Eventuele aanschaf kadett C

Forum voor algemene Opel Kadett C dingen.

Moderator: JvV

Robo
C gevonden
Berichten: 6
Lid geworden op: zo aug 13, 2006 3:59 pm
Locatie: Leidschendam

Eventuele aanschaf kadett C

Bericht door Robo »

Beste Kadett liefhebbers,

als eerst zeg ik even gedag aangezien dit mijn eerste post hier is.
Ten tweede zit ik er over na te denken om een kadett C aan te schaffen. Het enige wat nog tussen mij en een kadett C staat zijn een aantal vragen die ik heb.
Ik heb al veel info ingeslagen over het onderhoud van een kadett C, maar hoeveel onderhoud hebben jullie gemiddeld aan de kadett? Hij zal voor dagelijks gebruik gaan worden gebruikt, maar niet al te lange afstanden (denk aan hooguit 30km op een dag en hij zal ook best wel eens een dagje blijven staan). En nu vraag ik mij niet alleen af hoe lang jullie met het onderhoud bezig zijn, maar ook hoeveel het onderhoud jullie ongeveer kost (maandelijks, jaarlijks) aan onderdelen etc.. Tijd en een goede plek om te sleutelen zal geen probleem zijn, maar mijn inkomsten zijn natuurlijk niet oneindig.
Verder vraag ik mij af in hoeverre er nog onderdelen voor een kadett C te verkrijgen zijn. Ik heb al veel rondgekeken, maar nog niet al teveel gevonden, wel hier en daar wat in Duitsland. Zijn er nog nieuwe (originele) onderdelen te verkrijgen? En in hoeverre is er handel in 2ehands onderdelen?
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met deze vragen.
Alvast heel erg bedankt!
Pietje
C gestoord
Berichten: 1665
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 9:42 pm

Bericht door Pietje »

hallo rob,

allereerst welkom op dit forum.

Op je vragen terug te komen.

Onderdelen zijn er nog wel te krijgen maar worden steeds schaarser er daardoor helaas ook duurder.

De vraag of je er nou veel onderhoud aan hebt.

tja. Ik zelf rijd met een injectie motor daar doe ik 1 keer per jaar nieuwe olie op en zo heel af en toe eens het filter schoonmaken (k&N inlegfilter). en eens een keer een benzine filter.

maar ik rijd dan ook bijna niks met de auto.

Er zitten hier wel wat mensen op het forum (schrump, Fruija) die je hier wel een duidelijk antwoord op kunnen geven want deze mensen rijden nog dagelijks met de c kadett.

die zullen hier vanzelf wel een keer reageren en anders moet je ze eens een PM sturen.
WWW.P-POOT.NL

This is how we build it.
Robo
C gevonden
Berichten: 6
Lid geworden op: zo aug 13, 2006 3:59 pm
Locatie: Leidschendam

Bericht door Robo »

beste piet,

alvast bedankt voor je reply :).

De onderdelen die nog te krijgen zijn, zijn dat nieuwe onderdelen of is er alleen nog maar tweedehands op de markt? Als er nieuwe onderdelen zijn, zijn dit veelal replica onderdelen of echt originele van opel?
Alweer alvast bedankt :)
Fruija
C liefhebber
Berichten: 186
Lid geworden op: ma jun 19, 2006 7:03 pm

Bericht door Fruija »

Hoi Robo,

Ik heb nu sinds een paar maanden mijn autotje.
Eigenlijk heb ik er weinig onderhoud aan gehad, op groot onderhoud aan de neus na. Die was toch wat rotter dan verwacht en dat heb ik laten lassen. Was wel een duur grapje.

Verder zijn er best nog wel onderdelen te krijgen, al is niet alles even makkelijk meer. Plaatwerk wordt schaars, vandaar dat mijn oude slaapkamer bij mijn ouders er vol mee staat.

Als je gewoon een 1200 koopt, is daar nog veel voor te krijgen. Veel mensen voeren hun dettje op en gooien de 1200 spullen weg, of slaan het op.


Dagelijks rijden met een kadettje kan heel goed, doe ik ook. Maakt niet uit hoe ver ik moet, ik rijd in mijn dettje (heb ook geen keus :)).
Wel ga ik er de komende dagen voor zorgen dat mijn auto niet verder kan rotten, door alle roestplekjes onder handen te nemen. Want ook ik heb niet veel geld, dus over spuiten zit er voorlopig niet in. Ik ga dus ook voor de goedkopere (tijdelijke) oplossingen.

Als je ieder jaar je wagen naloopt op roest, en dat meteen stopt, dan kan hij nog heel lang mee.

Verder kun je alles zo duur maken als je zelf wil. Als je gewoon 1200 blijft rijden, ben je niet zo heel duur uit, want die dingen kunnen bijna niet stuk.

Verder zal mijn vader (Schrump) wel aanvulling hebben, want die weet veeeeeeeeeeel meer dan ik.

Groetjes

Fruija
Pietje
C gestoord
Berichten: 1665
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 9:42 pm

Bericht door Pietje »

Maar de 1.2 motor is ook nog lang doorgegaan zelfs in de E kadett lag nog een OHV motor van de c kadett dus technische onderdelen zijn er nog wel te krijgen alleen plaatwerk wordt gewoon moeilijker.
WWW.P-POOT.NL

This is how we build it.
Robo
C gevonden
Berichten: 6
Lid geworden op: zo aug 13, 2006 3:59 pm
Locatie: Leidschendam

Bericht door Robo »

Is de 1600 is een stuk slechter dan de 1200 dan? (dit was me al een beetje verteld, maar wil toch even een second-opinion halen ;))
Sowieso was ik waarschijnlijk wel van plan om met de 1200 te blijven rijden. Ben toch geen race maniak en je kan ook altijd de 1200 nog een beetje 'aanpassen' zodat ie wat sneller gaat. En je verbruik ligt lager.
Maar goed, onderdelen voor de 1200 moet dus geen probleem zijn. En ik moet dus vooral op het plaatwerk letten want dat is schaars :).
Fruija
C liefhebber
Berichten: 186
Lid geworden op: ma jun 19, 2006 7:03 pm

Bericht door Fruija »

Mij is vertelt dat een 1600 een onvoordelige wagen is. Hij geeft weinig meer dan 1200, maar wil wel veel meer benzine.

Maar dat is wat mij vertelt is hoor, ik weet er niks van :)
Robo
C gevonden
Berichten: 6
Lid geworden op: zo aug 13, 2006 3:59 pm
Locatie: Leidschendam

Bericht door Robo »

In de vraagbaak staan een aantal gegevens over de motoren:

1200 N:
0-100 km/u: 20,5 s.
Verbruik: 7,5 - 8,5 liter per 100 km
Topsnelheid: 132 (52pk) - 138 (55pk) km/u

1200 S:
0-100 km/u: 17,5
Verbruik: 8-9 liter per 100 km
Topsnelheid: 146 km/u

1600 S:
0-100 km/u: 13,0 s.
Verbruik: 9 - 11 liter per 100 km
Topsnelheid: 162 km/u

Ik denk dat als je de 1200 een beetje opvoert zonder het te gek te maken, je best wel in de buurt van een standaard 1600 kan komen.
Fruija
C liefhebber
Berichten: 186
Lid geworden op: ma jun 19, 2006 7:03 pm

Bericht door Fruija »

Dat denk ik ook wel ja.
Ken ook wel iemand die dat gedaan heeft, maar die zit niet op dit forum. Hoe hij het gedaan heeft kan ik je ook niet vertellen.
Weet amper hoe een 1200 werkt, laat staan hoe je hem op moet voeren :roll:
Pietje
C gestoord
Berichten: 1665
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 9:42 pm

Bericht door Pietje »

in duitsland rijdt er 1 rond met 92 PK meen ik.
WWW.P-POOT.NL

This is how we build it.
kriekje
C verslaafd
Berichten: 888
Lid geworden op: vr mei 19, 2006 7:41 pm
Locatie: Ambjörnarp

Bericht door kriekje »

in een oude flash ( 96/97 ) kun je ergens vinden dat ie persoon nog 8 pk met z'n 1200 afzit van een standaard 2.0 16V .........

tis wel erg veel dus of dat nu klopt.........
beCeten
schrump
C verslaafd
Berichten: 987
Lid geworden op: di mei 16, 2006 7:39 pm
Locatie: Apeldoorn

Bericht door schrump »

Als je dagelijks wil rijden met je c kadett en je wil het goedkoop houden, zou ik hem gewoon 1200 houden.
een voorbeeld is de eerste auto van wegrenner en van Opvolger.
die kochten een 1200 c kadett.
deden er zo wijnig mogelijk aan.
reden er zo hard mogelijk mee
alleen olie bijvullen als het lanpje brande.
het heeft tussen de 50.000 en 65.000 kilometer geduurt voordat er problemen kwamen.

dus met een beetje olieverversen op tijd enz.moet het met een beetje geluk lang goed kunnen gaan.

het kan ook tegen zitten.
Mijn vrouw wist een goen lopende c kadett-moter in 2 jaar ( 2000 km per jaar) met elk jaar verse olie enz naar de knoppen te helpen.
zonder hard te rijden met dat ding.
maar voor
[img]http://www.opvolger.net/opvolger/images/pixel%20plaatjes/5%20op%20een%20rij.png[/img]
svansas
C geïnteresseerd
Berichten: 67
Lid geworden op: do jul 13, 2006 1:32 pm
Locatie: Zwolle

Bericht door svansas »

Kijk een kadett kopen is altijd goed natuurlijk!!!

Het is een opel. Van opels is bekend dat ze roesten. Dus bij aanschaf moet je alle punten van roest even GOED bij na lopen. En niet lafjes kloppen maar gewoon met een hamertje ofzo.

Mocht de kadett roestvrij/vrijwel roestvrij zijn. Dan heb je al een redelijke koop mits de prijs goed is.

Bij een Opel kun je er vrijwel altijd vanuitgaan dat het motortje je niet in de steek zal laten. Mocht dat je nou wel gebeuren heb je voor weinig gled een andere en er is altijd wel een opelvriend te vinden die je helpt hem in te bouwen. Verder is er niet veel wat er kapot kan gaan en mocht er iets kapot gaan vraag je hier hoe je het moet maken en krijg je advies want de meeste dingen kun je zelf wel maken met een beetje logisch verstand.
Dat is het voordeel van zo'n oude auto, je overal fatsoenlijk bij en het zit allemaal makkelijk in elkaar.

Je wilt goedkoop rijden, koop dan een 1200S of een 1200N want daar zijn de meeste onderdelen van te krijgen en dus meestal ook het meest voordelig.

Mocht je mensenschuw zijn koop dan vooral niet een C kadett want je hebt nogal aanspraak. De C kadett is het meest geliefde opel model, en mensen vragen je vaak dingen over je kadett of zeggen dat ze het zo leuk vinden om er weer een te zien en vertellen wie er in de familie of vriendenkring er een gehad heeft.

Ik heb zelf sinds kort een 1600S kadett City gekocht. En ben er helemaal gek van, het rijd goed, ook voor dagelijks gebruik, laat me niet in de steek, de onderdelen zijn goed betaalbaar en de aanspraak vind ik ook altijd wel leuk.
Maar ga je gewoon op benzine rijden koop dan vooral niet een 1600S want als je weer eens aan de tank staat heb je het gevoel dat je een V8 rijd.
Een 1200 daarentegen heeft een fatsoenlijk verbruik en in het hedendaagse verkeer kun je goed meekomen, tenzij je 140 wil rijden op de snelweg.

Dus koop lekker een kadettje 1200 en let vooral goed op de zwakke plekken qua roest. (wielkasten achter, dorpels, uccubak, bodem, kriksteun, en het voorscherm bij de voorlampen)

Veel succes,

MVG Kadettofiel
Robo
C gevonden
Berichten: 6
Lid geworden op: zo aug 13, 2006 3:59 pm
Locatie: Leidschendam

Bericht door Robo »

svansas schreef: Een 1200 daarentegen heeft een fatsoenlijk verbruik en in het hedendaagse verkeer kun je goed meekomen, tenzij je 140 wil rijden op de snelweg.
Een 1200 rijd toch ongeveer 100km op 7-9 liter?
En nu hoef ik niet perse 140 (of harder) op de snelweg, maar de 1200N motoren zitten in 20,5 seconden pas op de 100. Dat vindt ik toch wel erg langzaam. De 1200S doet het in 17,5, ook niet bijster snel dus.
Is daar nog wat aan te doen, zonder de motor er teveel mee te forceren? Een openluchtfiltertje ofzo?

Maar goed, de 1200 motoren zijn dus hartstikke goed en vooral op roestplekken letten bij aankoop.

Nogmaals bedankt voor alle goede reacties :)
Pietje
C gestoord
Berichten: 1665
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 9:42 pm

Bericht door Pietje »

met een open filter red je het niet om een 1.2 harder te laten lopen.

kun je beter voor een 1.6S gaan of een 2.0E dan zit je wel wat sneller aan de honderd.

maar ben je beginnend bestuurder raad ik je aan eerst even met een 1.2 te gaan rijden.
WWW.P-POOT.NL

This is how we build it.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten