Chevrodet

Hier kun je je verhaal over je restauratie/verbouwing van je Kadett kwijt.

Moderator: JvV

Kadett2.3LPT
C gevonden
Berichten: 27
Lid geworden op: ma mei 30, 2011 11:52 am

Re: Chevrodet

Bericht door Kadett2.3LPT »

Hartelijk dank voor de complimenten, evenals voor je werk op het forum en de betrokkenheid. De verhuizing en foto's volgen hopelijk snel..

Het zal zeker geen dragracer worden, maar wellicht zal ik voor de lol wel eens naar het vliegveld in Drachten rijden om een sprintje te trekken. Anders dan het topic misschien doet vermoeden, is het ook nog eens de bedoeling dat de boel een beetje heel blijft. Om deze reden zullen er ook dan geen slicks onder komen, wil ik de auto zo licht en stevig mogelijk maken/houden, het motormanagement op een dergelijke manier instellen dat het vermogen opgebouwd wordt tijdens het optrekken, et cetera.

Tips en ideeën blijven welkom.


p.s. met een Monza achteras blijft de steek gewoon 4x100

*Edit* De Chevrolet Monza achteras blijkt geen 4x100 steek te hebben, maar 4x 4.00 inch.
Laatst gewijzigd door Kadett2.3LPT op vr jan 01, 2016 2:06 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Kadett2.3LPT
C gevonden
Berichten: 27
Lid geworden op: ma mei 30, 2011 11:52 am

Re: Chevrodet

Bericht door Kadett2.3LPT »

Goedendag forumleden,

Allereerst wil ik allen graag een gelukkig nieuwjaar wensen. Ik wens jullie allen vele veilige kilometers en veel klusplezier toe!

Inmiddels is dit topic ondergesneeuwd onder andere topics, waarschijnlijk door degenen die hem eerder gelezen hebben in de vergetelheid geraakt en zo heel af en toe heeft iemand misschien nog eens teruggedacht aan dit project als één van de vele gestrande projecten.

Hoewel ik mijn woord om een foto te maken van de stand van zaken verzaakt heb, waarvoor mijn welgemeende excuses, kan ik echter blij de mededeling doen dat ik mijn woord om door te gaan nog altijd houd en dit project alles behalve gestrand is. De financiën laten gewoonweg veel minder toe dan eerst, lang niet alle ontwikkelingen horen thuis op een Kadett C forum of zijn in mijn optiek dermate belangrijk/ingrijpend dat het een onderwerp van gesprek zou kunnen zijn.


Enfin, via een wild begin aan de installatie van een Volvomotor waarbij heel wat metaal verwijderd is en het begin van de installatie van een V8 en TH350 versnellingsbak met overgewicht samen met een veel te brede achteras zijn we een beetje bij zinnen gekomen, althans.. Zoals eerder te lezen viel had ik een Chevrolet Monza achteras gescoord welke nagenoeg even breed was als de Kadett as en een T5 handgeschakelde versnellingsbak. Met dit spul kon de boel een beetje “normaal” blijven, maar hiermee zijn we op een punt gekomen waarop we ons afvragen wat we het beste met de Kadett kunnen doen.

De tunnelbak en vuurschot zijn inmiddels flink verbouwd. Dit weer een beetje binnen normale proporties krijgen gaat veel meer werk worden dan met een nieuw exemplaar beginnen. Tevens maakt een nette installatie van een motor en versnellingsbak, waarbij de originele bouw (zo goed als) intact blijft in ons ogen meer kans van slagen bij de keuring. Ze kunnen dan in principe alleen (af)keuren op de inbouw van het blok, de aanpassing van de remmen enzovoort. Daartegenover staat echter dat het verder een goed casco is, met LPG als brandstof geregistreerd op kenteken, en het ons aan het hart gaat om hem op de schroothoop te schuiven. Hoe denken jullie hierover?

Hiernaast viel het vinden van een aluminium motorblok erg tegen. Ten eerste omdat een ongezien motorblok uit de Verenigde Staten over laten komen mij eigenlijk te risicovol was. Ten tweede waren de motorblokken in de Verenigde Staten ook niet goedkoop en maakten de kosten van het verschepen, de invoerrechten en de BTW zelfs de kosten van een “rebuildable core” geen kattepis. Ten derde waren er in Nederland weinig van dit soort motorblokken te koop, was de prijs vaak alsnog erg hoog en was zelfs dan de achtergrond vaak onbekend of twijfelachtig. Tot slot zijn niet alle aluminium LS motoren even betrouwbaar.

Zoals eerder aangegeven in het topic wordt er rustig aan gedaan en veel nagedacht. Mijn kameraad heeft mij gewaarschuwd voor problemen met deze motoren, al kon hij de problemen en type motoren er zo niet bij noemen. Zodoende ben ik gaan onderzoeken wat voor problemen zich voor konden doen bij deze motoren en kwam bij antwoorden uit als het kapot lopen van motoren door het dichtslibben van de oliekanalen door sludge, oververhittingsproblemen, brekende krukassen, het overmatig gebruiken van olie, enzovoorts. Gelukkig waren er voor al deze problemen ook antwoorden. Zo had de derde generatie motoren last van “hotspots” door de architectuur van de koelkanalen waardoor de slugde ontstond en moest ik voor de vierde generatie motoren gaan. Deze hebben last van overmatig olieverbruik, maar onder andere door het hydraulische systeem voor het in- en uitschakelen van de cilinders te verwijderen en nog enkele aanpassingen te maken kon dit probleem tackelen.

Door regelmatig te zoeken ben ik uiteindelijk een 5.3 LH6 uit een Saab tegen gekomen waarvan de krukas geknapt was. Deze heb ik op goed geluk voor weinig geld gekocht en zodoende ben ik op dit moment iedere zaterdag aan het motorblok uit elkaar aan het sleutelen. Inmiddels ben ik tot de ontdekking gekomen dat de koppen met kleppen nog goed zijn en het motorblok slijtage heeft, maar bruikbaar lijkt te zijn. Er zitten geen krassen in de cilinder, maar er is al eens een stootrandje verwijderd en hij zal zeker opgeboord moeten worden. Indien ik de krukaspoelie morgen wel los krijg ga ik hem dan verder demonteren, tot op de laatste schroef, en ben ik er dan zeker van wat ik aan het motorblok heb. Met een beetje geluk heb ik dan een “rebuildable core” met een set goede drijfstangen, klepstoters, kleppendeksels et cetera en een paar Corvette LS2 cilinderkoppen met een 2.00” inlaat en een 1.55” uitlaatklep.

Hiermee houdt het voor wat betreft de aanwinsten (gelukkig) nog niet op. Wat ik tussentijds tevens (uit) heb weten te vinden/kopen is:
- 5x Enkei RPF1, 14x7 inch, ET28, 3,9kg (In deze maten één van de lichtste wielen, goed betaalbaar en toch een beetje retro look, in mijn beleving)
- 4x Toyo Proxes T1r 195/50 R14 (Kwam deze maat zo goed als nieuw tegen, heb ze goed opgeborgen en hoop dat ze niet zo lang hoeven te wachten dat ze uitdrogen)
- Aluminium differentieel cover (om het differentieel een beetje in het gareel te houden onder het vermogen)
- Dynamo, 60 ampère, zo’n 2kg lichter dan de standaard LS-dynamo en een vermogen dat zelfs bij warm weer toereikend moet zijn bij stilstaand verkeer, met de
koplampen aan, de ventilatie vol aan en een koelvin die een groot gedeelte van de tijd aan staat.
- Corvette harmonic balancer, 25% underdrive (een balancer om de vibraties van de krukas beter te dempen dan standaard poelie, aandrijving van de accessoires komt
meer dan 10cm dichter bij het blok zodat de krukas minder op het einde belast wordt en er meer ruimte in de motorruimte over blijft, draait doordat hij underdrive is
op de goede snelheid voor de enige 7-ribs pulley die geschikt was voor de dynamo maar hierdoor moet ik extra koelingsmaatregelen nemen)
- Een paar Rekord 2.2E remklauwen en een paar Alfa 75 turbo remklauwen (Ik heb de Rekord exemplaren eerst gekocht, maar vond ze erg zwaar. Toen kwamen de
veel lichtere Alfa75 exemplaren mij ter ore, die ook door sommige mensen op de Kadett gebruikt zijn. Deze zijn per stuk 1kg lichter dan de Kadett exemplaren en
1,5kg dan die van de Rekord. De remblokken van de Kadett zijn 450gr per stuk, die van de Alfa 470gr en die van de Rekord 600gr, dus ten opzichte van de Rekord
setup is dit 3,3kg lichter)
- Een paar Rekord 2.2E remschijven
- Een lichtgewicht gereedschapset met aluminium krik (2,3kg)
- Holley 300-132 intake voor carburateur (met carburateur zo’n 4kg zwaarder dan injectie, maar simpeler, goedkoper en meer “old school”)
- Een paar 706 koppen. (Deze hebben een kleinere verbrandingskamer dan de 243 koppen, maar een kleinere inlaatkleppen. Bij een standaard revisie ontvangen ze
echter de grote variant inlaatklep en zou de compressie ongeveer van 10.5:1 naar 11.0:1 stijgen. Hiernaast zijn ze qua formaat inlaatpoorten waarschijnlijk wat
geschikter voor een 5.3 motor.

Indien jullie nog tips hebben voor goed zittende en stevige, maar echte lichtgewicht stoelen of iets dergelijks hoor ik het graag.
Kadett2.3LPT
C gevonden
Berichten: 27
Lid geworden op: ma mei 30, 2011 11:52 am

Re: Chevrodet

Bericht door Kadett2.3LPT »

Hallo allemaal,

Afgelopen week heb ik de poelie er uiteindelijk afgekregen. Na twee poelietrekkers vernield te hebben, heb ik de haakse slijper gepakt. Dat is gelukkig goed gegaan, behalve de kapotte krukas en de poelie heb ik alles heel kunnen laten. Helaas blijkt het blok total loss. Op de plaats waar de krukas gebroken was, was een lagerschaal zo'n millimeter het blok in gevreten. Daarnaast konden de cilinders het waarschijnlijk wel gebruiken op opgeboord te worden. Gezien een gloednieuw (kaal) 5.3 motorblok vanaf $600,- te krijgen is kan ik beter een nieuwe aanschaffen om op te bouwen. Het enige waar ik een beetje aan twijfel is of ik dan niet direct een 6.0 of 6.2 liter V8 op ga bouwen. Nog veel idioter dan de 5.3 natuurlijk, maar sommige onderdelen zijn goedkoper en gemakkelijker te krijgen, waarnaast het motorblok uiteindelijk meer waard is.

Hoewel de financiën op dit moment niet helemaal meewerken, kan ik daardoor wel iedere zaterdag tijd maken om met het project aan de slag te gaan. Nu ik het blok uit elkaar heb betekent dit dat ik de cilinderkoppen ga poorten en polijsten, over een tijdje weer eens bij de Kadett ga kijken en hem meeneem op een tripje naar de RDW om te kijken wat zij mij adviseren enzovoorts.

Voor de fotoliefhebbers heb ik mijn digitale angsten overwonnen en de tijd gemaakt om wat foto's te nemen:



Het motorblok zoals ik hem aanschafte.
Afbeelding


De kopjes eraf gehaald.
Afbeelding


Eén van de kopjes, ze zien er nog goed uit. Deze gaan in de verkoop en ik heb inmiddels exemplaren aangeschaft met meer potentie, om te reviseren.Afbeelding


Carterpan eraf en krukas eruit gehaald.
Afbeelding


Die heeft zijn beste tijd wel gehad.
Afbeelding


Het ingevreten lager, aan de bovenkant van het lager zie je dat hij aan de linkerkant wordt omsloten door metaal. Financieel maakt het gelukkig niet heel veel uit en ik heb er belangrijke dingen aan over gehouden als de "frontcover", "rearcover", zuigerstangen, kleppendeksels en een paar "performance" koppen om te verkopen.
Afbeelding


De intake en de ARP bouten voor de drijfstangen die ik hier in Nederland op de kop heb weten te tikken voor een nette prijs.
Afbeelding


De Corvette underdrive harmonic damper, welke ik eveneens in Nederland heb weten te vinden voor minder dan 1/4 van de nieuwprijs.
Afbeelding


Enkele dynamo's die ik gekocht heb om gewichten en bevestigingspunten te kunnen vergelijken. De linker is degene die gebruikt gaat worden.
Afbeelding


Hierbij dan de TVR versterkte versnellingsbak, met bellhousing en "performance" koppeling. Niet op de foto, maar wel aanwezig zijn een adapterplaat en lichtgewicht vliegwiel. Door de toegenomen afstand tussen de koppeling en het vliegwiel door de adapterplaat slipt de koppeling echter door, dus hier moet nog aan gewerkt worden.
Afbeelding


De gevonden Monza V8 achteras, met dezelfde breedte als de Kadett achteras.
Afbeelding


De diffcover, welke het differentieel steviger gaat maken.
Afbeelding


De velgjes, waarvan ik er vijf uit Amerika heb laten komen samen met het diffcover.
Afbeelding


De remmerij voor. Links aluminium alfa 75 turbo remklauwen, rechts Rekord en vooraan de Rekord remschijven.
Afbeelding


Binnenkort meer foto's en nieuws..

Grtz
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 4 gasten