Ernstige tik 2.4 CIH

Plaats hier alle vragen en tips over versnellingsbak, uitlaat, motor en tuning hiervan.

Moderators: JvV, kriekje, opelnl

SanguiniusNL
C geïnteresseerd
Berichten: 83
Lid geworden op: ma jan 16, 2012 9:53 pm
Locatie: Alkmaar

Ernstige tik 2.4 CIH

Bericht door SanguiniusNL »

Vorige week dinsdag schrok ik me bijna dood toen mijn motor op de snelweg ineens keihard begon te tikken.
voorheen zat er wel zo`n naaimachine-rateltje in maar niets ernstigs (ik had de week tevoren nog kleppen gesteld en daarvoor en daarna was dat rateltje ook aanwezig) , dus ik bij tankstation gestopt en anwb gebeld en die verdacht mijn krukaslager(s) ervan te zijn gaan hemelen.
zodoende de auto naar huis laten slepen en helaas door tijdgebrek etc. (jullie kennen het vast wel) vandaag pas weer aandacht voor mn kadettje over.
Al de hele week loop ik te piekeren over hoe en wat en wat ik nou het beste kan doen...

M`n maat edwin kwam even langs en de motor eventjes laten lopen om het getik te laten horen.
Nu heeft edwin gelukkig een wat frissere blik op dingen dan ik meestal (ondanks dat hij toch wel 2x zo oud is als ik :lol: ) en zo kwamen wij erachter dat het tikkende geluid precies gelijk loopt met de snelheid van de nokkenas.
Dus ik werd al een stukje vrolijker toen we tot de conclusie kwamen om maar de hydraulische stoters te vervangen voor een setje die edwin nog in de garage had liggen!
zo gezegd zo gedaan; stotertjes vervangen en alles weer afgesteld, maar het maakte geen verschil met de voorgaande situatie :|
heb van narigheid alles maar weer dichtgemaakt en even een kort rondje om gereden... bij warme motor gaat ie wel iets moeilijker lopen, maar geen gesputter of gestotter o.i.d.

Zou het dan aan de nokkenas kunnen liggen?
of heeft iemand anders een fris idee waar ik wat mee kan want ik ben het een beetje kwijt zeg maar :(

Toevallig heb ik nog 3 nokkenassen liggen waarvan 1 'snelle'.
zou wel mooi zijn als het zoiets 'simpels' zou zijn, want dan kunnen we naar Sevenum met de kadett!

Martin
Opel Kadett C Sedan 1979 / 2.2E + R25
fredje
C ervaren
Berichten: 495
Lid geworden op: di mei 16, 2006 7:30 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Ernstige tik 2.4 CIH

Bericht door fredje »

Hoe heb je de kleppen gesteld?
Is er niet een nok versleten ofzo? Hebben we ook eens gehad met een 2.0, daarna een sneller nokkenasje er in, maar die kon niet voldoende gesteld worden met de hydraulische stoters, daarna vaste er in, en probleem opgelost.
Maar ik zou m ff goed controleren of je niet een nok hebt die half weggesleten is.
Oud worden is verplicht,
Volwassen worden is een keuze

GOT GAS PAINS ??.....BLOW SMOKE !!!
SanguiniusNL
C geïnteresseerd
Berichten: 83
Lid geworden op: ma jan 16, 2012 9:53 pm
Locatie: Alkmaar

Re: Ernstige tik 2.4 CIH

Bericht door SanguiniusNL »

ik denk dat het zowiezo wel nokkenas vervangen wordt, en ik heb een snellere liggen dus.
`tis een 4600/ 203 van cat-cams en die schijnt zonder verdere aanpassingen in de motor te kunnen.
Dus dat maar proberen dan :)

Iemand die wil/ kan helpen morgen of donderdag?
Ik heb t helaas nog nooit gedaan en ik wil niet dattie dalijk echt stuk gaat :P
Opel Kadett C Sedan 1979 / 2.2E + R25
fredje
C ervaren
Berichten: 495
Lid geworden op: di mei 16, 2006 7:30 pm
Locatie: Eindhoven

Re: Ernstige tik 2.4 CIH

Bericht door fredje »

http://www.senator-monza.de/?wM9QUSE1kJ ... TM9EkUBBVT

Kijk hier even, is wel van n 6 pitter, maar voor t grootste deel t zelfde, staat meteen het onderdeelnummer van t kettingslotje (mercedes) dat je kunt gebruiken om je ketting weer aan elkaar te maken, zo heb ik ook n keer n nokkenas vervangen, werkte goed.
Controleer trouwens ook eens je kettingspanner, als die gaar is, dan zal die ook wel rammelen.
Oud worden is verplicht,
Volwassen worden is een keuze

GOT GAS PAINS ??.....BLOW SMOKE !!!
Tijs
C gestoord
Berichten: 2280
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 1:43 pm
Locatie: geldrop

Re: Ernstige tik 2.4 CIH

Bericht door Tijs »

kleine tip, bel eerst even voor dat mercedes onderdeel, ze hebben het niet allemaal meer op voorraad liggen.
maar was volgens mij toen wel met 1-2 dagen te leveren.

bij de 4 cilinder moest er 1 kopbout uit, en ik zou uitkijken naar een setje vaste stoters! scheelt een hele hoop gezeik...
zoals fredje al zei, (dat was namelijk bij mijn 20s) kunnen hydro stoters wel eens problemen geven bij "snelle" nokkenassen.

controlleer ook idd goed de nokken, al merk je dit wel, hij wil dan niet lekker... je voelt echt dat ie vermogen mist, en gewoon niet lekker weg trekt.
- ik stel hier de vragen, ik heb er tenslotte de ballen verstand van.:)
Afbeelding
SanguiniusNL
C geïnteresseerd
Berichten: 83
Lid geworden op: ma jan 16, 2012 9:53 pm
Locatie: Alkmaar

Re: Ernstige tik 2.4 CIH

Bericht door SanguiniusNL »

Kan t ook zonder de ketting uit elkaar te halen?
of moet dan de hele voorkant van de motor af?
Opel Kadett C Sedan 1979 / 2.2E + R25
Tijs
C gestoord
Berichten: 2280
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 1:43 pm
Locatie: geldrop

Re: Ernstige tik 2.4 CIH

Bericht door Tijs »

nee, het tandwiel moet eraf, gaat je niet lukken zonder de ketting los te halen dacht ik..
als je het tandwiel er niet af haalt, krijg je de nokkenas niet naar voren..
maar het valt reuze mee! volgens mij hadden we er een middagje werk aan gehad..
scheelde wel dat ferdie al eens op die manier een nokkenasje had gewisseld.

het is touwens ook nodig om: of het blok heel ver omhoog te takelen (wat volgens mij niet ver genoeg kan, met de bak eraan.
of je moet de radiateur eruit halen, en dan het blok wellicht nog iets laten zakken (motorsteunen van het blok los maken)
zodat je de nokkenas eruit kan trekken.
- ik stel hier de vragen, ik heb er tenslotte de ballen verstand van.:)
Afbeelding
patrick de boer
C gestoord
Berichten: 1406
Lid geworden op: do jan 18, 2007 8:13 pm
Locatie: oss

Re: Ernstige tik 2.4 CIH

Bericht door patrick de boer »

en als je gwoon de kop er afhaalt ???
nieuwe nokkeas + nieuwe koppakking
SanguiniusNL
C geïnteresseerd
Berichten: 83
Lid geworden op: ma jan 16, 2012 9:53 pm
Locatie: Alkmaar

Re: Ernstige tik 2.4 CIH

Bericht door SanguiniusNL »

Daarvoor moet dan ook de ketting los neem ik aan toch?
+ dat ik de kop dan ook moet laten vlakken, en dat kost dan weer geld en vooral tijd :(
Ik ben nu in staat om de auto gewoon naar de garage te brengen, dat ze het daar maar lekker uitzoeken want ik krijg er hoofdpijn van steeds dat gedoe :P
maar ook dat zal weer een flinke klap geld gaan kosten dan....

Ik weet nu weer waarom ik de kadett eigenlijk niet als Daily wou rijden :|
Opel Kadett C Sedan 1979 / 2.2E + R25
Geert coupe gte
C ervaren
Berichten: 389
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 9:14 pm
Locatie: Meterik

Re: Ernstige tik 2.4 CIH

Bericht door Geert coupe gte »

Je kan ook het plaatje onder het nokkenas tandwiel naar onder duwen en de kettingspanner eruit halen, dan hoef je de ketting niet door te halen.
Dan moet het tandwiel erzo uit kunnen.
SanguiniusNL
C geïnteresseerd
Berichten: 83
Lid geworden op: ma jan 16, 2012 9:53 pm
Locatie: Alkmaar

Re: Ernstige tik 2.4 CIH

Bericht door SanguiniusNL »

Afbeelding

gereedmaken om eruit te tillen.
Moet nog de koppelingskabel, + & - aansluitingen, versnellingsbaksteun, motorsteunen en de uitlaat losmaken en dan kan ie eruit :)

Ook ga ik maar meteen de radiateur en andere 'losse' dingen als bobine etc eruit halen, kan ik het motorruim mooi eventjes 'opknappen' à la zwarte spuitbussen.
en dan maar hopen dat de 2.4 nog te redden is :|
Opel Kadett C Sedan 1979 / 2.2E + R25
patrick de boer
C gestoord
Berichten: 1406
Lid geworden op: do jan 18, 2007 8:13 pm
Locatie: oss

Re: Ernstige tik 2.4 CIH

Bericht door patrick de boer »

als je de kop los haalt
zul je alleen het tandwiel los halen en kun je de kop er zo afpakken
en hoeft de ketting niet los
SanguiniusNL
C geïnteresseerd
Berichten: 83
Lid geworden op: ma jan 16, 2012 9:53 pm
Locatie: Alkmaar

Re: Ernstige tik 2.4 CIH

Bericht door SanguiniusNL »

Ik ga de hele motor eruit halen.
kreeg vanmorgen weer van iemand die veel met opeltjes doet te horen dat het een drijfstanglager is...
Nu had ik bij de aanschaf al niet zo heel veel vertrouwen in de motor zelf, en ik bleek gelijk te hebben de afgelopen 4 maanden.
bijkomend voordeel is dat ik nu ook meteen de krukaskeerringen kan gaan vervangen, aan de voorkant lekt ie een beetje :mrgreen:
en dan heb ik dalijk een fris motortje waarvan ik weet hoe die eraan toe is, dat zal ook wel een fijner gevoel geven :)
Opel Kadett C Sedan 1979 / 2.2E + R25
SanguiniusNL
C geïnteresseerd
Berichten: 83
Lid geworden op: ma jan 16, 2012 9:53 pm
Locatie: Alkmaar

Re: Ernstige tik 2.4 CIH

Bericht door SanguiniusNL »

moet ik de versnellingsbak nou eigenlijk ook aftappen voor ik het hele spulletje uit de auto hijs?
Wil t zowiezo doen want weet niet hoe de olie die erin zit nu is, maar dan liever als ie wat toegankelijker naast de auto hangt :P
Opel Kadett C Sedan 1979 / 2.2E + R25
joel
C gestoord
Berichten: 1049
Lid geworden op: za mar 21, 2009 11:19 am

Re: Ernstige tik 2.4 CIH

Bericht door joel »

Als je de aandrijfas eruit trekt dan looptie leeg. Dus even een teiltje eronder, als je de motor er verder uittakeld teiltje meeschuiven want hoe schuiner je hem houdt hoe meer eruit komt
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten