as vraagjes tbv motorombouw

Remmen, veren, assen, velgen.

Moderators: JvV, kriekje, opelnl

joel
C gestoord
Berichten: 1049
Lid geworden op: za mar 21, 2009 11:19 am

as vraagjes tbv motorombouw

Bericht door joel »

hoi

ik ben bezig met mijn city op te lappen/leuker te maken

nou heb ik het een en het ander qua blokken liggen ( cih 2.0, cih 1.6, volvo b20, ford sierra dohc 2.0, kadett e ohc 1600 ) nou heb ik er zelfs liefst het ford blok in. mede omdat ik graag een 16v erin wil, en deze de ontsteking al aan de goede kant heeft zitten in tegenstelling tot een opel 16klepper

maar nu dus mijn vraagjes

1. achteras: de auto moet gebruikt kunnen worden voor slalom/drift perikelen op meetings, daarvoor dacht ik dus aan de kortste overbrenging. die zit dus in mijn huidige 1200 asje, maar nou hoorde ik dat het niet lang goed zou gaan om een blok met een goede 130pk op een as te zetten die gemaakt is voor 55 pk ( dat begrijp ik ook wel ). maar welke as zou ik hier dan het beste voor kunnen gebruiken? de auto moet namelijk ook nog wel km's kunnen maken gewoon op de weg ivm naar de meetings toe rijden en gewoon wat toeren enzo

2. vooras: uiteraard zit onder mijn city ook een 1200 vooras. is deze stevig genoeg na het aanbrengen van 1000 serie achtige verstevigingen en grotere remmen?

3. remmen: ik las op mantacabrio de remmenombouw naar volvo voorremmen en golf gti achterklauwen. nou zit ik daar dus aan te denken. maar daar staat bij: velgen 13 inch lichtmetaal, daar kunnen dus geen verbreedde sr velgen om/op?

ik hoor graag van jullie zodat ik een besluit kan maken wat er met mijn kadett gaat gebeuren
Tijs
C gestoord
Berichten: 2280
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 1:43 pm
Locatie: geldrop

Bericht door Tijs »

1. ik denk gewoon een 1600 achter as. ik rijd zelf met een 1600 as, en dat gaat best op de snelweg icm een 5bak(getrag240, maar met een ford blok weet ik niet wat voor bak je krijgt, dus zal ook een maatwerk tussen as worden).
1600 heeft bij mijn weten de kortste overbrenging van de dikkere assen.

2. dat zou ik even niet weten, ik denk dat de voorkeur uitgaat naar een 1600 as en die verstevigen,(al rijd ik zelf nog altijd met een 1200 helaas)

3. 13" kan, maar dan vooral de bedere maten. 7/7,5j en meer, gok ik zo.
de 1200 remmen moet je zowiezo vervangen. anders was het niet zoon probleem.
ik rijd er nu wel nog mee, maar zodra ik het geld heb voor grotere komen ze er meteen onder, want echt lekker rijd het niet.

schijven en klauwen schijnt stiekem best veel redelijk te passen, soms moet je hier en daar een beetje afvijlen. maar wat moet ik zelf ook nog uitzoeken.
- ik stel hier de vragen, ik heb er tenslotte de ballen verstand van.:)
Afbeelding
joel
C gestoord
Berichten: 1049
Lid geworden op: za mar 21, 2009 11:19 am

Bericht door joel »

Tijs schreef:1. ik denk gewoon een 1600 achter as. ik rijd zelf met een 1600 as, en dat gaat best op de snelweg icm een 5bak(getrag240, maar met een ford blok weet ik niet wat voor bak je krijgt, dus zal ook een maatwerk tussen as worden).
1600 heeft bij mijn weten de kortste overbrenging van de dikkere assen.

2. dat zou ik even niet weten, ik denk dat de voorkeur uitgaat naar een 1600 as en die verstevigen,(al rijd ik zelf nog altijd met een 1200 helaas)

3. 13" kan, maar dan vooral de bedere maten. 7/7,5j en meer, gok ik zo.
de 1200 remmen moet je zowiezo vervangen. anders was het niet zoon probleem.
ik rijd er nu wel nog mee, maar zodra ik het geld heb voor grotere komen ze er meteen onder, want echt lekker rijd het niet.

schijven en klauwen schijnt stiekem best veel redelijk te passen, soms moet je hier en daar een beetje afvijlen. maar wat moet ik zelf ook nog uitzoeken.
1. dat is het probleem juist. een knappe 1600 achteras ligt helaas niet op elke hoek van de straat. ik hoorde dat manta assen ook zouden passen ( a en b, enkel bij b 3cm aan elke kant extra ) maar zitten daar de veerschotels en reactiearmen enzo op dezelfde plaats?

2. het enige verschil tussen 1200 en 1600 as is toch de fuseekogel ofniet?

3. schijfrem ombouwen is inderdaad veel voor te krijgen. mijn leraar op school vertelde me nog over bmw e21 remschijven. die schijnen er zo op te kunnen en stonden niet op de site van mantacabrio
Tijs
C gestoord
Berichten: 2280
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 1:43 pm
Locatie: geldrop

Bericht door Tijs »

1. plaats een gezocht, weet haast wel zeker dat iemand die hier eentje voor je te koop heeft. van een manta past idd, en volgens mij zo van 123.
maar zowel de a als b zijn dacht ik breder.
vergeet er niet bij te zetten of je voor coupe/sedan zoekt, of city/caravan.
dat verschilt

2. geen idee precies, nog niet in verdiept, maar het schijnt een probleem te zijn om de bovenste draagarm los te krijgen, waardoor je niet alleen die dingen kan vervangen die nodig zijn (weet niet zeker of het de bovenste draag arm was) maar daardoor word dacht ik meestal gewoon maar de hele vooras vervangen.

3. wat met klauwen wel eens een probleem wil zijn is dat ze tegen de naaf komen, naaf afdraaien of klauw vijlen is dan een oplossing.
er word ook veel van volvo/alfa (brembo) af gehaald.

lees eens wat restauratie verslagen e.d. door, denk dat er heel wat voorbeelden instaan van wat er allemaal past.
- ik stel hier de vragen, ik heb er tenslotte de ballen verstand van.:)
Afbeelding
schrump
C verslaafd
Berichten: 987
Lid geworden op: di mei 16, 2006 7:39 pm
Locatie: Apeldoorn

Bericht door schrump »

het subframe van een 1600 as is steviger dan een 1200.

de onderste dragarmen van sommige 1200 en alle 1600 zijn versterkt

alle onderste draagarmen van een 1600 hebben dikker vuse's

als je gaat slalommen zou ik zeker voor 1600 materiaal gaan.
controleer wel of ze nog dik genoeg zijn rond de vuse bevestiging, ant daar komt de grootste kracht op te staan

( bij mijjn cty 2200 waar ik redelijk normaal mee rij, is laatst de onderste vuse uit de draagarm gescheurd. gelukkig ging ik niet zo hard, want met je wiel plat op straat rijdt slecht)

er zijn weer nieuwe draagarmen met nieuwe vuse te koop op e bay duitsland
kost een hand euri's, maar dan ga wel voor safe
[img]http://www.opvolger.net/opvolger/images/pixel%20plaatjes/5%20op%20een%20rij.png[/img]
joel
C gestoord
Berichten: 1049
Lid geworden op: za mar 21, 2009 11:19 am

Bericht door joel »

wat ik dus dus heb/weet

1. : het beste is een kadett 1600 as vinden. lukt dat niet, neem ik een b-manta as en laat ik de wielenkasten uitrollen. iemand nog een bevestiging dat het past?

2.: beter een 1600 as scoren. zoniet, 1200 as verstevigen en compleet doorlassen?
giuliettaevo
C verslaafd
Berichten: 581
Lid geworden op: di jan 06, 2009 7:54 pm
Locatie: Cuijk
Contacteer:

Bericht door giuliettaevo »

manta B as past zo onder een sedan of coupe. City heeft andere schokdemperbevestiging e.d. evenals een Caravan as, past daar dus niet zomaar onder. Opel GT as past geloof ik weer wel zo.

1200 as is bagger, geen moeite aan besteden gaat toch kapot.

Ford Sierra DOHC motor is overigens gewoon een 8 klepper... wel met dubbele bovenliggende nokkenassen maar met twee kleppen per cilinder. :wink: Wel betrouwbare en sterke motor.

Volvo motor past makkelijk, ben ik ook aan het inbouwen ( zie restauratieprojecten).

Cardanas kun je zo op maat laten maken. Zoek op cardanas oid op Marktplaats en je komt op een gegeven moment iemand uit Baarlo tegen die hem zo kan maken, kost ongeveer 100-150 euro gebalanceerd en al.

Remschijven van een Rekord 2.2 met Alfa 75 2.0TS/ v6 remklauwen past in een keer op het fusee en past in 13"staal.
Saab powerrr
daruler
C gestoord
Berichten: 1102
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 2:06 pm
Locatie: Echteld West
Contacteer:

Bericht door daruler »


Ford Sierra DOHC motor is overigens gewoon een 8 klepper... wel met dubbele bovenliggende nokkenassen maar met twee kleppen per cilinder. :wink: Wel betrouwbare en sterke motor.


121 pk!



zeker goede motor! zou ook de bak pakken al ik jou was! als het past! wij hebben me driften niet na de klote gekregen!
Afbeelding... And for those who didn't know... Fast cars are built, not bought!
Www.gasmetdiezooi.tk
giuliettaevo
C verslaafd
Berichten: 581
Lid geworden op: di jan 06, 2009 7:54 pm
Locatie: Cuijk
Contacteer:

Bericht door giuliettaevo »

121 pk maar? :? valt een beetje tegen voor zo'n type motorblok. :(

kun je beter een Alfa 2.0 TS uit een 75 hebben, die zijn 148 pk zonder kat, ook met 8 kleppen... 8) alleen veel moeilijker in te bouwen. :( (had ik ook naar gekeken.. :wink: )

Volvo 2.3 uit een 740 oid heeft ook 130 pk en een hoger koppel. zijn onverwoestbare blokken. Vaak ook voor weinig te koop. :)

Bijbehorende bak gebruiken is altijd het makkelijkste. tunnel een beetje aanpassen, zelf een baksteun maken en de cardan aan (laten) passen is minder werk als een koppelingshuis maken.... :roll: Wij hebben het weleens gedaan (koppelingshuis maken) en dat is veeel werk.
Saab powerrr
joel
C gestoord
Berichten: 1049
Lid geworden op: za mar 21, 2009 11:19 am

Bericht door joel »

daruler schreef:

Ford Sierra DOHC motor is overigens gewoon een 8 klepper... wel met dubbele bovenliggende nokkenassen maar met twee kleppen per cilinder. :wink: Wel betrouwbare en sterke motor.


121 pk!



zeker goede motor! zou ook de bak pakken al ik jou was! als het past! wij hebben me driften niet na de klote gekregen!
het kenteken van de donorauto waar het uitkomt zei 133pk. ik heb de motor met bak liggen geheel compleet. enkel de electra was helemaal doorgefikt en de computer gaar. maar als ik zoiets inbouw gaan er toch carbs op dus kan ik zelf wel iets fixen

en weten jullie toevallig ook wat ik dan zonbeetje aan moet passen om een b-manta as onder mijn city te krijgen? als het alleen de schokdemperpunten zijn die ik moet verlassen is dat geen probleem. zodra de hele schotel verlast moet worden is het een stuk meer gezeik
Bear79
C gestoord
Berichten: 1420
Lid geworden op: ma mei 12, 2008 9:06 am
Locatie: Posterholt (L)
Contacteer:

Bericht door Bear79 »

Ola,
is het niet verstandiger (lees= wijzer) om gewoon te kijken naar een 1600 of 2ltr uitgevoerde kadett c, hierdoor kun je je zelf al een hele hoop werk cq geld cq zoekwerk cq elende besparen. :idea:

Natuurlijk geef ik je alle lof om alles om te bouwen!
Mits je maar veel foto's maakt en uitleg geeft op dit forum :roll:

Greetz,
Bear :evil:
(ps ik zou toch voor een OPEL POWER 2.0 16v klepper gaan! als je echt PS wilt hebben unter die haube.. kies je voor de Turbo versie)
Tex:
I love the low life!!!

Website:
www.krause-rennsporttechnik.de
www.pac2002.nl
www.nationalhotrod.com
Jigsaw
C ervaren
Berichten: 409
Lid geworden op: ma apr 16, 2007 12:17 pm
Locatie: Landgraaf / Limburg

Bericht door Jigsaw »

probleem is dat een 1.6s kadettje ook niet zo voor het oprapen ligt. Denk dat als je een losse as koopt dat je dan meer kans maakt.

manta as past ook niet zomaar, dan heb je nog altijd het staartstuk van een kadett as nodig, dus kom je weer op die 1600 as uit, want of die van een 1200 ook past durf ik niet te zeggen.
Manta A as is 1,5cm breder aan elke kant
Manta B as is 3-3,5cm breder aan elke kant

en ik zou persoonlijk ook voor de opel c20xe gaan, meer info over ombouw bekend, meer power en het past bij elkaar :)
ex '78 C2 coupé
joel
C gestoord
Berichten: 1049
Lid geworden op: za mar 21, 2009 11:19 am

Bericht door joel »

een 1.6 city kon ik inderdaad niet echt vinden voor een normale prijs

de 1.2 versie is vrij gemakkelijk te krijgen.

maar ik denk dat ik dan maar in de weer ga met manta assen ofzo. ik ken nog wel iemand die er hopen van heeft liggen waar ik het een ent ander aan kan meten/passen dus dan zal ik dat maar gaan doen

en over die c20xe. ik ga zelf liever voor een blok dat gemaakt is voor een achterwielaangedreven auto ivm de ontsteking die anders in het kachelhuis komt
Jigsaw
C ervaren
Berichten: 409
Lid geworden op: ma apr 16, 2007 12:17 pm
Locatie: Landgraaf / Limburg

Bericht door Jigsaw »

voor de ontstekingen zijn ook oplossingen voor, je kunt de ontsteking ombouwen zodat deze aan de andere kant van het blok komt, of je bouwt het om naar motronic 2.8, geen verdeler meer ;)
ex '78 C2 coupé
Tijs
C gestoord
Berichten: 2280
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 1:43 pm
Locatie: geldrop

Bericht door Tijs »

de c20xe heeft toch ook in omega gelegen? dus is niet echt puur voor voorwiel aandrijvers.

ik zou zeggen pak dat ford blok! een vind de c20xe echt een gedrocht.
hoewel het vermogen natuurlijk wel super leuk is.

en je hebt weer eens wat anders.
zn naam is te moeilijk om te type, maar die alfa gek hier is ook lekker uniek bezig, en lijkt allemaal best te vlotten als je niet te bang bent om zelf steunen te moeten lassen e.d.
- ik stel hier de vragen, ik heb er tenslotte de ballen verstand van.:)
Afbeelding
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten