Re: Kadett Coupe Rallye C20XE restauratie

Hier kun je je verhaal over je restauratie/verbouwing van je Kadett kwijt.

Moderator: JvV

Wesley_Rallykadett
C liefhebber
Berichten: 111
Lid geworden op: zo mar 27, 2011 9:18 pm
Locatie: Leende

Re: Kadett Coupe Rallye C20XE restauratie

Bericht door Wesley_Rallykadett »

dag mede kadett C hobbyisten

Ik zal eerst over mezelf voorstellen, ik ben Wesley gordijn 19 jaar en woon in leende, in Noord-Brabant en ik studeer in Maaseik, België voor automonteur en ga volgend schooljaar het specialisatiejaar Auto-Elektriciteit doen, maar genoeg over mezelf.
Ik ben sinds maart 2011 (ja ik weet dat ik laat aan een topic begonnen ben :roll:) een trotse bezitter van een Opel Kadett C Coupe type C1 uit 1975.
Ik heb inmiddels al veel aan de auto gedaan, maar laten we bij het begin beginnen. dit zijn foto's toen ik de dett kocht.(die spreken voor zich :wink: )
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De vorige eigenaar had de verkeerde vloeistof in het remvloeistofreservoir gegooid waardoor de hoofdremcilinder geen remdruk meer kon leveren. Toen had ik meteen in mijn hoofd zitten, hele remsysteem vernieuwen het moet natuurlijk wel veilig zijn eh?! Ik was eerst begonnen met de voorste remmen netjes schoon te maken, te reviseren en te spuiten.
Dus nieuwe remzuigerkeerringen met stofhoesjes, remblokken en nieuwe schijven.
gelijk de schijven ook gespoten op de plaatsen waar de remblokken niet raken, dan roest hij daar alvast niet meer.
hier wat enkele foto's;
Afbeelding
Afbeelding
De ankerplaat ook maar gelijk gespoten.
Afbeelding
En hier het hele gebeuren gemonteerd.
Afbeelding
En met het 8J SR velgje
Afbeelding
Nu de voorremmen opgefrist zijn ging hij achter omhoog. omdat ik de achterremcilinders niet vertrouwde die ook maar gelijk vervangen door nieuwe, maar dat was niet het enige. me vader had als goede tip, haal die hele achteras eronderuit dan kan je die ook schoonmaken en ''fris maken''. Nadat ik het advies opgevolgd had heb ik hem eronderuit gehaald.dit is een foto hoe hij eraan toe was.
Afbeelding
Meteen was ik begonnen met het schoonmaken en spuiten van de reactiestangen gevogd door de panhardstang
Afbeelding
Afbeelding
En toen ... de achteras. Hij was erg smerig van olie en zand, datallemaal afsteken met een plamuurmes en toen afwassen met petroleum.
Daarna de cardanolie afgetapt en de deksel eraf geschroeft. en die olie ...... die was ZWART met slijpsel dus dit zal niet erg geschikt meer zijn om te smeren.
Afbeelding
Afbeelding
na veel schoonmaken en spuiten zag hij er zo uit een stuk beter niet :) met de Triumph TR3A van me pa op de achtergrond :mrgreen:
Afbeelding
De aandrijfas ook in de primer en zwart gespoten en de schokbrekers ook even een mooi kleurtje gegeven.
Afbeelding
En toen nog even de remtrommels gespoten en toen ging het zooitje eronder.
En zo ziet er het uit ben er best tevreden over al zeg ik het zelf :mrgreen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Daarna was ik begonnen aan de nieuwe koperen remleidingen. Zelf in de vorm te buigen en op maat zagen.
Dan de wartels eroverheen schuiven en dan een kraag eraan felsen.
Als dat gebeurd was heb ik de leidingen in de blanke lak gezet.
Dit zijn de remleidingen van de achter remmen nadat ik ze gemonteerd had.
Afbeelding
Afbeelding
Nadat de achteras klaar was (zou ik denken) liet ik de auto zakken op zijn ''pootjes''.
Maar de auto heeft een 60mm verlaging, en ik kwam erachter dat de panhardstang de as scheef t.o.v. het middelpunt van de auto.
Dus de panhardstang weer gedemonteerd :roll: en bezig geweest met het uitdenken van een verstelinrichting.
Toen heb ik de panhardstang doormidden geslepen en 5cm van elke kant afgeslepen. Daarna een draadeind van M16 en van 15cm lengte.
Een vriend van me was zo aardig om de panhardstang uit te boren met een boor die ik niet had diameter 17 als ik me niet vergis, 5cm diep aan elke zijde. toen heeft die vriend van me 2 bussen gedraaid op de draaibank waar het draadeind precies doorheen past, die zijn in de panhardstang geperst. Voor extra steun van de moeren nog 2 bussen gedraaid op de draaibank die over de buis heen schuiven en die vastgelast.Ook gelijk het midden van het draadeind getekend met rode lak. En toen in mekaar geschroefd met 2 contramoeren en klaar!
Dit is het trotse resultaat;
Afbeelding
Afbeelding
En daarna meteen gemonteerd en afgesteld.
Afbeelding
En toen hij weer op de grond stond jeukte mijn handen om de eerste rit te maken :twisted:
En dat was inmiddels in begin Mei. Ter herhaling, ik kocht hem in Maart.

Nadat ik de eerste rit gemaakt had was ik dolblij om het echte ''Kadett C gevoel'' te ervaren. :P
En een dag erna ging hij alweer uit elkaar :roll: .
Dit keer ging ik de vloer onder de loep nemen. en ja hoor, rottigheid sloeg toe.
Ze hadden er recaro stoelen geplaatst maar de beverstigingspunten van de bestuurderstoel hadden ze er echt bagger ingelast.
Dat waren 2 platen over mekaar en de onderste was omgebogen.
Dus allebei de platen uitgeslepen en een nieuwe gemaakt en erin gelast.
Afbeelding
Ik merkte dat die gelaste rolkooi erg in de weg zat met werken aan de vloer en dorpel dus een middagje samen met me vader geslepen om hem eruit te halen. We hebben hem wel zo geslepen dat hij nog als kooi in mekaar gelast kan worden, hij is tevens ook nog schroefbaar te maken. Als er iemand interesse in de kooi heeft, stuur me maar een mailtje ofzo :wink:
En toen zoeken,en hij LEEK hard maar ik ging even met een schroevendraaier krassen en steken, resultaat: staalplamuur.
En niet zo weinig ook! Een van de vorige eigenaren had bijna alle rotte plekken dichtgesmeerd. dit is de werkelijke carrosserie. :shock:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Daar zit weer :roll: voor een paar uur werk in.
Daar dus gelijk ook mee bezig geweest.
Eerst linksvoor,
Afbeelding
En in de zink geschildert,
Afbeelding
Rechtsvoor,
Afbeelding
Tussendoor nog even de pedalen netjes gemaakt.
Afbeelding
Afbeelding
En daarna alles in de strijkkit.
Afbeelding
Afbeelding
Trappers gelijk gemonteerd,
Afbeelding
Me vader had nog een vondst gedaan bij het garagebedrijf bij ons aan de overkant :D
Afbeelding
startmotor gereviseerd want die jankte een beetje :roll:
Afbeelding
Afbeelding
de zijkant van het onderblok gespoten,
Afbeelding
Startmotor gemonteerd,
Afbeelding
Dynamo gereviseerd en gemonteerd,
Afbeelding
En het uitlaatspruitstuk gespoten (hittebestendig uiteraard :roll: ) en gemonteerd,
Afbeelding
en toen had ik zin, samen met die vriend van me om een custom pook te maken die niemand heeft :twisted:
Een bus gedraaid in de knop geperst, toen de knop in de pook geperst en het opel embleem laten lasergraveren voor 20 euro.
Het resultaat mag er zijn! :mrgreen:
Afbeelding
Afbeelding
Nadat de strijkkit gedroogd was heb ik de matten, achterbank, en voorzittingen gemonteerd en de laatste paar (examen)dagen die ik nog had naar school gereden.
Hier had ik nog even gauw een foto gemaakt van me oude tellerset en het stuur.
De stuurnaaf was bij nader onderzoek heel gevaarlijk omdat de vorige eigenaar eraan geslepen had wat leidde dat de verbinding van spievertanding naar stuur maar op 4 puntjes vastzat. dus meteen het andere baggere maar veiliger :roll: stuur gemonteerd.
Afbeelding
Toen ik daarmee klaar was was ik maar creatief begonnen aan een middenconsole tellerplaatje.
Dat lege gat, daar komt nog een oliedrukmeter in :P
Ook gelijk een mooie radio aangeschaft en aangesloten :D nou nog alleen speakers :? maar dat kan nog wel wachten.
Afbeelding
Ik heb nog foto's gevonden van de motorkap die ik bij de aankoop van de auto kreeg.
Het hij is van een c2 maar wil hem wel gebruiken. deze kleur wil ik hem tevens ook spuiten.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Mijn achterbank was niet strak dus mijn vader bood me aan te helpen met het straktrekken van de bank.
het is nu heel anders dan orgineel maar het werkt wel.
Een plaat multiplex van 10mm dik op maat gezagen en passend gemaakt zodat het vlak tegen de stalen strips van de rugleuning rust.
de 2 bestaande gaten in de strips gebruikt om de leuning tegen te monteren dit deden we met trekmoeren, dat zijn van die moeren die je in hout kan slaan of trekken, werkt wel goed :) en toen de leuning simpelweg omslaan op het hout en vastnieten.
voor de zitting was hetzelfde verhaal, alleen was de bevestiging met beugels en moesten die 2 bollingen van het zitvlak afgezaagd worden, maar het zit er nu redelijk strak omheen alleen de leuning bij de wielkast moet nog wat aan gedaan worden.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ik ben erachter gekomen dat mijn vooras krom is dus heb ik voor een prikkie een as kunnen kopen met draagarmen, fusee's, naven MET NIEUWE SCHIJVEN en stuurhuis met spoorstangen + einden :mrgreen: en natuurlijk meteen begonnen met demonteren en schoonmaken.
Bij nader inzien blijkt dat dit een as van een 1600 is dus dat is dan ook weer meegenomen :P
Ik was eerst begonnen met het stuurhuis, spoorstangeinden demonteren schoonmaken en dergelijke.
In 1 stuurhoes zit een gat maar ik kon de hoezen gewoon overzetten dus geen probleem.
Na het schoonmaken meteen ontvet en in de primer gezet.
Nog 3 lagen geel erover, klemmen in de primer en zwart gemaakt, hoezen ontvet en gepoetst, spoorstangen zwart, en contramoeren eveneens zwart.
Afbeelding
En daarna het lange schoonmaakwerk met de boormachine met staalborstel.
dit is een foto in progress maar was er totaal 3 uur aan bezig! :shock: ik heb niet zoon groot budget om hem te laten stralen met draagarmen en dergelijke dus dan maar op deze manier :lol:
Afbeelding
Maar na het langedurige werk kon eindelijk de vooras met draagarmen in de primer en daarna 3x zwart erover.
Afbeelding
Afbeelding
Toen het kleine spul onder handen genomen zoals fuseekogels, bouten en moeren, spoorstangeinden, e.d.
De spoorstangeinden, onderste en bovenste fuseekogels heb ik voorzien van smeernippels met dank aan mijn pa die de tip gaf :)
En gelijk al dat ouwe zwarte vieze vet eruit gepompt.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En dan monteren. bovenste draagarmen en fuseekogels.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Nu bij de onderste draagarmen de smeernippels geplaatst.
Afbeelding
En ook de nieuwe elastiekjes geplaatst.
Afbeelding
Van de spoorstangeinden ben ik vergeten foto's te nemen :roll: maar die zijn ook geel.
De verlagingsveren ook onder handen genomen ze waren ooit rood, en ze zijn weer rood :mrgreen: alleen wat mooier.
Afbeelding
Dus met verfafbijt bezig geweest en dan heb je dit resultaat,
Afbeelding
En dan primer en 3x rood
Afbeelding
De schokbrekers nog even kaal gemaakt primer en 3x geel erover en toen was ik zover dat alles onder de dett gemonteerd kon worden.
Eerst het stuurhuis,
Afbeelding
Toen de fusee's en onderste draagarmen met de veren,
Afbeelding
De remmerij,
Afbeelding
en de stabilisatorstang,
Afbeelding
Weer wat moois bemachtigd, met witte led verlichting; :mrgreen:
vraag aan jullie, wie heeft er geluidservaring met speakers in de zijpanelen bij de achterbank? Goed, of juist slecht :?:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
En dat was nog niet het enigste, ik kwam bij de muziekwinkel voor een paar diodes om mijn radio apart te kunnen schakelen, vroeg de goeie man; ga je er ook nog een subwoofer inbouwen? Ik zei ja doe ik nog wel maar voorlopig heb ik die nog niet nodig. hij zei; O ik heb nog een kast staan met woofer maar met kapotte versterker het is een berekende kast dus goed geluid gegarandeerd. Ik die kast bekijken is het een 15" woofer die gebruikt is om de bass van de basgitaar te versterken dus die kast is gemaakt om alleen bass te produceren.
Ik zei wat moet je ervoor hebben? hij zei; Neem maar mee maar de versterker wil ik wel nog hebben, daar kan ik nog wel wat onderdelen van gebruiken. Dus die ter plekke eraf geschroefd en de kast meegenomen. Thuis meteen mijn versterker erbij gepakt montagelatjes gemaakt en versterker erop geschroefd en aangesloten en toen proberen. Daar komt inderdaad geluid uit zeg :shock:
Afbeelding
Afbeelding
Versterker 4x110 Watt max.
Voor de subwoofer heb ik hem gebrugd 220 Watt max. 8)
Afbeelding
Nieuwe banden gekocht en opgelegd;
Yokohama A539 175/60 R13
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Denk niet dat ik veel verschillende dingen vergeet, want ben nog een keer van plan om een motorombouw te doen en de auto helemaal uit te kleden, alle rotte en roestige plekken te verwijderen en opnieuw te spuiten.
Dat gebeurt waarschijnlijk volgende zomer.

Gr Wesley
Laatst gewijzigd door Wesley_Rallykadett op zo sep 04, 2016 10:20 pm, 12 keer totaal gewijzigd.
Kadett C Rallye replica '78 C20XE project
Opvolger
Beheerder
Berichten: 420
Lid geworden op: zo mei 21, 2006 11:21 pm
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Kadett c coupe c1 1975 restauratie

Bericht door Opvolger »

Ik had je kadettje gezien op budel...

Ik zie dat je ouwe gele platen had toen je hem kocht, waarom gekozen voor GAIK-platen? Ik had er lekker blauwe opgezet...

Dat mag tussen 2 haakjes nog steeds, je hebt een oldtimer, laat het zien aan de rest van de wereld!
By ikke geschryfd
Wesley_Rallykadett
C liefhebber
Berichten: 111
Lid geworden op: zo mar 27, 2011 9:18 pm
Locatie: Leende

Re: Kadett c coupe c1 1975 restauratie

Bericht door Wesley_Rallykadett »

ja die platen had de vorige eigenaar al laten maken voordat ik hem kocht. en ja, t maakt mij niet zoveel uit of er blauwe of gele kentekenplaten op zitten.
Kadett C Rallye replica '78 C20XE project
Cootje
C ervaren
Berichten: 291
Lid geworden op: di jan 26, 2010 10:14 pm
Locatie: Kessel

Re: Kadett c coupe c1 1975 restauratie

Bericht door Cootje »

Heej Wesley
Hier nog een oud sint jansberg student
Nu inmiddels 2 jaar weg daar
Volgens mij kwam een oud klasgenoot, Floris Engelen, ook uit Leende? Bekende?

Veel succes met je project en hou ons op de hoogte
Kadett Coupe in de verbouwing
tom Kadettielac
C liefhebber
Berichten: 137
Lid geworden op: do aug 26, 2010 9:40 pm

Re: Kadett c coupe c1 1975 restauratie

Bericht door tom Kadettielac »

heey , leuk project.
deze heeft lang te koop gestaan op marktplaats niet waar?

wat ben je ermee van plan?

hoe is de carosserrie er verder aan toe? niet rot bij dorpels en de vloer, of issie al ooit helemaal aangepakt

rotte veerschotels? ik heb eventueel wel een goede achteras liggen van een 1200 met harde schotels.

success groeten tom
gang is alles, remmen is angst
Wesley_Rallykadett
C liefhebber
Berichten: 111
Lid geworden op: zo mar 27, 2011 9:18 pm
Locatie: Leende

Re: Kadett c coupe c1 1975 restauratie

Bericht door Wesley_Rallykadett »

@cootje

heey wat leuk dat hier ook nog een oud lid van SJM zit. en floris engelen, die ken ik zeker :D die werkt nu in een autoschadebedrijf en zijn broer frank ook die heeft daar eveneens op school gezeten.die heeft werktuigmachines gestudeerd. die zit nu bij de marine in Den Helder.

@tom Kadettielac

ja deze heeft wel een tijd te koop gestaan op marktplaats.
mijn plannen zijn om hem rijdend te maken voor het volgend en laatste schooljaar en dan de auto helemaal goed te maken dus met een grotere motor carrosserie strak maken en spuiten.
de carrosserie is op verschillende plaatsen echt rot maar bij de vloer hebben we bijna alle gaten gedicht maar 1 is erg vervelend die zit onder de achterbank bij de dorpel, maar bij de voeteneinden was hij rot en rechts bij de dorpel. en helemaal aangepakt .......... GEBRAST kun je wel zeggen.
en geen rotte veerschotels die achteras is al helemaal klaar. dus heb geen achteras nodig. toch bedankt :wink:
Kadett C Rallye replica '78 C20XE project
Wesley_Rallykadett
C liefhebber
Berichten: 111
Lid geworden op: zo mar 27, 2011 9:18 pm
Locatie: Leende

Re: Kadett C1 Coupe 1975 restauratie UP TO DATE

Bericht door Wesley_Rallykadett »

Nu ben ik met het project up to date op de site dus alles wat er aan de auto gedaan is staat op de site.

Gr wesley
Kadett C Rallye replica '78 C20XE project
petrolhead
C liefhebber
Berichten: 129
Lid geworden op: wo nov 03, 2010 6:04 pm
Locatie: Zuid-limburg

Re: Kadett C1 Coupe 1975 restauratie UP TO DATE

Bericht door petrolhead »

mooie dett, kom je ook naar sevenum ?
Afbeelding
Opel kadett c sedan 1.2N OHV 52pk
Aprilia rs50 single 2 stroke 10pk --> verkocht
Schedelwerk
C verslaafd
Berichten: 812
Lid geworden op: di okt 31, 2006 1:44 pm
Locatie: Nijmegen

Re: Kadett C1 Coupe 1975 restauratie UP TO DATE

Bericht door Schedelwerk »

Pfieuw, een 15" Ashdown in de kofferbak :lol: Dat gaat me een hoop herrie geven, hopelijk trillen er geen bouten los :mrgreen: :mrgreen:
Festina lente...

- Kadett C SDN, '76, 1.2s - daily
- Kadett C City, '76, 1.2 - TE KOOP!
- Kadett C GT/E, '76, 2.0s - in restauratie
Wesley_Rallykadett
C liefhebber
Berichten: 111
Lid geworden op: zo mar 27, 2011 9:18 pm
Locatie: Leende

Re: Kadett C1 Coupe 1975 restauratie UP TO DATE

Bericht door Wesley_Rallykadett »

daar ben ik nog over aan het nadenken of ik 1 dag kom of het weekend of ik naar sevenum kom.

en ja schedelwerk daar komt behoorlijk wat geluid uit!:P
Kadett C Rallye replica '78 C20XE project
kruut
C liefhebber
Berichten: 103
Lid geworden op: za jul 07, 2007 4:21 pm

Re: Kadett C1 Coupe 1975 restauratie UP TO DATE

Bericht door kruut »

Hey Wesley,

Ziet er goed uit man lekker bezig ga zo door was gezellie op de meeting in Budel .

Je stuurhuis en achteras zien er weer toppie uit. :D :D

Groeten
Wesley_Rallykadett
C liefhebber
Berichten: 111
Lid geworden op: zo mar 27, 2011 9:18 pm
Locatie: Leende

Re: Kadett C1 Coupe 1975 restauratie UP TO DATE

Bericht door Wesley_Rallykadett »

Hey Ronald,
Ja ik vond het ook erg gezellig in budel. :D
Ga je ook naar sevenum 19 tm 21 augustus? :mrgreen:
Ik ga alleen zondag, dus de 21e.
Misschien zie ik je dan wel weer met je Rallye :roll:

Gr's wesley
Kadett C Rallye replica '78 C20XE project
joel
C gestoord
Berichten: 1049
Lid geworden op: za mar 21, 2009 11:19 am

Re: Kadett C1 Coupe 1975 restauratie UP TO DATE

Bericht door joel »

die rolkooi zou ik mooi op het oud ijzer gooien als ik jou was, want een degelijk ding is het niet.

verder ben je leuk bezig
Wesley_Rallykadett
C liefhebber
Berichten: 111
Lid geworden op: zo mar 27, 2011 9:18 pm
Locatie: Leende

Re: Kadett C1 Coupe 1975 restauratie UP TO DATE

Bericht door Wesley_Rallykadett »

die rolkooi heb ik er allang tussenuit geslepen, en degelijk is hij inderdaad niet.
hij is slecht gelast, op verschillende punten helemaal niet, en hij zat niet vast aan de carrosserie. :?
Kadett C Rallye replica '78 C20XE project
Wesley_Rallykadett
C liefhebber
Berichten: 111
Lid geworden op: zo mar 27, 2011 9:18 pm
Locatie: Leende

Re: Kadett C1 Coupe 1975 restauratie UP TO DATE

Bericht door Wesley_Rallykadett »

Weer wat vorderingen in het project:
Ik had niet veel zin in maandag maar toch wat gedaan.
De letters van mijn banden wit gemaakt en daarna wat siliconenspray erover,
Afbeelding
De dag later heb ik mezelf wat cadeautjes gekocht :mrgreen:
bekleding voor portieren en achterste zijschotten, wit en zwart skai,
Afbeelding
en triplex platen om de bekleding omheen te trekken.
Afbeelding
Afbeelding
nou alleen nog foam, om er een beetje 'spons effect' te criëeren.
ik denk dat me vader wel wat kan missen :lol:
met de achterste zijschotten ben ik al begonnen met zagen en schuren, die passen nu mooi, en daarna gelijk de speakergaten gemaakt.
daarna in de vernis gezet zodat het vocht niet de platen meer kan kromtrekken.
Afbeelding
van het overige triplex verstevigingsringen gemaakt, voor het gewicht beter te kunnen dragen, die moeten nog aan de achterkant gelijmd worden.
Afbeelding

update's volgen :wink:
Kadett C Rallye replica '78 C20XE project
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten