Chevrodet

Hier kun je je verhaal over je restauratie/verbouwing van je Kadett kwijt.

Moderator: JvV

Kadett2.3LPT
C gevonden
Berichten: 27
Lid geworden op: ma mei 30, 2011 11:52 am

Chevrodet

Bericht door Kadett2.3LPT »

Beste allen,

Zoals ik bij mijn kennismaking aan heb gegeven, ben ik van plan om een Kadett C1 met een v8 onder de kap te maken. De bedoeling is dat dit ook op de weg komt en voor mij is het niet een kwestie van óf, maar van wanneer. Er wordt veel gedacht, langzaam gebouwd en doorgezet. Daarmee kan dit wel eens een lang lopende topic worden en zullen er niet iedere week foto's en/of updates volgen.

Het is een ingrijpende transformatie, waarbij in eerste instantie een aan obesitas lijdende Kadett ontstaat. De Kadett 1.2s coach die rijklaar op papier een gewicht heeft van 795kg, zal volgens mijn berekeningen zo'n 1150kg gaan wegen. Hierbij zit er een GM 305cu onder de motorkap met een TH350 automaat en is de achteras vervangen door een achteras van een Chevrolet Malibu. Op dit moment ligt de voorkant van de Kadett eraf en is er zoveel mogelijk ruimte gemaakt om de motor+bak zover mogelijk naar achteren te kunnen plaatsen. Daarnaast wordt er gewerkt aan het plaatsen van de achteras.

Het begin van deze topic zal in het licht staan van gewichtsbesparing, aslasten en de mogelijkheid om de Kadett goedgekeurd te krijgen. Hierbij geef ik aan wat ik allemaal in gedachten heb, waarbij eventuele input zeer op prijs wordt gesteld. (die gedachten volgen zeer binnenkort) Later deze week zal ik de Kadett weer eens bezoeken en de eerste foto's gaan maken om een impressie te geven van wat er allemaal met het autootje gebeurt.
Laatst gewijzigd door Kadett2.3LPT op vr jun 06, 2014 3:36 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
JvV
C gestoord
Berichten: 1555
Lid geworden op: za jan 06, 2007 7:32 pm
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Chevrodet

Bericht door JvV »

Aslasten van een 1200 sedan zijn niet erg hoog. Bij de RDW kijken ze naar de aslasten van de 1200 vooras en die kan niet heel veel hebben. Je kan een 1600/2000 vooras pakken maar dan moet je dat bij de RDW aantonen dat het een andere as dan de vooras
die op het typeplaatje staat aangegeven. Veel succes en plezier met dit project. Ben benieuwd naar de foto's.

Weet overigens ook niet hoeveel cm de Chevy malibu as breder of smaller is dan een kadett 1200 achteras ? en of de ophangpunten
op dezelfde afstanden uitkomen.
Kadett C2 Coupe 2.5 Berlinetta Steinmetz '78
Link: http://forum.opelkadettcclub.nl/viewtopic.php?f=18&t=11841
Kadett2.3LPT
C gevonden
Berichten: 27
Lid geworden op: ma mei 30, 2011 11:52 am

Re: Chevrodet

Bericht door Kadett2.3LPT »

Hartelijk dank voor de input omtrent de aslasten JvV,

Voor wat betreft de aslasten heb ik al het nodige zoekwerk achter de rug. Vooral op internet, maar ook in een vraagbaken dat ik daarvoor aangeschaft heb. Wat ik ervan begrepen heb is dat niet van iedere Kadett C geregistreerd is wat de aslasten mogen zijn. Over de Kadett C1 van 1973 - 1974 is er niets te vinden over aslasten en er wordt ook beweerd dat het afhankelijk kan zijn van waar ze gemaakt zijn. Exemplaren uit Rüsselheim zouden een registratie voor wat betreft de aslasten hebben en exemplaren uit Antwerpen niet. Dit klinkt aannemelijk, gezien Duitsland erg strikt is voor wat betreft de regelgeving van auto's. Het verschil zou te zien moeten zijn aan het typeplaatje, waar de aslasten al dan niet op vermeld staan. Mocht dit niet zo zijn, dan zou de RDW de maximale toegestane massa van het voertuig aan moeten houden, hetgeen alsnog inhoudt dat mijn Kadett een crashdieet moet ondergaan. Wat er op mijn typeplaatje staat is iets wat ik later deze week, tezamen met het maken van de foto's, ga bekijken. Voor de geregistreerde types geldt in ieder geval dat er 530kg aangehouden wordt voor de vooras en 700kg voor de achteras.
Je kan een 1600/2000 vooras pakken maar dan moet je dat bij de RDW aantonen dat het een andere as dan de vooras
die op het typeplaatje staat aangegeven.
In hoeverre dit mogelijk is, is mij onduidelijk. Sommigen zeggen dat het kan, anderen zeggen van niet. Ik weet niet of er hier mensen zijn die er ervaring mee hebben? Anders gaat er binnenkort een e-mail naar zowel de RDW als de TÜV. Ik ben eventueel bereid om mijn auto via Duitsland goed te laten keuren en hoewel ze strenger zijn, is er ook meer mogelijk.

Uiteraard wil ik er het liefste een andere as onder hebben om het gewicht een beetje te kunnen ondersteunen. Hierbij kan natuurlijk gekozen worden voor een 1600/2000 vooras, maar ik wil even verkennen of er andere mogelijkheden zijn. Zo heb ik eens gehoord van het gebruik van Volvo voorassen, die zowel sterker als lichter zijn. Is er iemand die hier kennis over heeft?
Weet overigens ook niet hoeveel cm de Chevy malibu as breder of smaller is dan een kadett 1200 achteras ? en of de ophangpunten
op dezelfde afstanden uitkomen.
De achteras van de Malibu is aan beide kanten zo'n 10 cm breder. Voor wat betreft de ophangpunten, wat niet past wordt in principe pas gemaakt. Er is in ieder geval alvast een Irmscher verbredingset onderweg waarmee de wielen binnen de wielkast zouden moeten blijven.
JvV
C gestoord
Berichten: 1555
Lid geworden op: za jan 06, 2007 7:32 pm
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Chevrodet

Bericht door JvV »

Hou rekening met 3% toename met spoorbreedte. Daar doen ze bij de Rdw ook moeilijk
Over en moet je voor naar lelystad testcentrum voor een weggedragtest.

Tevens heb ik een cih naar c20let conversie gedaan en rdw goedgekeurd. Dit op een 1600 vooras
En is op 15-20kg na (onder limiet) goedgekeurd. Ik weet dat er manta a's met smallblock rover 350 v8's
Zijn goedgekeurd (gewichten te vergelijken met kadett c) bij de rdw.
Kadett C2 Coupe 2.5 Berlinetta Steinmetz '78
Link: http://forum.opelkadettcclub.nl/viewtopic.php?f=18&t=11841
Kadett2.3LPT
C gevonden
Berichten: 27
Lid geworden op: ma mei 30, 2011 11:52 am

Re: Chevrodet

Bericht door Kadett2.3LPT »

Het crashdieet van mijn Kadettje.

Polyester, strippen, brrrr... maar hij moet eraan geloven wil dat schattige toetertje gepaard gaan met het imposante geluid van een V8. De onderstaande gewichtsbesparing zijn de mogelijkheden die ik tot nu toe bedacht heb, eventuele input is wederom van harte welkom.

Versnellingsbak:
Van Chevy TH350 naar Borg Warner T5. Het gewichtsverschil tussen de bakken is zo'n 22kg, het verschil in benodigde olie zo'n 5,5kg. Tezamen met de installatie zal van andere pedalen en dergelijke zal de gewichtbesparing zo'n 22kg zijn. Met een beetje mazzel haal ik er eind deze maand ééntje op voordat de motor geïnstalleerd wordt. Dit is echter ook afhankelijk van andere interessante dingen die ik tegen kom, tezamen met het te besteden budget.

Plaatwerk:
Polyester motorkap (7,5kg), zijschermen (2kg) en kofferklep (2kg).

Benzinetank:
Gezien ik er een LPG-installatie in wil houden en hier voornamelijk op rijdt, moet de huidige benzinetank eraan geloven. Deze wordt vervangen door een Forge racetank welke ik vandaag tezamen met een brandstofpomp binnen heb gekregen, voor als ik wel eens over wil schakelen op benzine. De benzinetank met 43 liter inhoud (à 0,75kg per liter) schat ik op 40kg, waarvoor een aluminium tank in de plaats komt met een inhoud van 7,5 liter. De gewichtsbesparing zou zo'n 30kg moeten zijn.

Bumperbeschermers:
Deze gaan eraf, hier hoop ik zo'n 8kg te besparen

Interieur:
Vloerbedekking uit de cabine en kofferbak; 15kg *Edit: vloerbedekking mag niet uit de cabine van de RDW
Matjes moeten blijven...
Kuipstoelen plaatsen; 20kg (Deze komen tevens ietwat verder naar achteren te staan om de vooras te ontzien)
Dashboard eruit en losse meters en schakelaars plaatsen; 4kg
Trekhaak eraf; 12kg
Lichtgewicht velgen en banden; 6kg
Lichtgewicht remschijven voor; 1,5kg
Lichtere accu; 5kg (komt achterin te staan)
Polyester, gelakte binnenpanelen: 2kg *Edit: Waarschijnlijk te hoog ingeschat
Kachel er eventueel uit (hangt van de voorwaarden bij de Duitse keuring af); 1kg

Radiateur:
Wordt een aluminium exemplaar

Motorblok:
Aluminium koppen; 16kg
Aluminium waterpomp; 3kg
Lichtgewicht headers; 4kg
Aluminium pulleys; 3kg *Edit: te enthousiast gerekend, maakt weinig verschil, dus originele blijven zitten
Aluminium inlaat; reeds gemonteerd
In het uiterste geval een aluminium blok en lichtgewicht motoronderdelen, maar dan moet ik nog wel even sparen.. (50kg)

*Edit: alle bitumen verdwijnt en alle plaatsen waar dit verwijderd is worden in de lak gezet
Laatst gewijzigd door Kadett2.3LPT op vr jun 06, 2014 2:46 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
Kadett2.3LPT
C gevonden
Berichten: 27
Lid geworden op: ma mei 30, 2011 11:52 am

Re: Chevrodet

Bericht door Kadett2.3LPT »

Hou rekening met 3% toename met spoorbreedte. Daar doen ze bij de Rdw ook moeilijk
Over en moet je voor naar lelystad testcentrum voor een weggedragtest.
Het percentage afwijking van de spoorbreedte dat toegestaan is, is 2%. Net als bij een vermogenstoename van meer dan 40% en dergelijke geldt hierbij in principe dat de auto bij een afwijking van meer dan 2% voor een visuele keuring moet. Indien deugdelijk bevestigd en dergelijke levert dit normaliter geen problemen op. Bij wijzigingen waarvan men visueel niet goed in kan schatten wat het effect op de wegligging is, word je doorverwezen naar Lelystad voor de weggedragtest en dergelijke. Ik ben er vrijwel zeker van dat ik erheen moet, maar wens de man van de RDW veel plezier :P Er wordt goed nagedacht over de gewichtsverdeling en de mogelijkheid om grip te hebben/houden.. Desondanks hartelijk dank voor het meedenken.
Tevens heb ik een cih naar c20let conversie gedaan en rdw goedgekeurd. Dit op een 1600 vooras
En is op 15-20kg na (onder limiet) goedgekeurd.
Wat ik ervan begrijp heb jij een 1600 vooras onder een 1.2 gebruikt, waarvan de RDW de aslast heeft overgenomen? Dat is echt geweldig nieuws!
Ik weet dat er manta a's met smallblock rover 350 v8's zijn goedgekeurd
Het is weliswaar een V8, maar ze hebben wel een veel lager gewicht dan de Chevrolet V8. Daarnaast is de aslast iets waar ze vooral de laatste tijd over beginnen, waarschijnlijk vanwege de gekke creaties (ahum). Het bericht over de vooras tezamen met het crashdieet biedt echter zeer goede perspectieven!
Laatst gewijzigd door Kadett2.3LPT op di jun 03, 2014 8:48 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
JvV
C gestoord
Berichten: 1555
Lid geworden op: za jan 06, 2007 7:32 pm
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Chevrodet

Bericht door JvV »

JvV schreef:Tevens heb ik een cih naar c20let conversie gedaan en rdw goedgekeurd. Dit op een 1600 vooras
En is op 15-20kg na (onder limiet) goedgekeurd.
Wat ik ervan begrijp heb jij een 1600 vooras onder een 1.2 gebruikt, waarvan de RDW de aslast heeft overgenomen? Dat is echt geweldig nieuws!
Nee, mijn kas is een 1.6S automaat (C2 model coupe). Deze hebben (wat ik heb begrepen) de zwaarste aslasten die je kan gebruiken.
Verder hebben ze bij de aslasten van het typeplaatje overgenomen. Wat je evt kan doen is ook een nieuw typeplaatje maken ;)
Kadett C2 Coupe 2.5 Berlinetta Steinmetz '78
Link: http://forum.opelkadettcclub.nl/viewtopic.php?f=18&t=11841
daddy's ride
C ervaren
Berichten: 313
Lid geworden op: vr sep 26, 2008 10:40 pm

Re: Chevrodet

Bericht door daddy's ride »

Bij mijn rdw keuring hebben ze ook de aslasten gemeten. Ik zat iets van 5 kg onder het maximum, waarbij ik denk dat ze van een 1200 as zijn uit gegaan. (wat overigens niet zo is)
Kadett2.3LPT
C gevonden
Berichten: 27
Lid geworden op: ma mei 30, 2011 11:52 am

Re: Chevrodet

Bericht door Kadett2.3LPT »

Bij mijn rdw keuring hebben ze ook de aslasten gemeten. Ik zat iets van 5 kg onder het maximum, waarbij ik denk dat ze van een 1200 as zijn uit gegaan. (wat overigens niet zo is)
Háá, Daddy's Ride.. daar heb ik volgens mij al over gelezen.. wauw.. ik zou een klein sprongetje doen van geluk denk ik.
Nee, mijn kas is een 1.6S automaat (C2 model coupe). Deze hebben (wat ik heb begrepen) de zwaarste aslasten die je kan gebruiken. Verder hebben ze bij de aslasten van het typeplaatje overgenomen. Wat je evt kan doen is ook een nieuw typeplaatje maken
Hèhè.. evil.. ik zal het meenemen in mijn overwegingen. Dan moet wel blijken dat ik de aslasten op mijn typeplaatje heb staan. In principe doe ik het liever legaal, maar eventuele tips zijn meer dan welkom. Mocht er binnenkort nog geen zekerheid zijn over de mogelijkheid om de aslasten aan te laten passen, dan gaan de e-mails naar de RDW en TUV alsnog de deur uit.

Een C2 coupé, prachtig..
Kadett2.3LPT
C gevonden
Berichten: 27
Lid geworden op: ma mei 30, 2011 11:52 am

Re: Chevrodet

Bericht door Kadett2.3LPT »

Nou nou... het heeft even geduurd voordat ik het voor elkaar had.. maar hierbij de eerste plaatjes.

Gisteren heb ik even gekeken naar het typeplaatje, mijn Kadettje blijkt uit Antwerpen te komen. Het klopt inderdaad dat er geen maximum aslasten op mijn typeplaatje staan, nu hopen dat er dan ook bij de RDW niets bekend is. Ik heb in ieder geval een e-mail naar hun verstuurd met daarin de vraag of het klopt dat er geen maximum aslasten voor mijn auto bekend zijn en wat hiervan de gevolgen zijn bij een keuring.

Afbeelding
Kadett2.3LPT
C gevonden
Berichten: 27
Lid geworden op: ma mei 30, 2011 11:52 am

Re: Chevrodet

Bericht door Kadett2.3LPT »

Na het verwijderen van de trekhaak bleek dat er onder de binnenplaat van de trekhaak roest was ontstaan. Dit betekent dat er gelast moet worden aan de kofferruimte en die gelegenheid wordt gebruikt om gewicht te besparen en ruimte te maken voor een paar goede uitlaten. Er komt een nieuwe, vlakke bodemplaat in de kofferruimte van dunner materiaal. Hierbij echter een afbeelding van de huidige staat.

Afbeelding
Kadett2.3LPT
C gevonden
Berichten: 27
Lid geworden op: ma mei 30, 2011 11:52 am

Re: Chevrodet

Bericht door Kadett2.3LPT »

Uiteraard moet de motor ergens gemonteerd kunnen worden, met als resultaat dat er ter hoogte van de versnellingsbaktunnel een gat in mijn Kadettje geslagen is. Het lijkt erop dat de motor behoorlijk ver richting de cabine komt te liggen.

Afbeelding

Aan de passagierszijde, de zijde waar de foto is gemaakt, kan je zien dat er eveneens begonnen is met het schrapen van de vloeren om gewicht te besparen.
Kadett2.3LPT
C gevonden
Berichten: 27
Lid geworden op: ma mei 30, 2011 11:52 am

Re: Chevrodet

Bericht door Kadett2.3LPT »

Eveneens in het kader van gewichtsbesparing, is de benzinetank verwijderd. Dit is te zien op de foto hieronder, waarnaast ik een foto heb van mijn nieuwe tank. Deze kan 7,5 liter brandstof herbergen, maar gezien nagenoeg alleen op LPG ga rijden, is dit meer dan genoeg.

Afbeelding

Afbeelding
Kadett2.3LPT
C gevonden
Berichten: 27
Lid geworden op: ma mei 30, 2011 11:52 am

Re: Chevrodet

Bericht door Kadett2.3LPT »

Maar... first things first.. het plaatsen van de chevrolet Malibu achteras. Uit het belang hiervan komt mooi naar voren waarom er zoveel na wordt gedacht, de achteras bepaalt in principe de hoogte waarop de motor moet komen te hangen. Anders dan ik vermoedde, blijkt dat de as aan beide zijden maar zo'n 3,5 centimeter breder is, een meevaller dus. De komende weken of misschien wel langer zullen voornamelijk besteed worden aan het monteren van deze achteras. Hij komt met een paar coil-overs aan een nog te maken balk in de kofferruimte en krijgt verstelbare wishbones. Dit wordt gedaan om body roll zoveel mogelijk tegen te kunnen gaan en om afwijkingen naar links of rechts die ontstaan door snel accelereren op te kunnen vangen.
Kadett2.3LPT
C gevonden
Berichten: 27
Lid geworden op: ma mei 30, 2011 11:52 am

Re: Chevrodet

Bericht door Kadett2.3LPT »

*update*

Helaas nog weinig vorderingen kunnen maken. In het kader van gewichtsbesparing heb ik beslist om de achterbumper te laten vervallen. Om dit een beetje netjes te laten ogen, wordt de achterkant gecleaned. Tevens moet er nieuw plaatmateriaal in de kofferbak komen, maar het is het handigste om dit alles in één keer te doen. Eind vorige week heb ik een nieuw achteronderpaneel besteld, waarvan ik hoop dat hij vandaag of morgen binnen komt. Waar ik tevens nog op wacht is een reactie van de RDW op de vragen die ik omtrent de aslasten heb gesteld. Indien ik hier morgen nog geen reactie op heb, stuur ik wederom een e-mail. Wat ik inmiddels wel heb, is een door middel van beugels in hoogte verstelbare as van een dragracer. Deze beugels komen op mijn achteras om het zootje te kunnen verstellen al naar gelang het weggedrag dat ik wens.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten