OldtimerStory – 40 jaar Opel Kadett C

Forum voor algemene Opel Kadett C dingen.

Moderator: JvV

Gesloten
JvV
C gestoord
Berichten: 1555
Lid geworden op: za jan 06, 2007 7:32 pm
Locatie: Nederland
Contacteer:

OldtimerStory – 40 jaar Opel Kadett C

Bericht door JvV »

Afbeelding

In 1970 start bij Opel in het Duitse Rüsselsheim de ontwikkeling van een opvolger van de Kadett B. Op 13 september 1973 kan de wereld voor eerst kennismaken met het nieuwe succesnummer van Opel: de gloednieuwe Opel Kadett C. In hal 5 van de IAA Frankfurt die van 13 tot en met 23 september 1973 werd gehouden stond de Opels nieuwste trots naar de wereld te glimmen. De onder de codenaam ‘Project 1865′ ontwikkelde Kadett C moest er voor zorgen dat het succes van Kadett B (2,65 miljoen explameren!) werd voorgezet. Maar ook buiten Europa was er een belangrijke rol voor de nieuwe Opel weggelegd. Een zware taak wachtte.

Hoewel de Kadett C een optisch een volledig nieuwe auto was, leunde de nieuwe lot aan de Opel stam technisch nog zwaar op zijn voorganger de Kadett B. Wel wat de techniek op alle punten gemoderniseerd. Zo was de wielophanging nu rondom voorzien van schroefveren en heeft de motor een inhoud van 1200 cc (52–55 pk). Deze motor was overigens al in de laatste fase van de Kadett B geïntroduceerd als alternatief voor de 1100 cc motor. Als instapper is er een 1000 cc motor leverbaar, goed voor 40 pk. De 105 pk sterke 1,9 liter motor voorzien van benzine-injectie rond het gamma naar boven af. Naast een nieuwe vormgeving en een verbeterd en moderner interieur was er door Opel ook veel aandacht gegeven aan veiligheid. Zo was de benzinetank verhuist. Deze had nu een plekje gekregen achter de achterbank, tussen de achterwielen en was daarmee buiten de kreukelzone geplaatst. Ook was een gelaagde ruit in bijna alle uitvoeringen standaard, evenals bevestigingspunten voor gordels op de achterbank. Daarnaast kreeg de Kadett C radiaalbanden.

Afbeelding

Niet alleen Opel had een groot belang bij het slagen van de nieuwe Kadett. Ook GM, de eigenaar van Opel, had grote belangen bij de Kadett C. Dit model moest GM’s eerste wereldauto worden. Naast de Kadett C werden er nog drie varianten gelanceerd: de Vauxhall Chevette, de Chevrolet Chevette en de Isuzu Gemini. De auto’s worden in respectievelijk Groot Brittannië, Brazilië en Japan in productie genomen. Later zullen er nog meer markten en productielocaties volgen. Hoewel er optisch een aantal verschillen zichtbaar waren, waren de auto’s technisch sterk verwant. Zo hebben alle varianten achterwielaandrijving en is de carrosserie in basis hetzelfde. Wel worden er verschillende motoren toegepast. Zo meet bij Chevrolet de basismotor 1400 cc en bij Isuzu is dat zelfs 1600cc. Later zouden nog varianten onder namen Pontiac T1000, Pontiac Acadian, Holden Gemini, Saehan Gemini, Daewoo Maepsy, Opel Gemini, Opel K180 en Opel Isuzu/Buick Opel.

Afbeelding

Terug naar de Duitse Opel Kadett C. In 1973 stelt Opel een viertal carrosserievarianten voor: een twee- en vierdeurs sedan, een coupé, en een stationwagon. De stationwagon krijgt de bekende Opel-naam CarAVan mee. Alle varianten zijn leverbaar met verschillende motoren, de 1,9 liter is echter voorbehouden aan de GT/E Coupé. Daarnaast zijn niet alle motoren in alle landen leverbaar. Zo is er een speciale N-uitvoering van de 1,0 en 1,2 liter motor die wel in Nederland maar niet in Duitsland wordt geleverd. Het front van alle modellen is hetzelfde, er is enkel onderscheid tussen de standaard en de meest luxe modellen. De meest luxe modellen krijgen vierkante in plaats van ronde koplampen mee. Naast een handgeschakelde vierbak is er ook een automatische drieversnellingsbak leverbaar. Het interieur is zakelijk en somber. In de standaardversie is de uitrusting erg eenvoudig. Wel kunnen er vele extra’s worden bijgekocht.

Afbeelding

De nieuwe Kadett wordt door pers en publiek met veel enthousiasme binnengehaald. De verkopen zijn dan ook meteen veelbelovend. Het optimisme verdwijnt echter snel als heel kort na de introductie de oliecrisis zich aandient. Benzine gaat op de bon en de autoverkopen storten in. Ook bij de Kadett krijgt het ondanks zijn zuinige 1,0 motor het lastig. Ondertussen blijft Opel doorwerken aan uitbreiding van het programma. Bij de introductie van de Kadett C staat de aloude Kever nog op de Volkswagen stand. In vergelijking met de Kever is de Kadett C een zeer moderne auto, tegen de nieuwe troef van Volkswagen, de Golf, heeft de Kadett C een echter een geduchte tegenstander. Opel wil dan ook graag aansluiten bij de nieuwe hatchback-vorm van de Golf die is voorzien van een handige ‘derde deur’. Het antwoord van Opel is de Kadett City die in 1975 leverbaar wordt. De City is niet meer of minder dan een driedeurs variant van de Kadett C. Net als bij de sedan heeft de City achterwielaandrijving waardoor de kofferbak wat kleiner uitvalt dan bij de grote concurrent uit Wolfsburg.

Afbeelding

Naast de City komt er nog andere voor Opel nieuwe variant in prijslijst te staan: de Kadett Aero. De Aero is een cabrioletversie van de sedan waarbij een gedeelte van het stalen dak intact is gebleven en een soort rolbeugel vormt. Bij de ombouw naar openversie wordt origineel C-stijl een stuk naar voren verplaatst. De Aero wordt niet door Opel zelf gebouwd. Opel laat de ombouw van de sedan naar de Aero-versie over aan Baur in Stuttgart. De Aero is aanvankelijk leverbaar met de 1,2 liter motor en later ook met de in 1977 nieuw geïntroduceerde 1,6 liter motor die goed is voor 75 pk. De Aero moet voornamelijk worden gezien als een model dat belangrijk is voor het imago van de Kadett, er worden er slechts 1346 van gebouwd. Ongetwijfeld zal de hoge prijs voor de ombouw hier een belangrijke rol in hebben gespeeld.

Afbeelding

Al vanaf de introductie van de Kadett C is Opel met het model actief in de autosport. Met name de GT/E uitvoeringen lenen zich bij uitstek voor sportieve uitdagingen. Deze uitvoering was er dan ook dankzij de autosport intenties die Opel had. De regels schreven voor dat er minimaal 1.000 exemplaren van een bepaald model moesten zijn gebouwd om deel te kunnen nemen aan de groep 1 rallye. De GT/E was onder particulieren ook zeer populair en Opel voldeed dan ook snel aan deze eis. In Duitsland was er bijvoorbeeld het Duitse Opel Handler Team en in Nederland het Opel Dealer Team Holland en daarnaast het Opel Euro Team dat volop aan rallye en autosport evenementen deelnam. In 1979 werd door Jochi Kleint het Europees Rally kampioenschap achter het stuur van een Opel Kadett GT/E behaald. Uiteraard speelden de diverse leveranciers van accessoires en onderdelen handig in op de successen van de Kadett in de autosport. Allerhande accessoires en kits waren in de jaren zeventig verkrijgbaar. Ook Opel zelf pikte graag een graantje mee en bod al van meet af aan goedkopere alternatieven aan voor de GT/E, zoals de Kadett Rallye.

Afbeelding

In 1977 krijgt de Kadett C een kleine facelift. Vanaf dat moment spreekt men van twee series: de Kadett C1 en de Kadett C2. Uiterlijk is de locatie van de richtingaanwijzers aan de voorkant de grootste wijziging. Bij de C1 zitten de richtingaanwijzers onder de voorbumper, bij de C2 krijgen ze een plekje naast de koplampen. Daarnaast komt er ook nieuwe grille en wordt de motorkap iets aangepast. Het Opel-logo krijgt hierdoor nu een plekje op de grille in plaats van op de motorkap. De overige wijzigingen betreffen voornamelijk uitrustingen en kleine verbeteringen. Technisch is nieuws in de vorm van een 1,6 liter motor. Daarnaast krijgt de GT/E een nieuwe motor. De 1,9 liter motor wordt vervangen door een 2,0 liter die in een 110 pk versie leverbaar wordt in de Kadett Rallye en in een 115 pk versie in de Kadett GT/E. Met de facelift wordt meteen de laatste fase van de levenscyclus van de Kadett C ingeluid. In 1979 staat een opvolger klaar. Een compleet nieuwe, voorwielaangedreven Kadett D.

Afbeelding

In totaal rollen er van de Kadett C tussen 1973 en 1979 1.701.076 exemplaren uit de Opel-fabriek, daarmee wist hij niet de productieaantallen van de Kadett B te evenaren. Buiten Duitsland leeft de Kadett C echter nog een tijd verder. Zelfs Duitse klanten kunnen tussen 1980 en 1982 nog steeds een directe verwant van de Kadett C aanschaffen. De Engelse Vauxhall Chevette wordt als Opel Chevette in Duitsland aangeboden als goedkoop alternatief voor de nieuwe Kadett D. Opel neemt deze stap om de komst tot de nieuwe Corsa te overbruggen. Tot de komst van de Corsa in 1982 vinden 12.332 Opel Chevettes een eigenaar. In Brazilië en de Verenigde Staten leeft de Kadett C nog verder als Chevrolet Chevette. In de VS valt in 1986 uiteindelijk het doek en in Latijns Amerika wist een pickup-versie onder naam Chevrolet Chevy 500 het nog tot 1994 vol te houden. Daarmee kwam er een eind aan de loopbaan van de auto die als Opel Kadett C op 13 september 1973 voor eerst met de wereld kennismaakte.

Afbeelding

Link: http://www.oldtimernieuws.nl/2013/07/02 ... el-kadett/
Kadett C2 Coupe 2.5 Berlinetta Steinmetz '78
Link: http://forum.opelkadettcclub.nl/viewtopic.php?f=18&t=11841
Jolleke
Beheerder
Berichten: 598
Lid geworden op: di mei 23, 2006 9:11 am
Locatie: Noord-Limburg

Re: OldtimerStory – 40 jaar Opel Kadett C

Bericht door Jolleke »

Mooi artikel.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten