Project GT/E: het zijn twee GT/E's!!

Hier kun je je verhaal over je restauratie/verbouwing van je Kadett kwijt.

Moderator: JvV

MartinGTE
C gestoord
Berichten: 1954
Lid geworden op: vr aug 28, 2009 9:46 am
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Nieuw coupé project GT/E

Bericht door MartinGTE »

JvV schreef:Overgangsmodel van 1.9E GT/E met C2 voorkant kwamen meer voor in Sep/Okt/Nov/Dec 1977. Dus dat het een overgangsmodel is lijkt mij sterk.
Met plezier de foto's / beschrijvingen gevolgd; altijd weer super om zo'n ontdekking te doen/delen!!

Qua 'overgangsmodel' is maart in mijn optiek ook een beetje vroeg; het omzetten van de produktie van C1 naar C2 zal normaalgesproken in de zomermaanden plaats hebben gevonden.

Het 'afgebraamde' steuntje van carburateur bediening stangetjes geeft in ieder geval aan dat het een C1 kas is, overeenstemmend met de A in de kofferbak.

[Mijn C1 is in oktober 1977 van de band gelopen, maar nog steeds knipperlichten onder.]

Suc6 alvast!
Martin
Schedelwerk
C verslaafd
Berichten: 812
Lid geworden op: di okt 31, 2006 1:44 pm
Locatie: Nijmegen

Re: Nieuw coupé project GT/E

Bericht door Schedelwerk »

Ik zal morgen proberen om er wat meer foto's van te maken, hopelijk kunnen de mensen die wat meer GT/E's onder ogen hebben gehad daar wat mee. Ik heb er nog nooit 1 zo 'up & close' geïnspecteerd, dus ik vind alles verdacht of origineel eruit zien :wink:

@Martin, nog bedankt voor je PMmetje, dat wil ik zeker nog gaan doen!
Festina lente...

- Kadett C SDN, '76, 1.2s - daily
- Kadett C City, '76, 1.2 - TE KOOP!
- Kadett C GT/E, '76, 2.0s - in restauratie
Schedelwerk
C verslaafd
Berichten: 812
Lid geworden op: di okt 31, 2006 1:44 pm
Locatie: Nijmegen

Re: Nieuw coupé project GT/E

Bericht door Schedelwerk »

De GT/E politie is gisteren ook langs geweest :mrgreen:

De bevindingen (aangevuld met nog een eigen inspectie vandaag):
- Het voorfront is waarschijnlijk niet origineel, want het chassisnummer op het typeplaatje is anders dan op het kenteken/naast de bijrijdersstoel :roll: :evil: Nou ben ik een totale ramp als het om cijfertjes gaat (lijkt af en toe wel een soort dyslexie), maar dit is toch wel erg. Ik had het op het moment van aankoop niet eens bekeken, maandag met Patrick leek het (vanwege totale onleesbaarheid) te kloppen, maar met de papieren in de hand blijken de nummers gweoon anders te zijn. Nu nog kijken of ik ergens kan achterhalen waar dat 'andere' chassisnummer dan vandaan komt.
- Er is nog de mogelijkheid dat het chassisnummer in de koets is omgelast, dus dat ze misschien een andere (GT/E? ralley? gele of oranje 1.6?) koets hebben gebruikt. Dat zou ook weer de gele verf kunnen verklaren onder het oranje.
- Mogelijk is er aan het pookgat van de tunnel gelast. Dat wil zeggen, er is aan gelast, maar ik weet niet of dat een fabrieksaanpassing van het automaat-gat voor event. ZF is geweest of dat het een latere aanpassing aan een 4-bak is.
- De motorruimte met steuntjes lijkt toch wel origineel. Het stickertje met GT/E erop zit er nog. Maar zoals Wim in alle nuchterheid zei kan dat er ook na het overspuiten weer op teruggeplakt zijn.
- Gat voor de injectiecomputer-kabel zit origineel in het schutbord.
- ter plaatse van het tweede luchtfiltersteuntje (dat afgebroken/afgeslepen is) is een deuk in de wielkas geslagen zo lijkt het. Ik kan me niet voorstellen dat dit origineel is, maar misschien toch wel? Om ruimte te bieden aan de luchtfilterbak?

Verder heb ik vandaag een mailtje de deur uit gedaan naar Opel, met de vraag of er iets van info bekend is over de GT/E zoals die van de band is gerold. Afwachten dus.

Rest mij op dit moment nog het volgende te vragen:
- heeft iemand een duidelijk fotootje van een kale GT/E tunnel/pookgat?
- heeft iemand een duidelijk fotootje van de 1.9E luchtfiltersteunen in originele positie (zonder luchtfilter/LMM gemonteerd)?
- heeft iemand een duidelijk fotootje van de steuntjes die bij een GT/E wel/niet aan het schutbord zitten?
Festina lente...

- Kadett C SDN, '76, 1.2s - daily
- Kadett C City, '76, 1.2 - TE KOOP!
- Kadett C GT/E, '76, 2.0s - in restauratie
patrick de boer
C gestoord
Berichten: 1406
Lid geworden op: do jan 18, 2007 8:13 pm
Locatie: oss

Re: Nieuw coupé project GT/E

Bericht door patrick de boer »

ik zal eens door de foto,s heen neuzen van de treffens wat ik voor je kan vinden
patrick de boer
C gestoord
Berichten: 1406
Lid geworden op: do jan 18, 2007 8:13 pm
Locatie: oss

Re: Nieuw coupé project GT/E

Bericht door patrick de boer »

je kan een mail doen naar opel duitsland en vragen wat voor motor erin die auto hoord
dat kan aan de hand van het chassienummer
is met mijn rallye ook gedaan ze kunnen alleen niet vertellen of het een gte of een rallye is
dit doen aan de hand van het adremaschild

blijkt het andere nummer ook 1900 motor tezijn
kun je de rdw mailen en vragen ofze de auto nog kennen in hun bestand
en of hier nog een kenteken voor tekrijgen is
want oude auto,s kunnen een slapend kenteken hebben
maar is het kenteken afgegeven als gesloopt mag hij oficieel nooit meer terug op de weg
patrick de boer
C gestoord
Berichten: 1406
Lid geworden op: do jan 18, 2007 8:13 pm
Locatie: oss

Re: Nieuw coupé project GT/E

Bericht door patrick de boer »

Schedelwerk
C verslaafd
Berichten: 812
Lid geworden op: di okt 31, 2006 1:44 pm
Locatie: Nijmegen

Re: Nieuw coupé project GT/E

Bericht door Schedelwerk »

thnx patrick, kan aan de hand van de foto's die daar staan al zien dat mijn tunnel waarschijnlijk nog origineel is, en dat er in mijn GT/E dus inderdaad een ZF bak heeft gelegen. Die 1000er heeft namelijk precies zo'n opstaand randje dat er later op gelast is. Ik dacht eerst dat dat een beetje knullig bak en braadwerk was, maar dat is dus blijkbaar een 'officiële' aanpassing aan de tunnel geweest (in ieder geval vanaf 2e helft '77, en misschien dus ook wel 1e helft '77 zoals de mijne).
De rest van zijn koetswerk kan ik niet zoveel uit opmaken, omdat het een C2 uit '78 is. Dus met andere LMMsteunen, etc.
Festina lente...

- Kadett C SDN, '76, 1.2s - daily
- Kadett C City, '76, 1.2 - TE KOOP!
- Kadett C GT/E, '76, 2.0s - in restauratie
Schedelwerk
C verslaafd
Berichten: 812
Lid geworden op: di okt 31, 2006 1:44 pm
Locatie: Nijmegen

Re: Nieuw coupé project GT/E

Bericht door Schedelwerk »

Vandaag bericht gehad van Opel Duitsland:

Afbeelding

Geleverd als geel/zwart in DL, met beige bekleding (???)
3,5 jaar later als oranje ingevoerd in NL

... er valt dus nog heel wat uit te zoeken!!! :roll:
Festina lente...

- Kadett C SDN, '76, 1.2s - daily
- Kadett C City, '76, 1.2 - TE KOOP!
- Kadett C GT/E, '76, 2.0s - in restauratie
joel
C gestoord
Berichten: 1049
Lid geworden op: za mar 21, 2009 11:19 am

Re: Nieuw coupé project GT/E

Bericht door joel »

Schedelwerk schreef:Vandaag bericht gehad van Opel Duitsland:

Afbeelding

Geleverd als geel/zwart in DL, met beige bekleding (???)
3,5 jaar later als oranje ingevoerd in NL

... er valt dus nog heel wat uit te zoeken!!! :roll:
omgekatte schadebak?
Schedelwerk
C verslaafd
Berichten: 812
Lid geworden op: di okt 31, 2006 1:44 pm
Locatie: Nijmegen

Re: Nieuw coupé project GT/E

Bericht door Schedelwerk »

Ik ga zo meteen nog even kijken naar het chassisnummer, en of dat wellicht overgezet is (bak- en braad naden etc.).
Maar de constatering dat er gele (grond)lak onder het oranje zit blijkt in ieder geval wel te kloppen. Ook de tunnel aanpassing voor een ZF klopt, alsook de 'vroege' aanpassingen aan carburateursteun, en dat soort dingen.

My best guess at the moment: voorschade gereden, ander (GT/E?) front uit '77 erop gezet en het geheel in kleur 509 (leverbaar vanaf '77) gespoten.

Maar misschien dat ik over een uurtje terug ben en weer wat anders heb bedacht op basis van wat ik zo weer ga zien... :wink:
Festina lente...

- Kadett C SDN, '76, 1.2s - daily
- Kadett C City, '76, 1.2 - TE KOOP!
- Kadett C GT/E, '76, 2.0s - in restauratie
kriekje
C verslaafd
Berichten: 888
Lid geworden op: vr mei 19, 2006 7:41 pm
Locatie: Ambjörnarp

Re: Nieuw coupé project GT/E

Bericht door kriekje »

Je weet het wel spannend te houden Ruud :mrgreen: !!
beCeten
Schedelwerk
C verslaafd
Berichten: 812
Lid geworden op: di okt 31, 2006 1:44 pm
Locatie: Nijmegen

Re: Nieuw coupé project GT/E

Bericht door Schedelwerk »

Hahaha, bedankt Marcel! Maar ik moet zeggen dat ik er wel van geniet om als historicus de geschiedenis van deze auto stukje bij beetje weer bij elkaar te puzzelen.

De bevindingen van zojuist:
- chassisnummer klopt met het kenteken, en hoewel er in de buurt van het ingeslagen nummer wel is gelast is het chassisnummer zelf nog duidelijk origineel.
- Het voorfront, met daarop een ander nummer en de kleur 509 is dus niet origineel. Maar het typeplaatje dat daarop zit hoort wel bij het voorfront, dat is er nooit af geweest. Ik heb nog even wat foto's van de GT/E van Toppertheo bekeken, en dat ziet er precies hetzelfde uit (wel typeplaatje, geen adrema). Dus achter de historie van het voorfront (en bijbehorend kenteken) ga ik nog achteraan.
- bepaalde delen van de carrosserie zijn inderdaad (nog) geel. Onder de dakhemel zitten bijvoorbeeld nog aanzienlijke gele plekken, en onder de achterbank (dat stuk tussen de bodem en zitting, waar de bank achter de haakjes wordt geklemd) ook nog. Dus zal de koets wel geel/zwart zijn geweest. Maar...
- omdat de LMM steunen in het motorruim nog origineel zijn verwachtte ik onder de oranje lak dus gele lak. Maar het motorruim is alleen maar oranje. Maar wel met een originele sticker op de schokdemperpot waar GT/E op staat... In het ergste geval vind ik een paar grote lasnaden achter de A-stijl, maar ik denk dat het motorruim na schade aan het voorfront is opgeknapt (kaal gemaakt, dan oranje erop en een nieuw stickertje).

Eén en ander doet vermoeden dat de auto vrij kort na toelating schade heeft gereden, ergens eind '76 of begin '77 bijvoorbeeld, en dat de auto vervolgens is 'klaargemaakt' en in het modernste kleurtje is gespoten voor verkoop. Iemand in Nederland koopt de auto, en de opmerking op het kenteken dat de GT/E in '77 is geproduceerd komt, samen met de nieuwe kleur, op het NL kentekenbewijs te staan.

tot zover, speurtocht wordt vervolgd :D
Festina lente...

- Kadett C SDN, '76, 1.2s - daily
- Kadett C City, '76, 1.2 - TE KOOP!
- Kadett C GT/E, '76, 2.0s - in restauratie
rellie kel
C gestoord
Berichten: 3616
Lid geworden op: ma mei 08, 2006 10:30 pm
Locatie: Lottum
Contacteer:

Re: Nieuw coupé project GT/E

Bericht door rellie kel »

inderdaad een vreemd interieur
en leuk om te lezen dat je precies wilt weten wat je gekocht hebt!

maaruh, wat zal opel zeggen over het chassisnummer op het typeplaatje?
Schedelwerk
C verslaafd
Berichten: 812
Lid geworden op: di okt 31, 2006 1:44 pm
Locatie: Nijmegen

Re: Nieuw coupé project GT/E

Bericht door Schedelwerk »

geen idee, daar heb ik inmiddels al wel over geïnformeerd bij de RDW maar wacht nog op antwoord.
Zodra ik dat heb (waarschijnlijk zoiets van: 'beste hr Nillesen, daar hebben wij geen gegevens over. Punt.' of zoiets) dan ga ik het via Opel en de duitse RDW proberen. Maar ik moet nog wel even een ingang zien te vinden, want de TUV en alle andere 'PKW'-instanties zijn in Duitsland allemaal per deelstaat geregeld. Gelukkig weet ik nu dat de auto in Hamm op kenteken is gezet, dat scheelt al iets. Maar vorderingen zullen uiteraard hier te lezen zijn!

Dat interieur vind ik inderdaad ook erg vreemd. Temeer omdat ik niet verwacht had dat ze dat gewisseld zouden hebben. Er zit in mijn GT/E namelijk maar 1 recaro (bestuurders)stoel, de rest is standaard in de donkerblauwe/antraciete GT/E kleur uitgevoerd (zelfde als de recaro). Dus ik had verwacht dat die recaro er op verzoek/optioneel in geplaatst zou zijn en dat de rest origineel was. Maar blijkbaar dus niet.
Festina lente...

- Kadett C SDN, '76, 1.2s - daily
- Kadett C City, '76, 1.2 - TE KOOP!
- Kadett C GT/E, '76, 2.0s - in restauratie
joel
C gestoord
Berichten: 1049
Lid geworden op: za mar 21, 2009 11:19 am

Re: Nieuw coupé project GT/E

Bericht door joel »

de rest van de verzameling van waar hij vandaan komt is ook wel interessant... de hele troep staat nu op marktplaats
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten