Ratelend/schrapend geluid uit de versnellingsbak. [opgelost]

Plaats hier alle vragen en tips over versnellingsbak, uitlaat, motor en tuning hiervan.

Moderators: JvV, kriekje, opelnl

Gesloten
Matthijs
C gevonden
Berichten: 12
Lid geworden op: wo jan 13, 2010 10:48 pm

Ratelend/schrapend geluid uit de versnellingsbak. [opgelost]

Bericht door Matthijs »

Laatst heb ik mijn versnellingsbak vervangen omdat de oude gaar was. Maar de versnellingsbak die er nu in zit maakt een ratelend/schrapend geluid als ik met hogere snelheden (in z'n vierde versnelling) het gas loslaat. Het lijkt net alsof er een ring in de bak los zit en tegen een tandwiel tikt of alsof een tandwiel steeds iets mee probeert te pakken, wat mij niet zo een fijn gevoel geeft. . Echter, als ik weer gas bij geef is het geluid direct weg. Ook bij het indrukken van de koppeling verdwijnt het geluid. Ik heb eigenlijk niet geprobeerd of dit geluid er ook is in de derde versnelling (zal ik straks even proberen), wellicht is er een synchro ring los of versleten of zoiets dergelijks.

Verdere info:
- 1.2N motor
- De "nieuwe" bak had nog maar weinig kilometers gedraaid
- Koppeling is niet vervangen
- De bak heeft wel een tijdje stil gelegen
- De bak is met verse olie gevuld (was leeg) (misschien niet genoeg olie erin?)

Heeft iemand dit eerder meegemaakt? Kan ik door blijven rijden?
Voor de duidelijkheid zal ik straks ook proberen het geluid op te nemen tijdens het rijden.

Alvast bedankt!
Groeten, Matthijs
Laatst gewijzigd door Matthijs op zo jan 19, 2014 1:03 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
kriekje
C verslaafd
Berichten: 888
Lid geworden op: vr mei 19, 2006 7:41 pm
Locatie: Ambjörnarp

Re: Ratelend/schrapend geluid uit de versnellingsbak.

Bericht door kriekje »

Ik ga mijn hand er niet voor in het vuur steken, maar ik rijd nu 2 meetingseizoenen met een soortgelijk geluid ( ook na een bakwissel )
qua kilometers praat ik over 1000 km denk ik...
ik rijd er mee door, maar als je jezelf er ongemakkelijk door gaat voelen zou je toch weer een ander bakje moeten monteren
gaat het stuk bij me, bellen we de ANWB denk ik dan :wink: en nemen we de volgende bak
beCeten
Matthijs
C gevonden
Berichten: 12
Lid geworden op: wo jan 13, 2010 10:48 pm

Re: Ratelend/schrapend geluid uit de versnellingsbak.

Bericht door Matthijs »

Toen ik gister avond in de auto stapte was het geluid een stuk minder... Ik denk dat de olie nog niet helemaal goed door de bak was verdeeld of zoiets.
Ik blijf er ook gewoon mee rijden.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten