verschillen tussen 1.2N en 1.2S motoren

Plaats hier alle vragen en tips over versnellingsbak, uitlaat, motor en tuning hiervan.

Moderators: JvV, kriekje, opelnl

Gesloten
lowdriver
C liefhebber
Berichten: 226
Lid geworden op: wo jul 19, 2006 4:41 pm
Locatie: Schijndel

verschillen tussen 1.2N en 1.2S motoren

Bericht door lowdriver »

aangezien ik een 1.2N motortje kan krijgen ben ik benieuwd wat de verschillen zijn tussen een 1.2N en 1.2S motoren, dus niet de pks ofzo
maar het verschil van bv koppeling, boring enzo.

Groeten Lucas
[img]http://i40.photobucket.com/albums/e231/lowdriver/Kadett-Heden.jpg[/img]
Luuk
C liefhebber
Berichten: 100
Lid geworden op: wo sep 13, 2006 10:03 am
Locatie: Netersel

Bericht door Luuk »

Boring is hetzelfde (79x61), maar de compressieverhouding is hoger bij de 1.2S motoren, (1.2N= 7,8:1 1.2S= 9.2:1) Verder staat er in mn vraagbaak dat de zuigers, de carburatie en uitlaatspruitstuk verschillen.
lowdriver
C liefhebber
Berichten: 226
Lid geworden op: wo jul 19, 2006 4:41 pm
Locatie: Schijndel

Bericht door lowdriver »

nokkenassen wel het zelfde?
[img]http://i40.photobucket.com/albums/e231/lowdriver/Kadett-Heden.jpg[/img]
DD
C liefhebber
Berichten: 150
Lid geworden op: do okt 12, 2006 8:34 pm

Bericht door DD »

volgens mij was het zo dat de alleen de zuigers de pk winst genereerde. de koppen van de zuigers zijn anders. die van de 1.2S is volgens mij vlak waar de 1.2N inkeping heeft aan de buiten rand.

Het inlaat spruitstuk en carb zijn ook anders maar zo minimaal dat ze onderling uitwisselbaar zijn zonder dat je het merkt.
all show no go!
toppertheo
C ervaren
Berichten: 350
Lid geworden op: di dec 12, 2006 8:54 pm
Locatie: noordwolde

Bericht door toppertheo »

het verschil tussen een S blok en een N blok zit hem in de zuigers.

een S blok heeft vlakke zuigers en een N heeft een holling in de zuiger, door dit verschil veranderd de compressie verhouding en heeft een S motor dus een hogere compressie verhouding wat resulteerd in meer vermogen.
de carb van een S en N zijn wel verschillend namelijk de sproeier bezetting is anders en het venturie kanaal is anders. maar je kunt ze gewoon onderling wisselen en het verschil wat je dan merkt is dan minimaal alleen is het voor je motor wel minder goed omdat hij dan niet de juiste afstelling meer heeft.

dit is een 1200 N motor met holletje in de zuiger
Afbeelding

dit is een S met platte zuigers en uitsparing voor de kleppen
Afbeelding
sedan 1200S automaat (verkocht)
city 1200 getuned (verkocht)
sedan 2 liter 8V (verkocht)
sedan 1200 S (in opbouw) word nu een 2.0 16V (verkocht)
coupe 2 liter 16V (wacht op restauratie)
orgineele coupe GT/E 1900 (verkocht)
lowdriver
C liefhebber
Berichten: 226
Lid geworden op: wo jul 19, 2006 4:41 pm
Locatie: Schijndel

Bericht door lowdriver »

dank je voor de duidelijke uitleg!
[img]http://i40.photobucket.com/albums/e231/lowdriver/Kadett-Heden.jpg[/img]
Danoontje
C verslaafd
Berichten: 585
Lid geworden op: za okt 07, 2006 1:43 pm
Locatie: Landgraaf

Bericht door Danoontje »

kun je een 12N blok zomaar vervangen voor een 12S blok zonder ook maar IETS aan te moeten passen kwa versnellingsbak e.d.?
Danoontje
C verslaafd
Berichten: 585
Lid geworden op: za okt 07, 2006 1:43 pm
Locatie: Landgraaf

Bericht door Danoontje »

Ik heb nu een 1.2N motortje...nu heb ik een reserve blokje...en het nummer begint met 12S *

* is dat sterretje...

wilt dit zeggen dat dit een 1.2S blok is vanaf 1977?

misschien n oerstomme vraag, maar wil t ff zeker weten.

ZO ja dan ga ik deze opknappen en komt deze eronder als ik nieuwe koppelingsplaten moet :P
toppertheo
C ervaren
Berichten: 350
Lid geworden op: di dec 12, 2006 8:54 pm
Locatie: noordwolde

Bericht door toppertheo »

bij mijn weten staat er altijd een sterretje achter een 12S motor nummer maar kan me vergissen.
mischien heeft iemand een vraagbaak waar dat instaat.

een 12S motor is exact zelfde als een 12N behalve de zuigers en de carberateur, maar het verschil in de carberateur is alleen dat een S carb een andere venturi en andere sproeiers heeft.

dus versnellingsbak en alles is het zelfde dus 12N er uit en 12S er in en gaan met dat ding :wink:

groeten: TopperTheo
sedan 1200S automaat (verkocht)
city 1200 getuned (verkocht)
sedan 2 liter 8V (verkocht)
sedan 1200 S (in opbouw) word nu een 2.0 16V (verkocht)
coupe 2 liter 16V (wacht op restauratie)
orgineele coupe GT/E 1900 (verkocht)
Danoontje
C verslaafd
Berichten: 585
Lid geworden op: za okt 07, 2006 1:43 pm
Locatie: Landgraaf

Bericht door Danoontje »

mjwa...wil die 12S eerst ff schoon maken, mooi maken...(leuke kleppendeksel enzo) en dan erin en eigenlijk door iemand laten afstellen die dat ECHT goed kan...
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten