Uitgleider: band haaks op stoep.. Uitlijnen?

Remmen, veren, assen, velgen.

Moderators: JvV, kriekje, opelnl

Offingawier
C gevonden
Berichten: 35
Lid geworden op: ma jul 09, 2012 11:12 pm

Uitgleider: band haaks op stoep.. Uitlijnen?

Bericht door Offingawier »

Vanochtend moest ik heel hard remmen voor iemand die voor mij langs wou, dat voor mij anders uitpakte.
Ik moest remmen op de natte rotonde en stond stil met mijn velg parallel tegen de stoep.

Kortom toch wel dikke klap. Gevolg: auto trekt naar rechts.
Voorheen, auto stuurde kaas recht!

Vraag is nu, wat is/zijn het meest voor de hand liggende schade onderdeel(en)?
Ik heb hem al eens op de brug gehad, maar daar was zichtbaar niets aan de hand. Wel dat mijn wiel aan de schade kant een beetje rechter op staat nu.
Ik heb 1 keer gehad dat uitlijnen niet werkt, maar wat moet ik nu doen? Wat kan ik nog controleren om te voorkomen dat ik zo meteen €60 (profielcenter) zou weggooien?

Kan het subframe ook krom en/of de draagarm? Hoe kom ik daarachter en is het misschien ook de naaf-as die stuk kan gaan?

Alvast bedankt voor een reactie,
Bas Vaartjes
Automatic-freak
C gestoord
Berichten: 1803
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 10:56 pm
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Uitgleider: band haaks op stoep.. Uitlijnen?

Bericht door Automatic-freak »

Hallo Bas,

Is natuurlijk moeilijk te zeggen van afstand, maar ik neem aan dat je het over een voorwiel hebt die scheef staat ?

Het eerste wat krom gaat is de stuurstang, echter geef je aan dat het wiel ook rechtop staat en dat komt niet door een kromme stuurstang.
Daarvoor zal er een draagarm krom zijn en dan waarschijnlijk de onderste omdat die de grootste klap krijgt bij een stoeprandaanrijding, echter is het fusee ook een mogelijkheid.
Met uitlijnen van een Kadett-C kun je niets veranderen aan de draagarmen, aangezien die niet verstelbaar zijn ...

Wil aanraden om de fuseekogels eens kritisch te bekijken, misschien is de bovenste verschoven in de bovenste draagarm; dat zou de enigste kunnen zijn met verstelmogelijkheid.

mvg Erik
----- Volvo 244 V6 GLT-R Automatic '80 - Volvo 850 20v GLT Automatic '92 - Volvo 245 2.3 GLT Automatic '84 -----

------------------------ "Voor elke oplossing is er een probleem !! " -----------------------
coinoperator
C verslaafd
Berichten: 839
Lid geworden op: za jan 27, 2007 6:40 pm

Re: Uitgleider: band haaks op stoep.. Uitlijnen?

Bericht door coinoperator »

Ik hoop dat je het kenteken hebt van de idioot die geen voorrang gaf want het ziet er naar uit dat je draagarm ontzet is.
De fuseekogels zou ik in zo'n geval zelfs weigeren nog mee rond te rijden.
Draagarm(en), fuseekogels. paar uur werk....
Alles weer tectyleren enz. enz.

Uitlijnen heeft hier niet veel mee te maken maar zal mogelijk ook nog nodig zijn.
vertrokken
Offingawier
C gevonden
Berichten: 35
Lid geworden op: ma jul 09, 2012 11:12 pm

Re: Uitgleider: band haaks op stoep.. Uitlijnen?

Bericht door Offingawier »

Oke bedankt tot zover, snelle reacties overigens!

Erik ik ga wat doen met je tip. Al zie ik niet helemaal voor mij wat voor bovenste fusee je bedoeld, omdat ik de auto nog niet zo goed ken.
Aan de spoorstang heb je maar één fuse toch, of volgt het wel wanneer ik ermee bezig ben?
De bovenste kun je dus wel verstellen begrijp ik dus..

Ik heb niets geen kenteken, alweer lang vervlogen natuurlijk. Moest eerst in de achteruit en ja Passat 2.0l leasebak tegen kadett c ga ik niet eens proberen. Eerst schrik je natuurlijk gewoon.
50km heb ik er opzitten na het gebeuren, ik merk inderdaad dat de wegligging belabberd is. Een beetje op de rem en je bent hem al kwijt. Reageert raar en niet zuiver, alsof je naar rechts toe op ijs stuurt.

Ik dacht zelf in eerste instantie ook niet aan spoorstang, maar ja ik wil graag weten wat het zou kunnen zijn zonder dat ik van alles uitsluit.
Als ik nieuwe draagarmen moet zal het waarschijnlijk alsnog moeten worden uitgelijnd en andersom.

Hoe kom ik trouwens aan nieuwe draagarmen, op internet ben ik heel even wezen zoeken, maar kom prijzen tegen zonder rubbers etc van €200. :wink: . Waar moet wel wezen?
coinoperator
C verslaafd
Berichten: 839
Lid geworden op: za jan 27, 2007 6:40 pm

Re: Uitgleider: band haaks op stoep.. Uitlijnen?

Bericht door coinoperator »

Draagarmen kun je wss nog wel bij MM krijgen, fuseekogels ook.
Anders Ebay.de
Fuseekogels moet je inpersen, lijkt moeilijk maar valt mee.
(heb ik toevallig net zelf gedaan bij mijn eternal project)

Wat jij bedoelt zijn stuurkogels, daarmee wordt de asdrager heen en weer getrokken waardoor het wiel draait.
Ook die zou kapot/ontzet kunnen zijn ja.
Dan zit er binnenin de stuurhoes nog de stuurkop, ook dat is een kogel en ook die heeft denkelijk een optater gehad.

Je zult de boel echt moeten loshalen om uit te vogelen wat er nou precies kapot is.
Ik zou er ook beslist niet meer mee rijden tot alles weer pico bello in orde is, problemen met draagarmen en fuseekogels kunnen tot zeer ernstige ongevallen lijden.

Dus auto op de krik en dan op een goede steun (tegels of bielzen oid)
Wiel er af.
Eerste Inspectie, waar is er tectyl losgesprongen (duidt op verbuiging)
Remklauw losnemen en terzijde hangen (rustig aan met de remslang)
Beide fuseebouten losnemen (veerspanner evt gebruiken bij originele veren)
Stuurkogel losnemen.
Asdrager wegnemen.
Fuseekogels voorzichtig draaien in hun kom (als een joystick) en hierbij attent zijn op niet glad verlopende beweging (hakjes, hapertjes)
Het mag ook niet te losjes gaan maar moet wat kracht kosten.
Bij de geringste verdenking de kogel(s) vervangen.
Onderste draagarm inspecteren, is er ergens iets te zien van losgesprongen tectyl of verf dan duidt dat op een verbuiging.
Niet proberen iets recht te buigen maar meteen vervangen.
Kijk ook naar de achterste ophanging van de onderdraagarm waar deze dus in de koets draait, is dit allemaal nog oke? geen verbuiging?
Controleer de bovendraagarm en probeer de bout ervan er uit te trekken.
Is de bout nog recht?

Voel de stuurkogel ook, voel de stuurkop, loopt dit ook goed en glad/strak in de kommen.

ps
er is niets te verstellen aan het hele spulletje met uitzondering van de wielsporing (uitlijnen) en het wielcamber (bovenste fusee 180 graden draaien)
er is dus ergens iets grondig naar de kloten om 't ff simpel te zeggen en dat moet ook grondig worden verholpen anders zijn we straks een opel rijder armer.
vertrokken
Offingawier
C gevonden
Berichten: 35
Lid geworden op: ma jul 09, 2012 11:12 pm

Re: Uitgleider: band haaks op stoep.. Uitlijnen?

Bericht door Offingawier »

Echt super mooi zo'n uitleg, niet veel mensen nemen daarvoor nog de tijd.
Wat er gezegd is ga ik zeker doen. Bij mijn bmw e30 deed ik ook alles zelf, het zal nu ook vast wel weer lukken.
Alleen sommige termen gebruikten we niet op e30 forum, want dat was niet aanwezig of gewoon nooit stuk.
Stuurkop bijv. Ik moet dat eerst gezien hebben en dan volgt het verhaal vanzelf neem ik aan. google afbeeldingen etc.
Ik weet uit ervaring hoe een fusekogel moet draaien in zijn kom, wat dat betreft kom ik er wel uit.

Ik moet alleen nog even wennen aan het stomme verhaal. De tijd en het geld dat het weer kost, voor wat in een vingerknip is gebeurd.
Van ebay heb ik ook wel vaker wat besteld of http://www3.kfzteile24-shop.de/
Vraag alleen is nog wel, passen bijv draagarmen van een 1600 of gt ook onder een 1.2s? Die kan ik namelijk alleen vinden op ebay.
coinoperator
C verslaafd
Berichten: 839
Lid geworden op: za jan 27, 2007 6:40 pm

Re: Uitgleider: band haaks op stoep.. Uitlijnen?

Bericht door coinoperator »

de stuurkop is het kogelgewricht wat meteen aan de tandheugel van het stuurhuis zit.
Die zit dus binnenin de stuurhoes en kun je dus niet zien, wel voelen, zodra je de stuurkogel losneemt kun je de spoorstang bewegen, die draait dan in de stuurkopkogel.
Ik denk niet dat die kapot is, ik verdenk net als de meesten hier de onderdraagarm en de onderste fuseekogel.
vertrokken
Offingawier
C gevonden
Berichten: 35
Lid geworden op: ma jul 09, 2012 11:12 pm

Re: Uitgleider: band haaks op stoep.. Uitlijnen?

Bericht door Offingawier »

Slechts alleen het wiel eraf gehad. Niet iets heel ernsigs opgevallen.
Al wat genoemd is valt nu wel te plek, mooi systeem maar wel kwetsbaar.
Draagarm moet ik wel opmerken, en ik probeer vandaag een foto te maken als ik de rest ga inspecteren, dat die lichtelijk beschadigt is aan het rechtopstaande vlak (aanzicht) als het ware dat precies in die bocht is omgeklapt. Wat betekend dat hij met de voorkant meer naar buiten stuurt omdat de arm korter wordt en zo ook de onderlant meer naar binnen wordt gehaald; wiel rechter op.
Nu ik dit typ snap ik alleen niet hoe die beschadigging op de indruk kant zit en niet op dienandere kant, waar als het ware de ver uit elkaar zou worden getrokken.

Maar nog even, kan ik draagarmen of andere spullen van een 1600 gebruiken? Die lijken alleen verkrijgbaar te zijn.
En in dronten kwam ik iemand tegen met spullen, is dat wat? Kennen jullie die?
Offingawier
C gevonden
Berichten: 35
Lid geworden op: ma jul 09, 2012 11:12 pm

Re: Uitgleider: band haaks op stoep.. Uitlijnen?

Bericht door Offingawier »

Extreme verschillen bij caster, namelijk:
(potlood wijzigingen zijn van kadett ipv manta)

Afbeelding

Uitlijning is niet goed en het caster niet.
Nu heb ik begrepen dat caster in verband met fuse staat en sporing dus de spoorstangen.
Advies is dan ook, fuse en spoostangen vervangen ook in het stuurhuis controleren, of ze mooi in hun kom draaien of niet.
Daarnaast vertelde ze me dat de wiellagers slecht waren, deze wil ik dan ook doen.

Nu heb ik op marktplaats draagarmen boven en onder met fuse pen en rubbers er nog in gevonden, op ebay ook wel maar daar zou ik voordeliger de lagers en spoorstang + bovenfuse vandaan kunnen halen en dan bij http://www.mmdronten.nl nieuwe onderdraag arm.
Vraag is eigelijk moet ik dit allemaal aanpakken en dan de 2 marktplaats armen doen of zal ik alles nieuw nemen waarbij het een combinatie wordt van ebay en dronten? Waarbij ik dan alles vervang behalve de bovenste draagarm niet.
Kortom alles wat ik ga vervangen nieuw of alles ''vervangen'' maar dan niet alles nieuw? Advies?

PS: controle gedaan bij Profile center heeft niets gekost 45 min bezig geweest! Straks uiteraard wel door hun laten uitliinen.

Bijlage:
http://www.ebay.de/itm/Traggelenk-passe ... 2ebf0e7aa3
http://www.ebay.de/itm/Traggelenk-passe ... 2ebf0e7a89
http://www.ebay.de/itm/Axialgelenk-f-Sp ... 2c65f15237
http://www.ebay.de/itm/Spurstangenkopf- ... 2ebf0ea242
http://www.ebay.de/itm/Radlagersatz-pas ... 2ebf0b9a3b
Hoeveel van die lagers heb ik nodig? set van 2 kanten of set van 1 kant?
coinoperator
C verslaafd
Berichten: 839
Lid geworden op: za jan 27, 2007 6:40 pm

Re: Uitgleider: band haaks op stoep.. Uitlijnen?

Bericht door coinoperator »

er zijn zat sloopspullen in omloop hoor
zeker 1200 draagarmpjes moet je best kunnen vinden

bovendraagarm wel ff de bout comtroleren op rechtheid, fusee ervan vervangen.
losse bovenbout heb ik er zat van liggen, een goeje fuseekogel ook wel.
onder hele draagarm met kogel en al vervangen

rest zal nog wel oke zijn.

als je bij dronten koopt zeg ze dan dat je hiero op het forum zit dan krijg je 15% korting.
check op ebay de verzendprijs eerst en koop alleen met gaypal als bescherming, kijk ook wat anderen van zo'n verkoper vinden, het zijn meestal totaal ongeïnteresseerde bulkverkopers met lange levertijden.
das dan weer het prettige aan dronten die hebben zelf nog lol in dettjes...
vertrokken
Offingawier
C gevonden
Berichten: 35
Lid geworden op: ma jul 09, 2012 11:12 pm

Re: Uitgleider: band haaks op stoep.. Uitlijnen?

Bericht door Offingawier »

Ok coinoperator.

Deze beide draagarmen kan ik kopen voor €55 incl verzendkosten
http://link.marktplaats.nl/589607842
http://link.marktplaats.nl/589608962

Ik vind het er niet heel mooi uitzien, armen waren niet doorgeroest zij hij en rubbers nog prima. Er rest mij nu alleen het stuurhuis: http://link.marktplaats.nl/594169346
Kom ik op ong. 55+40= 95€ uit. Dan heb ik de lagers nog niet, die zal ik alsnog nieuw moeten bestellen ergens.

Is op deze manier armen en stuurhuis kopen aan te raden?
coinoperator
C verslaafd
Berichten: 839
Lid geworden op: za jan 27, 2007 6:40 pm

Re: Uitgleider: band haaks op stoep.. Uitlijnen?

Bericht door coinoperator »

stuurhuis en stuurkogels kapot is zeeeeeeeer onwaarschijnlijk

en dit soort lagers gaat eigenlijk eeuwig mee tenzij je ze te strak afstelt.
vertrokken
Offingawier
C gevonden
Berichten: 35
Lid geworden op: ma jul 09, 2012 11:12 pm

Re: Uitgleider: band haaks op stoep.. Uitlijnen?

Bericht door Offingawier »

Schokdemper krom misschien, gaat dat wel eens krom??
coinoperator
C verslaafd
Berichten: 839
Lid geworden op: za jan 27, 2007 6:40 pm

Re: Uitgleider: band haaks op stoep.. Uitlijnen?

Bericht door coinoperator »

niet hierdoor.

onderdraagarm, beide fusees, bout van bovendraagarm.
allemaal zaken waar AXIAAL kracht op kwam bij het gebeurde.
vertrokken
Offingawier
C gevonden
Berichten: 35
Lid geworden op: ma jul 09, 2012 11:12 pm

Re: Uitgleider: band haaks op stoep.. Uitlijnen?

Bericht door Offingawier »

de 2 draagarmen zijn gekocht.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten