Aluminium differentieel op naaldlagers
Moderator: JvV
Aluminium differentieel op naaldlagers
Bij deze wil ik een foto posten van een eigenbouw aluminium differentieel wat we op naaldlagers gezet hebben. Het is een diff uit een
C kadett 1200. Wij gebruiken deze achterassen voor in onze tractorpullingtractor.
C kadett 1200. Wij gebruiken deze achterassen voor in onze tractorpullingtractor.
Re: Aluminium differentieel op naaldlagers
Heel knap ding, en zit die ook in een 1200 asje ? En waarom heb je hem opnieuw gemaakt van aluminium als ik vragen mag, dat is toch minder sterk dan de originele ?
Ik ben zelf CNC frezer en vind het ook geweldig om dit soort dingen zelf te maken, en heb gelukkig een baas die (mits we ons aan de regels houden) dit goed vind.
Ik ben zelf CNC frezer en vind het ook geweldig om dit soort dingen zelf te maken, en heb gelukkig een baas die (mits we ons aan de regels houden) dit goed vind.
Re: Aluminium differentieel op naaldlagers
Ja deze zit in een 1200 as. Wij mogen een maximale framebreedte hebben van 42 cm en daarbinnen moet alles gebouwd zijn. Motor met toebehoren, bak, achteras, etc. We hebben de as dus flink in moeten korten en zo ook de steekassen. We hebben hem nieuw gemaakt om 2 redenen: Gewicht en frictie. Qua gewicht zijn wij gebonden aan een limiet van 600kg incl bestuurder. Elke kilo telt dus. Door het diff van alu te maken hebben we ruim weer een kilo kunnen winnen. Het originele diff heeft de satelietwieltjes in komlagers lopen en dit slijt bij ons te hard. Ook het asje door de satelietwieltjes is niet van denderende kwaliteit. Wij rijden toch gouw met een wielsnelheid van 80/90 km/h en alles heeft bij ons extreem veel te lijden. Het asje is nu gemaakt van 46chrmonik6 als ik het goed heb. Daarna nog gehard op 45 rockwell dus aanzienlijk verbeterd Het alu is van 7075 kwaliteit dus het "ruimtevaart alu". Als olie gebruiken wij de NSMP45 hypoïd olie van Kendall Racing.
De gehele achteras is overigens zelfbouw. Wij rijden met een bak van een C kadett, price direct. Aan de achteras hebben we op de uiteindes links en rechts een planetair tandwielstelsel gemaakt, met alu schijfremmen en planetairhuizen. De motor maakt op het moment zo'n 400 pk en het blijft redelijk heel (voor het eerst sinds 4 jaar schade gehad aan de achteras, maar dit kwam ook omdat hij krom bleek te zijn. Dat heeft ons 5 diffjes gekost.)
De gehele achteras is overigens zelfbouw. Wij rijden met een bak van een C kadett, price direct. Aan de achteras hebben we op de uiteindes links en rechts een planetair tandwielstelsel gemaakt, met alu schijfremmen en planetairhuizen. De motor maakt op het moment zo'n 400 pk en het blijft redelijk heel (voor het eerst sinds 4 jaar schade gehad aan de achteras, maar dit kwam ook omdat hij krom bleek te zijn. Dat heeft ons 5 diffjes gekost.)
Re: Aluminium differentieel op naaldlagers
Jullie zijn heel leuk bezig ! erg interessant allemaal, wil je hier wat foto's plaatsen van de trekker en evt onderdelen ?
Onder het mom van Kadett C onderdelen in een trekker trek zal niemand hier moeilijk over doen denk ik, techniek spreekt de meesten hier wel aan.
Wat voor een motor gebruiken jullie trouwens ?
Onder het mom van Kadett C onderdelen in een trekker trek zal niemand hier moeilijk over doen denk ik, techniek spreekt de meesten hier wel aan.
Wat voor een motor gebruiken jullie trouwens ?
Re: Aluminium differentieel op naaldlagers
zo'n difje lijkt me ook wel wat
Het duurt gemiddeld 26 seconden om je auto te parkeren. Als een andere auto staat te wachten duurt het 31 seconden. Als een ongeduldige automobilist toetert omdat het allemaal niet snel genoeg gaat duurt het parkeren gemiddeld 41 seconden.
Re: Aluminium differentieel op naaldlagers
De CNC frezers zijn hier dik bezaaid, ik zit ook al in die bizniz
Ik snap de intentie om gewicht te besparen alleen qua sterkte zou ik twijfels hebben ook al is het 7075 alu.
Echter er zal hier vanzelf wel gepost worden of het heelblijft.
Suc6 met de Pull, Eric.
Ik snap de intentie om gewicht te besparen alleen qua sterkte zou ik twijfels hebben ook al is het 7075 alu.
Echter er zal hier vanzelf wel gepost worden of het heelblijft.
Suc6 met de Pull, Eric.
Re: Aluminium differentieel op naaldlagers
Wij rijden met een Volkswagen motor. Een 1.9 TDI om precies te zijn. Standaard heeft hij 90 pk en met hetgeen wat wij ermee gedaan hebben komen we op 400 pk. We rijden met een Holset HX 40 op de motor en deze geeft zo'n 4,5-5 bar druk bij 8000 RPM. Denk bij de tuning aan: eigenbouw zuigers, eigenbouw drijfstangen, geflowde cilinderkop met een 14mm lift nokkenas, waterinjectie voor de turbo, ice intercooler, lijnpomp met snelle nokkenas, 9mm plunjers, 200cc diesel, aangepaste verstuivers etc etc.
http://i544.photobucket.com/albums/hh35 ... AG0885.jpg
http://i544.photobucket.com/albums/hh35 ... AG0886.jpg
Zijn 2 foto's van de achteras onder onze tractor.
http://sphotos-b.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 1722_n.jpg
Dit is onze tractor zelf.
http://i544.photobucket.com/albums/hh35 ... AG0885.jpg
http://i544.photobucket.com/albums/hh35 ... AG0886.jpg
Zijn 2 foto's van de achteras onder onze tractor.
http://sphotos-b.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 1722_n.jpg
Dit is onze tractor zelf.
Re: Aluminium differentieel op naaldlagers
dat ziet er gelikt uit, welk team en welke klasse rijden jullie ?
ik ga nog wel eens naar lochem als het circus daar neer strijkt, maar ben dit jaar niet geweest, altijd een mooi spektakel.
ik ga nog wel eens naar lochem als het circus daar neer strijkt, maar ben dit jaar niet geweest, altijd een mooi spektakel.
Re: Aluminium differentieel op naaldlagers
ziet dr mooi uit.
je bespaart een kilo aan een lichter differentieel.
als de bestuurder 4 keer friet een in n week dan ben je die winst weer kwijt.
je bespaart een kilo aan een lichter differentieel.
als de bestuurder 4 keer friet een in n week dan ben je die winst weer kwijt.
als ik mercedes wil rijden bel ik wel een taxi!
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten