Ernstige tik 2.4 CIH
Moderators: JvV, kriekje, opelnl
-
- C geïnteresseerd
- Berichten: 83
- Lid geworden op: ma jan 16, 2012 9:53 pm
- Locatie: Alkmaar
Ernstige tik 2.4 CIH
Vorige week dinsdag schrok ik me bijna dood toen mijn motor op de snelweg ineens keihard begon te tikken.
voorheen zat er wel zo`n naaimachine-rateltje in maar niets ernstigs (ik had de week tevoren nog kleppen gesteld en daarvoor en daarna was dat rateltje ook aanwezig) , dus ik bij tankstation gestopt en anwb gebeld en die verdacht mijn krukaslager(s) ervan te zijn gaan hemelen.
zodoende de auto naar huis laten slepen en helaas door tijdgebrek etc. (jullie kennen het vast wel) vandaag pas weer aandacht voor mn kadettje over.
Al de hele week loop ik te piekeren over hoe en wat en wat ik nou het beste kan doen...
M`n maat edwin kwam even langs en de motor eventjes laten lopen om het getik te laten horen.
Nu heeft edwin gelukkig een wat frissere blik op dingen dan ik meestal (ondanks dat hij toch wel 2x zo oud is als ik ) en zo kwamen wij erachter dat het tikkende geluid precies gelijk loopt met de snelheid van de nokkenas.
Dus ik werd al een stukje vrolijker toen we tot de conclusie kwamen om maar de hydraulische stoters te vervangen voor een setje die edwin nog in de garage had liggen!
zo gezegd zo gedaan; stotertjes vervangen en alles weer afgesteld, maar het maakte geen verschil met de voorgaande situatie
heb van narigheid alles maar weer dichtgemaakt en even een kort rondje om gereden... bij warme motor gaat ie wel iets moeilijker lopen, maar geen gesputter of gestotter o.i.d.
Zou het dan aan de nokkenas kunnen liggen?
of heeft iemand anders een fris idee waar ik wat mee kan want ik ben het een beetje kwijt zeg maar
Toevallig heb ik nog 3 nokkenassen liggen waarvan 1 'snelle'.
zou wel mooi zijn als het zoiets 'simpels' zou zijn, want dan kunnen we naar Sevenum met de kadett!
Martin
voorheen zat er wel zo`n naaimachine-rateltje in maar niets ernstigs (ik had de week tevoren nog kleppen gesteld en daarvoor en daarna was dat rateltje ook aanwezig) , dus ik bij tankstation gestopt en anwb gebeld en die verdacht mijn krukaslager(s) ervan te zijn gaan hemelen.
zodoende de auto naar huis laten slepen en helaas door tijdgebrek etc. (jullie kennen het vast wel) vandaag pas weer aandacht voor mn kadettje over.
Al de hele week loop ik te piekeren over hoe en wat en wat ik nou het beste kan doen...
M`n maat edwin kwam even langs en de motor eventjes laten lopen om het getik te laten horen.
Nu heeft edwin gelukkig een wat frissere blik op dingen dan ik meestal (ondanks dat hij toch wel 2x zo oud is als ik ) en zo kwamen wij erachter dat het tikkende geluid precies gelijk loopt met de snelheid van de nokkenas.
Dus ik werd al een stukje vrolijker toen we tot de conclusie kwamen om maar de hydraulische stoters te vervangen voor een setje die edwin nog in de garage had liggen!
zo gezegd zo gedaan; stotertjes vervangen en alles weer afgesteld, maar het maakte geen verschil met de voorgaande situatie
heb van narigheid alles maar weer dichtgemaakt en even een kort rondje om gereden... bij warme motor gaat ie wel iets moeilijker lopen, maar geen gesputter of gestotter o.i.d.
Zou het dan aan de nokkenas kunnen liggen?
of heeft iemand anders een fris idee waar ik wat mee kan want ik ben het een beetje kwijt zeg maar
Toevallig heb ik nog 3 nokkenassen liggen waarvan 1 'snelle'.
zou wel mooi zijn als het zoiets 'simpels' zou zijn, want dan kunnen we naar Sevenum met de kadett!
Martin
Opel Kadett C Sedan 1979 / 2.2E + R25
Re: Ernstige tik 2.4 CIH
Hoe heb je de kleppen gesteld?
Is er niet een nok versleten ofzo? Hebben we ook eens gehad met een 2.0, daarna een sneller nokkenasje er in, maar die kon niet voldoende gesteld worden met de hydraulische stoters, daarna vaste er in, en probleem opgelost.
Maar ik zou m ff goed controleren of je niet een nok hebt die half weggesleten is.
Is er niet een nok versleten ofzo? Hebben we ook eens gehad met een 2.0, daarna een sneller nokkenasje er in, maar die kon niet voldoende gesteld worden met de hydraulische stoters, daarna vaste er in, en probleem opgelost.
Maar ik zou m ff goed controleren of je niet een nok hebt die half weggesleten is.
Oud worden is verplicht,
Volwassen worden is een keuze
GOT GAS PAINS ??.....BLOW SMOKE !!!
Volwassen worden is een keuze
GOT GAS PAINS ??.....BLOW SMOKE !!!
-
- C geïnteresseerd
- Berichten: 83
- Lid geworden op: ma jan 16, 2012 9:53 pm
- Locatie: Alkmaar
Re: Ernstige tik 2.4 CIH
ik denk dat het zowiezo wel nokkenas vervangen wordt, en ik heb een snellere liggen dus.
`tis een 4600/ 203 van cat-cams en die schijnt zonder verdere aanpassingen in de motor te kunnen.
Dus dat maar proberen dan
Iemand die wil/ kan helpen morgen of donderdag?
Ik heb t helaas nog nooit gedaan en ik wil niet dattie dalijk echt stuk gaat
`tis een 4600/ 203 van cat-cams en die schijnt zonder verdere aanpassingen in de motor te kunnen.
Dus dat maar proberen dan
Iemand die wil/ kan helpen morgen of donderdag?
Ik heb t helaas nog nooit gedaan en ik wil niet dattie dalijk echt stuk gaat
Opel Kadett C Sedan 1979 / 2.2E + R25
Re: Ernstige tik 2.4 CIH
http://www.senator-monza.de/?wM9QUSE1kJ ... TM9EkUBBVT
Kijk hier even, is wel van n 6 pitter, maar voor t grootste deel t zelfde, staat meteen het onderdeelnummer van t kettingslotje (mercedes) dat je kunt gebruiken om je ketting weer aan elkaar te maken, zo heb ik ook n keer n nokkenas vervangen, werkte goed.
Controleer trouwens ook eens je kettingspanner, als die gaar is, dan zal die ook wel rammelen.
Kijk hier even, is wel van n 6 pitter, maar voor t grootste deel t zelfde, staat meteen het onderdeelnummer van t kettingslotje (mercedes) dat je kunt gebruiken om je ketting weer aan elkaar te maken, zo heb ik ook n keer n nokkenas vervangen, werkte goed.
Controleer trouwens ook eens je kettingspanner, als die gaar is, dan zal die ook wel rammelen.
Oud worden is verplicht,
Volwassen worden is een keuze
GOT GAS PAINS ??.....BLOW SMOKE !!!
Volwassen worden is een keuze
GOT GAS PAINS ??.....BLOW SMOKE !!!
Re: Ernstige tik 2.4 CIH
kleine tip, bel eerst even voor dat mercedes onderdeel, ze hebben het niet allemaal meer op voorraad liggen.
maar was volgens mij toen wel met 1-2 dagen te leveren.
bij de 4 cilinder moest er 1 kopbout uit, en ik zou uitkijken naar een setje vaste stoters! scheelt een hele hoop gezeik...
zoals fredje al zei, (dat was namelijk bij mijn 20s) kunnen hydro stoters wel eens problemen geven bij "snelle" nokkenassen.
controlleer ook idd goed de nokken, al merk je dit wel, hij wil dan niet lekker... je voelt echt dat ie vermogen mist, en gewoon niet lekker weg trekt.
maar was volgens mij toen wel met 1-2 dagen te leveren.
bij de 4 cilinder moest er 1 kopbout uit, en ik zou uitkijken naar een setje vaste stoters! scheelt een hele hoop gezeik...
zoals fredje al zei, (dat was namelijk bij mijn 20s) kunnen hydro stoters wel eens problemen geven bij "snelle" nokkenassen.
controlleer ook idd goed de nokken, al merk je dit wel, hij wil dan niet lekker... je voelt echt dat ie vermogen mist, en gewoon niet lekker weg trekt.
- ik stel hier de vragen, ik heb er tenslotte de ballen verstand van.
-
- C geïnteresseerd
- Berichten: 83
- Lid geworden op: ma jan 16, 2012 9:53 pm
- Locatie: Alkmaar
Re: Ernstige tik 2.4 CIH
Kan t ook zonder de ketting uit elkaar te halen?
of moet dan de hele voorkant van de motor af?
of moet dan de hele voorkant van de motor af?
Opel Kadett C Sedan 1979 / 2.2E + R25
Re: Ernstige tik 2.4 CIH
nee, het tandwiel moet eraf, gaat je niet lukken zonder de ketting los te halen dacht ik..
als je het tandwiel er niet af haalt, krijg je de nokkenas niet naar voren..
maar het valt reuze mee! volgens mij hadden we er een middagje werk aan gehad..
scheelde wel dat ferdie al eens op die manier een nokkenasje had gewisseld.
het is touwens ook nodig om: of het blok heel ver omhoog te takelen (wat volgens mij niet ver genoeg kan, met de bak eraan.
of je moet de radiateur eruit halen, en dan het blok wellicht nog iets laten zakken (motorsteunen van het blok los maken)
zodat je de nokkenas eruit kan trekken.
als je het tandwiel er niet af haalt, krijg je de nokkenas niet naar voren..
maar het valt reuze mee! volgens mij hadden we er een middagje werk aan gehad..
scheelde wel dat ferdie al eens op die manier een nokkenasje had gewisseld.
het is touwens ook nodig om: of het blok heel ver omhoog te takelen (wat volgens mij niet ver genoeg kan, met de bak eraan.
of je moet de radiateur eruit halen, en dan het blok wellicht nog iets laten zakken (motorsteunen van het blok los maken)
zodat je de nokkenas eruit kan trekken.
- ik stel hier de vragen, ik heb er tenslotte de ballen verstand van.
-
- C gestoord
- Berichten: 1406
- Lid geworden op: do jan 18, 2007 8:13 pm
- Locatie: oss
Re: Ernstige tik 2.4 CIH
en als je gwoon de kop er afhaalt ???
nieuwe nokkeas + nieuwe koppakking
nieuwe nokkeas + nieuwe koppakking
-
- C geïnteresseerd
- Berichten: 83
- Lid geworden op: ma jan 16, 2012 9:53 pm
- Locatie: Alkmaar
Re: Ernstige tik 2.4 CIH
Daarvoor moet dan ook de ketting los neem ik aan toch?
+ dat ik de kop dan ook moet laten vlakken, en dat kost dan weer geld en vooral tijd
Ik ben nu in staat om de auto gewoon naar de garage te brengen, dat ze het daar maar lekker uitzoeken want ik krijg er hoofdpijn van steeds dat gedoe
maar ook dat zal weer een flinke klap geld gaan kosten dan....
Ik weet nu weer waarom ik de kadett eigenlijk niet als Daily wou rijden
+ dat ik de kop dan ook moet laten vlakken, en dat kost dan weer geld en vooral tijd
Ik ben nu in staat om de auto gewoon naar de garage te brengen, dat ze het daar maar lekker uitzoeken want ik krijg er hoofdpijn van steeds dat gedoe
maar ook dat zal weer een flinke klap geld gaan kosten dan....
Ik weet nu weer waarom ik de kadett eigenlijk niet als Daily wou rijden
Opel Kadett C Sedan 1979 / 2.2E + R25
-
- C ervaren
- Berichten: 389
- Lid geworden op: zo jan 14, 2007 9:14 pm
- Locatie: Meterik
Re: Ernstige tik 2.4 CIH
Je kan ook het plaatje onder het nokkenas tandwiel naar onder duwen en de kettingspanner eruit halen, dan hoef je de ketting niet door te halen.
Dan moet het tandwiel erzo uit kunnen.
Dan moet het tandwiel erzo uit kunnen.
-
- C geïnteresseerd
- Berichten: 83
- Lid geworden op: ma jan 16, 2012 9:53 pm
- Locatie: Alkmaar
Re: Ernstige tik 2.4 CIH
gereedmaken om eruit te tillen.
Moet nog de koppelingskabel, + & - aansluitingen, versnellingsbaksteun, motorsteunen en de uitlaat losmaken en dan kan ie eruit
Ook ga ik maar meteen de radiateur en andere 'losse' dingen als bobine etc eruit halen, kan ik het motorruim mooi eventjes 'opknappen' à la zwarte spuitbussen.
en dan maar hopen dat de 2.4 nog te redden is
Opel Kadett C Sedan 1979 / 2.2E + R25
-
- C gestoord
- Berichten: 1406
- Lid geworden op: do jan 18, 2007 8:13 pm
- Locatie: oss
Re: Ernstige tik 2.4 CIH
als je de kop los haalt
zul je alleen het tandwiel los halen en kun je de kop er zo afpakken
en hoeft de ketting niet los
zul je alleen het tandwiel los halen en kun je de kop er zo afpakken
en hoeft de ketting niet los
-
- C geïnteresseerd
- Berichten: 83
- Lid geworden op: ma jan 16, 2012 9:53 pm
- Locatie: Alkmaar
Re: Ernstige tik 2.4 CIH
Ik ga de hele motor eruit halen.
kreeg vanmorgen weer van iemand die veel met opeltjes doet te horen dat het een drijfstanglager is...
Nu had ik bij de aanschaf al niet zo heel veel vertrouwen in de motor zelf, en ik bleek gelijk te hebben de afgelopen 4 maanden.
bijkomend voordeel is dat ik nu ook meteen de krukaskeerringen kan gaan vervangen, aan de voorkant lekt ie een beetje
en dan heb ik dalijk een fris motortje waarvan ik weet hoe die eraan toe is, dat zal ook wel een fijner gevoel geven
kreeg vanmorgen weer van iemand die veel met opeltjes doet te horen dat het een drijfstanglager is...
Nu had ik bij de aanschaf al niet zo heel veel vertrouwen in de motor zelf, en ik bleek gelijk te hebben de afgelopen 4 maanden.
bijkomend voordeel is dat ik nu ook meteen de krukaskeerringen kan gaan vervangen, aan de voorkant lekt ie een beetje
en dan heb ik dalijk een fris motortje waarvan ik weet hoe die eraan toe is, dat zal ook wel een fijner gevoel geven
Opel Kadett C Sedan 1979 / 2.2E + R25
-
- C geïnteresseerd
- Berichten: 83
- Lid geworden op: ma jan 16, 2012 9:53 pm
- Locatie: Alkmaar
Re: Ernstige tik 2.4 CIH
moet ik de versnellingsbak nou eigenlijk ook aftappen voor ik het hele spulletje uit de auto hijs?
Wil t zowiezo doen want weet niet hoe de olie die erin zit nu is, maar dan liever als ie wat toegankelijker naast de auto hangt
Wil t zowiezo doen want weet niet hoe de olie die erin zit nu is, maar dan liever als ie wat toegankelijker naast de auto hangt
Opel Kadett C Sedan 1979 / 2.2E + R25
Re: Ernstige tik 2.4 CIH
Als je de aandrijfas eruit trekt dan looptie leeg. Dus even een teiltje eronder, als je de motor er verder uittakeld teiltje meeschuiven want hoe schuiner je hem houdt hoe meer eruit komt
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten