Motor lijkt te warm te lopen

Plaats hier alle vragen en tips over versnellingsbak, uitlaat, motor en tuning hiervan.

Moderators: JvV, kriekje, opelnl

Gesloten
RensR
C geïnteresseerd
Berichten: 71
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 7:02 pm

Motor lijkt te warm te lopen

Bericht door RensR »

Hoi mensen,

Ik heb een dingetje waarvan ik niet weet hoe ik het op kan lossen.
Als ik een tijdje rijdt met mijn auto, loopt de meter op tot in het rood. Nou zou je zeggen, thermostaat kapot, te warm etc. Maar dat is dus niet zo.
Ik heb onlangs de thermostaat vervangen en bij hogere temperaturen stroomt deze mooi door, waar hij bij lagere temperaturen wel degelijk dicht is.
Verder heb ik, toen ik de thermostaat verving, in beide richtingen, dus door de radiateur en door het blok, flink veel water gespoeld om het wat schoon te krijgen, daar de vloeistof toch vervangen werd en er wat rotzooi in zat.
Daarna heb ik dus gekeken of de motor wel echt warm liep. Hier komt het dus, hij loopt niet te warm. Als ik met een infrarood thermometer de temperatuur bij het uitlaatspruitstuk bekijk komt dit op ongeveer 80 tot 85 graden, wat me goed lijkt.
Nu dus de vraag: waar ligt het dan wel aan? Tellerhuis? Dynamo? Iemand hier ook ervaring mee of een goed idee wat ik door zou kunnen meten om te kijken of niet misschien gewoon de sensor kapot is?
Tijs
C gestoord
Berichten: 2280
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 1:43 pm
Locatie: geldrop

Re: Motor lijkt te warm te lopen

Bericht door Tijs »

geeft je tank ook altijd te veel aan? dan is gewoon je spanningsregelaar stuk, zit achterop het klokje, ijzer doosje, 3x1x1 cm en als je hem er af trekt zitten er 3 pinnetjes aan. is evt wel op gevoel los te trekken, als je een beetje een idee hebt waar die zit ;)

die moet je vervangen voor een andere, of deze openmaken, en er een ander binnenwerk in solderen (is opzich goed zelf te doen, en dan heb je hem meteen wat "moderner" dan weer zoon oud ding erin waarvan maar weer de vraag is of hij goed is)
http://www.opel-forum.nl/viewtopic.php? ... n#p1558930
volgens mij was ik des tijds altijd 2-3 euro kwijt bij de electro handel voor de onderdeeltjes.

hier staat een handleiding hoe je ze zelf kan maken.
spanningsregelaar moet 10v uit komen. als deze stuk gaat, geeft hij gewoon de laadspanning door, en krijgen je tellers dus meer als waarvoor ze gemaakt zijn.
- ik stel hier de vragen, ik heb er tenslotte de ballen verstand van.:)
Afbeelding
RensR
C geïnteresseerd
Berichten: 71
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 7:02 pm

Re: Motor lijkt te warm te lopen

Bericht door RensR »

Dat zou het wel eens kunnen zijn, mijn tankmeter slaat inderdaad altijd verdacht ver uit. Als hij afgetankt is staat hij volgens mij helemaal tegen de aanslag aan.
Ik heb een ander tellerhuis met klok wat ik erin wil zetten, eens kijken of het simpel omwisselen van die spanningsregelaar het probleem op lost.
Tijs
C gestoord
Berichten: 2280
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 1:43 pm
Locatie: geldrop

Re: Motor lijkt te warm te lopen

Bericht door Tijs »

als die regelaar dan wel goed is, maar als ik het zo lees, dan is het de regelaar
- ik stel hier de vragen, ik heb er tenslotte de ballen verstand van.:)
Afbeelding
RensR
C geïnteresseerd
Berichten: 71
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 7:02 pm

Re: Motor lijkt te warm te lopen

Bericht door RensR »

Ik heb de regelaars zojuist omgewisseld en het lag inderdaad daar aan. De 'nieuwe' is wel goed, de temperatuur staat nu mooi in het midden en m'n tankmeter werkt ook weer zoals hij ooit bedoeld is. Nu eens even kijken waar ik onderdeeltjes kan halen om de oude even op te knappen zodat ik daar niet meer aan hoef te denken.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast