sperwerking
Moderators: JvV, kriekje, opelnl
-
- C gestoord
- Berichten: 1406
- Lid geworden op: do jan 18, 2007 8:13 pm
- Locatie: oss
sperwerking
hoe werk een sper nu eigenlijk
want zo ver ik begrijp werkt een echte sper
pas van een bepaalt punt
want zo ver ik begrijp werkt een echte sper
pas van een bepaalt punt
Re: sperwerking
zoals ik altijd begrepen heb zit het hem in het verschil tussen de wiel omwentelingen..
dus een 40% sper, laat 60% verschil toe,
en 70% laat dan 30% toe.
dus als het rechter wiel 100 rondjes staat te burnen, zal de linker er 40 gedaan hebben...
het is dan niet dat het linker wiel pas na x rondje mee gaat doen, maar het draait gewoon 60% minder, vanaf de start.
of het echt klopt weet ik niet, als je met 2 man tegen het sper in probeert te draaien heb je echt het idee dat een 40% sper 100% is
maar ik denk dat geert dit zo weet
dus een 40% sper, laat 60% verschil toe,
en 70% laat dan 30% toe.
dus als het rechter wiel 100 rondjes staat te burnen, zal de linker er 40 gedaan hebben...
het is dan niet dat het linker wiel pas na x rondje mee gaat doen, maar het draait gewoon 60% minder, vanaf de start.
of het echt klopt weet ik niet, als je met 2 man tegen het sper in probeert te draaien heb je echt het idee dat een 40% sper 100% is
maar ik denk dat geert dit zo weet
- ik stel hier de vragen, ik heb er tenslotte de ballen verstand van.
Re: sperwerking
ik dacht altijd dat ie bij 40% verschil de beide wielen "aan elkaar" vast zet, zodat ze allebei even veel omwentelingen maken dan.
Re: sperwerking
Zonder sper wordt de kracht van de aandrijving verdeelt over beiden wielen. Ga je door een bocht, dan draait het buitenste wiel iets harder dan de kant van de binnenbocht. Standaard achteras is 0% sper. Las je hem vast danb heb je 100% sper en dan gaat bovenstaande niet op. Alle kracht gaat altijd naar beide wielen en ze zullen altijd even hard draaien.
Zonder sper, dus zoals de standaard kadett, heeft het probleem dat als één wiel grip verliest, dat alle kracht dan naar dit ene wiel gaat. Je komt dan dus niet weg, ondanks dat het andere wiel eigenlijk grip heeft; deze draait gewoon niet.
40% sper zorgt dat altijd 40% van de kracht (of 60%??) naar de andere as gaat. Dus als je grip verliest me één achterwiel, dan kun je altijd wegkomen op je andere achterwiel, hetzij met minder kracht
Tenminste, zoiets in die trant, maar het precieze is mij ontschoten (zal wel wat fouten gemaakt hebben )
Zonder sper, dus zoals de standaard kadett, heeft het probleem dat als één wiel grip verliest, dat alle kracht dan naar dit ene wiel gaat. Je komt dan dus niet weg, ondanks dat het andere wiel eigenlijk grip heeft; deze draait gewoon niet.
40% sper zorgt dat altijd 40% van de kracht (of 60%??) naar de andere as gaat. Dus als je grip verliest me één achterwiel, dan kun je altijd wegkomen op je andere achterwiel, hetzij met minder kracht
Tenminste, zoiets in die trant, maar het precieze is mij ontschoten (zal wel wat fouten gemaakt hebben )
-
- C gestoord
- Berichten: 1406
- Lid geworden op: do jan 18, 2007 8:13 pm
- Locatie: oss
Re: sperwerking
wat het doet weet ik maar hoe werkt het
Re: sperwerking
Oe sorry.
maar toch, dit vind ik wel een gaaf verhelderend filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=K4JhruinbWc
En deze doet de theoretische rest (mits dit ook voor ckadett geldt)
http://www.youtube.com/watch?v=lZmsY2YvVsc
maar toch, dit vind ik wel een gaaf verhelderend filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=K4JhruinbWc
En deze doet de theoretische rest (mits dit ook voor ckadett geldt)
http://www.youtube.com/watch?v=lZmsY2YvVsc
-
- C gestoord
- Berichten: 1406
- Lid geworden op: do jan 18, 2007 8:13 pm
- Locatie: oss
Re: sperwerking
ik zal ze morgen eens kijken zit nu draadloos op de bank
Re: sperwerking
D'r zitten een aantal schijven met gaatjes of sleuven er in.
Die zitten in een bad met olie. De dikte van de olie, en hoe dicht als de schijven op elkaar zitten, bepaald volgens mij
hoeveel kracht als er naar de linker en de rechter kant gaat.
Zoiets staat me er nog iets van bij. Heb me is verdiept in een visco koppeling van een Alfa 33 Permanent 4.
En dat principe is denk ik bijna hetzelfde.
Maar ik kan er naast zitten......
Greetz Sander
Die zitten in een bad met olie. De dikte van de olie, en hoe dicht als de schijven op elkaar zitten, bepaald volgens mij
hoeveel kracht als er naar de linker en de rechter kant gaat.
Zoiets staat me er nog iets van bij. Heb me is verdiept in een visco koppeling van een Alfa 33 Permanent 4.
En dat principe is denk ik bijna hetzelfde.
Maar ik kan er naast zitten......
Greetz Sander
Kadettloos...........
Re: sperwerking
Moet er een andere olie op een sper?
maakt het dan ook nog uit welk type sper en welke olie?
wie heeft hier een overzichtje van? [ te beginnen met het gewone diff, Platen sper, standaard sper]
en hoe kerken ik welk type diff eronder zit, heeft iemand pics
maakt het dan ook nog uit welk type sper en welke olie?
wie heeft hier een overzichtje van? [ te beginnen met het gewone diff, Platen sper, standaard sper]
en hoe kerken ik welk type diff eronder zit, heeft iemand pics
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten