Mijn kadetttds, waarom makkelijk als t ook moeilijk kan ;)
Moderator: JvV
Mijn kadetttds, waarom makkelijk als t ook moeilijk kan ;)
Zoals sommige van jullie ondertussen wel weten ben ik begonnen met de inbouw van n ander blok in mijn Kadett.
Zo'n 2.2 er in is leuk, maar ik begon me steeds meer te ergeren aan het brandstofverbruik, en de veel te zware neus (ook al lag het blok max naar achteren en verder naar beneden), kwam er achter dat ik met de 1.2 altijd veel meer schik heb gehad vanwege t bochtengedrag.
Dusja, wat ga je dan doen, je gaat denken over een ander motortje
16V? Nee, niet mijn ding, naar mijn idee te weinig trekkracht onderin, veel te dure ombouwdelen en nog niet echt zuinig
8V ohc? Leuke blokkies, maar om er lekker mee te kunnen gooien en smijten net wat te weinig power, en weer dat verbruik.
LET? Veeeeeeeeeeeeeel te duur naar mijn beleving.
Hmmmm wat hebben we nog meer aan opties?
En toen kwam het, Tijs reed al n tijdje met een D kadett met een Isuzu turbodieseltje, met wat kleine modificaties en n hogere turbodruk was dat dolle pret, gaat echt als de brandweer als die turbo wakker is.
Dus dan maar op zoek naar n leuke diesel
Uiteindelijk ben ik uitgekomen bij een Bmw 318TDS, standaard 90pk, maar na chippen en wat gepiel zou ik rond de 115pk en 240Nm uit moeten kunnen komen
Het leuke is dat dit blok lekker licht is (lichter als n 16v oa), dus dat moet goed komen
In n C Kadett van ongeveer 900 kilo moet dat wel van zijn plek gaan komen.
Dus de zoektocht begon naar een bmw.
Uiteindelijk een gevonden met diefstalschade voor slechts 350 Euro
Zodra t vakantiegeld binnen was, een vrachtwagentje geregeld en de bmw opgehaald.
Eerst dat blokkie maar eens uit die bmw rukken
Dan de 2.2 uit de kadett sleuren:
Dat ging allemaal voorspoedig, dus het bmw blokkie maar eens gepast in t gat:
Past allemaal best aardig, maar kwam toch wat plek tekort, dus de slijptol maar even ter hand genomen en n stukkie schutbord en tunnel weggehaald
Hmmm dat gaat niet uitkomen zo, de turboslang komt in de chassisbalk uit:
Gelukkig was het turbohuis makkelijk te verdraaien waardoor hij nu recht naar onder uit komt.
Voorlopig blijft het motortje nog even origineel tot hij bij de rdw is geweest, daarna zal er n grotere turbo op komen van n omega (zelfde blok alleen dan 6 cilinder)
En natuurlijk een chipje er in, en nog wat andere kleine modificaties.
De originele bmw intercooler was te smal om langs de radiateur af te komen met de slangen, maar ook te groot om hem boven of onder de radiateur te plaatsen, dus daar moest een andere voor komen, uiteindelijk een gevonden van een Range Rover (zelfde blok als in de omega/bmw 325/525TDS) en die is wel n klein beetje groter als de originele :
Zo, steuntjes maken en klaar :
Of toch maar netjes achter de grille hangen
Dat ziet er al n stuk beter uit!
Ik zal van de week nog wat meer foto's maken, blokkie hangt ondertussen op zijn plek, motorsteunen zijn af.
Alleen nog wat verzinnen op de baksteun, dan kunnen alle gaten weer dichtgelast gaan worden
Het is geen showauto, en dat zal het ook nooit gaan worden
Hij is voor de fun, en een van de uitdagingen is om het low budget te houden, uiterlijk interesseert me niet zo veel, dus verwacht niet dat alles netjes glimmend en gespoten zal zijn
Nog veel kleine probleempjes om op te lossen, maar dat is de uitdaging.
Het zijn gelukkig maar kleine probleempjes, zoals het niet meer passen van de stuurkolom en geen ruimte voor de rembekrachtiging
Maarja, daar komen we ook wel weer uit
Zo'n 2.2 er in is leuk, maar ik begon me steeds meer te ergeren aan het brandstofverbruik, en de veel te zware neus (ook al lag het blok max naar achteren en verder naar beneden), kwam er achter dat ik met de 1.2 altijd veel meer schik heb gehad vanwege t bochtengedrag.
Dusja, wat ga je dan doen, je gaat denken over een ander motortje
16V? Nee, niet mijn ding, naar mijn idee te weinig trekkracht onderin, veel te dure ombouwdelen en nog niet echt zuinig
8V ohc? Leuke blokkies, maar om er lekker mee te kunnen gooien en smijten net wat te weinig power, en weer dat verbruik.
LET? Veeeeeeeeeeeeeel te duur naar mijn beleving.
Hmmmm wat hebben we nog meer aan opties?
En toen kwam het, Tijs reed al n tijdje met een D kadett met een Isuzu turbodieseltje, met wat kleine modificaties en n hogere turbodruk was dat dolle pret, gaat echt als de brandweer als die turbo wakker is.
Dus dan maar op zoek naar n leuke diesel
Uiteindelijk ben ik uitgekomen bij een Bmw 318TDS, standaard 90pk, maar na chippen en wat gepiel zou ik rond de 115pk en 240Nm uit moeten kunnen komen
Het leuke is dat dit blok lekker licht is (lichter als n 16v oa), dus dat moet goed komen
In n C Kadett van ongeveer 900 kilo moet dat wel van zijn plek gaan komen.
Dus de zoektocht begon naar een bmw.
Uiteindelijk een gevonden met diefstalschade voor slechts 350 Euro
Zodra t vakantiegeld binnen was, een vrachtwagentje geregeld en de bmw opgehaald.
Eerst dat blokkie maar eens uit die bmw rukken
Dan de 2.2 uit de kadett sleuren:
Dat ging allemaal voorspoedig, dus het bmw blokkie maar eens gepast in t gat:
Past allemaal best aardig, maar kwam toch wat plek tekort, dus de slijptol maar even ter hand genomen en n stukkie schutbord en tunnel weggehaald
Hmmm dat gaat niet uitkomen zo, de turboslang komt in de chassisbalk uit:
Gelukkig was het turbohuis makkelijk te verdraaien waardoor hij nu recht naar onder uit komt.
Voorlopig blijft het motortje nog even origineel tot hij bij de rdw is geweest, daarna zal er n grotere turbo op komen van n omega (zelfde blok alleen dan 6 cilinder)
En natuurlijk een chipje er in, en nog wat andere kleine modificaties.
De originele bmw intercooler was te smal om langs de radiateur af te komen met de slangen, maar ook te groot om hem boven of onder de radiateur te plaatsen, dus daar moest een andere voor komen, uiteindelijk een gevonden van een Range Rover (zelfde blok als in de omega/bmw 325/525TDS) en die is wel n klein beetje groter als de originele :
Zo, steuntjes maken en klaar :
Of toch maar netjes achter de grille hangen
Dat ziet er al n stuk beter uit!
Ik zal van de week nog wat meer foto's maken, blokkie hangt ondertussen op zijn plek, motorsteunen zijn af.
Alleen nog wat verzinnen op de baksteun, dan kunnen alle gaten weer dichtgelast gaan worden
Het is geen showauto, en dat zal het ook nooit gaan worden
Hij is voor de fun, en een van de uitdagingen is om het low budget te houden, uiterlijk interesseert me niet zo veel, dus verwacht niet dat alles netjes glimmend en gespoten zal zijn
Nog veel kleine probleempjes om op te lossen, maar dat is de uitdaging.
Het zijn gelukkig maar kleine probleempjes, zoals het niet meer passen van de stuurkolom en geen ruimte voor de rembekrachtiging
Maarja, daar komen we ook wel weer uit
Oud worden is verplicht,
Volwassen worden is een keuze
GOT GAS PAINS ??.....BLOW SMOKE !!!
Volwassen worden is een keuze
GOT GAS PAINS ??.....BLOW SMOKE !!!
-
- C liefhebber
- Berichten: 111
- Lid geworden op: zo mar 27, 2011 9:18 pm
- Locatie: Leende
Re: Mijn kadetttds, waarom makkelijk als t ook moeilijk kan
Gaaf project man! deze ga ik volgen.
ben benieuwd of dit leuk rijdt
succes!
ben benieuwd of dit leuk rijdt
succes!
Kadett C Rallye replica '78 C20XE project
Re: Mijn kadetttds, waarom makkelijk als t ook moeilijk kan
Leuk project Fredje
Re: Mijn kadetttds, waarom makkelijk als t ook moeilijk kan
Ben zelf ook benieuwd hoe t gaat rijden, maar heb er wel n goed gevoel over.
Koppel is er straks genoeg, en de kick van de turbo erbij, dat moet toch wel n glimlach tevoorschijn kunnen halen
Plus het lage gewicht, met de motor max naar achter (de 1.2 stabi past nog voor het blok) moet dat toch wel weer n lekker ragautootje worden.
En dat was nu net wat ik toch wel n beetje mistte met de 2.2
Koppel is er straks genoeg, en de kick van de turbo erbij, dat moet toch wel n glimlach tevoorschijn kunnen halen
Plus het lage gewicht, met de motor max naar achter (de 1.2 stabi past nog voor het blok) moet dat toch wel weer n lekker ragautootje worden.
En dat was nu net wat ik toch wel n beetje mistte met de 2.2
Oud worden is verplicht,
Volwassen worden is een keuze
GOT GAS PAINS ??.....BLOW SMOKE !!!
Volwassen worden is een keuze
GOT GAS PAINS ??.....BLOW SMOKE !!!
-
- C gestoord
- Berichten: 1545
- Lid geworden op: zo mei 21, 2006 10:23 am
- Locatie: Doetinchem
Re: Mijn kadetttds, waarom makkelijk als t ook moeilijk kan
Vind ik leuk! ben benieuwd hoe dat zal rijden.
2.0 met webers c2 coupe 1979 (origineel 1.6)
1.2 c1 caravan 1975
1.2 c1 caravan 1975
Re: Mijn kadetttds, waarom makkelijk als t ook moeilijk kan
Amenkadett coupe schreef:Vind ik leuk! ben benieuwd hoe dat zal rijden.
btw, heb je de tussenas ook al gepast ?
Re: Mijn kadetttds, waarom makkelijk als t ook moeilijk kan
Jups, tussenasje past perfect!
De "Erny special" busjes passen alsof t zo hoort
Nog bedankt Ernst!
Moet alleen nog wat gaan verzinnen op de baksteun, dan kan de as helemaal vast, maar had m op de krik ondersteunt, en lijkt helemaal goed te werken, dus heb wel vertrouwen dat dat goed komt.
De "Erny special" busjes passen alsof t zo hoort
Nog bedankt Ernst!
Moet alleen nog wat gaan verzinnen op de baksteun, dan kan de as helemaal vast, maar had m op de krik ondersteunt, en lijkt helemaal goed te werken, dus heb wel vertrouwen dat dat goed komt.
Oud worden is verplicht,
Volwassen worden is een keuze
GOT GAS PAINS ??.....BLOW SMOKE !!!
Volwassen worden is een keuze
GOT GAS PAINS ??.....BLOW SMOKE !!!
Re: Mijn kadetttds, waarom makkelijk als t ook moeilijk kan
Jeej!!! Dit wordt helemaal leuk! Een echt "Ferdie" project, lekker tegendraads of dwars tis maar net hoe je het wil noemen!
Ben echt benieuwd!!! En natuurlijk blij dat je weer een beetje opgeknapt bent en weer een beetje kunt sleutelen!!!
Ben echt benieuwd!!! En natuurlijk blij dat je weer een beetje opgeknapt bent en weer een beetje kunt sleutelen!!!
-
- C geïnteresseerd
- Berichten: 68
- Lid geworden op: vr feb 03, 2012 2:57 pm
- Locatie: Kerkdriel
Re: Mijn kadetttds, waarom makkelijk als t ook moeilijk kan
Jij zit ook niet stil, Fredje!
Vind het ook wel wat waard als je gewoon iets probeert dat nog niet veel anderen gedaan hebben!
Ga zo door!
Vind het ook wel wat waard als je gewoon iets probeert dat nog niet veel anderen gedaan hebben!
Ga zo door!
Re: Mijn kadetttds, waarom makkelijk als t ook moeilijk kan
Enig idee of zo'n blok ongeveer dezelfde afmetingen heeft als een 18IS ?
Dat was namelijk mijn idee, maar dit ziet er ook meer dan prima uit!
Dat was namelijk mijn idee, maar dit ziet er ook meer dan prima uit!
Kadett Coupe in de verbouwing
Re: Mijn kadetttds, waarom makkelijk als t ook moeilijk kan
Ik heb geen flauw idee om eerlijk te zijn, geloof dat er wel iemand op t forum zo'n blok er in heeft hangen, met die ratlook sedan geloof ik.
Heb verder eigenlijk niet gekeken naar de bmw benzine motoren, maar zo'n 18IS blokkie is wel leuk iig
Heb verder eigenlijk niet gekeken naar de bmw benzine motoren, maar zo'n 18IS blokkie is wel leuk iig
Oud worden is verplicht,
Volwassen worden is een keuze
GOT GAS PAINS ??.....BLOW SMOKE !!!
Volwassen worden is een keuze
GOT GAS PAINS ??.....BLOW SMOKE !!!
-
- C liefhebber
- Berichten: 166
- Lid geworden op: di aug 23, 2011 7:36 pm
Re: Mijn kadetttds, waarom makkelijk als t ook moeilijk kan
die hebben volgens mij ook 140pk 318isfredje schreef:Ik heb geen flauw idee om eerlijk te zijn, geloof dat er wel iemand op t forum zo'n blok er in heeft hangen, met die ratlook sedan geloof ik.
Heb verder eigenlijk niet gekeken naar de bmw benzine motoren, maar zo'n 18IS blokkie is wel leuk iig
Re: Mijn kadetttds, waarom makkelijk als t ook moeilijk kan
Yep 140pk 1.8 16v erg leuk met tb's
Verstuurd van mijn GT-I9001 met Tapatalk
Verstuurd van mijn GT-I9001 met Tapatalk
injectie is net een beroeps bepaalde tijd militair ,die moet ook eerst denken voordat ie reageert ,alleen duurt dat drie weken . geef mijn maar dcoe'tjes
Re: Mijn kadetttds, waarom makkelijk als t ook moeilijk kan
Vandaar dat ik mijn interesse daarin heb. Is misschien een veel goedkopere optie dan 16v, 2.4 , 2.2 etcAmstel schreef:Yep 140pk 1.8 16v erg leuk met tb's
Verstuurd van mijn GT-I9001 met Tapatalk
En natuurlijk een leuke uitdaging
Kadett Coupe in de verbouwing
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 9 gasten