bdp vs hallgever

Plaats hier je overige technische vragen en/of tips.

Moderators: JvV, kriekje, opelnl

Gesloten
Tijs
C gestoord
Berichten: 2280
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 1:43 pm
Locatie: geldrop

bdp vs hallgever

Bericht door Tijs »

het is misschien meer iets voor het opel-forum ofzo... maar wilde het toch eerst hier proberen...

wat is nou toch het werkelijke verschil tussen een bdp sensor en een hallgever?

ik snap er werkelijk helemaal niets van? waarom is het zo anders? een bdp sensor merkt aan de krukas wanneer cilinder 1 beneden staat, en baseert daar de ontsteking op?

een hallgever doet toch eigenlijk hetzelfde? maar dan meer hij het bij de krukas? waarom is dat dan niet uitwisselbaar??
dat 2 dingen hetzelfde doen maar verschillend werken kan ik me voorstellen.... maar dit lijkt in mijn ogen kwa werking wel zo vreselijk veel op elkaar?
de ontsteking loopt toch ook bij allebij via een ecu....
- ik stel hier de vragen, ik heb er tenslotte de ballen verstand van.:)
Afbeelding
Nicowico
C gevonden
Berichten: 49
Lid geworden op: zo feb 17, 2008 12:04 pm

Bericht door Nicowico »

Even een paar dingen ter lering:
een BDP sensor zit niet op de krukas maar op het vliegwiel.
Het is niet de cilinder die beneden staat maar de zuiger.
De zuiger staat niet beneden maar juist boven, daarom heet het ook een BDP Bovenste Dode Punt sensor.
De BDP sensor wordt niet alleen gebruikt voor het afstellen van de ontsteking, maar ook voor het afstellen van de nokkenas in samenspraak met het merkteken op de nokkenas.
De hall sensor zit bij oudere auto's in de stroomverdeler.
Tijs
C gestoord
Berichten: 2280
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 1:43 pm
Locatie: geldrop

Bericht door Tijs »

haha ja idd bdp... boven.. zucht.. bericht een beetje overhaast getypt..
en dat een cilinder niet beweegt is natuurlijk ook vanzelf sprekend.. soms ben ik niet echt niet helemaal bij :oops:

maar bij een 20ne zit de bdp sensor volgens mij toch wel echt bij de krukas, hij zit in elk geval niet in het koppelhuis/vliegwiel... :?:

maar, doet die sensor iets voor je nokkenas? dat je je nokkenas stelt op een referentie punt en dat daar het bdp punt voor gebruikt wordt kan ik me voorstellen, maar die sensor doet daar toch verder niets voor je krukas?
:?:


was ik maar niet zo rijk en knap, en gewoon wat slimmer 8)
- ik stel hier de vragen, ik heb er tenslotte de ballen verstand van.:)
Afbeelding
giuliettaevo
C verslaafd
Berichten: 581
Lid geworden op: di jan 06, 2009 7:54 pm
Locatie: Cuijk
Contacteer:

Bericht door giuliettaevo »

Iets leren is altijd goed :) ... maar dan wel correcte gegevens aub. :?

BDP sensor kan op meerdere plaatsen zitten... Maar nooit OP de krukas, dat is de getande ring... De sensor zit altijd in de buurt van die getande ring. Die getande ring is een ring met tanden die er een of meerdere tanden mist. Deze ring kan bij de krukaspoelie zitten, op de krukas of bij het vliegwiel. De missende tand(en) zit(ten) meestal ongeveer 60 graden voor BDP, dit om de ecu de tijd te geven het signaal te verwerken. Het signaal van de BDP sensor is voor de computer van belang om het toerental te weten van de motor en het moment dat cilinder 1 op het bdp staat, aan de hand van deze gegevens ( en de gegevens van de andere sensoren) wordt het ontstekingsmoment en inspuitduur geregeld. Hierbij is ook geen vervroeging in de stroomverdeler aanwezig, als er al een stroomverdeler is is deze meestal helemaal leeg, alleen een rotor is genoeg.

BDP sensor gebruik je niet om nokkenassen af te stellen tov de krukas... beetje lastig om te doen, je zou immers de krukas moeten draaien om een signaal te krijgen waar je iets mee kan. :? Voor het op tijd zetten van nokkenassen heb je een vast merkteken of gebruik je meetapparatuur.

Een Hallsensor kan ik iets minder over vertellen, dat is te oud voor mij.. :oops: Ik heb geen auto's meer waar dat op zit. Maar ze geven een heel ander signaal af als een BDP sensor. Ze gebruiken meestal een stervormige schijf in de stroomverdeler met eenzelfde aantal punten als dat er cilinders zijn. Ze geven ook geen info over het BDP. Omdat ze niet onlosmakelijk met de krukas verbonden zijn kan dat ook niet, als je de ontsteking verdraait zou dan je BDP verplaatsen en dat is onmogelijk. Ontsteking gaat hier via een ontstekingsmodule met meestal ook nog mechanische/ vacuum vervroeging erbij. Deze ontsteking is ook af te stellen.

Hopelijk is het duidelijk... :wink:
Saab powerrr
Tijs
C gestoord
Berichten: 2280
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 1:43 pm
Locatie: geldrop

Bericht door Tijs »

nice :) ja dat de sensor zelf neit op de krukas zit snapte ik wel :p dat zou eruit zien... signaaldraad 9999999x om de krukas gewikkeld ;)

ik had idd begrepen dat een hallgever per cilinder signaal geeft, dus dat het niet meer aan elkaar te knopen is had ik al een beetje zien hangen...

ik vraag het omdat ik zit te knoeie met een eventueel ander blok, waar de ontsteking weer eens klote zit, maar ik wel graag met de elektra van een bdp boom/ecu e.d. zou rijden omdat dat de rest van de ombouw zou vergemakkelijken...
maar ferdie had me al op een mooi idee gebracht, om de hallgever mechanica alleen te gebruiken voor de verdeler, en verder niet, dan kan ik toch met me bdp elektra rijden.
- ik stel hier de vragen, ik heb er tenslotte de ballen verstand van.:)
Afbeelding
giuliettaevo
C verslaafd
Berichten: 581
Lid geworden op: di jan 06, 2009 7:54 pm
Locatie: Cuijk
Contacteer:

Bericht door giuliettaevo »

Dus als ik het goed begrijp wil je een motor met een BDP gestuurd systeem gaan voorzien van een ouderwetse ontsteking? :?

Pb mij anders het probleem eens, misschien kan ik ook een oplossing aandragen. :wink: Heb wel een beetje ervaring met het inbouwen van vreemde motoren... :roll: :lol: Kan een hele lijst opnoemen in ieder geval. 8)
Saab powerrr
Tijs
C gestoord
Berichten: 2280
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 1:43 pm
Locatie: geldrop

Bericht door Tijs »

ooh nee hij gaat vervolgens dus wel op het bdp systeem lopen, gebruik alleen de verdeler functie van de hallgever ;)

maar ben der nog altijd niet precies uit welk blok ik ga rijden.. dus misschien is het helemaal geen punt ;)
- ik stel hier de vragen, ik heb er tenslotte de ballen verstand van.:)
Afbeelding
giuliettaevo
C verslaafd
Berichten: 581
Lid geworden op: di jan 06, 2009 7:54 pm
Locatie: Cuijk
Contacteer:

Bericht door giuliettaevo »

dat snap ik niet helemaal... de verdelerfunctie van de Hall gever? ik denk dat je bedoelt dat je een complete verdeler van een motor met een Hall gever wilt gebruiken in een motor met een BDP systeem?

dat is geen enkel probleem als je de vervroeging onklaar maakt. Je moet dus zorgen dat de rotor vast op de as komt te zitten. vaak is de vervroeging met gewichtjes die door veertjes worden tegengehouden, de oplossing is dan veertjes vervangen door een stukje staaldraad om de gewichtjes op hun plek te houden... :wink:
Saab powerrr
Tijs
C gestoord
Berichten: 2280
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 1:43 pm
Locatie: geldrop

Bericht door Tijs »

men neme als voorbeeld... de 18s ontsteking, en een 20ne blok (goh dat lijkt veel wat ik wil in de schuur heb liggen ;) )
het 20ne blok gebruik je met de complete ontsteking (verwerkt in de ecu) en sluit je ook aan zoals bedoeld, alleen de uitgaande kabel van de bobine gaat dan naar de verdeler op de hallgeven van de 18s, die op zijn beurt gewoon lekker rond staat te draaien door de nokkenas en verdeeld zo de vonken over de bougie :)

volgens mij wordt het dan verder niet beinvloed voor een vacuum vervroeger oid, desnoods gewoon afdoppen.

uit eindelijk gebruik ik dan de hele techniek achter de hallgever niet, maar daar had ik nog niet over na gedacht toen ik het topic maakte ;)

dat zo toch moeten werken?
- ik stel hier de vragen, ik heb er tenslotte de ballen verstand van.:)
Afbeelding
giuliettaevo
C verslaafd
Berichten: 581
Lid geworden op: di jan 06, 2009 7:54 pm
Locatie: Cuijk
Contacteer:

Bericht door giuliettaevo »

klopt, zou gewoon werken. Wel even controleren of de as echt niet kan draaien. even de rotor in de ene hand en het tandwiel ( waar dat riempje op komt te liggen) in de andere hand en kijken of je ze kunt verdraaien tov elkaar. Als dat kan moet je er voor zorgen dat dat niet meer kan. :wink:
Saab powerrr
Tijs
C gestoord
Berichten: 2280
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 1:43 pm
Locatie: geldrop

Bericht door Tijs »

cool, dan kan ik namelijk gewoon op de originele injectie blijven rijden, die bij het onderblok hoord, en als ik over ga stappen op webers oid de ontsteking van de 18s gebruiken zoals het ooit bedoeld was, omdat dat een los systeem is.
- ik stel hier de vragen, ik heb er tenslotte de ballen verstand van.:)
Afbeelding
Nicowico
C gevonden
Berichten: 49
Lid geworden op: zo feb 17, 2008 12:04 pm

Bericht door Nicowico »

giuliettaevo schreef:Iets leren is altijd goed :) ... maar dan wel correcte gegevens aub. :?

BDP sensor kan op meerdere plaatsen zitten... Maar nooit OP de krukas, dat is de getande ring... De sensor zit altijd in de buurt van die getande ring. Die getande ring is een ring met tanden die er een of meerdere tanden mist. Deze ring kan bij de krukaspoelie zitten, op de krukas of bij het vliegwiel. De missende tand(en) zit(ten) meestal ongeveer 60 graden voor BDP, dit om de ecu de tijd te geven het signaal te verwerken. Het signaal van de BDP sensor is voor de computer van belang om het toerental te weten van de motor en het moment dat cilinder 1 op het bdp staat, aan de hand van deze gegevens ( en de gegevens van de andere sensoren) wordt het ontstekingsmoment en inspuitduur geregeld. Hierbij is ook geen vervroeging in de stroomverdeler aanwezig, als er al een stroomverdeler is is deze meestal helemaal leeg, alleen een rotor is genoeg.

BDP sensor gebruik je niet om nokkenassen af te stellen tov de krukas... beetje lastig om te doen, je zou immers de krukas moeten draaien om een signaal te krijgen waar je iets mee kan. :? Voor het op tijd zetten van nokkenassen heb je een vast merkteken of gebruik je meetapparatuur.

Een Hallsensor kan ik iets minder over vertellen, dat is te oud voor mij.. :oops: Ik heb geen auto's meer waar dat op zit. Maar ze geven een heel ander signaal af als een BDP sensor. Ze gebruiken meestal een stervormige schijf in de stroomverdeler met eenzelfde aantal punten als dat er cilinders zijn. Ze geven ook geen info over het BDP. Omdat ze niet onlosmakelijk met de krukas verbonden zijn kan dat ook niet, als je de ontsteking verdraait zou dan je BDP verplaatsen en dat is onmogelijk. Ontsteking gaat hier via een ontstekingsmodule met meestal ook nog mechanische/ vacuum vervroeging erbij. Deze ontsteking is ook af te stellen.

Hopelijk is het duidelijk... :wink:
Je hebt gelijk. Niet goed gelezen. Ik bedoelde eigenlijk de kogel+pijl die bij de CIH motoren op het vliegwiel zit en geen BDP sensor.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten