Mijn kadetttds, waarom makkelijk als t ook moeilijk kan ;)

Hier kun je je verhaal over je restauratie/verbouwing van je Kadett kwijt.

Moderator: JvV

fredje
C ervaren
Berichten: 495
Lid geworden op: di mei 16, 2006 7:30 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Mijn kadetttds, waarom makkelijk als t ook moeilijk kan

Bericht door fredje »

Tja, er zijn heeeeeeeel veel leuke mogelijkheden voor in n c kadett te bouwen hoor.
Toyota 4-age bijvoorbeeld (is er een in engeland die dat heeft), nissan turbo blokken sr20det, sr18det, noem t maar op, probleem is vaak een passende bak en carterpan vinden/maken.

Ik heb ook altijd meer ideeën als auto's (en geld en tijd) hahaha.
Probleem is vaak dat mensen bang zijn om iets "nieuws" te doen.
We kunnen nog veel leren van bijv de engelsen en de zweden, die gasten zijn echt gestoord als het om rare projecten gaat.

Ik hou er iig wel van om wat rare dingen te proberen, en ben ook veel meer "problemen" (lees uitdagingen) tegen gekomen als verwacht.
Zoals bijv geen ruimte voor de rembekrachtiger (al opgelost), geen ruimte voor stuurkolom (al n idee voor), gewoon kleine probleempjes :mrgreen: :mrgreen:
Oud worden is verplicht,
Volwassen worden is een keuze

GOT GAS PAINS ??.....BLOW SMOKE !!!
joel
C gestoord
Berichten: 1049
Lid geworden op: za mar 21, 2009 11:19 am

Re: Mijn kadetttds, waarom makkelijk als t ook moeilijk kan

Bericht door joel »

Een 318is motor is niks speciaals hoor behalve dat hij snel klinkt. Er is wel een leuke motor van te maken, maar dat kan met alles
giuliettaevo
C verslaafd
Berichten: 581
Lid geworden op: di jan 06, 2009 7:54 pm
Locatie: Cuijk
Contacteer:

Re: Mijn kadetttds, waarom makkelijk als t ook moeilijk kan

Bericht door giuliettaevo »

Leuk project alleen jammer van de motor... :oops: Die 318TDS staat heel slecht bekend bij de bmw mensen namelijk. Hopelijk blijft de jouwe wel heel omdat de auto veel lichter is en de motor dan minder belast wordt.

Kadettje is een van de makkelijskte auto's om een andere motor in te hangen. Volvo motor, audi 5 cilinder, Saab, en Alfa v6 heb ik allemaal al eens gedaan of aan meegewerkt.

Alleen als je voor echt vermogen gaat zit je met de achteras te kijken, die is daar niet zo goed tegen bestand. En de overbrengingen zijn vaak relatief kort. Voor 300+ pk kun je beter iets anders maken. Wij hebben een E30 bmw achteras pas gemaakt bv. :)

Voor de TDS motor zul je ook een lange achteras willen, een 3,18 bv, en die zijn zeldzaam en dus duur. :(

Projecten met motoren in auto's die er niet inhoren en/of uit hele andere merken auto's komen zijn het leukste. :mrgreen: Enkele voorbeelden van mijzelf en vrienden van mij; VW LT oprijwagen met 3.0 Opel CIH erin. c-kadett met Saab motor. c-kadett met audi motor. Jetta 1 met 3.0 24v mercedes TD en RWD. Alfa Alfetta GTV met Saab motor. Alfa Alfetta sedan met moderne 2.4 JTD. Golf 1 cabrio met 3,2 audi TT motor. Bedford met Opel 3.0 CIH. Mercedes W108 met 5,7 v8 uit de USA. Golf 3 met Volvo 850T5 motor en RWD. Sommige zijn klaar , andere in diverse fase´s van opbouwen. Wij gaan een uitdaging niet uit de weg in ieder geval. :mrgreen:
Saab powerrr
wegrenner
C verslaafd
Berichten: 581
Lid geworden op: ma jul 02, 2007 8:33 pm

Re: Mijn kadetttds, waarom makkelijk als t ook moeilijk kan

Bericht door wegrenner »

FOTO'S

en dat zijn super projecten zo, iets anders dan anders inbouwen is leuk
en ik volg dat soort projecten graag
Het duurt gemiddeld 26 seconden om je auto te parkeren. Als een andere auto staat te wachten duurt het 31 seconden. Als een ongeduldige automobilist toetert omdat het allemaal niet snel genoeg gaat duurt het parkeren gemiddeld 41 seconden.
fredje
C ervaren
Berichten: 495
Lid geworden op: di mei 16, 2006 7:30 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Mijn kadetttds, waarom makkelijk als t ook moeilijk kan

Bericht door fredje »

Die motoren zijn gebaseerd op de 6 cilinder motor die oa ook in de omega en de range rover worden gebruikt.
Dat zijn fijne blokkies.
Tuurlijk zijn er problemen (zoals met heel veel motoren), maar er staan er ook genoeg te koop met 4 ton en meer op de klok, dus ben er niet zo bang voor (ook aangezien die van mij nog onder de 2 ton zit :D ).
Komt nog eens bij dat n bmw ruim boven de 1200 kg zit, en n kadett ruim onder de 1000.
En tja, in zo'n zware auto moet zo'n blokkie best wel werken idd.
Ik hoor er iig ook vele positieve verhalen over, enige wat ik veel hoor is dat ze traag zijn (in n bmw), maarja, daar is genoeg aan te doen :mrgreen: :mrgreen:

Achterasje zie ik vanzelf wel of de overbrenging n beetje te doen is, rij nu met n 3.44 met grote wielen achter, dus dat zal wel goed komen, en anders knutselen we daar ook nog wel wat anders onder :mrgreen: :mrgreen:

Ik was gewoon op zoek naar n kleinere diesel die al rwd was, dus toen kwam ik zo'n bmw tegen voor weinig.
Hou wel van grote motoren, maar niet in n c-kadett, dan gaat het leuke gooigedrag van zo'n auto verloren vind ik.

Achja, we gaan wel zien hoe t allemaal gaat lopen, anders verzin ik wel weer wat anders hahaha.
Oud worden is verplicht,
Volwassen worden is een keuze

GOT GAS PAINS ??.....BLOW SMOKE !!!
giuliettaevo
C verslaafd
Berichten: 581
Lid geworden op: di jan 06, 2009 7:54 pm
Locatie: Cuijk
Contacteer:

Re: Mijn kadetttds, waarom makkelijk als t ook moeilijk kan

Bericht door giuliettaevo »

De 525 TDS staat ook redelijk bekend om de problemen met de brandstofpomp, moeilijk starten als ze warm zijn en rekkende distributiekettingen... :wink:

Ik heb zo'n blok in een E30 gebouwd gehad, fijne motor maar niet zo zuinig en betrouwbaar als gehoopt. :( Wel snel, ding was gechipped naar 170 pk. 8)

De 318TDS heb ik eerst naar gekeken maar ik heb wat vrienden die into bmw zijn en die zeiden allemaal dat ik er niet aan moest beginnen omdat die dingen allemaal kapot gaan. :?

Die 3,44 is waarschijnlijk nog te kort... E36 blokken hebben namelijk bakken die in de V 1:1 zijn.

Dan kun je beter een bak van een E30 met een M40 motor pakken, die hebben een overdrive bak. :wink:

Als ik een diesel in een c-kadett moest bouwen zou ik een VW TDI pakken denk ik. makkelijk te vinden, redelijk goedkoop, veel uit te halen en betrouwbaar. Enige echte probleem is even om er een bak tegenaan te maken maar dat is wel op te lossen. :)

De 1.7TD zou ook moeten gaan met een R25 bak denk ik, is tenslotte gewoon een OHC blok. :)
Saab powerrr
fredje
C ervaren
Berichten: 495
Lid geworden op: di mei 16, 2006 7:30 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Mijn kadetttds, waarom makkelijk als t ook moeilijk kan

Bericht door fredje »

Klopt idd, de brandstofpomp problemen ken ik idd, wij hebben er bij landrover weinig last van gelukkig.
Het moeilijk starten is trouwens erg makkelijk op te lossen, daar zijn setjes voor te krijgen, heeft er geloof ik mee te maken dat de opvoerpomp geschakeld word via t gloeirelais, en dus niet (lang genoeg) loopt als de motor warm is.
Achja, ik zie t wel, als t stuk gaat is t tijd om te upgraden hahahaha, maar ben er niet zo heel bang voor eerlijk gezegd.

Als de overbrenging idd te kort blijkt, dan zal ik eens gaan kijken voor n andere oplossing voor de achteras, er zijn genoeg opties te bedenken, maar eerst maar eens kijken hoe t zo rijd. Als ik gewoon n beetje normaal 130 kan rijden, dan vind ik t allang best, zo veel snelweg rij ik nu ook weer niet, en als we naar n meeting gaan rijden we met aanhanger.
M40 is benzine motor trouwens?
Weet jij zo of al die bakken dezelfde aansluiting hebben op t blok???

Vw tdi heb ik ook aan gedacht, maar n bak is idd erg moeilijk, zijn wel ombouwsets voor te krijgen om er verschillende rwd bakken achter te hangen, maar allemaal verschrikkelijk duur, en daar heb ik geen zin in, t moet wel low budget blijven.
Heb best wel wat rondgekeken voor n rwd diesel, maar je komt dan toch snel op de grotere motoren uit, de bmw en mercedes 6 cilinders, en dat wil ik eigenlijk weer niet (niet in n kadett iig)
Of je hebt n oude trage diesel waar weer niet veel uit te halen is.

1.7td zowel opel als isuzu is idd te gebruiken met r25 bak, grote nadeel is echter dat t een fwd blok is, waardoor er best veel boven de bak gebouwd zit, wat je vervolgens weer moet gaan verplaatsen.
En je carterpan die weer voor geen meter uit komt.

Achja, time will tell of dit n goede keuze was hahaha, blokkie klinkt iig nog gezond en ziet er nog goed uit, dus kan er wel weer even mee vooruit hoop ik.
En denk dat de belangrijkste reden dat ze kapot gaan, toch is dat ze gewoon te licht zijn voor n bmw, ligt ook aan de berijder waarschijnlijk, motortje moet gewoon veel te hard werken voor zo'n grote bak.
Ik ben iig niet bang voor n uitdaging hahaha, loopt t stuk, dan verzin ik wel weer wat anders/beters hahaha
Oud worden is verplicht,
Volwassen worden is een keuze

GOT GAS PAINS ??.....BLOW SMOKE !!!
Jurgen
C geïnteresseerd
Berichten: 73
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 6:16 pm
Locatie: Diepenveen

Re: Mijn kadetttds, waarom makkelijk als t ook moeilijk kan

Bericht door Jurgen »

Gaaf projectje hoor! Ben benieuwd hoe zo'n dieseltje gaat lopen, lijkt me erg gaaf om op diesel in een RWD oldtimer te jagen :D
giuliettaevo
C verslaafd
Berichten: 581
Lid geworden op: di jan 06, 2009 7:54 pm
Locatie: Cuijk
Contacteer:

Re: Mijn kadetttds, waarom makkelijk als t ook moeilijk kan

Bericht door giuliettaevo »

Een fwd diesel pas maken in een rwd auto is inderdaad wat meer werk. Bak is met een adapterplaat of een omgelast bakhuis ook goedkoop te realiseren. Dan zou je zelfs gewoon een opel 5 bak kunnen gebruiken. Bij de Volvo motor van een vriend van mij is een Volvo flens aan de opel bak gelast. op die manier behield hij zijn originele tussenas en km-teller. :wink:

M40 motor is de 1.8 benzine motor met distributieriem. In de E30 zit daar nog een overdrive bak aan. Die bak past als het goed is zo op jouw motor. 525TDS bak is ook uitwisselbaar met de benzinebak. Voordeel is dat die E30 bakken voor een paar tientjes te vinden zijn. :) Zijn overigens ook Getrag 240 bakken, net als de Opel manta bakken bv. :)

Ik ga binnenkort wee rverder met mijn 2.4 JTD motor. Die komt ook in de lengte te liggen in mijn Alfetta sedan. Enigste waar ik tegenop zie is de kabelboom, zo'n commonrail heeft wel veel bedrading. :( Gelukkig is de computer al codevrij gemaakt, heb ik in iede rgeval geen gezeik met een codesleutel oid. Dat zal jouw TDS ook wel hebben denk ik trouwens, let op dat je alles uit de auto haalt in dat geval.
Saab powerrr
fredje
C ervaren
Berichten: 495
Lid geworden op: di mei 16, 2006 7:30 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Mijn kadetttds, waarom makkelijk als t ook moeilijk kan

Bericht door fredje »

Alles is passend te maken idd, alleen is t soms erg veel werk.
Ik ga t eerst eens ff met deze bak proberen, andere bak is altijd nog n optie, iig bedankt voor de tip!
Hahha commonrail heeft idd nog meer bedrading, bij mij zit er ook wel t een en ander aan.
Ik heb idd startonderbreker in de sleutel zitten, heb de complete bmw nog staan, dus heb alles wat ik nodig heb.
Achja, komt allemaal goed, dit weekend eerst maar weer eens n feestje gaan bouwen, en volgende week weer eens wat uurtjes ind e garage gaan doorbrengen.
Oud worden is verplicht,
Volwassen worden is een keuze

GOT GAS PAINS ??.....BLOW SMOKE !!!
Tijs
C gestoord
Berichten: 2280
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 1:43 pm
Locatie: geldrop

Re: Mijn kadetttds, waarom makkelijk als t ook moeilijk kan

Bericht door Tijs »

jeeej, diesel powerrrrr..
hopelijk is het huis volgende week beetje bewoonbaar, kan ik ook weer wat meer tijd in de sleutelruimte door brengen.
- ik stel hier de vragen, ik heb er tenslotte de ballen verstand van.:)
Afbeelding
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 2 gasten