Vitamine C...
Geplaatst: wo apr 28, 2010 11:01 pm
Hallo!
Ik ben redelijk nieuw hier, maar voel me al wel echt thuis! Rellie Kel en Kruut hebben me aardig op weg geholpen; thanks!
Hoe zal ik beginnen... heel simpel: C is denk ik gewoon een levensbehoefte!
Bij mij begon het op 11 jarige leeftijd tijdens een vakantie in Duitsland. Met pa & broer -met de C-sedan- een dagje er tussenuit naar F1 op de Hockenheimring. Er werd ook een GT/E race gehouden waar 'onze' Jan Lammers voor onze ogen spinde. Dit was in 1977.... In mijn herinnering zag dat er ongeveer zo uit:
Meer info/plaatjes over AVD-Opel-Pokal: http://www.kadettc.de/motorsport/avdopelpokal1977.html
Eenzelfde geel/zwarte GT/E kon ik later op 16/17 jarige leeftijd wekelijks bewonderen na het stappen. De gebroeders Tinkhof werkten op vrijdagavond in de Harteveld snackbar (haven Vlaardingen). Altijd veel lol en 1 van de broers heeft me een keer 's nachts 'getrakteerd' op een rondje door Vlaardingen. Dat bleef wel hangen. Als je vervolgens op 18 jarige leeftijd zelf aan een auto toe bent, is er maar 1 keus: een Kadett Coupé! Voor de GT/E van Ton Tinkhof had ik het geld niet... ik had maar 2000 gulden en zat dus met een gat van zo'n 4000. Later hoorde ik dat hij voor een flink stuk minder was verkocht & weer een week later ondersteboven in de krant stond.
Kreeg redelijk recent dit kranteknipsel van 5 juni 1986 van Ton! [en het originele artikel online kunnen vinden! 04-2015...]
1985: Het werd dus een 1.2 van 1976, met linnendak, sierranden, maar wel SR wielen. Nieuwe spatborden moesten er toen al op en het idee was om 'm in 2 kleuren te laten spuiten. De bumper van een Volvo heeft destijds verandering in de plannen gebracht... Na de -redelijk heftige- aanrijding, dacht ik bij het uitstappen dat het nog wel mee viel, maar het bleek dat ik naar de verkeerde (linker)kant zat te kijken. Hij was rechts geraakt & de surfdragers in de kofferbak waren naar de andere zijde doorgedrukt...
Hier een fotootje van de 'Volvo kant'....
Eigenlijk was'tie totalloss, maar goed, geen geld voor reparatie of andere auto, dus dan maar zelf uitdeuken... Om 'm vervolgens maar 1 kleur te geven, hadden m'n surfmaatje & ik het plan opgevat om 'm matzwart, jawel gewoon buiten met een kwast, te maken. Na de motorkap zijn we maar gestopt; het zag er niet uit & het waaide sowieso te hard... Nadat alle verfstrepen en zandkorrels weer weggeschuurd waren, hebben we 'm vervolgens in de garage van z'n ouders redelijk stofvrij met een rollertje (...) in de lak gezet.
Zo heb ik 'm uiteindelijk tot aan het eind van m'n studie kunnen rijden. Voor het begin van m'n studie ook nog zelf gas er in gebouwd; m'n pa wilde de wegenbelasting wel 'sponsoren'... Veel vakantieplezier ook; Frankrijk, Spanje, altijd met surfplank & rechterstoel er uit zodat daar een plank naar de achterbank + luchtbed in kon. Een paar keer een ander 1.2 blok er in voor honderd gulden en dan reed'ie weer als een zonnetje!
Het witte dashboard spiegelde toch teveel & het stuur ook maar gelijk ander kleurtje gegeven...
Surfmaatje Frank & Xandra zagen m'n QP 's ochtends vroeg in Sète (Z-Frankrijk) staan & 'vonden' mij op het toch best schone strand-toilet.
Dit was nog tijdens een stage in Lyon... hoef ik tegenwoordig niet meer mee thuis te komen!
Direct na m'n studie in 1991 vond ik een '77-er en die was echt heel hard. Wel de destijds nieuwe spatbordjes van eerste C1 over gezet, alsook zijruitjes, sportstuurtje & ASS-stoel. En natuurlijk de gas-installatie... Ook weer veel (vakantie)kilometers mee gereden.
Na vakantie in Elba/Italie via de Kleine St. Bernardpas nog even 2 dagen zomersnowboarden in Tignes:
En alle vakanties beginnen & eindigen altijd bij Winzo ijssalon in Vlaardingen...
Via Opeldealer Van der Kooij in Vlaardingen nog de originele GT/E-geel kleur kunnen achterhalen (nog geen C-forum toen...) en de auto over laten spuiten.
Toen ik een auto van de zaak kreeg, heeft een vriend er nog een aantal jaar aardig wat woon-werk kilometers mee gereden.
Een rode 3e Coupé heb ik later nog van m'n 1e vriendinnetje gekocht, ook maar kort gehad, die QP. Net 't vrijwaringsbewijs gevonden: dat was dus de DF-66-GJ.
En ook een foto van de nieuwe eigenaresse toen ze 'm van mij kocht; dat was 11 juni 1999, 1 week nadat ze haar rijbewijs had gehaald:
Tjah... en dan gaat het een flink aantal jaar later toch ineens weer kriebelen... Maar dit keer eindelijk wel op zoek naar een echte C1 GT/E natuurlijk.
Rellie Kel heeft me super geholpen met veel informatie. Ik heb er 2 in Nederland gezien & 1 zelfs in Zweden wezen bekijken. https://picasaweb.google.com/1016173800 ... pingZweden Die Zweedse had aantoonbaar 25 jaar stil gestaan, maar helaas klopte de beschrijving vooraf niet met de staat van de auto ter plaatse. Had al transport geregeld met een lege bloemenwagen naar Nederland, maar dit was 'm duidelijk dus niet.
De Zwitserse GT/E die ineens op autoscout.ch stond (= aparte site voor Zwitserland), was veelbelovend. Lang gesproken met de eigenaar (toch handig die stage in Frankrijk...) en hij wilde 'm ook alleen aan een echte liefhebber verkopen. De handelaar die als 1e kwam kijken heeft hij dan ook weggestuurd & toen was ik aan de beurt. Van te voren wel 140MB aan gedetailleerde foto's ontvangen (dat leer je wel...) en vervolgens een ticket geboekt naar Geneve. Een collega kwam de bewuste donderdag (15.4.'10) melden dat Schiphol dichtging. Dacht eerst dat 't een late aprilgrap was, maar het bleek dus door de aswolk vanuit IJsland te komen... Gelukkig een slaaptrein kunnen boeken & werd dus om 9u 's ochtends door een ronkend Kadettje bij lokaal treinstation opgehaald. De rit van het meer naar het dorpje 'boven' bleek een oude berg-rallye route te zijn die de (ex-)eigenaar duidelijk vaker had gereden (Le Landeron - Lignieres classique: http://www.youtube.com/watch?v=Mtceq8aWr78). Ik heb er de hele tijd met een flinke glimlach naast gezeten.
Het verhaal van de rit naar Rotterdam & de import van deze Zwitserse GT/E zal ik binnenkort nog uitwerken.
Het Nederlandse kenteken zit er ondertussen wel op!
Ik kom 'm graag een keer laten zien op 1 van de Kadett-meetings!
Groeten van Martin, bloedgroep C.
En jawel; vanaf vandaag ook 'officieus' met blauw platen! Toch wel veel mooier...
Ik ben redelijk nieuw hier, maar voel me al wel echt thuis! Rellie Kel en Kruut hebben me aardig op weg geholpen; thanks!
Hoe zal ik beginnen... heel simpel: C is denk ik gewoon een levensbehoefte!
Bij mij begon het op 11 jarige leeftijd tijdens een vakantie in Duitsland. Met pa & broer -met de C-sedan- een dagje er tussenuit naar F1 op de Hockenheimring. Er werd ook een GT/E race gehouden waar 'onze' Jan Lammers voor onze ogen spinde. Dit was in 1977.... In mijn herinnering zag dat er ongeveer zo uit:
Meer info/plaatjes over AVD-Opel-Pokal: http://www.kadettc.de/motorsport/avdopelpokal1977.html
Eenzelfde geel/zwarte GT/E kon ik later op 16/17 jarige leeftijd wekelijks bewonderen na het stappen. De gebroeders Tinkhof werkten op vrijdagavond in de Harteveld snackbar (haven Vlaardingen). Altijd veel lol en 1 van de broers heeft me een keer 's nachts 'getrakteerd' op een rondje door Vlaardingen. Dat bleef wel hangen. Als je vervolgens op 18 jarige leeftijd zelf aan een auto toe bent, is er maar 1 keus: een Kadett Coupé! Voor de GT/E van Ton Tinkhof had ik het geld niet... ik had maar 2000 gulden en zat dus met een gat van zo'n 4000. Later hoorde ik dat hij voor een flink stuk minder was verkocht & weer een week later ondersteboven in de krant stond.
Kreeg redelijk recent dit kranteknipsel van 5 juni 1986 van Ton! [en het originele artikel online kunnen vinden! 04-2015...]
1985: Het werd dus een 1.2 van 1976, met linnendak, sierranden, maar wel SR wielen. Nieuwe spatborden moesten er toen al op en het idee was om 'm in 2 kleuren te laten spuiten. De bumper van een Volvo heeft destijds verandering in de plannen gebracht... Na de -redelijk heftige- aanrijding, dacht ik bij het uitstappen dat het nog wel mee viel, maar het bleek dat ik naar de verkeerde (linker)kant zat te kijken. Hij was rechts geraakt & de surfdragers in de kofferbak waren naar de andere zijde doorgedrukt...
Hier een fotootje van de 'Volvo kant'....
Eigenlijk was'tie totalloss, maar goed, geen geld voor reparatie of andere auto, dus dan maar zelf uitdeuken... Om 'm vervolgens maar 1 kleur te geven, hadden m'n surfmaatje & ik het plan opgevat om 'm matzwart, jawel gewoon buiten met een kwast, te maken. Na de motorkap zijn we maar gestopt; het zag er niet uit & het waaide sowieso te hard... Nadat alle verfstrepen en zandkorrels weer weggeschuurd waren, hebben we 'm vervolgens in de garage van z'n ouders redelijk stofvrij met een rollertje (...) in de lak gezet.
Zo heb ik 'm uiteindelijk tot aan het eind van m'n studie kunnen rijden. Voor het begin van m'n studie ook nog zelf gas er in gebouwd; m'n pa wilde de wegenbelasting wel 'sponsoren'... Veel vakantieplezier ook; Frankrijk, Spanje, altijd met surfplank & rechterstoel er uit zodat daar een plank naar de achterbank + luchtbed in kon. Een paar keer een ander 1.2 blok er in voor honderd gulden en dan reed'ie weer als een zonnetje!
Het witte dashboard spiegelde toch teveel & het stuur ook maar gelijk ander kleurtje gegeven...
Surfmaatje Frank & Xandra zagen m'n QP 's ochtends vroeg in Sète (Z-Frankrijk) staan & 'vonden' mij op het toch best schone strand-toilet.
Dit was nog tijdens een stage in Lyon... hoef ik tegenwoordig niet meer mee thuis te komen!
Direct na m'n studie in 1991 vond ik een '77-er en die was echt heel hard. Wel de destijds nieuwe spatbordjes van eerste C1 over gezet, alsook zijruitjes, sportstuurtje & ASS-stoel. En natuurlijk de gas-installatie... Ook weer veel (vakantie)kilometers mee gereden.
Na vakantie in Elba/Italie via de Kleine St. Bernardpas nog even 2 dagen zomersnowboarden in Tignes:
En alle vakanties beginnen & eindigen altijd bij Winzo ijssalon in Vlaardingen...
Via Opeldealer Van der Kooij in Vlaardingen nog de originele GT/E-geel kleur kunnen achterhalen (nog geen C-forum toen...) en de auto over laten spuiten.
Toen ik een auto van de zaak kreeg, heeft een vriend er nog een aantal jaar aardig wat woon-werk kilometers mee gereden.
Een rode 3e Coupé heb ik later nog van m'n 1e vriendinnetje gekocht, ook maar kort gehad, die QP. Net 't vrijwaringsbewijs gevonden: dat was dus de DF-66-GJ.
En ook een foto van de nieuwe eigenaresse toen ze 'm van mij kocht; dat was 11 juni 1999, 1 week nadat ze haar rijbewijs had gehaald:
Tjah... en dan gaat het een flink aantal jaar later toch ineens weer kriebelen... Maar dit keer eindelijk wel op zoek naar een echte C1 GT/E natuurlijk.
Rellie Kel heeft me super geholpen met veel informatie. Ik heb er 2 in Nederland gezien & 1 zelfs in Zweden wezen bekijken. https://picasaweb.google.com/1016173800 ... pingZweden Die Zweedse had aantoonbaar 25 jaar stil gestaan, maar helaas klopte de beschrijving vooraf niet met de staat van de auto ter plaatse. Had al transport geregeld met een lege bloemenwagen naar Nederland, maar dit was 'm duidelijk dus niet.
De Zwitserse GT/E die ineens op autoscout.ch stond (= aparte site voor Zwitserland), was veelbelovend. Lang gesproken met de eigenaar (toch handig die stage in Frankrijk...) en hij wilde 'm ook alleen aan een echte liefhebber verkopen. De handelaar die als 1e kwam kijken heeft hij dan ook weggestuurd & toen was ik aan de beurt. Van te voren wel 140MB aan gedetailleerde foto's ontvangen (dat leer je wel...) en vervolgens een ticket geboekt naar Geneve. Een collega kwam de bewuste donderdag (15.4.'10) melden dat Schiphol dichtging. Dacht eerst dat 't een late aprilgrap was, maar het bleek dus door de aswolk vanuit IJsland te komen... Gelukkig een slaaptrein kunnen boeken & werd dus om 9u 's ochtends door een ronkend Kadettje bij lokaal treinstation opgehaald. De rit van het meer naar het dorpje 'boven' bleek een oude berg-rallye route te zijn die de (ex-)eigenaar duidelijk vaker had gereden (Le Landeron - Lignieres classique: http://www.youtube.com/watch?v=Mtceq8aWr78). Ik heb er de hele tijd met een flinke glimlach naast gezeten.
Het verhaal van de rit naar Rotterdam & de import van deze Zwitserse GT/E zal ik binnenkort nog uitwerken.
Het Nederlandse kenteken zit er ondertussen wel op!
Ik kom 'm graag een keer laten zien op 1 van de Kadett-meetings!
Groeten van Martin, bloedgroep C.
En jawel; vanaf vandaag ook 'officieus' met blauw platen! Toch wel veel mooier...