eigenbouw achteras

Remmen, veren, assen, velgen.

Moderators: JvV, kriekje, opelnl

rellie kel
C gestoord
Berichten: 3616
Lid geworden op: ma mei 08, 2006 10:30 pm
Locatie: Lottum
Contacteer:

eigenbouw achteras

Bericht door rellie kel »

RodyVWkever
C gevonden
Berichten: 43
Lid geworden op: do sep 23, 2010 4:59 pm

Re: eigenbouw achteras

Bericht door RodyVWkever »

wat voor een diff is dat eigelijk?
MartinGTE
C gestoord
Berichten: 1954
Lid geworden op: vr aug 28, 2009 9:46 am
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: eigenbouw achteras

Bericht door MartinGTE »

van OHF:
Oder diese Variante mit BWM Diff. Ich habe allerdings keine Ahnung ob der Enzo die Achse mittlerweile in einem seiner Kadetten verbaut hat und das auch läuft.
RodyVWkever
C gevonden
Berichten: 43
Lid geworden op: do sep 23, 2010 4:59 pm

Re: eigenbouw achteras

Bericht door RodyVWkever »

kom van een bmw e28 af
giuliettaevo
C verslaafd
Berichten: 581
Lid geworden op: di jan 06, 2009 7:54 pm
Locatie: Cuijk
Contacteer:

Re: eigenbouw achteras

Bericht door giuliettaevo »

RodyVWkever schreef:kom van een bmw e28 af
Dat betwijfel ik... Het diff van een E28 heeft 4 bevestigingsbouten aan de bovenkant zitten, net als een E30 diff. Ook het diffdeksel klopt niet. Ziet er meer uit als een nieuwer diff bv van een E38 7 serie oid. De oude modellen BMW gebruiken namelijk ook geen homokineet aan de diff kant en daar heeft deze wel de flens voor.

Jammer van al dat werk om een starre as van dat bmw diff te maken. had hij beter een E30 as pas kunnen maken, is niet meer werk als dit. :|
Saab powerrr
gabbermaikel
C ervaren
Berichten: 265
Lid geworden op: za mar 27, 2010 8:40 pm

Re: eigenbouw achteras

Bericht door gabbermaikel »

giuliettaevo schreef:
RodyVWkever schreef:kom van een bmw e28 af
Dat betwijfel ik... Het diff van een E28 heeft 4 bevestigingsbouten aan de bovenkant zitten, net als een E30 diff. Ook het diffdeksel klopt niet. Ziet er meer uit als een nieuwer diff bv van een E38 7 serie oid. De oude modellen BMW gebruiken namelijk ook geen homokineet aan de diff kant en daar heeft deze wel de flens voor.

Jammer van al dat werk om een starre as van dat bmw diff te maken. had hij beter een E30 as pas kunnen maken, is niet meer werk als dit. :|
Ik dacht exact hetzelfde, doe je zoveel werk en dan rij je nog met een starre as.
in het bezit van een c1 coupe met volvo b230fk, bijna klaar.
Amstel
C verslaafd
Berichten: 667
Lid geworden op: di mei 19, 2009 4:42 pm

Re: eigenbouw achteras

Bericht door Amstel »

Ik ben hier ook mee bezig. Ik ga een b234ft inbouwen maar ik twijfel over een Volvo as of BMW. Wat raden jullie aan.

Volvo as lijkt me makelijker .
4x100 behouden lijkt me ook mooi.
Een sper voor een Volvo as is niet duur.

Voor en nadelen.

Verstuurd van mijn GT-I9300 met Tapatalk
injectie is net een beroeps bepaalde tijd militair ,die moet ook eerst denken voordat ie reageert ,alleen duurt dat drie weken . geef mijn maar dcoe'tjes
Tijs
C gestoord
Berichten: 2280
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 1:43 pm
Locatie: geldrop

Re: eigenbouw achteras

Bericht door Tijs »

volvo as heb je al niet in 4x100 en volgens mij zijn de gaten ook verkeerd om om te boren, dus moet eigenlijk adapters werken, of helemaal dichtlassen, en dan opnieuw boren naar 4x100.
ik heb zelf al ff een volvo as liggen met locking diff, als ik me niet vergis van een 240 turbo. en die is volgens mij net zo breed (mischien zelfs wel breder) als een manta b as. wat dus weer niet handig is als je naar 4x100 wil...

volvo as maakt gebruikt van een 2 delig cardan, je zult dus een hanglager moeten maken. maar volgens mij is dat bij een bmw as ook

ken de bmw assen verder niet, voordeel was ik in elk geval wel heb met de volvo as, is er ook meteen schijfremmen opzitten.

volvo as is 4 link, de bmw denk ik ook. je kunt er voor kiezen om alle bevesting van de as af te slijpen, en er de c kadett bevestigingen en schotels op terug te lassen, dan heb je weer gewoon een 2 link as, die redelijk makkelijk onder je auto past.heb je alleen wel nog steeds dat de kanteling van de as zorgt dat de auto omhoog komt bij optrekken.
- ik stel hier de vragen, ik heb er tenslotte de ballen verstand van.:)
Afbeelding
Amstel
C verslaafd
Berichten: 667
Lid geworden op: di mei 19, 2009 4:42 pm

Re: eigenbouw achteras

Bericht door Amstel »

BMW is onafhankelijk met een sub frame.

Die zijn denk ik wel erg breed. Misschien een BMW 318i e36 compact dat die niet zo breed zijn. Een sper voor BMW is wel weer duur.

Die zit er bij een 240 turbo as altijd standaard in??

Verstuurd van mijn GT-I9300 met Tapatalk
injectie is net een beroeps bepaalde tijd militair ,die moet ook eerst denken voordat ie reageert ,alleen duurt dat drie weken . geef mijn maar dcoe'tjes
Tijs
C gestoord
Berichten: 2280
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 1:43 pm
Locatie: geldrop

Re: eigenbouw achteras

Bericht door Tijs »

nee volgens mij heb je ze zonder sper, met locking sper, en met platen sper. (is tevens de volgorde van de prijs ;) )
bmw heeft toch ook starre assen gehad? in de 2000 enzo?
- ik stel hier de vragen, ik heb er tenslotte de ballen verstand van.:)
Afbeelding
Amstel
C verslaafd
Berichten: 667
Lid geworden op: di mei 19, 2009 4:42 pm

Re: eigenbouw achteras

Bericht door Amstel »

Maar welke as kan het meeste koppel aan. Als je een beetje een goede let bouw zit je zo op 400nm en blijft een Volvo as dan heel als je er beetje mee speel af en toe

Bout gaten dicht lassen en 4x100 erin . Lijkt me de mooiste optie. En gewoon 4link behouden voor wat extra grip

Verstuurd van mijn GT-I9300 met Tapatalk
injectie is net een beroeps bepaalde tijd militair ,die moet ook eerst denken voordat ie reageert ,alleen duurt dat drie weken . geef mijn maar dcoe'tjes
Tijs
C gestoord
Berichten: 2280
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 1:43 pm
Locatie: geldrop

Re: eigenbouw achteras

Bericht door Tijs »

"gewoon de 4 link behouden" daar zit wel wat werk in hoor........ is stiekem heel wat meet en las werk...
of het heel blijft... zoek op het opel forum eens naar de project topics van jbf drift team... die hebben in het verleden gereden met volvo assen en ook manta/ascona omgebouwd naar 4 link... ze zijn er vanaf gestapt omdat het stuk ging, maarja, die doen er ook wel echt lomp mee....
hadden dan wel gewoon een co-sper gemaakt als ik me niet vergis.
- ik stel hier de vragen, ik heb er tenslotte de ballen verstand van.:)
Afbeelding
Amstel
C verslaafd
Berichten: 667
Lid geworden op: di mei 19, 2009 4:42 pm

Re: eigenbouw achteras

Bericht door Amstel »

@tijs wat voor motor ga jij inbouwen dat jij zon as nodig hebt

Verstuurd van mijn GT-I9300 met Tapatalk
injectie is net een beroeps bepaalde tijd militair ,die moet ook eerst denken voordat ie reageert ,alleen duurt dat drie weken . geef mijn maar dcoe'tjes
giuliettaevo
C verslaafd
Berichten: 581
Lid geworden op: di jan 06, 2009 7:54 pm
Locatie: Cuijk
Contacteer:

Re: eigenbouw achteras

Bericht door giuliettaevo »

allebei de assen zijn niet heel makkelijk pas te maken, vereisen allebei veel meetwerk en lassen e.d. cardanas moet bij beide assen aangepast worden.

De E30 as hebben wij al onder een Jetta gemaakt en onder een c-kadett (nog niet helemaal af). Het voordeel is dat ze al 4x100 zijn en als je de as van een 325i pakt heb je ook schijven achter. Ook zijn er heel veel verschillende eindoverbrengingen waardoor je altijd wel een goede kunt vinden. sper is niet heel goedkoop maar wel gewoon te krijgen.

Je hebt ook meteen onafhankelijke wielophanging achter, vind ik wel een voordeel over een starre as.

volvo assen hebben weinig verschillende overbrengingen en een sper is ook vrij zeldzaam. Ook zijn ze een stuk minder sterk als de bmw diffs.

De jetta waar wij een E30 as onder hebben gemaakt heeft nu een 100% gesperd 2,65 diff eronder zitten en die krijgt straks in de buurt van de 800Nm te verdragen. :)
Saab powerrr
Amstel
C verslaafd
Berichten: 667
Lid geworden op: di mei 19, 2009 4:42 pm

Re: eigenbouw achteras

Bericht door Amstel »

dus voor dat meer werk aan een bmw as, komen alleen maar voordelen bij.

4x100
en onafhankelijk achter.
en de bmw as kan meer nm aan.

hoe is de breedte van een bmw achteras?
ik wou eigenlijk alleen golf 1 randen gebruiken zoveel mogelijk oem look.
injectie is net een beroeps bepaalde tijd militair ,die moet ook eerst denken voordat ie reageert ,alleen duurt dat drie weken . geef mijn maar dcoe'tjes
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten