vacuüm lek of slecht afgesteld?
Moderators: JvV, kriekje, opelnl
vacuüm lek of slecht afgesteld?
hallo.
ik heb bij een collega van mij (automonteur) mijn ontsteking goed op tijd gezet.
alleen nou zegt hij dat er een vacuüm lek zit bij de carter ontluchting in het luchtfilter huis.
het gaat om het dunne slangetje die van de luchtfilter naar de carburateur loopt.
al je dat slangetje dichtknijpt dat zakt het toerental.
hij vertelde mij dat er in het luchtfilter een soort van klepje moet zitten die bij stationair toerental dicht moet zijn maar bij hoge toeren open moet springen.
auto loopt nu 1500 toeren stationair en met slang dicht 1000~1100.
het gaat om een 1.2n.
het stationair toerental schroef op de carb is helemaal ingedraaid.
weet iemand hoe ik mijn toerental terug krijg of kan iemand mij helpen met het goed afstellen van carb.
en hoort er zoon klepje in de luchtfilter huis te zitten.
luke
ik heb bij een collega van mij (automonteur) mijn ontsteking goed op tijd gezet.
alleen nou zegt hij dat er een vacuüm lek zit bij de carter ontluchting in het luchtfilter huis.
het gaat om het dunne slangetje die van de luchtfilter naar de carburateur loopt.
al je dat slangetje dichtknijpt dat zakt het toerental.
hij vertelde mij dat er in het luchtfilter een soort van klepje moet zitten die bij stationair toerental dicht moet zijn maar bij hoge toeren open moet springen.
auto loopt nu 1500 toeren stationair en met slang dicht 1000~1100.
het gaat om een 1.2n.
het stationair toerental schroef op de carb is helemaal ingedraaid.
weet iemand hoe ik mijn toerental terug krijg of kan iemand mij helpen met het goed afstellen van carb.
en hoort er zoon klepje in de luchtfilter huis te zitten.
luke
55pk... Op de achter wielen!
Re: vacuüm lek of slecht afgesteld?
motor loopt nu 1000 toeren.
choke bleef een beetje hangen vandaag de 1500 toeren.
alleen vraag ik me nog af of er nou iets in de luchtfilterhuis moet zitten.
zeg maar vanaf de carter ontluchting naar de luchtfilter.
weet iemand of daar iets moet zitten?
choke bleef een beetje hangen vandaag de 1500 toeren.
alleen vraag ik me nog af of er nou iets in de luchtfilterhuis moet zitten.
zeg maar vanaf de carter ontluchting naar de luchtfilter.
weet iemand of daar iets moet zitten?
55pk... Op de achter wielen!
Re: vacuüm lek of slecht afgesteld?
Daar hoort wel een soort van gaas in te zitten om olie en eventuele sludge tegen te houden.
-
- C verslaafd
- Berichten: 812
- Lid geworden op: di okt 31, 2006 1:44 pm
- Locatie: Nijmegen
Re: vacuüm lek of slecht afgesteld?
Dat gaas zit al in de kleppendeksel. Als je daar problemen mee ondervindt dan zou ik het kleppendeksel eens een nachtje in de wasbenzine laten weken en dan de losgeweekte oude troep eruit spoelen.
Festina lente...
- Kadett C SDN, '76, 1.2s - daily
- Kadett C City, '76, 1.2 - TE KOOP!
- Kadett C GT/E, '76, 2.0s - in restauratie
- Kadett C SDN, '76, 1.2s - daily
- Kadett C City, '76, 1.2 - TE KOOP!
- Kadett C GT/E, '76, 2.0s - in restauratie
Re: vacuüm lek of slecht afgesteld?
het probleem is juist dat als je dat slangetje van de inlaatspruitstuk naar de luchtfilter huis dicht houd dan zakt de toerental
dit zou dan toch niet moeten gebeuren of licht dat aan mij?
dit zou dan toch niet moeten gebeuren of licht dat aan mij?
55pk... Op de achter wielen!
Re: vacuüm lek of slecht afgesteld?
De carterdruk, de luchtdruk die je voelt als je het slangetje dichtknijpt, wordt gevormd door "blow-by". Dit is de lucht die tijdens een verbranding langs de zuiger het carter in gaat.
-
- C verslaafd
- Berichten: 812
- Lid geworden op: di okt 31, 2006 1:44 pm
- Locatie: Nijmegen
Re: vacuüm lek of slecht afgesteld?
Ik heb nog eens in het olieslager handboekje gekeken, daar staat een schema van de carterdruk in. In principe zou het slangetje geen invloed moeten hebben op de luchtomloop, aangezien de luchtstroom in de richting van de inlaat loopt. Wordt deze geblokkeerd dan verloopt alle ontluchting via de dikke slang op het kleppendeksel en alle luchtinlaat via de carb. Tenminste, dat is zoals ik het uit het schema opmaak.
Festina lente...
- Kadett C SDN, '76, 1.2s - daily
- Kadett C City, '76, 1.2 - TE KOOP!
- Kadett C GT/E, '76, 2.0s - in restauratie
- Kadett C SDN, '76, 1.2s - daily
- Kadett C City, '76, 1.2 - TE KOOP!
- Kadett C GT/E, '76, 2.0s - in restauratie
Re: vacuüm lek of slecht afgesteld?
daarom dat bedoel ik.
want hij zou alleen de carterlucht mee moeten pakken als de toeren omhoog gaan.
ik denk dat ik dat ijzere plaatje er uit haal en dan de slang naar de inlaat dicht prop met iets wat er niet door kan.
dan wordt i.i.g de carterlucht wel weg gezogen.
zal wel even laten weten hoe het afgelopen is.
want hij zou alleen de carterlucht mee moeten pakken als de toeren omhoog gaan.
ik denk dat ik dat ijzere plaatje er uit haal en dan de slang naar de inlaat dicht prop met iets wat er niet door kan.
dan wordt i.i.g de carterlucht wel weg gezogen.
zal wel even laten weten hoe het afgelopen is.
55pk... Op de achter wielen!
Re: vacuüm lek of slecht afgesteld?
Heb dit even gevonden op het Opelforum, is een post van Aapje:
Welke solex? de Solex 30~35 PDSI? Deze carb is heel gevoelig voor slechte pakkingen tussen het spruitstuk. En begint al gaar te lopen als de rembekrachtiger lek is. Heel gevoelig voor vacuum/valselucht problemen! Loop _alle_ slangen dus goed na!
Effe gepikt van 't kadett-b forum, heb eventjes m'n scans niet bijdehand.
basisinstelling bij warme motor:
de carburator kun je alleen goed afstellen als klepspeling en ontsteking goed staan afgesteld!!
De benzinemengselregelschroef (die grote,uitstekende) helemaal indraaien (zonder geweld) en dan 1,5 omdraaiing uitdraaien.
De CO-schroef (de kleine verstopte met pijl, =stationairmengselstelschroef) ook helemaal indraaien en dan 3,5 slag uitdraaien.
Dit is de basisinstelling.
Nu de grote schroef zover uitdraaien, tot het toerental niet meer hoger wordt.
Nu met de gasklepaanslagschroef de klep zo instellen dat het toerental in de buurt van 800-850 ligt.
De CO-schroef nu zover in-of uitdraaien, tot de motor zo rustig mogelijk draait.
Je hebt hiervoor niet persé een CO-meter nodig.
Kadett-b20.nl
Welke solex? de Solex 30~35 PDSI? Deze carb is heel gevoelig voor slechte pakkingen tussen het spruitstuk. En begint al gaar te lopen als de rembekrachtiger lek is. Heel gevoelig voor vacuum/valselucht problemen! Loop _alle_ slangen dus goed na!
Effe gepikt van 't kadett-b forum, heb eventjes m'n scans niet bijdehand.
basisinstelling bij warme motor:
de carburator kun je alleen goed afstellen als klepspeling en ontsteking goed staan afgesteld!!
De benzinemengselregelschroef (die grote,uitstekende) helemaal indraaien (zonder geweld) en dan 1,5 omdraaiing uitdraaien.
De CO-schroef (de kleine verstopte met pijl, =stationairmengselstelschroef) ook helemaal indraaien en dan 3,5 slag uitdraaien.
Dit is de basisinstelling.
Nu de grote schroef zover uitdraaien, tot het toerental niet meer hoger wordt.
Nu met de gasklepaanslagschroef de klep zo instellen dat het toerental in de buurt van 800-850 ligt.
De CO-schroef nu zover in-of uitdraaien, tot de motor zo rustig mogelijk draait.
Je hebt hiervoor niet persé een CO-meter nodig.
Kadett-b20.nl
Re: vacuüm lek of slecht afgesteld?
Ik heb trouwens gewoon een K&N filter erop zitten dus gebruik geen van die slangen meer, die van het kleppendeksel hangt gewoon los en die van de inlaat is gewoon dichtgemaakt.
Re: vacuüm lek of slecht afgesteld?
die benzine regel schroef is nu helemaal ingedraaid en daar reageert hij niet eens op.
ik zal van de week als de remmen er weer op zitten want daar is ben ik nu ook hele tijd mee aan het kloten.
ik zal van de week als de remmen er weer op zitten want daar is ben ik nu ook hele tijd mee aan het kloten.
55pk... Op de achter wielen!
Re: vacuüm lek of slecht afgesteld?
Wat is daar mee aan de hand dan? Want zoals je kunt lezen in het verhaaltje dat ik postte, kan een lekke rembekrachtiger zorgen voor een slecht lopende auto... Deze dingen kunnen dus met elkaar te maken hebben.
-
- C verslaafd
- Berichten: 812
- Lid geworden op: di okt 31, 2006 1:44 pm
- Locatie: Nijmegen
Re: vacuüm lek of slecht afgesteld?
1 denkfoutje: de carterlucht wordt het sterkst aangezogen door de dunne slang bij stationaire loop, omdat dan het vaccuum in het inlaatspruitstuk het hoogst is. Hoe verder de gasklep open gaat (en de toeren stijgen) hoe meer de ontluchting via de dikke slang verloopt. Dus bij 4500 toeren of meer functioneert het dunne slangetje eigenlijk niet meer omdat de luchtstroom niet meer in stand gehouden kan worden.lukelaaf schreef:daarom dat bedoel ik.
want hij zou alleen de carterlucht mee moeten pakken als de toeren omhoog gaan.
ik denk dat ik dat ijzere plaatje er uit haal en dan de slang naar de inlaat dicht prop met iets wat er niet door kan.
dan wordt i.i.g de carterlucht wel weg gezogen.
zal wel even laten weten hoe het afgelopen is.
Festina lente...
- Kadett C SDN, '76, 1.2s - daily
- Kadett C City, '76, 1.2 - TE KOOP!
- Kadett C GT/E, '76, 2.0s - in restauratie
- Kadett C SDN, '76, 1.2s - daily
- Kadett C City, '76, 1.2 - TE KOOP!
- Kadett C GT/E, '76, 2.0s - in restauratie
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 5 gasten