Welk onderdeel is dit?

Remmen, veren, assen, velgen.

Moderators: JvV, kriekje, opelnl

Jaap
C gevonden
Berichten: 25
Lid geworden op: zo nov 04, 2007 4:00 pm
Locatie: Giesbeek

Welk onderdeel is dit?

Bericht door Jaap »

Ik heb ergens een lek in mijn remsysteem. Nu lijkt het lek boven water maar ik heb geen idee wat het is.

Het is een onderdeel onder de hoofdremcylinder. Het lijkt me iets van een verdeelblokje. Maar waarom? Er zitten drie uitgangen op de hoofdremcylinder dus dat is genoeg voor achter(samen) en links- en rechtsvoor

Nou ja, goed. Wie weet wat het is en wat het doet. Op de 2e foto (in de richting van de blauwe pijl genomen) is te zien waar het lekt: bij het rode pijltje. Wederom, wat is het precies en kan je het aandraaien ofzo?

Foto 1
Afbeelding

Foto 2
Afbeelding
Automatic-freak
C gestoord
Berichten: 1803
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 10:56 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Bericht door Automatic-freak »

Schijnt een remdruk-verdeler te zijn, maar op de meeste van mijn Kadettjes hebben nooit van die dingen gezeten (1.2n & 1.2s Aut.)

Waarschijnlijk zal je hem moeten vervangen of reviseren en misschien kan hij er zelfs wel tussenweg, maar dat durf ik niet te zeggen ...


Mvg Erik
----- Volvo 244 V6 GLT-R Automatic '80 - Volvo 850 20v GLT Automatic '92 - Volvo 245 2.3 GLT Automatic '84 -----

------------------------ "Voor elke oplossing is er een probleem !! " -----------------------
Jaap
C gevonden
Berichten: 25
Lid geworden op: zo nov 04, 2007 4:00 pm
Locatie: Giesbeek

Bericht door Jaap »

Van welke bouwjaren waren die van jouw? Deze is van 1978, juni geloof ik.
schrump
C verslaafd
Berichten: 987
Lid geworden op: di mei 16, 2006 7:39 pm
Locatie: Apeldoorn

Bericht door schrump »

volgens mij zitten die alleen in de laatste jaargangen van de c kadett.
ik heb er ook al eens gezuer mee gehad.

en het is inderdaad een remdukverdeler.

ik zou niet weten waarom je niet zonder dat ding kan.
[img]http://www.opvolger.net/opvolger/images/pixel%20plaatjes/5%20op%20een%20rij.png[/img]
Automatic-freak
C gestoord
Berichten: 1803
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 10:56 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Bericht door Automatic-freak »

Jaap schreef:Van welke bouwjaren waren die van jouw? Deze is van 1978, juni geloof ik.
Voornamelijk t/m halverwege '78 ... nu juli '77 & april '78

Mvg Erik
----- Volvo 244 V6 GLT-R Automatic '80 - Volvo 850 20v GLT Automatic '92 - Volvo 245 2.3 GLT Automatic '84 -----

------------------------ "Voor elke oplossing is er een probleem !! " -----------------------
Pietje
C gestoord
Berichten: 1665
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 9:42 pm

Bericht door Pietje »

deze zorgt ervoor dat de achterremmen niet meteen vol mee remmen.

Waar om je niet zonder zou kunnen. Geen idee.

Maar ik heb er volgens mij nog wel 1 liggen.
WWW.P-POOT.NL

This is how we build it.
Jaap
C gevonden
Berichten: 25
Lid geworden op: zo nov 04, 2007 4:00 pm
Locatie: Giesbeek

Bericht door Jaap »

schrump schreef:en het is inderdaad een remdukverdeler.

ik zou niet weten waarom je niet zonder dat ding kan.
Zou het niet zo kunnen zijn dat in oudere modellen waarin hij niet zit de remdruk verdeeld wordt door de hoofdremcylinder? En dat bij latere modelen met remdrukverdeler deze functie niet meer door de hoofdremcylinder wordt vervuld? Dat zou dan betekenen dat hij niet te missen is. Of je moet akkoord gaan met 50/50........

Zijn er ook tekeningen van deze remdrukverdeler bekent? Iets van hoe dat ding in elkaar steekt?
Poeg
C gevonden
Berichten: 13
Lid geworden op: ma jul 23, 2007 12:47 pm
Locatie: geldermalsen

Bericht door Poeg »

Kun je gewoon verwijderen.Heb ik ook gedaan.
Als je een grotere motor hebt ingebouwd,dus ook grotere remmen voor remt het een heel stuk beter.
Meer remdruk achter
corsa-erik
C ervaren
Berichten: 469
Lid geworden op: ma jan 22, 2007 8:32 am

Bericht door corsa-erik »

Pietje schreef:deze zorgt ervoor dat de achterremmen niet meteen vol mee remmen.

Waar om je niet zonder zou kunnen. Geen idee.

Maar ik heb er volgens mij nog wel 1 liggen.
Ik noem dat ding een remkracht begrenzer.

Wat het ding doet is de druk die de achterremmen krijgen op een bepaald moment begrenzen.

Dat ding zit er om te voorkomen dat de achterwielen blokkeren bij hard remmen. Als de achterwielen blokkeren heb je namelijk kans dat de auto met z'n kont begint te slingeren bij hard remmen.

Ik vermoed dat je die dingen alleen tegenkomt bij modellen met schijfremmen voor. Schijfremmen hebben namelijk een hogere remdruk nodig dan trommelremmen.
schrump
C verslaafd
Berichten: 987
Lid geworden op: di mei 16, 2006 7:39 pm
Locatie: Apeldoorn

Bericht door schrump »

de remkracht verdeler zat waarschijnlijk alleen in de laatste jaargangen van de C kadett.

net even onder een paar kleppen gekeken.

1974 rondom trommels 1200 4 bak; geen remkrachtverdeler, geen rembekrachtiger
1975 schijven voor 1200 automaat ; geen remkrachtverdeler
1977 schijven voor 1200 4 bak; geen rembekrachtger
1977 schijven voor 1200 4 bak; geen rembekrachtger
1979 schijven voor 1200 4 bak,wel remkracht verdeler.

intussen gesloopt een tijd terug:
1979 schijven voor 1200 4 bak, wel remkracht verdeler
1977 schijven voor 1200 4 bak;geen remkracht verdeler

in restaratie:
1975 schijven voor 1200 4 bak; geen remkrachtverdeler.
[img]http://www.opvolger.net/opvolger/images/pixel%20plaatjes/5%20op%20een%20rij.png[/img]
Jaap
C gevonden
Berichten: 25
Lid geworden op: zo nov 04, 2007 4:00 pm
Locatie: Giesbeek

Bericht door Jaap »

corsa-erik schreef:Ik noem dat ding een remkracht begrenzer.

Wat het ding doet is de druk die de achterremmen krijgen op een bepaald moment begrenzen.

Dat ding zit er om te voorkomen dat de achterwielen blokkeren bij hard remmen. Als de achterwielen blokkeren heb je namelijk kans dat de auto met z'n kont begint te slingeren bij hard remmen.

Ik vermoed dat je die dingen alleen tegenkomt bij modellen met schijfremmen voor. Schijfremmen hebben namelijk een hogere remdruk nodig dan trommelremmen.
Wat een hoop kennis hier op het forum. Ik heb inderdaad een Kadett met schijven voor. Wat mij betreft wel een handig dingetje. Ik ben geen echte coureur en heb niet graag dat bij een beetje bijremmen in een bocht ik door de kont ingehaald wordt :shock:

Maar mogelijk heeft Pietje er nog een voor mij en kan ik dadelijk weer de weg op.......

Bedankt allemaal voor het meedenken.

Nu ben ik alleen nog wel benieuwd waarom hij lekt en wat het precies is waar hij lekt. Als ik er een andere in heb gezet eens kijken of ik de huidige kan reviseren ofzo.
Lars
C gevonden
Berichten: 5
Lid geworden op: vr jul 27, 2007 7:50 pm
Locatie: Buggenum

Bericht door Lars »

die van mij lekte ook. ik heb hem er tussen uit gehaald en toen geprobeerd hard te remmen. heb er niks van gemerkt en blokkeerde achter niet. dus moet zonder geen kwaad kunnen
Bannie
C gevonden
Berichten: 4
Lid geworden op: za jun 28, 2008 4:43 pm

Bericht door Bannie »

jaap zou je wat duidelijkere foto's er op kunnen zetten zodat ik kan zien waar de leidingen heen lopen ik ben ook met de remmerij bezig i.v.m 2.0 ombouw. dus zodoende gr bennie
geezer
C verslaafd
Berichten: 528
Lid geworden op: ma feb 25, 2008 10:51 am
Locatie: Lichtenvoorde
Contacteer:

Bericht door geezer »

bij mij lekt ie ook aan de onderste aansluiting, niet erg maar zo nu en dan een druppel. Heb ook altijd een fles met remolie bij me :P
En ik ga hem er ook afhalen
coinoperator
C verslaafd
Berichten: 839
Lid geworden op: za jan 27, 2007 6:40 pm

Bericht door coinoperator »

Je zou natuurlijk ook eens even die ouwe leidingen kunnen vervangen
na zo'n 30 jaar mag dat ook wel...
vertrokken
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten