Motor loopt slecht, olielampje brand

Plaats hier alle vragen en tips over versnellingsbak, uitlaat, motor en tuning hiervan.

Moderators: JvV, kriekje, opelnl

Gesloten
bmesman
C gevonden
Berichten: 44
Lid geworden op: zo jun 21, 2009 10:49 pm

Motor loopt slecht, olielampje brand

Bericht door bmesman »

Hoi,

Ik heb van de week een c1 kadett 1200N uit 1973 gekocht en nu loopt hij opeens niet meer. Ik heb er 40 km mee naar huis gereden en er was niks aan de hand.
Ik ben gister een klein stukje gaan rijden en opeens begon mijn olielampje te branden. Ik heb meteen nieuwe olie gekocht en ben naar huis gereden, maar voordat ik thuis was stopte de motor ermee. Ik heb er misschien 2 kilometer mee door gereden toen het lampje begon te branden.

Nu heb ik de olie bijgevuld en er zit genoeg in, alleen blijft het lampje branden en is er dus geen oliedruk. Ook loopt de motor niet lekker en slaat best snel af.

Weet iemenad wat dit kan zijn? Ik dacht misschien een een kapotte oliepomp? Kan het zijn dat die hierdoor zo slecht loopt?

Groeten, Bart Mesman
schrump
C verslaafd
Berichten: 987
Lid geworden op: di mei 16, 2006 7:39 pm
Locatie: Apeldoorn

Re: Motor loopt slecht, olielampje brand

Bericht door schrump »

mogelijk blijvend schade aan de motor.

met brandend olielampje nooit doorrijden, ook geen 50 meter.

om de schade te bepalen zal je motor iuit elkaar moeten denk ik.

ik heb van de week een motor uit elkaar gehaald, die nagenog zonder olie en koelvloeistof heeft gereden.
schade: 2 zuigers met gebroken zuigerveer, uitgelepen cilinderwanden, blauwe lagerschalen, met krassen.
[img]http://www.opvolger.net/opvolger/images/pixel%20plaatjes/5%20op%20een%20rij.png[/img]
bmesman
C gevonden
Berichten: 44
Lid geworden op: zo jun 21, 2009 10:49 pm

Re: Motor loopt slecht, olielampje brand

Bericht door bmesman »

schrump schreef:mogelijk blijvend schade aan de motor.

met brandend olielampje nooit doorrijden, ook geen 50 meter.

om de schade te bepalen zal je motor iuit elkaar moeten denk ik.

ik heb van de week een motor uit elkaar gehaald, die nagenog zonder olie en koelvloeistof heeft gereden.
schade: 2 zuigers met gebroken zuigerveer, uitgelepen cilinderwanden, blauwe lagerschalen, met krassen.

Als ik hem nu start dan loopt hij wel gewoon, maakt geen rare geluiden ofzo. De motor maakt alleen niet genoeg toeren en slaat snel af.

Is het misschien verstandig om gewoon het hele blok te vervangen, ik heb er niet genoeg verstand van om de motor uit elkaar te gaan halen en dingen te gaan maken.
schrump
C verslaafd
Berichten: 987
Lid geworden op: di mei 16, 2006 7:39 pm
Locatie: Apeldoorn

Re: Motor loopt slecht, olielampje brand

Bericht door schrump »

is zo niet te beoordelen, maar waarschijnlijk is je blok overleden.
[img]http://www.opvolger.net/opvolger/images/pixel%20plaatjes/5%20op%20een%20rij.png[/img]
Pietje
C gestoord
Berichten: 1665
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 9:42 pm

Re: Motor loopt slecht, olielampje brand

Bericht door Pietje »

Waarschijnlijk zal inderdaad je motorblok wel overleden zijn.

Je kan eens een compressie test houden. Naar verwachting zal er wel een zuiger vastgelopen zijn en daardoor komt de motor nu slechter op toeren.

Daarom ook brand het olielampje de auto meteen uitzetten en kijken waarom. Lampje brand "meestal" niet voor niets.
WWW.P-POOT.NL

This is how we build it.
bmesman
C gevonden
Berichten: 44
Lid geworden op: zo jun 21, 2009 10:49 pm

Re: Motor loopt slecht, olielampje brand

Bericht door bmesman »

Pietje schreef:Waarschijnlijk zal inderdaad je motorblok wel overleden zijn.

Je kan eens een compressie test houden. Naar verwachting zal er wel een zuiger vastgelopen zijn en daardoor komt de motor nu slechter op toeren.

Daarom ook brand het olielampje de auto meteen uitzetten en kijken waarom. Lampje brand "meestal" niet voor niets.
Volgende keer let ik wel beter op, had de auto pas net een paar dagen.
Ik heb ondertussen een goed ander blok gekocht en ga gewoon het hele blok vervangen. Het oude blok hou ik voor reserve onderdelen.
erny70
C gestoord
Berichten: 1071
Lid geworden op: di jan 01, 2008 9:19 pm
Locatie: Apeldoorn

Re: Motor loopt slecht, olielampje brand

Bericht door erny70 »

Ga maar zoeken naar een ander 1200 blokje.
Die heeft het niet overleeft, zelfs zo'n blokje kan niet zonder olie, moet je ook wel gehoord hebben dat ie zonder olie liep, dat klinkt echt iets anders.
Als ik iets te enthousiast over een rotonde reed, gaf ie zelf aan dat het weer eens tijd werd om olie bij te vullen, olielampje ging branden en motortje begon te protesteren.
Wat ik dan deed, was ff wachten tot alle olie weer onderin was gezakt en kon ik hem weer starten, wel meteen bij de eerstvolgende benzinepomp olie bij vullen natuurlijk.
Even voor de duidlijkheid, dat was een paar 1200 blokjes voor de 1200 die ik er nu in heb liggen :D
bmesman
C gevonden
Berichten: 44
Lid geworden op: zo jun 21, 2009 10:49 pm

Re: Motor loopt slecht, olielampje brand

Bericht door bmesman »

erny70 schreef:Ga maar zoeken naar een ander 1200 blokje.
Die heeft het niet overleeft, zelfs zo'n blokje kan niet zonder olie, moet je ook wel gehoord hebben dat ie zonder olie liep, dat klinkt echt iets anders.
Als ik iets te enthousiast over een rotonde reed, gaf ie zelf aan dat het weer eens tijd werd om olie bij te vullen, olielampje ging branden en motortje begon te protesteren.
Wat ik dan deed, was ff wachten tot alle olie weer onderin was gezakt en kon ik hem weer starten, wel meteen bij de eerstvolgende benzinepomp olie bij vullen natuurlijk.
Even voor de duidlijkheid, dat was een paar 1200 blokjes voor de 1200 die ik er nu in heb liggen :D
Ik heb ondertussen al een onder blok, moet ik binnenkort ff vervangen.
Ik heb trouwens niet zonder olie gereden, er zat genoeg olie in. De druk was weggevallen dus waarschijnlijk is de oliepomp kapot gegaan en daarom maakte hij ook niet echt een raar geluid.
erny70
C gestoord
Berichten: 1071
Lid geworden op: di jan 01, 2008 9:19 pm
Locatie: Apeldoorn

Re: Motor loopt slecht, olielampje brand

Bericht door erny70 »

Als de oliedruk te laag is, zal je motortje echt anders klinken, dat is nl hetzelfde als geen olie
bmesman
C gevonden
Berichten: 44
Lid geworden op: zo jun 21, 2009 10:49 pm

Re: Motor loopt slecht, olielampje brand

Bericht door bmesman »

erny70 schreef:Als de oliedruk te laag is, zal je motortje echt anders klinken, dat is nl hetzelfde als geen olie

Oke, ik dacht dat het dan niet zo was.
Bedankt voor de info en ik zal volgende keer meteen stoppen als het nog een keer gebeurt :)
Hopelijk loopt mijn kadett weer snel, want ik heb er nog amper in kunnen rijden :)
Amstel
C verslaafd
Berichten: 667
Lid geworden op: di mei 19, 2009 4:42 pm

Re: Motor loopt slecht, olielampje brand

Bericht door Amstel »

een rood lampje is zoiezo altijd direct stoppen in elke auto!
injectie is net een beroeps bepaalde tijd militair ,die moet ook eerst denken voordat ie reageert ,alleen duurt dat drie weken . geef mijn maar dcoe'tjes
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten