wat kan een 1200as aan

Remmen, veren, assen, velgen.

Moderators: JvV, kriekje, opelnl

gabbermaikel
C ervaren
Berichten: 265
Lid geworden op: za mar 27, 2010 8:40 pm

Re: wat kan een 1200as aan

Bericht door gabbermaikel »

Amstel schreef:1200as heeft opel getest tot 85pk max.

maar dan zit je binnen het limiet. want een 1.6(75pk) zou ook makelijk een 1.2 as aan kunnen.

trouwens het heeft meer met het koppel de maken van je motor dan pk.

een 1.2 koppeling begeeft het eerder bij 85pk dan je achteras.

zij ook mensen rijden met 2Ltr met 1.2asje.

je zien wel als hij stuk loopt maar dan gaat hij eerst geluid maken voor hij niets meer doet.
bedankt voor de hulp, dat was dus net het antwoord wat ik zoek
en ik weet dat het meer om het koppel gaat, maar meestal is er wel een klein beetje een verband tussen die 2
en ik weet dat hij normaal eerst wat geluid zal gaan maken, maar als hij dan wel vast slaat ofzo dan is het waarschijnlijk ook einde kadett en daar ben ik nog niet echt aan toe
in het bezit van een c1 coupe met volvo b230fk, bijna klaar.
pascalw
C gevonden
Berichten: 43
Lid geworden op: wo mar 31, 2010 8:17 am

Re: wat kan een 1200as aan

Bericht door pascalw »

mijn gebeurd: 1.2s, met andere nokkenas en meer duidelijk: dubbele weber carb. aanrijding gehad met de auto en de carb viel meteen op. auto is ingevorderd voor onderzoek bij RDW en bleek NIET meer aan de eisen te voldoen volgens type keuring waarop de verzekering de schade aan andere auto niet uitbetaalde. auto wel terug gekregen na RDW keuring en aanpassing van de gegevens.

pascal

ps, wat heeft 1.2 dan? rond 75 pk? op 5 maanden tijd 4 1200 assen aan gort gereden ermee
Tijs
C gestoord
Berichten: 2280
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 1:43 pm
Locatie: geldrop

Re: wat kan een 1200as aan

Bericht door Tijs »

tja, denk dat een goed afgestelde 1.2 met snelle nok en webers ook meer kracht onderin heeft als een eigenlijk niet bewerkte 1.2 met een turbo eraan geknutseld.
denk toch ook dat je gewoon pech hebt gehad met de assen, ken er die meer vermogen hebben en ook met een 1200 kunnen rijden.
groeneklodder reed zelfs gewoon met een 20e met 1200 achteras... of het fijn rijd is een 2e....
- ik stel hier de vragen, ik heb er tenslotte de ballen verstand van.:)
Afbeelding
giuliettaevo
C verslaafd
Berichten: 581
Lid geworden op: di jan 06, 2009 7:54 pm
Locatie: Cuijk
Contacteer:

Re: wat kan een 1200as aan

Bericht door giuliettaevo »

Hier een mailtje van de RDW...

En ja ik kan lezen, zelfs grote letters. :roll: Maar je bent gewoon stom en illegaal bezig door niet om te keuren. Voor de kosten hoef je het niet te laten immers. :?
Geachte heer,

In reactie op uw e-mail bericht ik u het volgende.



Als er een wijziging aan de motor van een personenauto is aangebracht, dan moeten het kentekenbewijs en het kentekenregister worden gewijzigd. Hiervoor moet u het voertuig voor een keuring bij n van de keuringsstations van de RDW aanbieden.

Het gaat om de volgende wijzigingen:

- het aanbrengen van een motor met een andere motorcode of van een ander motortype;

- het wijzigen van het aantal cilinders;

- het wijzigen van de cilinderinhoud;

- het wijzigen van het vermogen van de motor, waardoor deze meer dan 20% afwijkt van de oorspronkelijke waarde;

- het wijzigen van de brandstofsoort, met uitzondering van de wijziging naar een al of niet tot vloeistof verdicht gas (bijvoorbeeld LPG of aardgas).



In gebruik genomen voor 1 januari 1998:

Als het voertuig in gebruik is genomen voor 1 januari 1998 moet het voertuig na het aanbrengen van een wijziging aan de motor voldoen aan de permanente eisen. De permanente eisen zijn de eisen voor de APK, aangevuld met onder andere eisen ten aanzien de geluidsproductie.



In gebruik genomen na 31 december 1997:
Als het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1997 moet het voertuig voldoen aan zowel de permanente eisen als de toelatingseisen. In de praktijk betekent dit dat het voertuig in omgebouwde toestand overeen moet komen met een bestaande typegoedkeuring. De RDW adviseert dan ook om eerst bij de fabrikant van het voertuig of zijn gemachtigde vertegenwoordiger in Nederland na te vragen of er een dergelijke typegoedkeuring bestaat en of het voertuig in gewijzigde uitvoering overeenkomt met de typegoedkeuring. Als dit het geval is zal aan u een Certificaat Van Overeenstemming (CVO) worden verstrekt. Deze moet u bij de keuring tonen.

Bestaat er geen typegoedkeuring, dan is het in principe mogelijk om het voertuig individueel te laten toetsen op de toelatingseisen. Het kan zijn dat het hiervoor noodzakelijk is dat er testen moeten worden uitgevoerd.



In alle gevallen wordt tijdens de keuring nagegaan of het voertuig aan de gestelde eisen voldoet. Als dit het geval is worden de gegevens op het kentekenbewijs en in het kentekenregister aangepast en wordt er een gewijzigd kentekenbewijs verstrekt



Kosten:


De kosten voor een wijziging voertuig bedragen ? 42,00 voor een licht voertuig (<3500 kg) en ? 50,00 voor een zwaar voertuig (>3500 kg).

Als de personenauto in gebruik is genomen na 31 december 1997 worden de eventuele aanvullende testen ook in rekening gebracht.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben genformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW
Saab powerrr
Amstel
C verslaafd
Berichten: 667
Lid geworden op: di mei 19, 2009 4:42 pm

Re: wat kan een 1200as aan

Bericht door Amstel »

hier boven staat 20% motor vermogen stijging is het niet 40% bij oldtimers zoals iedereen zegt.
sorry voor de off topic.
injectie is net een beroeps bepaalde tijd militair ,die moet ook eerst denken voordat ie reageert ,alleen duurt dat drie weken . geef mijn maar dcoe'tjes
kadett coupe
C gestoord
Berichten: 1545
Lid geworden op: zo mei 21, 2006 10:23 am
Locatie: Doetinchem

Re: wat kan een 1200as aan

Bericht door kadett coupe »

groene klodder kocht een city met een 2.0s met injectie erin en 5bak met jankende 1.2 as, was mee geslalomt en op zandvoort rondgescheurt 6 jaar lang. toen had hij alles in zijn andere city op een andere 1.2 as gezet, en die is bij "gewoon" weggebruik na nog geen jaar kapot gelopen.
wel had ie in de tussenas een hardyschijf zitten. denk dat dat de as ook nog wel een beetje heel houd.
2.0 met webers c2 coupe 1979 (origineel 1.6)
1.2 c1 caravan 1975
Afbeelding
pascalw
C gevonden
Berichten: 43
Lid geworden op: wo mar 31, 2010 8:17 am

Re: wat kan een 1200as aan

Bericht door pascalw »

Amstel schreef:hier boven staat 20% motor vermogen stijging is het niet 40% bij oldtimers zoals iedereen zegt.
sorry voor de off topic.
nee is altijd 20% geweest. ik liet 18 jaar geleden al omkeuren naar 1.9E blok in een kadett, kreeg toen al de 20% regeling om de oren gegooid. was toen wat lastiger bij rdw als nu als ik het zo hoor.
pascal
giuliettaevo
C verslaafd
Berichten: 581
Lid geworden op: di jan 06, 2009 7:54 pm
Locatie: Cuijk
Contacteer:

Re: wat kan een 1200as aan

Bericht door giuliettaevo »

Naar 1.9 omkeuren was toch ook niet zo moeilijk :? ? kadett is toch geleverd als 1.9? dan kon je daar toch de typegoedkeuring van overnemen? :?

Nu is het wel makkelijker, zeker bij ombouwprojecten met 'vreemde' motoren. :P
Saab powerrr
Schedelwerk
C verslaafd
Berichten: 812
Lid geworden op: di okt 31, 2006 1:44 pm
Locatie: Nijmegen

Re: wat kan een 1200as aan

Bericht door Schedelwerk »

gabbermaikel schreef:bedankt voor de hulp, dat was dus net het antwoord wat ik zoek
en ik weet dat het meer om het koppel gaat, maar meestal is er wel een klein beetje een verband tussen die 2
en ik weet dat hij normaal eerst wat geluid zal gaan maken, maar als hij dan wel vast slaat ofzo dan is het waarschijnlijk ook einde kadett en daar ben ik nog niet echt aan toe
Als ik jou was zou ik een vlotte grote as eronder hangen, een 3,89'er bijvoorbeeld. Weet je zeker dat de boel heel blijft, en als je 80 pk of meer uit een 1200 wil drukken krijg je de auto echt wel van zn plaats lijkt me. En in Belgie verkoopt ook iemand een 5,nogwat overbrenging voor grote assen. Weet alleen niet wat dat doet met je koppeling...

Ben trouwens wel benieuwd of het gaat lukken met die turbo, dus ik zou zeggen plaats hier je bevindingen (met foto's of filmpjes, zijn we dol op)!
Festina lente...

- Kadett C SDN, '76, 1.2s - daily
- Kadett C City, '76, 1.2 - TE KOOP!
- Kadett C GT/E, '76, 2.0s - in restauratie
gabbermaikel
C ervaren
Berichten: 265
Lid geworden op: za mar 27, 2010 8:40 pm

Re: wat kan een 1200as aan

Bericht door gabbermaikel »

Schedelwerk schreef:
gabbermaikel schreef:bedankt voor de hulp, dat was dus net het antwoord wat ik zoek
en ik weet dat het meer om het koppel gaat, maar meestal is er wel een klein beetje een verband tussen die 2
en ik weet dat hij normaal eerst wat geluid zal gaan maken, maar als hij dan wel vast slaat ofzo dan is het waarschijnlijk ook einde kadett en daar ben ik nog niet echt aan toe
Als ik jou was zou ik een vlotte grote as eronder hangen, een 3,89'er bijvoorbeeld. Weet je zeker dat de boel heel blijft, en als je 80 pk of meer uit een 1200 wil drukken krijg je de auto echt wel van zn plaats lijkt me. En in Belgie verkoopt ook iemand een 5,nogwat overbrenging voor grote assen. Weet alleen niet wat dat doet met je koppeling...

Ben trouwens wel benieuwd of het gaat lukken met die turbo, dus ik zou zeggen plaats hier je bevindingen (met foto's of filmpjes, zijn we dol op)!
eigenlijk is dat ook mee het idee er achter hoor, ik wil niet iedereen achterna lopen en de zoveelste 2.0/2.2/2.4 ofzo maken, daar is het speciale er ook wel af
en bovendien is het een leuk leerproject want zo'n 1200 kadett motor is nog wel een keer te betalen, dus als het kapot loopt is dat nog niet zo erg
in het bezit van een c1 coupe met volvo b230fk, bijna klaar.
patrick de boer
C gestoord
Berichten: 1406
Lid geworden op: do jan 18, 2007 8:13 pm
Locatie: oss

Re: wat kan een 1200as aan

Bericht door patrick de boer »

die belg met met die 5,.. overbrenging
die verkoopt de zelfde assen als capri assen(wat het ook niet is)
en die assen zijn 6 gaats en veeeeeeelst breed voor een c kadett
coinoperator
C verslaafd
Berichten: 839
Lid geworden op: za jan 27, 2007 6:40 pm

Re: wat kan een 1200as aan

Bericht door coinoperator »

gabbermaikel schreef:
1 - weet iemand hier wat een originele 1200 as aan kan kwa vermogen, dus hoeveel pk/nm hij ongeveer kan houden.

2- moet je met een swap altijd naar de rdw en met een turbo ombouw niet
1 - Heel weinig,
Het ding is ontworpen voor een belasting rond de 55/60 Kilowatt en zal nogal snel aan gort gaan.
Op het Opel oldtimerforum staan wat ervaringen hiermee.

2 - Indien er sprake is van een toename van het motorvermogen van meer dan 20% dan moet de auto worden omgekeurd.
Doe je dit niet dan rij je onverzekerd rond.
vertrokken
daruler
C gestoord
Berichten: 1102
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 2:06 pm
Locatie: Echteld West
Contacteer:

Re: wat kan een 1200as aan

Bericht door daruler »

gaaf ben der ook mee bezig geweest om een turbo setup te bouwen kan je miss wel op weg helpen daar mee met de info die ik verzameld heb


stuur me een mail of voeg me ff toe op msn
Afbeelding... And for those who didn't know... Fast cars are built, not bought!
Www.gasmetdiezooi.tk
joel
C gestoord
Berichten: 1049
Lid geworden op: za mar 21, 2009 11:19 am

Re: wat kan een 1200as aan

Bericht door joel »

daruler schreef:gaaf ben der ook mee bezig geweest om een turbo setup te bouwen kan je miss wel op weg helpen daar mee met de info die ik verzameld heb


stuur me een mail of voeg me ff toe op msn
hier ook. ik had vrijwel alles klaar, maar nooit aan verder gegaan. bepaalde dingen heb ik nog voor een volgend project, de specifieke 1200 delen mag je ergens in de hoogovens gaan zoeken denk ik zo :lol:
erny70
C gestoord
Berichten: 1071
Lid geworden op: di jan 01, 2008 9:19 pm
Locatie: Apeldoorn

Re: wat kan een 1200as aan

Bericht door erny70 »

in geval van een turbo op een 1200, iemand al aan zuigerbodemkoeling gedacht, en what about de hoge olietoevoer naar zo'n ding.
De spruitstukken zitten iig gunstig voor een turbo, maar daarna .......
En waar zet je de carb, voor of na de turbo ?
Of injectie er bij op bouwen ?
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten