnaast stelde werd mij een aantal vragen gesteld:

1. de getrag 240 bak heeft die een driepoot of gaat de schuifbus (bewegend) in de bak??
2. tevens vraag ik je de maten van het kruisstuk wat in de achteras past. ik kan namelijk elke gewenste lengte en maatvoering samenstellen om de as te maken.
3. heb je mogelijk een foto van een as van een manta b automaat of heb je mogelijk een as van dat type.
4. als er aan de bakzijde een schuifbus zit(moet komen)geef mij dan even de buitenmaat van de bus op.

De beste man vroeg overigens niet naar de lengte van de hele as, of de lengte van het schuifstuk of wat voor andere lengte dan ook. Ik vermoed dat hij die alsnog nodig heeft? Dus als iemand nog een paar maten weet die nodig zijn om zo'n as te maken, maar die niet gevraagd worden hierboven, zijn ook die maten welkom! :)

Bij vraag 3, daar vroeg hij om, omdat ik zei dat die as al bijna goed zou zijn. Weliswaar 2 cm te lang en bijna nergens te vinden, maar toch... Ik haalde dat aan als indicatie van hoe de as moet worden.

Wat de positie van de versnellingsbak betreft; deze zit aan een C20XE geschroefd.
giuliettaevo
C verslaafd
Berichten: 581
Lid geworden op: di jan 06, 2009 7:54 pm
Locatie: Cuijk
Contacteer:

Bericht door giuliettaevo »

Getrag 240 heeft een schuifstuk.

het makkelijkste is gewoon een willekeurige Manta as of kadett 1600+ as te pakken en deze op de goede lengte te maken.

Gewoon even onder de auto houden en kijken hoeveel erbij moet of eraf moet en dan aan laten passen.

Zorg wel dat de gehele buis wordt vervangen en dat er naadloze buis wordt gebruikt met voldoende wanddikte.

In Baarlo zit een goede assenman, is ook op Marktplaats te vinden als je zoekt op cardanassen oid. :wink: Heb er zelf ook een as laten aanpassen, was iets van 110 euro kwijt.
Saab powerrr
Ray2712
C gevonden
Berichten: 37
Lid geworden op: di dec 02, 2008 6:31 pm
Locatie: Waalwijk

Bericht door Ray2712 »

Ja, die man uit Baarlo had ik al gesproken, hij was ook de persoon die mij daarom die vragen stelde in de beginpost
giuliettaevo
C verslaafd
Berichten: 581
Lid geworden op: di jan 06, 2009 7:54 pm
Locatie: Cuijk
Contacteer:

Bericht door giuliettaevo »

hij heeft een as gemaakt voor een vriend van mij met een c20let in een c-kadett. en voor een VW LT oprijwagen met Opel 3.0 CIH erin. 8)

Je kunt ook een stuk uit een Manta as zagen zodat je twee korte einden hebt en dan beide stukken monteren onder de auto en opmeten hoe lang het stuk ertussen moet zijn. Dat is genoeg info voor hem om de as te maken.

Dit is ook beter als info van een ander te vertrouwen, hierbij weet je immers zeker dat het klopt omdat je het zelf gemeten hebt. :wink:
Saab powerrr
coupe78
C ervaren
Berichten: 336
Lid geworden op: di nov 28, 2006 8:40 pm
Locatie: sijsele -damme in belgie

Bericht door coupe78 »

of je kan gewoon zoeken achter een cardanas van een manta b /ascona b automaat

deze past en moet niet aangepast worden
wel niet gemakkelijk om te vinden
OPEL FOREVER
Ray2712
C gevonden
Berichten: 37
Lid geworden op: di dec 02, 2008 6:31 pm
Locatie: Waalwijk

Bericht door Ray2712 »

[quote="coupe78"]of je kan gewoon zoeken achter een cardanas van een manta b /ascona b automaat

deze past en moet niet aangepast worden
wel niet gemakkelijk om te vinden
coupe78
C ervaren
Berichten: 336
Lid geworden op: di nov 28, 2006 8:40 pm
Locatie: sijsele -damme in belgie

Bericht door coupe78 »

en weet er een drietal rondrijden met zo n cardanas zonder brokken te rijden

grtz
OPEL FOREVER
Ray2712
C gevonden
Berichten: 37
Lid geworden op: di dec 02, 2008 6:31 pm
Locatie: Waalwijk

Bericht door Ray2712 »

wat niet is, kan nog komen :roll:

maar zonder gein, ik weet niet waarom dat dan wordt gezegd...
of zit dat verschil in gebruik van 2.0 CIH en 2.0 DOHC?
ik kan verder geen andere reden bedenken eingenlijk
coupe78
C ervaren
Berichten: 336
Lid geworden op: di nov 28, 2006 8:40 pm
Locatie: sijsele -damme in belgie

Bericht door coupe78 »

ik heb een 2.2 liggen van in een rekord '86 met getrag 240 en ook die cardanas van een automaat van een manta b /ascona b

zal wel zien of dit past en als ik brokken rijd

zal nog wel een andere cardanas bij hebben een aangepaste dan heb toch nog een project ervoor dus

grtz
OPEL FOREVER
kadett coupe
C gestoord
Berichten: 1545
Lid geworden op: zo mei 21, 2006 10:23 am
Locatie: Doetinchem

Bericht door kadett coupe »

bij een cih blok met getrag 240 past de tussenas van manta/ ascona b automaat, deze schijn je idd minimaal 1,8 cm te moeten inkorten op het schuifstuk.
maar hoe dat bij een ohc zit weet ik niet of de afstanden hetzelfde zijn
maar dacht dat de versnellingsbak gewoon precies hetzelfde is als van de cih, alleen dan met ander vliegwielhuis
2.0 met webers c2 coupe 1979 (origineel 1.6)
1.2 c1 caravan 1975
Afbeelding
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten