Chevrodet

Hier kun je je verhaal over je restauratie/verbouwing van je Kadett kwijt.

Moderator: JvV

feken
C gevonden
Berichten: 3
Lid geworden op: vr mar 02, 2007 10:53 pm

Re: Chevrodet

Bericht door feken »

Mijn ervaring met de RDW is dat als je geen reactie krijgt (eigenlijk altijd) je gewoon een klacht moet indienen.. dat wordt door een andere afdeling behandeld en er wordt heel strak opgestuurd.. (volgens mij komen de aantallen en oplostijden in het jaarverslag naar de overheid ofzo) ik werd de volgende dag terug gebeld door iemand die inhoudelijk antwoord gaf toen ik een klacht indiende, terwijl ik al 3 emails verzonden had.. (eerste was toen wel al 4 weken daarvoor)
Kadett2.3LPT
C gevonden
Berichten: 27
Lid geworden op: ma mei 30, 2011 11:52 am

Re: Chevrodet

Bericht door Kadett2.3LPT »

Mijn ervaring met de RDW is dat als je geen reactie krijgt (eigenlijk altijd) je gewoon een klacht moet indienen.. dat wordt door een andere afdeling behandeld en er wordt heel strak opgestuurd.. (volgens mij komen de aantallen en oplostijden in het jaarverslag naar de overheid ofzo) ik werd de volgende dag terug gebeld door iemand die inhoudelijk antwoord gaf toen ik een klacht indiende, terwijl ik al 3 emails verzonden had.. (eerste was toen wel al 4 weken daarvoor)
Hartelijk dank voor deze reactie feken.. op basis hiervan heb ik mijn strategie aangepast. Ik ga nog een herinnering sturen en als er na een week wederom geen reactie is dien ik een klacht in.
Kadett2.3LPT
C gevonden
Berichten: 27
Lid geworden op: ma mei 30, 2011 11:52 am

Re: Chevrodet

Bericht door Kadett2.3LPT »

Na een herinnering te hebben gestuurd naar de RDW, heb ik vrij vlot een reactie gekregen. Tezamen met een vraag die ik bij Opel Nederland neer heb gelegd, heb ik inmiddels de volgende antwoorden verzameld.

1. Van mijn Kadett, gebouwd te Antwerpen met typegoedkeuringsnummer OPEP-0299, zijn geen maximale aslasten bekend bij de RDW. Dit houdt (officieel) in dat, wanneer de technische medewerker van de RDW twijfelt over het overschrijden van de aslast, ik de technische gegevens aan moet kunnen tonen bij de keuring.

2. Het is mogelijk om de maximale aslasten te verhogen, hiervoor zijn een drietal opties. De eerste twee opties zijn om het via de RDW te regelen, de andere optie is om het via Opel Nederland te regelen. Helaas zijn beide partijen niet volledig geweest in hun antwoord, maar hierbij de opties.

- Bij de RDW is de eerste optie om middels documentatie, waarbij je met fabrieksverklaringen aan geeft dat het voertuig de aslast aan kan, de maximum aslasten te verhogen. Waar er precies verklaringen voor overlegd moeten worden is mij onduidelijk, maar dit geldt in ieder geval voor de assen en remmen.
- Middels een andere keuring, waarvan ik vermoed dat het om een individuele keuring gaat, kunnen de aslasten eveneens verhoogd worden. Dit gaat gepaard met een technische keuring en hierbij moet het voertuig voldoen aan zowel de zogenaamde permanente eisen als aanvullende eisen.

3. Een laatste optie is, als het goed, is om het via de dealer te spelen. Ik heb te horen gekregen van Opel Nederland dat ik na ombouw en gewapend met een hoop documentatie naar de dealer kan voor een keuring omtrent de maximum aslasten. Indien de dealer erachter staat, kan deze contact opnemen met de afdeling homologatie van Opel Nederland om een verhoogde aslast te laten registreren. De dealer waar ik in eerste instantie contact mee op had genomen was zelf niet eens van de mogelijkheid op de hoogte.

Hierbij wil ik vragen of er hier mensen zijn die over betrouwbare technische informatie van de Kadett beschikken of weten waar ik informatie vinden kan. Ik heb zelf in de vraagbakens nog geen enkele documentatie van de aslasten gevonden en kom op internet niet verder dan de informatie die door forumleden genoemd wordt. Dit laatste zal de RDW helaas niet als een betrouwbare bron bestempelen.
feken
C gevonden
Berichten: 3
Lid geworden op: vr mar 02, 2007 10:53 pm

Re: Chevrodet

Bericht door feken »

Optie 4:

Het wegen gebeurd niet door de rdw zelf.. en niet op het moment van keuren.. je moet een weeg rapport meenemen..

Dus.. je kan um laten wegen met een ander blok en dan met dat rapport naar de rdw.. niemand let erop of hij precies hetzelfde was toen hij gewogen werd.
Kadett2.3LPT
C gevonden
Berichten: 27
Lid geworden op: ma mei 30, 2011 11:52 am

Re: Chevrodet

Bericht door Kadett2.3LPT »

Gisteren voor de zoveelste keer met de RDW gebeld om weer wat verder te komen voor wat betreft de (on)mogelijkheden van dit project. Ditmaal omdat ik graag weten wou of de maximale massa van het voertuig ook vastgelegd is bij hun. De medewerker die ik aan de lijn had vertelde mij dat er HELEMAAL NIETS geregistreerd staat voor het typegoedkeuringsnummer van mijn auto.
Het wegen gebeurd niet door de rdw zelf.. en niet op het moment van keuren.. je moet een weeg rapport meenemen. Dus.. je kan um laten wegen met een ander blok en dan met dat rapport naar de rdw.. niemand let erop of hij precies hetzelfde was toen hij gewogen werd.
Goede tip feken, hartelijk dank. Op deze manier wordt dit topic hopelijk een mooie verzameling van informatie voor andere mensen die zoiets willen realiseren.

Ikzelf wil het (zoveel mogelijk) officieel doen en hebben, wil geen gedonder tijdens de ombouw of achteraf. Zoiets als een zwaardere vooras eronder mikken met alle toebehoren om vervolgens zelf een typeplaatje met een verhoogde maximum aslast te maken wil ik eventueel wel doen. Er staat immers toch niets geregistreerd en bij de keuring wordt het waarschijnlijk gewoon overgenomen in het systeem waarmee het officieel is. Net als bij een originele keuring bij de RDW is de boel dan verstevigd en zijn de wijzigingen op papier overgenomen, maar het scheelt een hele hoop stress en werk ten opzichte van het regelen/vinden van fabriekscertificaten die ik bijna onmogelijk krijgen kan en waarbij ik maar moet hopen dat het wordt goedgekeurd.

Mijn voorlopige plan is echter om de verhoging van de aslasten via de dealer te gaan spelen en het op die manier eerst bij Opel Nederland te laten registreren. Ik verwacht dat zij makkelijker zullen zijn dan de RDW in het verstrekken van een dergelijke goedkeuring, waarnaast er dan never-nooit-niet een probleem kan ontstaan in de toekomst. De meeste mensen van de RDW die ik tot nu toe gesproken heb, en verteld heb dat er een V8 in komt, beginnen aan de telefoon namelijk al te dreigen met (on)mogelijke consequenties en het stellen van vragen die helemaal niet ter zake doen. Daarmee zorgt het idee van een V8 dus al voor het gevoel dat het onveilig is. terwijl ze nog geen enkele kennis hebben over het uiteindelijke resultaat. Veiligheid vind ik waarschijnlijk net zo belangrijk als de mensen van de RDW die ik erover gesproken heb, maar desondanks schat ik de kans dat mijn Kadett bij de RDW gediscrimineerd wordt vrij hoog in.

(Voor de gegadigden: lege Opel typeplaatjes staan soms wel te koop op Ebay.de)
giuliettaevo
C verslaafd
Berichten: 581
Lid geworden op: di jan 06, 2009 7:54 pm
Locatie: Cuijk
Contacteer:

Re: Chevrodet

Bericht door giuliettaevo »

feken schreef:Optie 4:

Het wegen gebeurd niet door de rdw zelf.. en niet op het moment van keuren.. je moet een weeg rapport meenemen..

Dus.. je kan um laten wegen met een ander blok en dan met dat rapport naar de rdw.. niemand let erop of hij precies hetzelfde was toen hij gewogen werd.
Absoluut onwaar!

RDW weegt zelf op moment van keuren.

Wij hebben diverse auto's omgebouwd en omgekeurd en die worden altijd gewogen bij de RDW.
Saab powerrr
giuliettaevo
C verslaafd
Berichten: 581
Lid geworden op: di jan 06, 2009 7:54 pm
Locatie: Cuijk
Contacteer:

Re: Chevrodet

Bericht door giuliettaevo »

Kadett2.3LPT schreef: Goede tip feken, hartelijk dank. Op deze manier wordt dit topic hopelijk een mooie verzameling van informatie voor andere mensen die zoiets willen realiseren.
Tenzij het dus niet klopt.... :roll:

Omkeurverhalen;
http://www.opel-forum.nl/viewtopic.php?f=31&t=106997

Wij hebben een Jetta 1 omgebouwd naar rwd met een mercedes 24v 3.0 6 cil turbodiesel erin, en die is meteen de eerste keer goedgekeurd bij de RDW.
Saab powerrr
Kadett2.3LPT
C gevonden
Berichten: 27
Lid geworden op: ma mei 30, 2011 11:52 am

Re: Chevrodet

Bericht door Kadett2.3LPT »

Gegroet allen,

Het is even stil geweest, maar hierbij weer een update. Onlangs was ik begonnen met het verwijderen van de bitumen, maar kwam tot de conclusie dat de hele auto schoonmaken met een beitel gekkenwerk zou zijn. Daarom maar een geschikt stukje gereedschap gehaald, een Fein Supercut, en dat schiet lekker op. Daarnaast valt het mij alles mee hoe het, vaak nog originele, plaatwerk eraan toe is..

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Kadett2.3LPT
C gevonden
Berichten: 27
Lid geworden op: ma mei 30, 2011 11:52 am

Re: Chevrodet

Bericht door Kadett2.3LPT »

Hierbij tevens fotootjes van de nieuwe achteras en het andere motorblok dat ik gekocht heb. Dit motorblok kwam ik toevallig tegen. Gezien het in staat was om de inzittenden\ van een 2500kg wegende pick-up bij het accelereren vanaf 140km/u nog in de stoelen te drukken, moet dit leuk speelgoed zijn in mijn Kadett.

De complete achteras:
Afbeelding

Het klokje:
Afbeelding

De getunede 5.7ltr v8
Afbeelding
Kadett2.3LPT
C gevonden
Berichten: 27
Lid geworden op: ma mei 30, 2011 11:52 am

Re: Chevrodet

Bericht door Kadett2.3LPT »

De komende 5 à 6 weken ga ik mijzelf bezig houden met het verwijderen van de bitumen. Hierop komt er een ervaringsdeskundige langs, welke 18 jaar dragraces heeft gereden met een Ford Capri v8. Hij gaat helpen met het (stevig) plaatsen van de achteras, waarbij er rekening gehouden wordt met alle zwakke punten. Tevens worden de wielkassen dan opnieuw vormgegeven en komt er een nieuwe (dunnere, verhoogde) bodemplaat in de kofferruimte. Door het verhogen van de bodemplaat past het uitlaatsysteem er beter onder. Na dit alles wordt de onderkant met Dinitrol bedekt om de boel te beschermen.

Grtz
City
C ervaren
Berichten: 391
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 5:24 pm
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Chevrodet

Bericht door City »

Leuk blokje heb je daar wat zijn de specs.
Bituum weg halen met zo een fein multimaster gaat perfect heb het zelf ook gedaan en fijner voor je longen
dan warm maken met een brander en afsteken met een verfkrabber.

Mvg Patrick
Hobby: Coupe 2.2E

Daily: Twingo RS 133 Cup, Corsa B GSI


Life is all about second chances :-)
Kadett2.3LPT
C gevonden
Berichten: 27
Lid geworden op: ma mei 30, 2011 11:52 am

Re: Chevrodet

Bericht door Kadett2.3LPT »

City schreef:Leuk blokje heb je daar wat zijn de specs.
Bituum weg halen met zo een fein multimaster gaat perfect heb het zelf ook gedaan en fijner voor je longen
dan warm maken met een brander en afsteken met een verfkrabber.

Mvg Patrick

Dankjewel.. over de specificaties kan ik helaas alleen maar speculeren. Het blok is in het verleden compleet uit elkaar gehaald en opnieuw opgebouwd, maar wat er precies mee gebeurd is, is onbekend. Het is in ieder geval een TBI onderblok met een oud type cilinderblok. Het enige dat ik technisch verder zo weet is dat er rollers in zitten, maar daarmee houdt het op. Hij kwam uit een Blazer en als je met dat ding (2200kg windvanger) bij 140km/h het gas intrapte werd je nog ferm in je stoel gedrukt. Met de handgeschakelde bak die erachter komt en de korte overbrenging denk ik zelf aan 350 à 400 pk en 400 tot 500nm..
Kadett2.3LPT
C gevonden
Berichten: 27
Lid geworden op: ma mei 30, 2011 11:52 am

Re: Chevrodet

Bericht door Kadett2.3LPT »

Zoals met meer dingen in het leven, gaat het met de Kadett op het moment niet volgens plan. Hij stond bij het autobedrijf van een kameraad van mij (die tevens een groot deel van de ombouw voor zijn rekening neemt), maar ik heb een andere plaats moeten zoeken. Hij begon hem inmiddels behoorlijk in de weg te staan en ik was niet altijd even blij met hoe de auto ingepakt stond, dus ik heb een andere plaats gezocht. Uiteraard kost dit, naast de gereedschappen die ik aan heb moeten schaffen, geld. Tezamen met enkele financiële tegenvallers en het feit dat ik de komende tijd stage moet lopen en niet werk, komt de Kadett tot medio februari op een wat lager pitje te staan. Dat neemt niet weg dat eraan gewerkt gaat worden, maar grote veranderingen als de achteras komen naar verwachting pas in maart aan bod. Binnenkort zal ik even foto's gaan plaatsen van mijn nieuwe stekkie en hoe het er nu voor staat..
Kadett2.3LPT
C gevonden
Berichten: 27
Lid geworden op: ma mei 30, 2011 11:52 am

Re: Chevrodet

Bericht door Kadett2.3LPT »

Beste allemaal,

februari is inmiddels al voorbij, helaas enkele weken vertraging dus, maar gelukkig binnenkort weer aan de slag. Ik heb voor niet al teveel geld een loods kunnen bemachtigen, compleet met brug, warm water et cetera. Binnenkort gaat mijn Kadett hierheen. Tevens heb ik tussentijds wat onderdelen gekocht, waarvan het belangrijkste is:

- Een Chevrolet Monza achteras. Deze meet slechts rond de 1.22 tussen de ankerplaten, (bijna) gelijk aan de achteras van de Kadett en een stuk gunstiger dan de Malibu achteras dus. Wel heeft deze een 7,5" pignion ring, ten opzichte van 8,5" van de achteras van een Malibu. Zwakker dan de Malibu achteras dus, maar wellicht sterker dan een Volvo achteras en toereikend voor onder mijn Kadett.
- TVR T5 Quaife versterkte versnellingsbak, inclusief (kleine) bellhousing, koppeling, custom vliegwiel en adapterplaat voor montage achter een Chevrolet LS motorblok. Dit tesamen weegt 50kg, een leuke gewichtbesparing.
- Lijnzaadolie voor roestbehandeling/bescherming, ouderwetse loodmenie voor de achteras en zinkverf en grondverf voor de bodem (zowel aan de buitenkant als aan de binnenkant).

Zoals in het begin aangegeven, was ik van mening dat het eventueel een idee was om aluminium small block op te gaan bouwen. Hier ben ik anders over gaan denken. Aluminium Chevrolet LS motoren zijn in sommige gevallen ook in pick-ups geleverd en de sloperijen willen deze motoren nog wel eens voor een geschikte prijs verkopen. Daarom wil ik bij nader inzien een aluminium LS motorblok gaan gebruiken, maar dat zal een kwestie van zoeken, geduld en op het juiste moment toeslaan zijn.

Zodra de Kadett naar de loods gaat zal ik ook de camera meenemen. Voor mijn vorige toezegging moest ik apart naar mijn garagebox, dit is er helaas bij ingeschoten. Deze keer hoef ik echter niet apart naar de loods en zal ik geregeld bij mijn Kadett zijn, dus foto's volgen ditmaal wel.
JvV
C gestoord
Berichten: 1555
Lid geworden op: za jan 06, 2007 7:32 pm
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Chevrodet

Bericht door JvV »

Klinkt goed.. ben benieuwd naar de foto's!..

De achteras is dus bedoeld dat je niet zoals echte draggers met een smallere as gaat rijden met bredere (slick) banden ?

Alles moet natuurlijk RDW approved blijven. Ben benieuwd!. Je hebt er iig wel over nagedacht van te voren.. beter er te vaak
over nadenken dan voor paal staan bij de RDW en een hoop tijd en geld kwijt zijn voor niks.
Kadett C2 Coupe 2.5 Berlinetta Steinmetz '78
Link: http://forum.opelkadettcclub.nl/viewtopic.php?f=18&t=11841
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 5 gasten